Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2586697_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPHRS
Sagsnr.: 2206135
Dok. nr.: 2246660
Dato: 01-06-2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget om COVID-19 –
Opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem,
KOM(2022) 190 endelig
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 27. april 2022 udsendt en meddelelse, der præsenterer
Kommissionens tilgang til håndtering af covid-19-pandemien i de kommende
måneder, hvor der gås fra akutberedskab til en mere bæredygtig håndtering.
Kommissionen lægger i meddelelsen op til, at det fælleseuropæiske mål bør være at
beskytte folkesundheden og samtidig holde samfundet og økonomien åbent og
modstandsdygtigt.
Kommissionen lægger med meddelelsen op til, at covid-19-pandemiens fremtidige
forløb og dens byrde i de kommende år vil afhænge af de beslutninger, der træffes nu.
Kommissionen opfordrer derfor til, at medlemslandene gør brug af denne periode til
at styrke deres overvågning, sundhedssystemer og overordnede pandemiberedskab.
Meddelelsen tager udgangspunkt i, at den globale covid-19-pandemi ikke er
overstået, og at der fortsat er behov for årvågenhed og beredskab. Fsva. situationen i
Europa beskriver meddelelsen, at selv om der observeres et varierende antal tilfælde,
fører stigninger ikke til alvorlig sygdom eller dødsfald lige så ofte som før. Den
dominerende omikron-variant er mindre alvorlig end tidligere varianter, og
befolkningens immunitet over for virusset er blevet væsentligt forbedret. Det fremgår
imidlertid af meddelelsen, at covid-19 er kommet for at blive, og at der er stor
sandsynlighed for, at der opstår nye varianter. Der lægges med meddelelsen op til, at
modsvaret fra EU’s side må være at opretholde et højt og modstandsdygtigt
beredskab i medlemslandene. Således lægger meddelelsen op til, at de europæiske
lande bør forberede sig på flere punkter, hvor Kommissionen ser det nødvendigt mhp.
at holde samfundet og økonomien åbent og modstandsdygtigt. Disse punkter
vedrører bl.a. vaccinationsstrategier, overvågning af luftvejsvira, øget kapacitet inden
for test og kontaktopsporing, forebyggende folkesundhedsmæssige foranstaltninger,
rejserestriktioner, 2. generations vacciner, covid-19-behandlinger, kliniske forsøg,
forsyningskæder, misinformation samt global sundhed.
Meddelelsen beskriver også foranstaltninger, som Kommissionen vurderer skal
træffes på mellemlangt og langt sigt. Kommissionen påpeger, at der er mulighed for
yderligere at forbedre pandemiberedskabet ved at anlægge en One Health-tilgang og
styrke koordineringen af indsatsen både mellem medlemslande og på globalt plan.
Yderligere vil Kommissionen fortsat støtte beredskabsforanstaltninger under
civilbeskyttelsesmekanismen, der videreudvikler sin strategiske rescEU-reserve af
medicinsk udstyr.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
2586697_0002.png
Det fremgår, at ECDC har lavet en analyse af fem mulige scenarier for udviklingen af
covid-19-pandemien på lang sigt. Disse er 1) en mindsket trussel, 2) regelmæssige
reinfektioner, 3) dårligt håndterbare vintre, 4) ikke-håndterbare vintre og 5) en ny
pandemi. Ydermere fokuser meddelelsen på taklingen af bredere
sundhedspåvirkninger pandemien har bragt samt en fremskyndelse af digitaliseringen
på sundhedsområdet.
Kommissionen påpeger i meddelelsen, at Ruslands militære aggression mod Ukraine
vil medføre yderligere pres på medlemslandenes sundhedssystemer i de kommende
måneder. En forøgelse af antal vaccinerede, herunder blandt flygtninge, vil bidrage til
at lette presset på europæiske sundhedssystemer og gøre plads til andre sårede,
kronisk syge eller psykologisk traumatiserede flygtninge fra krigen.
Regeringen finder det vigtigt at lære af de foreløbige erfaringer med covid-19 og
stiller sig generelt positivt over for meddelelsen.
