Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2465009_0001.png
Center for Sundhed
Kongens Vænge 2, 3400
Hillerød
NOTAT
Til:
Sundhedsministeriet
Opgang
Telefon
Direkte
Web
B og D
3866 6002
38666064
regionh.dk
Journal-nr.: 21056505
Dato: 24. september 2021
Supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden
vedr. opkald til 1-1-2
Region Hovedstaden fremsendte den 15. september 2021 regionens redegø-
relse vedr. opkald til 1-1-2 til Sundhedsministeriet. Sundhedsministeriet anmo-
dede den 16. september 2021 om en supplerende redegørelse fra Region Ho-
vedstaden, som fremgår i det nedenstående.
”Der refereres i redegørelsen til, at der allerede er iværksat tiltag, der skal afla-
ste personalet på 1-1-2 vagtcentralen. Hvilke tiltag, er der tale om? Og er det
regionens vurdering, at disse tiltag er tilstrækkelige til at sikre, at der her og nu
er en hensigtsmæssig og forsvarlig dækning i vagtcentralen”
Svar:
Region Hovedstaden har et meget stort fokus på hurtigst muligt at ned-
bringe antallet af ’mistede opkald’ i godt samarbejde med de involverede par-
ter. Som beskrevet i den tidligere fremsendte redegørelse, tages langt største-
delen af opkaldene til 1-1-2 meget hurtigt – også i sommerperioden, hvor der
er sket en væsentlig aktivitetsstigning i opkaldene. Selv i de travleste uger er
mellem 98% og 99% af opkaldene besvaret inden for 30 sekunder.
Region Hovedstaden finder dog, at der på baggrund af den store stigning i an-
tal ’mistede opkald’/overløbsopkald er behov for at igangsætte konkrete initia-
tiver på den korte bane mhp. at aflaste 1-1-2 og sikre en mere robust beman-
ding, der kan imødekomme den observerede stigning i antallet af opkald. Initi-
ativerne skitseres i det nedenstående:
Etablering af kørselsomfordeling:
I dag går bestilling af ambulancekørsler typisk fra hospitalerne ind på samme
linjer som besvarer 1-1-2 opkald. Det drejer sig om ca. 30.000 opkald om året.
For umiddelbart at aflaste 1-1-2-personalet flyttes disse opkald til en særlig
funktion, som kan bemandes med andre faglige kompetencer end de speciali-
serede sundhedsfaglige medarbejdere på 1-1-2.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Orientering om supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden om ’mistede 112-opkald’, fra sundhedsministeren
2465009_0002.png
Ressourcetilførsel:
Der tilføres hurtigst muligt yderligere ressourcer på 1-1-2, og bemandingen
overdimensioneres i et stykke tid for størst mulig effekt. Der ses ind i mulighe-
derne for kortvarigt at overflytte særlige sygeplejersker fra 1813 til 1-1-2, dog
med fokus på ikke at påvirke 1813 negativt. Der ses ligeledes ind i mulighe-
derne for at bemande 1-1-2 med andre faggrupper, som hurtigt kan tage
opkald og viderevisitere opkald til relevant personale. Der er endvidere stil-
lingsopslag ude ift. at rekruttere yderligere sygeplejersker for at styrke funktio-
nen.
Viderestilling af opkald fra 1-1-2 til 1813
Procedurerne for at personalet på 1-1-2 udelukkende håndterer akutte tilfælde
skærpes, således at alle ikke-akutte tilfælde visiteres videre til 1813 ud fra en
sundhedsfaglig vurdering.
Derudover ses ind i en række yderligere initiativer på den længere bane, som
kræver yderligere analyse, dialog og verificering.
”Af redegørelsen fremgår det, at det stigende antal mistede opkald begyndte i
foråret 2021 og steg voldsomt i juni og juli. Hvilke procedurer har regionen ift.
at overvåge kapaciteten og tilpasse ressourcerne løbende? Og er dette blevet
gjort fra foråret og henover sommeren?”
