Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2456764_0001.png
Afdeling:
Sundhedsplanlægning
Journal nr.: 21/49719
Dato:
24. september 2021
Notat
Overløb af 112-opkald i Region Syddanmark
På anmodning fra Danske Regioner er hermed Region Syddanmarks redegørelse for mistede 112-
opkald. Indledningsvist skal det understreges, at Region Syddanmark ikke mister opkald fra borgere,
der ringer 112.
Der er et mindre antal borgere, som oplever kun at tale med politiets alarmoperatør inden, der sendes
en ambulance. Det drejer sig i Region Syddanmark om mellem ca. 20 og 150 opkald pr. måned
(svarende til mellem 0,3 og 1,7 % i forhold til besvarede 112-opkald), hvor politiet ikke kan stille
telefonen videre til regionens AMK-vagtcentral, fordi de sundhedsfaglige visitatorer er optaget af
samtaler med andre borgere.
Overløb
Overløb defineres i Region Syddanmark som et 112-kald, som ikke kan stilles igennem grundet
optaget sundhedsfaglig visitator. I disse tilfælde sendes der en ambulance med A-respons, uden at
den sundhedsfaglige visitator først har talt med borgeren. Der sendes således en ambulance med det
hurtigste respons (A) for en sikkerheds skyld, fordi den sundhedsfaglige visitator ikke først har haft
mulighed for at høre borgeren fortælle om problemstillingen og dermed visitere det korrekte respons.
Når visitatoren
bliver ledig på telefonen ringes der “tilbage” til borgeren.
I nogle tilfælde er ambulancen
så tæt på borgeren, at dette ikke kan nås. I forbindelse med opringningen fra visitatoren vurderes det
om responset skal justeres. Måske er der ikke brug for en ambulance, måske er der ikke brug for at
ambulancen kører med blink og horn, eller måske er der behov for yderligere hjælp i kraft af regionens
akutlægebil, der så sendes.
Hvis politiets alarmoperatør skriver
“ingen kontakt til vagtcentralen”,
samtidig med at den
sundhedsfaglig visitator afslutter et opkald, og er klar til næste, vil den sundhedsfaglige visitator ofte
vælge at ringe borgeren op, inden der sendes en ambulance. Disse tilfælde tælles ikke som overløb.
Overløb fra 1. januar 2019 til og med august 2021.
Side 1/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Orientering om redegørelse fra Danske Regioner om 112-opkald i regionerne, fra sundhedsministeren
2456764_0002.png
Antal 112-opkald
I nedenstående graf ses antallet af 112-opkald i perioden 1. januar 2019 til og med august 2021.
Andelen af overløb er i forhold til den samlede mængde besvarede kald.
Der ses en stigning af overløb i den seneste tid. Det skyldes dels, at aktiviteten er steget, men også,
at vagtcentralen har været ramt af akut fravær blandt de sundhedsfaglige visitatorer, hvor der derfor
har siddet færre i vagt end tiltænkt.
Antal 112-opkald
10.000
9.500
9.000
8.500
8.000
2019
7.500
7.000
6.500
6.000
5.500
5.000
Jan
Overløb i procent
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
2020
2021
Jan
2019
0,29%
2020
0,36%
2021
0,68%
Feb
0,26%
0,57%
1,08%
Mar
0,39%
0,92%
0,73%
Apr
0,48%
0,62%
0,96%
Maj
0,58%
0,71%
1,16%
Jun
0,86%
0,77%
1,13%
Jul
0,68%
1,07%
1,45%
Aug Sep
Okt
Nov Dec
0,58% 0,63% 0,57% 0,41% 0,63%
1,25% 1,01% 0,54% 0,56% 0,67%
1,66%
Opfølgning på overløb
AMK-vagtcentralen følger antallet af overløb på timebasis via rapport i regionens data warehouse.
Den tætte opfølgning har eksempelvis resulteret i, at AMK-vagtcentralen på baggrund af tendenser
vist i rapporten hen over sommeren har foretaget en justering af mandskabsdækning i de enkelte
vagter for bedst muligt at håndtere peak-perioder. AMK-vagtcentralen ser også generelt på forventet
aktivitet ved julefrokoster mv. og tilrettelægger vagter i forhold til denne.
Side 2/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Orientering om redegørelse fra Danske Regioner om 112-opkald i regionerne, fra sundhedsministeren
2456764_0003.png
Nedenstående viser et screen-dump af det overblik, der følges:
Håndtering af travlhed hos de sundhedsfaglige visitatorer
Der er i gruppen af sundhedsfaglige visitatorer en større personaleomsætning end i de andre
faggrupper på AMK-vagtcentralen. Dette kan skabe udfordringer med hensyn til at opruste på
visitator-pladserne i forbindelse med peak-perioder og akut fravær. AMK-vagtcentralen arbejder derfor
med, at oplæringsforløbet bliver hurtigt og koncentreret, uden at gå på kompromis med kvaliteten, så
nye medarbejdere hurtigere kan komme i vagt.
Endvidere arbejdes der på opgaveglidning til andre personalegrupper for at friholde de
sundhedsfaglige visitatorer fra andre opgaver. Eksempelvis har AMK-vagtcentralen flyttet opkald, hvor
borgeren i forvejen har talt med en sundhedsperson (læge), fra de sundhedsfaglige visitatorer til de
tekniske medarbejdere. AMK-vagtcentralen undersøger på nuværende tidspunkt, om der er flere af de
sideopgaver, som de sundhedsfaglige visitatorer har, der kan flyttes til de tekniske medarbejdere, så
de sundhedsfaglige visitatorer kan koncentrere sig mere om 112-kald.
Klagesager eller UTH’er
(utilsigtet hændelse), som følge af
overløbsopkald
Tid før besvarelse af håndteret 112 opkald
Region Syddanmark har ikke modtaget klager
eller UTH’er i forbindelse med overløb.
Som tidligere nævnt er det et mindre antal borgere, som oplever kun at tale med politiets
alarmoperatør inden der sendes en ambulance, ca. 20 og 150 opkald pr. måned.
Side 3/4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Orientering om redegørelse fra Danske Regioner om 112-opkald i regionerne, fra sundhedsministeren
2456764_0004.png
De sundhedsfaglige visitator på AMK-vagtcentralen har fra januar til august 2021 håndteret 60.190
opkald fra 112 (ikke medtaget opkald, der er gået i overløb). Af disse er 98,8% blevet besvaret inden
for 20 sekunder.
I nedenstående tabel ses tid før besvarelse inden for 10, 15 og 20 sekunder.
Tid før besvarelse af håndteret 112 opkald
Andel inden for 10 sekunder
Andel inden for 15 sekunder
95,5%
97,5%
Andel inden for 20 sekunder
98,8%
Side 4/4