2. Baggrund
Meddelelsen har baggrund i den nuværende situation for covid-19-pandemien i
Europa. Pandemien er ikke ovre, men på tværs af europæiske lande ses en tendens
til, at stigninger i smittetilfælde med omikron-varianten ikke medfører tilsvarende
høje tilfælde af svær sygdom eller død, som tidligere varianter i begyndelsen af
pandemien. På verdensplan forekommer stadig millioner af infektioner, og faldende
immunitet og en mulig effekt af den kommende vintersæsonen øger sandsynligheden
for fremkomsten af nye varianter af SARS-CoV-2. Derfor er flere EU-medlemslande nu
begyndt på at implementere nye tilgange til håndteringen af covid-19-pandemien for
at opnå bæredygtig og modstandsdygtig genopbygning. Kommissionen gør i den
forbindelse opmærksom på, at fragmenterede beredskabs- og indsatsstrategier i
medlemslandene sandsynligvis vil underminere de fordele, som koordineringen af
sundhedssikkerhedsforanstaltninger på EU-plan hidtil har medført.
Kommissionen beskriver i meddelelsen, at de seneste to år har vist, at man i
sommermånederne sandsynligvis vil opleve lavere incidenstal, og at presset fra
pandemien derfor sandsynligvis vil falde i de kommende måneder. Dette skaber
ifølge Kommissionen et vindue til at forberede sig på eventuelle fremtidige
pandemiudbrud.
3. Formål og indhold
Meddelelsen fremsætter forslag til den fremtidige håndtering af pandemien, som går
fra akutberedskab til en mere bæredygtig tilgang. Medlemslande opfordres til at
indføre tiltag inden efteråret, der bygger på den hidtidige brede EU-koordination for
sygdomsberedskab med det formål at kunne opretholde åbne og modstandsdygtige
samfund og økonomier. Med disse tiltag samt en vedtagelse af alle forslag om
Sundhedsunionen vil EU stå stærkere i forebyggelsen og bekæmpelsen af fremtidige
sundhedskriser.
Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen peger på en række fokusområder ifm.
beredskab og fremtidig indsats mod covid-19.
Vaccinationsstrategier
Der lægges op til, at medlemslandene bør fokusere på vaccinationsstrategier, der vil
øge tilslutningen til boostervaccinationer hos sårbare grupper, men som også
fokuserer på vaccinationen af ikke-vaccinerede personer. Der er stor forskel på EU-
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
2586697_0003.png
landes vaccinedækningsrate. Kommissionen mener, at det er vigtigt at lukke
vaccinationshuller blandt voksne både inden for og mellem medlemslande.
En fjerde dosis anbefales af Kommissionen til personer med svækket immunforsvar,
og en anden boosterdosis kan overvejes til ældre personer (80+) fire måneder efter
sidste vaccination. Medlemslande bør dog vurdere en fjerde dosis ud fra den lokale
epidemiologiske situation. Inden skoleåret 2022-2023 bør medlemslande også
overveje at lukke vaccinationsforskelle blandt yngre børn, og fra 2023 bør covid-19-
vacciner indgå i nationale vaccinationsprogrammer. Generelt bør nye
vaccinationsstrategier målrettet specifikt efteråret og vinteren 2022 forberedes så
tidligt som muligt.
Overvågning af luftvejsvira
Der opfordres til, at medlemslandene snarligst bør indføre integrerede systemer for
overvågning året rundt af covid-19 og andre luftvejsvira. Systemerne skal være
bæredygtige, repræsentative og baseret på fælleseuropæiske kriterier for
sagsidentifikation og teststrategier, såvel som forbinde praktiserende læger,
sygehuse og laboratorier. Medlemslandene bør, med støtte fra ECDC, nå til enighed
om disse fælles kriterier i EU samt fortsætte med at indsamle og dele data med ECDC.
Pålidelige data fra disse integrerede overvågningssystemer, såvel som
populationsbaseret data om covid-19-indlæggelser og dødsfald, som følge af covid-
19, bør fortsat indsamles og deles med ECDC. I meddelelsen lægges der desuden op
til at anvende supplerende overvågningssystemer, såsom spildevandsovervågning, til
at opdage covid-19-bølger.