Svar:
Indledningsvis bemærkes det, at den voldsomme stigning først ses i juni
2021, mens antallet af ’mistede opkald’/overløbsopkald i de foregående måne-
der lå på et forholdsvist stabilt niveau.
Antal opkald til regionens 1-1-2 nummer har ikke før sommeren 2021 udvist så
stor aktivitetsstigning uden for kendte sæsoner såsom nytår, større samfunds-
begivenheder mv., hvilket er det grundlag, som beredskabet og fremmødet
planlægges ud fra. I perioden juni 2021 og frem er der således set en helt ek-
straordinær aktivitetsstigning, som ikke er observeret tidligere.
Akutberedskabets oplevelse er på denne baggrund, at det tidligere har været
tilstrækkeligt at planlægge fremmødet ud fra ret forudsigelige antal opkald og
heraf faste fremmødeplaner korrigeret efter de almindelig kendte sæsonuds-
ving. Ud fra sommerens uventede stigende aktivitet ses der aktuelt på, om der
eventuelt er behov for opnormering udover de 4,3 ekstra tilførte årsværk, som
var resultatet af den seneste genberegning i april måned.
Procedurer for monitorering af opkald
Ledelsen på Vagtcentralen har kontinuerligt dataoverblik over indgående
opkald på 1-1-2 og bemandingen. De indgående opkald på 1-1-2 er fordelt på
klokketime og samlet over døgnet. Ift. bemandingen indeholder overblikket to
faktorer: vagtplanlagte fremmøde i vagtplanlægningssystemet og antal pålog-
Supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden vedr. opkald til 1-1-2
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Orientering om supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden om ’mistede 112-opkald’, fra sundhedsministeren
2465009_0003.png
gede visitatorer i de enkelte klokketimer. Derudover har ledelsen dagligt over-
blik over antal kø-opkald fordelt på klokketimer og samlet. Dette også sam-
menholdt med antal påloggede inkl. placering af pauseafvikling.
Denne datamonitorering er pågået hele tiden. Der afholdes alle hverdage om
morgenen et kort tavlemøde i Vagtcentralen, hvor det forgangne døgns aktivi-
tet gennemgås, og det kommende døgns fremmøde og eventuelt særlige be-
givenheder, der skal håndteres beredskabsmæssigt, gennemgås.
Procedurer for tilpasning af ressourcerne
Chefgruppen i Region Hovedstadens Akutberedskab afholder ugentlige tavle-
møder, hvor centrale parametre ift. driften gennemgås. Her følges bl.a. perso-
naleomsætningen i Akutberedskabet løbende, herunder også på 1-1-2, og
dermed også om der er vakancer, som giver anledning til handling.
Der blev i april 2021 udarbejdet et genberegnet behov for fremmøde på 1-1-2,
som medførte en opnormering på 4,3 årsværk. Dette på baggrund af aktivi-
tetsdata. Aktuelt er den samlede normering for 1-1-2 i alt 34 årsværk
Der udarbejdes fast en gang årligt i forbindelse med etablering af kommende
års budget en revideret fremmødeprofil for fremmødet på 1-1-2, som er base-
ret på aktivitetsdata.
”Der refereres i medierne til et antal dage, som har været særligt belastede.
Vil I sende data for ”mistede opkald” opgjort på dage for juni, juli og august?”
