Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2578952_0001.png
Status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Rapportering pr. 1. kvartal 2022 til Folketingets Sundhedsudvalg
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................................................................3
Baggrund ..............................................................................................................................................................................................3
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle .....................................................................................................4
Effektiviseringskrav ..........................................................................................................................................................................4
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn ...................................................................................................................6
Status på fremdrift og ibrugtagning ................................................................................................................................................6
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter...........................................................................................................9
Projekter med aktuelle udfordringer...................................................................................................................................................9
Projekter under skærpet tilsyn ........................................................................................................................................................9
Øvrige projekter.............................................................................................................................................................................10
Kapacitet ........................................................................................................................................................................................10
Øvrige temaer ....................................................................................................................................................................................10
Sociale klausuler ............................................................................................................................................................................10
Priser til kvalitetsfondsprojekterne ...............................................................................................................................................11
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne .......................................................................................................11
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0003.png
Indledning
De 16 kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en samlet investering på ca. 50,8 mia. kr. (22-pl) i nye og moderniserede
sygehuse. Regionerne er bygherrer, mens staten udbetaler støtte og fører overordnet tilsyn med de enkelte byggerier. Ni byg-
gerier er fuldt ibrugtaget og fire delvist ibrugtaget. Byggerierne ibrugtages løbende frem mod 2026. I alt fem projekter er som
følge af økonomiske udfordringer under skærpet tilsyn eller tættere opfølgning i Sundhedsministeriet.
Baggrund
Sundhedsministeriet skal orientere Sundhedsudvalget (kvartalsvist) og Finansudvalget (årligt) om status på de kvalitetsfonds-
støttede sygehusbyggerier,
jf. administrationsgrundlag vedr. Sundhedsministeriets kvalitetsfondsmidler til sygehusinvesterin-
ger.
Samtidig orienteres udvalgene om baggrunden og rammerne for den samlede investering i de kvalitetsfondsstøttede syge-
husbyggerier. Med mindre andet er angivet, afspejler denne orientering status på byggerierne pr. 1. kvartal 2022.
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et tidssvarende og bæredygtigt sygehus-
væsen kræver strukturændringer og investeringer i nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i
2007 et ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en række i økonomiaf-
talen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en antagelse
om, at der som følge af udvikling i teknologi, nye behandlingsformer mv. i perioden 2007-2020 ville ske en vækst på ca. 50 pct.
i antallet af ambulante behandlinger og et modsvarende fald i antal senge i størrelsesordenen 20 pct., svarende til et årligt fald
på 1,7 pct
.
1
Der var ikke tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt fast i finansloven for 2009. Der er en
samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4
mia. kr. Med økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til energiinvesteringer i kva-
litetsfondsprojekterne. Den endelige totalramme for projekterne er dermed ca. 50,8 mia. kr. i 22-pl. De 16 kvalitetsfondspro-
jekter omfatter dels helt nybyggede hospitaler, dels til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projekterne er, at
de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af sygehusdriften, herunder den højt specialiserede akutbehandling, på færre matrik-
ler, hvilket er en central forudsætning i Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutområdet fra 2007
2
.
I regeringens støttetilsagn til de enkelte projekter er der fastsat en økonomisk totalramme. Inden for denne ramme er det re-
gionens ansvar at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som
fremgår af tilsagnet,
jf. regnskabsinstruksen for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Med formuleringen vedr. kapacitet
forstås, at kapaciteten skal svare til det af regionen forventede behov ved ibrugtagning, idet ekspertpanelet understregede, at
det var op til den enkelte region at træffe beslutninger om den konkrete dimensionering af det enkelte byggeri,
jf. Boks 1.
Boks 1
Ekspertpanelet om generelle forudsætninger og regionernes handlerum
”Det er centralt at understrege, at der med de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en detailstyring af regionernes projekter. De
forudsætninger om behovsfremskrivning, dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets tilpasning, er ikke hver
for sig forudsat bindende for projektets realisering. Inden for den konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge de
løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt – under iagttagelse af de generelle principper om bl.a. bedre kapacitetsudnyttelse.”
Kilde:
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer 2010: Regionernes investerings- og sygehusplaner - Screening og vurdering II
Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv. Totalrammen
er gældende i hele projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer fore-
Ekspertpanelet anvendte hhv. ambulante besøg/ambulante behandlinger og senge/sengedage overlappende. For redegø-
relse vedr. ekspertpanelets begrebsanvendelse henvises til svar på SUU alm. del spm. 238, 239 og 736 (2019-20).