Af EU-initiativer og -aktioner foreslås bl.a., at ECDC overgår fra nødovervågning til
generel overvågning. Ligeledes lægges op til aktiviteter fra HERA´s side. HERA vil bl.a.,
i samarbejde med ECDC og internationale partnere, identificere trusler med stor
indvirkning og afhjælpe mangler mht. tilgængelighed og adgang til medicinske
modforanstaltninger. Kommissionen vil støtte medlemslande med 20. mio EUR
gennem EU4Health til at etablere de tidligere nævnte overvågningssystemer under
One Health-tilgangen for grænseoverskridende patogener.
Øget kapacitet inden for test og kontaktopsporing
Kommissionen lægger op til, at medlemslandene bør sikre tilstrækkelig test- og kon-
taktopsporingskapacitet samt planlægge opskalering af nationale teststrategier, når
det er nødvendigt. Hertil kommer også nødvendigheden af at fortsætte kapacitetsop-
bygning mhp. laboratoriesekventering og viruskarakteriseringstjenester, herunder da-
tarapportering på platforme med åben adgang, og sikre uafbrudt virusovervågning.
På laboratorier skal sikkerhedsstandarder også regelmæssigt gennemgås for at styrke
biosikkerhedsstandarder. Det er vigtigt, at medlemslande forsætter strategisk test-
ning for effektivt af kunne genomsekventere (jf. ECDCs vejledning) for at kunne over-
våge fremkomsten og spredningen af varianter.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
2586697_0004.png
Forebyggende folkesundhedsmæssige foranstaltninger
Det foreslås, at medlemslandene bør gennemgå effektiviteten og omkostningseffekti-
viteten og den sociale accept af de forebyggende folkesundhedsmæssige foranstalt-
ninger, som hidtil er gennemført mhp. effektivt at bremse spredningen af covid-19.
Ikkefarmaceutiske indgreb såsom mundbind, udluftning og fysisk afstand, kapacitets-
opbygning i sundhedsvæsnet og styrkelse af koordinering mellem offentlige sund-
hedsmyndigheder i forbindelse med beredskabsplanlægningen, er blandt nogle af de
vigtige fokusområder, som medlemslande bør sikre og styrke inden efteråret. Derfor
bør myndigheder også offentliggøre ajourførte anbefalinger om brug af mundbind i
specifikke miljøer for at beskytte særligt sårbare personer.
Rejserestriktioner
Der lægges bl.a. op til, at medlemslandene bør ophæve alle restriktioner, der hæm-
mer den frie bevægelighed, så snart den epidemiologiske situation tillader det. Hvis
medlemslande finder det nødvendigt, er den fortsatte anvendelse af EU’s digitale co-
vidcertifikat muliggjort, jf. den af Kommissionen forlængede gyldighed af forordnin-
gen indtil 30. juni 2023. For personer uden for EU, der er vaccineret med EMA-god-
kendte vacciner, bør medlemslande ophæve indrejserestriktioner for ikkevæsentlige
rejser til EU. Ydermere skal bestræbelserne på at styrke medlemslandes kontaktop-
sporingskapacitet mht. grænseoverskridende passagerer styrkes yderligere, hvor det
er nødvendigt og forholdsmæssigt. De allerede etablerede løsninger såsom Passenger
Locator Form skal forenkles og forbedres, og medlemslande bør tilmelde sig platfor-
men for kontaktopsporingsformularer for at lette kontaktopsporingsarbejdet.
2. generationsvacciner
I meddelelsen opfordres til, at man fælles i EU skal understøtte udviklingen af anden-
generationsvacciner, da dette er essentielt i styrkelsen af beredskabet. Det indebæ-
rer bl.a. udviklingen af en strategi for den næste generation af covid-19-vacciner samt
støtte projekter til denne nødvendige udvikling gennem Horisont Europas arbejdspro-
gram for 2022. Lovende vaccinekandidater skal identificeres, hvorefter en mobilise-
ring af alle tilgængelige instrumenter er nødvendig for udviklingen af disse vacciner.
