Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2456760_0001.png
Akutberedskab
NOTAT
Dato: 30. september 2021
Procedure og datamonitorering ifm. redegørelse om mi-
stede 112-opkald
Procedure
Hvis et opkald ikke besvares af regionens vagtcentral inden for 22/29 sekunder (sce-
narie 1 i figuren), kan det ikke afleveres, men forbliver hos alarmcentralen ved Ho-
vedstadens Beredskab eller Rigspolitiets personale
1
. I disse tilfælde sender alarmcen-
tralen opkaldet til regionens vagtcentral igen (scenarie 2), hvor der nu oftest vil være
en ledig medarbejder, som kan modtage opkaldet. Personale fra alarmcentralen for-
bliver ved direkte livstruende situationer som fx formodet hjertestop i telefonen
sammen med borgeren, indtil der opnås kontakt.
Hvis regionens vagtcentral heller ikke kan modtage opkaldet 2. gang, sendes en elek-
tro isk la ket ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK” til vagt e trale
ed op-
lysninger om opkaldet, inklusiv adresse og telefonnummer og hvad sagen formodes
at dreje sig om. I akutte tilfælde kontaktes regionens 1-1-2 vagtleder desuden direkte
telefonisk hos vagtcentralen. Vagtcentralen kan på baggrund af den elektroniske
blanket beslutte straks at sende en ambulance afsted
også inden, der er ringet op
til borgeren. Dette sker på baggrund af en konkret sundhedsfaglig vurdering.
Der er således etableret faste procedurer i samarbejde med Alarmcentralen for,
hvordan opkald skal håndteres, når der i forbindelse med spidsbelastningssituationer
er kø på telefonerne. Alle henvendelser til regionens vagtcentral håndteres.
1
Det bemærkes at proceduren er beskrevet i overordnede træk. Der er udarbejdet konkrete procedurer for
hver alarmcentral (hhv. Hovedstadens Beredskab og Rigspolitiet). Disse procedurer er ikke helt ensly-
dende.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Orientering om redegørelse fra Danske Regioner om 112-opkald i regionerne, fra sundhedsministeren
2456760_0002.png
Figur 1. Flowchart - 1-1-2 opkaldsscenarier
Den overordnede procedure med de forskellige opkaldsscenarier kan illustreres via
ovenstående figur.
Scenarie 1: Borger ringer til 1-1-2, opkald viderestilles, den elektroniske blan-
ket fremsendes og opkald besvares.
Scenarie 2: Borger ringer til 1-1-2, opkald viderestilles, opkald kan ikke besva-
res, opkald viderestilles 2. gang, den elektroniske blanket fremsendes og op-
kald besvares.
Scenarie 3: Borger ringer til 1-1-2, opkald viderestilles, opkald kan ikke besva-
res, opkald viderestilles 2. gang, opkald kan ikke besvares, den elektroniske
la ket fre se des ed ko
e tar ”I ge ko takt til AMK”.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Orientering om redegørelse fra Danske Regioner om 112-opkald i regionerne, fra sundhedsministeren
2456760_0003.png
Dataopgørelse
Region Hovedstaden monitorer området ved at følge udviklingen i andelen af elektro-
iske la ketter ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK” ud af det totale a tal
-
1-2-hændelser.
De elektroniske blanketter
ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK”
afgrænses så-
ledes i data ved at søge på følgende fritekststrenge: Ingen kontakt til AMK, intet svar
fra AMK, ej kontakt til AMK. Opgørelsesmetoden er derfor behæftet med en vis grad
af usikkerhed idét fritekstsøgninger ikke tager højde for eksempelvis benægtelser,
stavefejl mv.
Dataopgørelsen monitoreres løbende på både dags-, uge- og månedsniveau.
Nedenfor ses data på månedsniveau:
I figuren nedenfor kan man se udviklingen i andelen af elektroniske blanketter med
ko
e tare ”i ge ko takt til AMK” ud af alle
-1-2-hændelser fra januar 2019
t.om. august 2021. Udviklingen bærer præg af nogle udsving, men generelt ligger an-
delen mellem 0,1% og 0,6% med undtagelse af de seneste tre måneder af 2021, hvor
andelen stiger til 1,2%, 1,8% og 1,9% for hhv. juni, juli og august. Andelen af elektro-
iske la ketter ed ko
e tare ”i ge ko takt til AMK” ud af alle
-1-2-hændel-
ser er 0,4% for hele 2019, 0,3% for hele 2020 og 1,2% for 2021 t.o.m august.
Figur . A del af elektro iske la ketter ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK”
ud af det totale 1-1-2-hændelser, 2019 t.o.m. august 2021.