2
Sundhedsstyrelsen (2007):
Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen
1
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0004.png
taget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale anlægs-
projekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkostningseffektive og innovative løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en regnskabs- og en revisionsinstruks.
Administrationsgrundlaget beskriver de overordnede rammer for ministeriets tilsyn samt ansvarsfordelingen mellem ministe-
riet og regionerne. Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder rammerne for re-
gionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at regionerne skal levere fuldt funktions-
dygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan håndtere fremtidens behandlingsbehov,
jf. også Boks 1.
Sundhedsministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at
de enkelte projekter lever op til regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den økonomiske to-
talramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projekterne, der også
tilgår regionsrådene. Den statslige opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er overvejende af økonomisk karakter,
jf. administrationsgrundlaget.
Hvis Sundhedsministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og realiserbarhed, har ministeriet mulighed for at
iværksætte sanktioner. Det kan fx indebære skærpet tilsyn med krav om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at ud-
betaling af kvalitetsfondsmidler sættes i bero.
Effektiviseringskrav
Det er en central forudsætning for kvalitetsfondsinvesteringen, at de nye bygninger understøtter en mere effektiv drift,
jf. Boks
2.
Boks 2
Baggrund om effektiviseringskrav i kvalitetsfondsprojekterne
”Der vil blive stillet krav om effektivitetsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at
gevinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og
moderne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. Der gives ikke mulighed
for lånefinansiering af effektivitetsgevinsterne. Der er endvidere enighed om, at nye investeringer vil aflaste behovet for den løbende renovering og
vedligeholdelse af sygehusene.”
Kilde:
Aftale om regionernes økonomi for 2010.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige støttetilsagn blevet tildelt et nominelt ef-
fektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på ca. 2,5 mia.
kr. (22-pl).
Grundlag for effektiviseringskravene
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de funktioner, der berøres af byggeriet
3
.
Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i kvalitets-
fondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere
effektivt som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, driftsbudget eller driftsregnskab for det rele-
vante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en procentdel af selve inve-
steringen. De konkrete formuleringer om effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i
svar på SUU alm. del spm. 150 (2019).
3
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0005.png
Ekspertpanelets foreløbige vurderinger af de 16 kvalitetsfondsprojekter fremgår af to screeningsrapporter fra 2008 og 2010
4
,
der bl.a. indeholder en række generelle overvejelser om forudsætninger for en mere effektiv drift i de nye bygninger. Det gæl-
der fx følgende:
Muligheder for forbedret kapacitetsudnyttelse, bl.a. ved etablering af enestuer og udvidet driftstid for scannere, am-
bulatorier m.m.
Muligheder for forbedret arbejdstilrettelæggelse, understøttet af logistisk teknologi og fysiske rammer, der under-
støtter bedre patientforløb,
Hurtigere restitution og færre hospitalsinfektioner pga. etablering af enestuer i nybyggeri,
Øget omlægning til ambulant behandling pga. mindre indgribende behandlingsformer, fx kikkertkirurgi i stedet for
åben kirurgi,
Udflytning af kontroller og konsultationer til borgerens hjem med øget anvendelse af telemedicin m.m.
Accelererede patientforløb som følge af samlingen af højt specialiseret akut behandling på færre enheder og etable-
ring af fælles akutmodtagelser med speciallæger i front,
jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007.
Ekspertpanelet lagde således vægt på, at forventningen til en mere effektiv drift i de nye bygninger dels afspejlede de konkrete
forbedringer, der kunne opnås med nye bygninger, dels den udvikling i teknologi, behandlingsformer m.m., der måtte forven-
tes at finde sted parallelt med byggeprojekterne.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at de forudsatte driftsgevinster handler om at frigøre ressourcer ved at understøtte
bedre ressourceudnyttelse, bedre arbejdsgange og bedre patientforløb – ikke om at løse den samme opgave på samme måde
med færre ressourcer.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for det enkelte byggeri (fx om der er tale om
en tilbygning til et eksisterende hospital eller nybyggeri, om det er somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der er mulighed for
at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpanelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte
projekter, bl.a. på baggrund af regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 150 (2019-20) vedr.
regionernes vurdering af effektiviseringsmuligheder.
Rammer for realisering af effektiviseringskravet
Det fremgår af de endelige støttetilsagn, at effektiviseringsgevinsterne skal bidrage til finansiering af ny sygehusaktivitet. Det
er med afviklingen af produktivitetskravet ikke forudsat, at regionernes produktion målt i DRG-aktivitet skal stige med et beløb
svarende til de realiserede effektiviseringsgevinster. Der er dermed ikke knyttet en konkret forventning til omfanget af den for-
ventede nye sygehusaktivitet. Hensigten er, at der frigøres ressourcer, som regionerne selv kan prioritere.
