Center for Sundhed
Kongens Vænge 2, 3400
Hillerød
NOTAT
Til:
Sundhedsministeriet
Opgang
Telefon
Direkte
Web
B og D
3866 6002
38666064
regionh.dk
Journal-nr.: 21056505
Dato: 24. september 2021
Supplerende redegørelse fra Region Hovedstaden
vedr. opkald til 1-1-2
Region Hovedstaden fremsendte den 15. september 2021 regionens redegø-
relse vedr. opkald til 1-1-2 til Sundhedsministeriet. Sundhedsministeriet anmo-
dede den 16. september 2021 om en supplerende redegørelse fra Region Ho-
vedstaden, som fremgår i det nedenstående.
”Der refereres i redegørelsen til, at der allerede er iværksat tiltag, der skal afla-
ste personalet på 1-1-2 vagtcentralen. Hvilke tiltag, er der tale om? Og er det
regionens vurdering, at disse tiltag er tilstrækkelige til at sikre, at der her og nu
er en hensigtsmæssig og forsvarlig dækning i vagtcentralen”
Svar:
Region Hovedstaden har et meget stort fokus på hurtigst muligt at ned-
bringe antallet af ’mistede opkald’ i godt samarbejde med de involverede par-
ter. Som beskrevet i den tidligere fremsendte redegørelse, tages langt største-
delen af opkaldene til 1-1-2 meget hurtigt – også i sommerperioden, hvor der
er sket en væsentlig aktivitetsstigning i opkaldene. Selv i de travleste uger er
mellem 98% og 99% af opkaldene besvaret inden for 30 sekunder.
Region Hovedstaden finder dog, at der på baggrund af den store stigning i an-
tal ’mistede opkald’/overløbsopkald er behov for at igangsætte konkrete initia-
tiver på den korte bane mhp. at aflaste 1-1-2 og sikre en mere robust beman-
ding, der kan imødekomme den observerede stigning i antallet af opkald. Initi-
ativerne skitseres i det nedenstående:
Etablering af kørselsomfordeling:
I dag går bestilling af ambulancekørsler typisk fra hospitalerne ind på samme
linjer som besvarer 1-1-2 opkald. Det drejer sig om ca. 30.000 opkald om året.
For umiddelbart at aflaste 1-1-2-personalet flyttes disse opkald til en særlig
funktion, som kan bemandes med andre faglige kompetencer end de speciali-
serede sundhedsfaglige medarbejdere på 1-1-2.