Det er vigtigt, at europæisk forskning inden for området fremmes, men ikke uden et
tæt vaccineudviklingssamarbejde med internationale partnere også mht. håndterin-
gen af akkumuleringen af ubrugte vaccinedoser.
Covid-19-behandlinger
Kommissionen opfordrer til, at Kommissionen støtter medlemslandene i at få adgang
til behandlinger, vis tilgængelighed er sikret i en række medlemslande gennem fire
nye rammekontrakter. Kommissionen vil samarbejde med medlemslandene om at
fastlægge prioriteter for yderligere fælles indkøb af behandlinger og styrke integratio-
nen med etablerede nationale processer og EU-processer. Hertil skal der bl.a. også
udvikles nye behandlinger, der er lettere at opbevare og administrere for at sikre en
nem anvendelse i lavindkomstlande. Dette er særligt vigtigt i håndteringen af epide-
mien på globalt plan. Sideløbende med udviklingen af nye behandlinger, bør med-
lemslande overvåge virusresistens for at vælge passende behandlinger. HERA under-
søger mulighederne for at støtte projekter rettet mod udvikling af antivirale lægemid-
ler.
Kliniske forsøg
Kommissionen peger på, at store, multinationale kliniske forsøg anses for at være den
bedste tilgang til at generere tilstrækkelig klinisk dokumentation på kortest mulig tid
til lovgivningsmæssige beslutninger. Kommissionen mener, at man i fællesskab bør
undgå mononationale forsøg, der konkurrerer om de samme ressourcer og patient-
populationer. For at muliggøre omfattende multinationale forsøg med covid-19 i Eu-
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
2586697_0005.png
ropa, er der oprettet to europæiske netværk for kliniske forsøg, hhv. et for behandlin-
ger og et for vacciner. Den fælles rådgivningsmekanisme sikrer, at dobbeltarbejde
blandt medlemslandene undgås.
Kommissionen agter at gennemføre ACT EU-initiativet og EU4Health-fællesaktionen
om hurtig godkendelse af covid-19-behandlinger samt udviklingen af fællesprocedu-
rer for vurdering af ansøgninger mellem medlemslande ved fremtidige nødsituatio-
ner.
Forsyningskæder
Det påpeges, at man i EU bl.a. gennem den fælles taskforce mellem EU og USA skal
styrke modstandsdygtige forsyningskæder. For at kunne bevare produktionskapacite-
ten i medlemslandene i forbindelse med fremtidige kriser er EU FAB, som er et net-
værk af produktionskapaciteter for vacciner, blevet lanceret af Kommissionen. Kom-
missionen mener, at der er behov for stadig at udvise årvågenhed mht. pandemiens
næste fasers indvirkning på forsyningsudfordringer, hvorfor tæt samarbejde med in-
teressenter på tværs af industrier er nødvendig. Det påpeges bl.a. også af Kommissio-
nen, at fælleseuropæisk overvågning af forsyningskæden for kritiske medicinske
modforanstaltninger og deres inputmaterialer skal fortsætte navnlig i samarbejde
med internationale partnere.
Misinformation
Kommissionen lægger op til, at medlemslandenes indsats mod misinformation bør
være konsekvent for at mindske konsekvenserne af informationsmanipulation. Med-
lemslande skal fortsat overvåge informationsmiljøet og -tendenser mhp. at reagere,
og samtidig skal der udarbejdes budskaber om afbalancerede ikkefarmaceutiske ind-
greb, behovet for vaccination samt eventuel genindførelse af restriktioner baseret på
den bedste tilgængelige videnskab. Udveksling af analyser og vurderinger af uden-
landsk informationsmanipulation og indblanding gennem EU’s hurtige varslingssy-
stem og udarbejdelse af kommunikationsstrategier er områder, der kræver medlems-
landenes fokus. I EU-regi vil Kommissionen og den højstående repræsentant bl.a.
bygge videre på foranstaltninger, der skal være med til at øge modstandsdygtigheden
over for misinformation.
