Akutberedskab
NOTAT
Dato: 30. september 2021
Procedure og datamonitorering ifm. redegørelse om mi-
stede 112-opkald
Procedure
Hvis et opkald ikke besvares af regionens vagtcentral inden for 22/29 sekunder (sce-
narie 1 i figuren), kan det ikke afleveres, men forbliver hos alarmcentralen ved Ho-
vedstadens Beredskab eller Rigspolitiets personale
1
. I disse tilfælde sender alarmcen-
tralen opkaldet til regionens vagtcentral igen (scenarie 2), hvor der nu oftest vil være
en ledig medarbejder, som kan modtage opkaldet. Personale fra alarmcentralen for-
bliver ved direkte livstruende situationer som fx formodet hjertestop i telefonen
sammen med borgeren, indtil der opnås kontakt.
Hvis regionens vagtcentral heller ikke kan modtage opkaldet 2. gang, sendes en elek-
tro isk la ket ed ko
e tare ”I ge ko takt til AMK” til vagt e trale
ed op-
lysninger om opkaldet, inklusiv adresse og telefonnummer og hvad sagen formodes
at dreje sig om. I akutte tilfælde kontaktes regionens 1-1-2 vagtleder desuden direkte
telefonisk hos vagtcentralen. Vagtcentralen kan på baggrund af den elektroniske
blanket beslutte straks at sende en ambulance afsted
–
også inden, der er ringet op
til borgeren. Dette sker på baggrund af en konkret sundhedsfaglig vurdering.
Der er således etableret faste procedurer i samarbejde med Alarmcentralen for,
hvordan opkald skal håndteres, når der i forbindelse med spidsbelastningssituationer
er kø på telefonerne. Alle henvendelser til regionens vagtcentral håndteres.
1
Det bemærkes at proceduren er beskrevet i overordnede træk. Der er udarbejdet konkrete procedurer for
hver alarmcentral (hhv. Hovedstadens Beredskab og Rigspolitiet). Disse procedurer er ikke helt ensly-
dende.