Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2465011_0001.png
Center for Sundhed
Kongens Vænge 2, 3400
Hillerød
Opgang
Telefon
Direkte
Web
B og D
3866 6002
38666064
regionh.dk
Notat
Til:
Sundhedsministeriet
Journal-nr.: 21056505
Dato: 8. oktober 2021
Svar på supplerende spørgsmål vedr. opkald til 1-1-2
Sundhedsministeriet har den 28. september 2021 anmodet Region Hovedsta-
den om en uddybelse af den supplerende redegørelse vedr. opkald til 1-1-2
fremsendt den 23. september 2021, herunder data for ’mistede opkald’.
I det nedenstående fremgår regionens svar på de to spørgsmål. Der henvises
i øvrigt til den offentliggjorte
”Redegørelse for køopkald i Region Hovedsta-
den”,
som er vedlagt som bilag. Redegørelsen kan også tilgås
her.
”I bedes oplyse, hvor stor en procentdel de ’mistede opkald’ udgjorde af det
samlede antal opkald til Region Hovedstadens vagtcentral i hhv. juni, juli og
august 2021 samt de dage, hvor aktivitetsstigningen har været størst i løbet af
sommeren.”
Svar:
I juni, juli og august 2021 udgjorde andelen af køopkald ud af alle op-
kald hhv. 10,1%, 10,3% og 9,7%.
Figur 1.9. i Region Hovedstadens redegørelse (s. 27) viser antal af køopkald
pr. dag i perioden-august 2021.
Antallet af køopkald topper lørdag den 19. juni med 199 køopkald. Der er lige-
ledes ekstraordinært mange køopkald søndag den 4. juli og den søndag den
22. august med hhv. 190 og 189 opkald. Der er ligeledes flere andre dage,
hvor der er markant flere køopkald end normalt, herunder lørdag den 12. juni
(90 køopkald), fredag den 18. juni (123 køopkald), søndag den 27. juni (97 kø-
opkald), lørdag den 3. juli (146 køopkald), fredag den 16. juli (99 køopkald),
lørdag den 17. juli (114 køopkald) og lørdag den 21. august (92 køopkald).
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Orientering om supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden om ’mistede 112-opkald’, fra sundhedsministeren
Det bemærkes, at de 10 dage med flest køopkald således alle falder på fre-
dage, lørdage og søndage.
”Desuden bedes I oplyse, hvor stor en procentdel de ’mistede opkald’ udgør af
det samlede antal opkald til vagtcentralen ved et normalt aktivitetsniveau.”
Svar:
Figur 1.8. i redegørelsen (s. 27) viser andel opkald pr. måned fra 2019
til august 2021.
Fra januar 2019 og frem til maj 2021 varierer andelen af køopkald mellem ca.
1- 5% af det totale antal 112-opkald. Andelen af køopkald ud af alle 1-1-2-op-
kald er 3,5% for hele 2019 og 2,4% for hele 2020. I 2021 har andelen ligget på
mellem 1,5% og 5% mellem januar og maj 2021 mens andelen har ligget mel-
lem 9,7 og 10,3% mellem juni og august 2021.
Svar på supplerende spørgsmål vedr. opkald til 1-1-2
Side 2