Global sundhed
Der lægges op til, at EU skal fortsætte med at have en ledende rolle i den globale
sundhed samt sikre samarbejdet med internationale partnere. En yderligere vaccine-
støttepakke baseret på forsyning, supplerende materiale og leveringsstøtte skal leve-
res til Afrika. Samtidig vil man i EU investere over 1 mia. EUR i at styrke sundhedssy-
stemerne og med mindst 1 mia. EUR støtte lokal fremstilling af sundhedsprodukter i
Afrika. Hertil støtter Team Europe bl.a. fortsat adgangen til sundhedspleje for alle be-
folkningsgrupper og stærkere sundhedssystemer i partnerlande gennem en One
Health-tilgang. For at opnå bestræbelserne på at styrke afrikanske landes kapacitet til
effektiv anvendelse og administration af vacciner opfordres til, at man fælles i EU
øger den internationale koordinering. Således vil Kommissionen bl.a. styrke samar-
bejdet med
Africa Centres for Disease Control and Prevention
og det afrikanske læge-
middelagentur. For at forbedre det globale sundhedslandskab vil man fælles i EU her-
under også fortsætte den multilaterale indsats. Slutteligt ønsker Kommissionen, også
gennem WTO, at styrke modstandsdygtigheden i den globale handel med vigtige pro-
dukter, ved f.eks. at tilskynde handelspartnere til at begrænse eksportrestriktioner og
andre tiltag.
Foranstaltninger på mellemlang og lang sigt
Det konstateres i meddelelsen, at covid-19 har skabt langsigtede udfordringer, som
EU skal tackle for at være bedre rustet til på bæredygtig vis at håndtere
sundhedstrusler fra smitsomme sygdomme. Kommissionen lægger i den forbindelse
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
2586697_0006.png
op til, at der er mulighed for yderligere at forbedre pandemiberedskabet ved at
anlægge en One Health-tilgang og styrke koordineringen af indsatsen både mellem
medlemslandene og på globalt plan. Yderligere vil Kommissionen fortsat støtte
beredskabsforanstaltninger under civilbeskyttelsesmekanismen, der vil videreudvikle
sin strategiske rescEU-reserve af medicinsk udstyr.
Kommissionen påpeger, at det er vigtigt at sikre, at covid-19-
genopretningsforanstaltningerne også tager højde for de langsigtede klimamæssige,
miljømæssige og sociale mål.
Af meddelesen fremgår en analyse af fem mulige, langsigtede scenarier for
udviklingen af covid-19-pandemien, som ECDC har fremlagt. Disse er 1) en mindsket
trussel, 2) regelmæssige reinfektioner, 3) dårligt håndterbare vintre, 4) ikke-
håndterbare vintre og 5) en ny pandemi.
Håndtering af pandemiens bredere sundhedsmæssige konsekvenser, herunder
senfølger af covid-19
I meddelelsen pointeres det, at det vil kræve yderligere dataindsamling og -analyse i
de kommende år at opnå fuld forståelse af covid-19-pandemiens komplekse, direkte
og indirekte sundhedsvirkninger. Ligeledes skal omfanget af de
folkesundhedsmæssige, økonomiske og sociale spørgsmål i forbindelse med
personer, der lider af senfølger af covid-19, forstås. Der lægges med meddelelsen op
til, at det vil være vigtigt at øge fokus på sundhedssystemernes modstandsdygtighed,
ligesom, der på alle niveauer bør gøres en større indsats for også at tackle forhold,
der øger risikoen for alvorlige konsekvenser af covid-19, såsom fedme og diabetes.
Meddelelsen adresserer også de mentale konsekvenser af pandemien og beskriver,
at der er afsat EU-midler til initiativer, der kan afbøde de mentale sundhedsvirkninger
af covid-19.
Digitalisering
Kommissionen beskriver, at covid-19-pandemien har vist betydningen af digitale
tjenester og har udløst en enorm fremskyndelse i udbredelsen af digitale værktøjer til
bl.a. folkesundhed og sundhedstjenester. At gøre digitaliserede systemer i og uden
for Europa interoperable vil ifølge meddelelsen bidrage til at forbinde interregional
og global overvågning og reaktion og øge deres effektivitet. Kommissionen påpeger i
den forbindelse, at forslaget om European Health Data Space (EHDS) vil øge
sundhedssystemers modstandsdygtighed og evne til hurtigt at kunne sætte ind over
for sundhedstrusler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen berører ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
Såfremt initiativerne gennemføres som foreslået i meddelelsen vurderes de at kunne
have en positiv effekt på håndteringen af den nuværende såvel som fremtidige
sundhedskriser. Evt. opfølgning på sådanne initiativer forventes at ville medføre
statsfinansielle konsekvenser. Der vil blive foretaget en vurdering heraf ifm. evt.