Effektiviseringskravene indebærer ikke en reduktion af de regionale budgetter, og de frigjorte midler indgår ikke i opgørelser af
evt. økonomiske løft i de årlige økonomiaftaler med regionerne,
jf. svar på SUU alm. del spm. 243 (2019-20).
Effektiviseringskravet skal realiseres i år ét efter projektets ibrugtagning, men regionernes arbejde med at realisere mulige ef-
fektiviseringer foregår i praksis løbende frem mod fuld ibrugtagning,
jf. status på realisering af effektiviseringskrav nedenfor.
Den budgetmæssige realisering af effektiviseringskravene følger en model, der er aftalt med regionerne i Aftale om regioner-
nes økonomi for 2017. Det fremgår af aftalen, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne fastholdes i den enkelte region til ny sy-
gehusaktivitet. De resterende 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. Disse frigjorte midler fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. Omfordelingen indfases fra 2017 frem
mod et niveau på ca. 2,5 mia. kr. (22-pl) årligt i 2025. Med denne omfordeling af halvdelen af gevinsterne er hensynet, at de
regioner, der har fået flest midler fra Kvalitetsfonden, deler gevinsterne med de øvrige regioner. Omfordelingen har hjemmel i
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering (lov nr. 1735 af 27/12/2016).
https://sum.dk/publikationer/2008/november/regionernes-investerings-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering
og
https://sum.dk/publikationer/2010/november/regionernes-investering-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering-ii.
Ekspert-
panelets sammensætning og kommissorium fremgår af screeningsrapporterne.
4
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0006.png
Rammer for opfølgning på effektiviseringsarbejdet
Sundhedsministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale arbejde med effektiviseringerne, som skaber gen-
nemsigtighed i arbejdet med at realisere effektiviseringsgevinsterne som forudsat, herunder at der er tale om reelle effektivi-
seringer. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf. særskilt afsnit om Rigsrevisionen nedenfor.
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn
Alle igangværende byggerier rapporterer kvartalsvist til Sundhedsministeriet. 14 projekter har anmodet om og modtaget ad-
gang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier, der blev etableret med Aftale om regionernes økonomi for 2013.
Ni projekter er fuldt ibrugtaget, og yderligere fire projekter er delvist ibrugtaget,
jf. Tabel 1, Figur 2 og afsnit om fremdrift og
ibrugtagning nedenfor.
Status på fremdrift og ibrugtagning
Fremdrift og færdiggørelsesgrad
Regionernes kvartalsrapporter for de enkelte projekter skal indeholde dels en opdateret tidsplan, dels en opgørelse af planlagt
og realiseret færdiggørelsesgrad for projektet som helhed samt for de enkelte delprojekter. Regionerne skal redegøre for den
anvendte metode. Det fremgår af det aftalte rapporteringskoncept, at der bør være tale om en samlet, stadebaseret vurde-
ring. Dermed skal den anvendte metode både forholde sig til økonomisk forbrug og fysisk færdiggørelse på byggepladsen. De
enkelte projekters realiserede færdiggørelse er illustreret i Figur 1 nedenfor.
Status på realiseret og forventet ibrugtagning
Følgende byggerier betragtes som fuldt ibrugtaget,
jf. Tabel 1 og Figur 1
5
:
-
Det Nye Rigshospital
-
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
-
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (etablering af patienthotel udestår).
-
Regionshospitalet Viborg (ombygning i mindre omfang udestår)
-
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
-
Psykiatri i Slagelse
-
Akutmodtagelse i Slagelse
-
Kolding Sygehus
-
Aabenraa Sygehus
Følgende byggerier er delvist ibrugtaget:
-
Nyt Hospital Bispebjerg
-
Nyt Hospital Herlev
-
Nyt Hospital Hvidovre
-
Universitetshospital Køge
Byggerierne er i dette dokument beskrevet med de navne, de har eller havde i anlægsperioden, selvom flere af byggerierne i
færdig tilstand enten anvender et nyt navn (fx Regionshospitalet Gødstrup) eller navnet på det større hospital, de færdige byg-
gerier indgår i (fx Rigshospitalet eller Aarhus Universitetshospital).