Svar:
Det vedhæftede datatræk indeholder håndterede 112-opkald, køopkald
og det totale antal 112-opkald på dagsniveau for de seneste tre måneder. Et
håndteret 112-opkald er et opkald der besvares, hvor et køopkald er et opkald
til 112 som ikke besvares inden for hhv. 22 og 29 sekunder. Termen
’Køopkald’ er alene en teknisk opgørelse af de telefoni-opkald som ikke kan
besvares på regionens vagtcentral efter viderestilling fra Hovedstadens Bered-
skabs alarmcentral indenfor 22 sekunder eller Politiets alarmcentral indenfor
29 sekunder. Det bemærkes, at der kan være flere registrerede køopkald pr.
opkald til 1-1-2. Et 112-opkald vil blive registreret som køopkald, hvis alarm-
centralen ikke opnår kontakt til regionens vagtcentral ved første forsøg inden
for de ovenfor anførte tidsfrister. Hvis der heller ikke opnås kontakt ved andet
forsøg, vil samme opkald igen blive registreret som endnu et køopkald. Langt
hovedparten af 112-opkald besvares ifm. første eller andet forsøg, hvor Ho-
vedstadens Beredskab eller Rigspolitiet viderestiller opkaldet til regionens
vagtcentral. Såfremt der ikke opnås kontakt til regionens vagtcentral ved andet
forsøg, så tilføjes der en oplysning til den elektronisk blanket til regionens
vagtcentral. Det er væsentligt at præcisere, at ’køopkald’ ikke er mistede, og
ikke betyder, at borgeren ikke får hjælp.
Supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden vedr. opkald til 1-1-2
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Orientering om supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden om ’mistede 112-opkald’, fra sundhedsministeren
Datatrækket indeholder endvidere 112-hændelser samt elektroniske blanket-
ter på dagsniveau for de seneste tre måneder. Akutberedskabet noterer de
sundhedsfaglige oplysninger fra et 112-opkald i en såkaldt hændelse, og der
kan derfor være flere 112-opkald pr. 112-hændelse. Det kan fx være situatio-
ner, hvor flere samtidig ringer om samme trafikuheld eller lign. For hver 112-
hændelse sendes der en elektronisk blanket fra alarmcentralerne med rele-
vante oplysninger såsom adresse, navn, telefon nummer, og en eventuel kom-
mentar fra alarmcentralen. Ved ingen telefonisk kontakt til Akutberedskabets
vagtcentral sendes kommentaren ”ingen kontakt til AMK”. Desuden er beskre-
vet (også i grafen) andelen af køopkald ud af totalt antal 112-opkald og ande-
len af elektroniske blanketter ud af antal 112-hændelser for at illustrere omfan-
get.
Antal køopkald er en teknisk telefoniopgørelse der viser hvor mange gange et
opkald ikke er blevet besvaret i Vagtcentralen. Antal elektroniske blanketter vi-
ser det faktiske antal hændelser, hvor der ikke har været telefonisk kontakt fra
vagtcentralen til borgeren (i de livstruende tilfælde er borgeren dog fortsat i te-
lefonisk kontakt med alarmcentralen). Dette tal er også medtaget for at kvalifi-
cere datafremstillingen. Det vurderes således også på baggrund af ovenstå-
ende, at andelen af elektroniske blanketter er et mere nuanceret mål og det
retvisende tal for antallet af borgere der indledningsvis ikke har været i telefo-
nisk kontakt med vagtcentralen.
”Hvad er tidsperspektivet for den større undersøgelse, som Region Hovedsta-
den igangsætter og hvordan er den tilrettelagt?”
Svar:
Der bliver afrapporteret på undersøgelsen til regionens forretningsud-
valg den 5. oktober 2021.
Redegørelsen udarbejdes af en ekstern og uvildig ekspert (Mads Koch Han-
sen) med sekretariatsbistand fra Region Hovedstadens Center for Sundhed
og Center for HR og Uddannelse.
”Vi forstår, at Regionsrådet skal drøfte og beslutte kommissoriet i næste uge.
Vil I give os en opdatering af udfaldet efter mødet?”
Svar:
Regionsrådet godkendte tirsdag den 21. september 2021 kommisso-
rium for den tilbundsgående redegørelse for opkald til 1-1-2 i Region Hoved-
stadens Akutberedskab.
Supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden vedr. opkald til 1-1-2
Side 4