offentliggørelse af forslag. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af
EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende
bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
8. Høring
Meddelelsen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel opbakning til initiativerne i meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig generelt positivt til meddelelsen, som har fokus på at forbedre
beredskabet og håndteringen af den nuværende pandemi og fremtidige
sundhedskriser. Regeringen vil tage nærmere stilling til initiativerne ved evt.
opfølgende forslag. For en god ordens skyld bør det bemærkes, at Danmark allerede
for en række af de af Kommissionen nævnte indsatser i høj grad allerede møder de
anbefalinger, som Kommissionen fremsætter. Dette er f.eks. i forhold til test- og
kontaktopsporingskapacitet eller vaccinationsindsatsen.
Regeringen støtter Kommissionens bestræbelser på at lære af pandemien og
planlægge beredskaber på kort, mellemlangt og langt sigt og mener samtidig, at
Kommissionen skal påtage sig en ledende rolle om at sikre forsyningskæder for
vacciner og delkomponenter. Det påpeges, at fokus dog også bør være på at sikre
forsyningskæder for andre lægemidler og medicinsk udstyr, der også kan blive
udfordret af den nuværende pandemi og fremtidige sundhedstrusler.
Herudover støtter regeringen et fælles og koordineret tiltag til udviklingen af en ny
generation af vacciner og fælles indkøb af vacciner og behandlinger. Det er vigtigt, at
der skabes effektive og hurtige processer, så de enkelte lande ikke vælger bilaterale
aftaler pga. manglende fremdrift.
Regeringen mener videre, at der kan være en udfordring i Kommissionens opfordring
til benytte EU’s Passenger Locator Form Exchange Platform som et smitteopsporende
tiltag. Passenger Locator Forms (PLF) skal være frivillig, da de danske
sundhedsmyndigheder vurderer, at der på den korte bane ikke er sundhedsmæssige
fordele ved at implementere PLF-løsningen, bl.a. henset til at løsningen vil medføre
betydelige investeringer i data-infrastruktur og personale til effektivt at håndtere
løsningen
Overordnet set er regeringen enig i Kommissionens forslag vedrørende covid-19-
indrejserestriktioner. Dog er regeringen uenig i, at der nødvendigvis bør være en
sammenhæng mellem ophævelse af danske restriktioner og indrejserestriktioner.
Dette bør være op til de danske sundhedsmyndigheder at vurdere længden af både
nationale restriktioner og indrejserestriktioner. Sundhedsmyndighederne vurderede
således, at der også i en periode efter, at de danske indenrigsrestriktioner blev
ophævet, var behov for restriktioner i forbindelse med indrejse i Danmark.
Kommissionens forslag til indsamling og deling af troværdige estimater ifm.
overvågning af covid-19 er regeringen enig i. Dette stemmer overens med det
grundberedskab, som er ved at blive etableret i Danmark. Regeringen støtter også
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om covid-19 og den fremtidige opretholdelse af EU’s beredskab og indsats: vejen frem, fra sundhedsministeren
opfordringerne til, at medlemslande skal oprette et frivilligt, stikprøvebaseret
meldesystem til praktiserende læger (sentinelsystem) samt opfordringen til
overvågning af spildevand, da dette allerede er igangsat i Danmark og indgår i den
danske strategi.
Det er regeringens holdning, at EHDS og overvågningen af smitsomme sygdomme
skal leve op til datasikkerhedskrav, og at nødvendige data kun udveksles til legitime
formål.
Endelig er regeringen enig i, at der stadig er behov for at styrke EU’s ledende rolle i
den globale sundhedsarkitektur i tæt samarbejde med WHO, hvor den bæredygtige
finansiering heraf er et skridt på vejen til et mere fleksibelt og effektivt WHO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8