5
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0007.png
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekter: Totalramme, status for Sundhedsminsteriets tilsyn og forventet ibrugtagningsår
Ibrugtaget /
forventet fuld
Totalramme
1
Projekt
* = Delvist ibrugtaget
^ = Fuldt ibrugtaget
(FAM) = Akuthospital med fælles akutmodta-
gelse
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg* (FAM)
Nyt Hospital Herlev* (FAM)
Nyt Hospital Nordsjælland (FAM)
Nyt Hospital Hvidovre* (FAM)
Det Nye Rigshospital^
Ny Retspsykiatri Sct. Hans^
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)^
(FAM)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)^
(FAM)
Regionshospitalet Viborg (RHV)^ (FAM)
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital (NAU) (FAM)
Region Sjælland
Universitetshospital Køge (USK)* (FAM)
Psykiatri i Slagelse^
Akutmodtagelse i Slagelse^ (FAM)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus^ (FAM)
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH)
(FAM)
Aabenraa Sygehus^ (FAM)
I alt
Anm.:
ibrugtagning
Ved
Økonomisk
prognose,
pct.
2
Status for ministeriets tilsyn
0 Kvartalsvis rapportering
9 Skærpet tilsyn
23 Skærpet tilsyn
9 Tættere opfølgning
Anlægsregnskab afsluttet, verserende
14-17 tvister
4 Kvartalsvis rapportering
Aktuel ende-
sta-
tus
3
2026
2022
2025
2023
2020
2021
ligt
tilsagn
2024
2018
2020
2021
2018
2018
(mio.
kr.,
2009-pl)
13.092
3.004
2.290
3.907
1.470
1.855
566
10.837
6.451
3.222
1.164
4.191
4.191
5.493
4.083
1.110
300
8.621
912
6.444
1.264
42.234
(mio.
kr.,
2022-pl)
15.746
3.613
2.754
4.698
1.768
2.231
681
13.033
7.758
3.875
1.400
5.040
5.040
6.606
4.910
1.335
361
10.368
0 Kvartalsvis rapportering
4
Byggeri afsluttet, anlægsregnskab ude-
0 står
0 Kvartalsvis rapportering
4
8 Skærpet tilsyn
0 Kvartalsvis rapportering
21 Anlægsregnskab og evt. tvister afsluttet
0 Anlægsregnskab og evt. tvister afsluttet
Anlægsregnskab afsluttet, verserende
2019
2022
2020
2024
2026
2015
2013
2019
2020
2018
2020
2021
2014
2013
1.097
7.750
1.520
50.793
0 tvister
0 Tættere opfølgning
Byggeri afsluttet, anlægsregnskab ude-
1 står
2017
2024
2020
2016
2020
2020
Kilde:
1: Totalramme er angivet inkl. energilån for de projekter, der har ansøgt herom. I totalrammen for Psykiatri i Slagelse indgår et beløb på 60 mio. kr. til
sikringsmæssige installationer, som er finansieret af Region Sjælland. 2: Den økonomiske prognose angiver den forventede afvigelse fra totalrammen i pct. Et
positivt tal angiver forventet merforbrug. For projekter, hvor regnskabet er afsluttet, viser kolonnen det endelige resultat. 3: De angivne årstal vedr. forventet
fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller
etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet. På denne baggrund
vil det ikke være retvisende at opgøre projekternes forsinkelse ved at sammenholde det forventede ibrugtagningsår ved endeligt tilsagn med den aktuelle
forventning. 4: Alt væsentligt nybyggeri er ibrugtaget, og der udestår kun mindre leverancer, som ikke vurderes at udgøre en væsentlig risiko for den samlede
overholdelse af budget og øvrige tilsagnsvilkår. Rapportering sker derfor efter aftale med Sundhedsministeriet i et reduceret format.
Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0008.png
Figur 1
Færdiggørelsesgrad i kvalitetsfondsprojekterne pr. ultimo 2021
Anm.:
Kilde:
For byggerier, der er vist som fuldt ibrugtaget, gælder det, at alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx
ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet. Det
bemærkes, at Gødstrup er fuldt ibrugtaget i 1. kvartal 2022 og derfor er angivet som fuldt ibrugtaget i figuren.
Regionerne
Opgørelse af forsinkelser og ibrugtagningsår
Der er forsinkelser på ét eller flere år på en række projekter ift. forventningen ved regionernes ansøgninger om endeligt støtte-
tilsagn. Det er dog ikke et tilsagnsvilkår, at byggerierne ibrugtages i det år, der var forudsat ved endeligt tilsagn.
Det gælder samtidig for en række af projekterne, at de forskellige leverancer i tidsplanen er forskudt ift. den oprindelige plan,
så den oprindelige og den aktuelle tidsplan ikke umiddelbart kan sammenlignes. Det gælder fx for en række projekter, at min-
dre leverancer falder ét eller flere år efter, at projektets væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget. Dermed vil det ikke være ret-
visende at opgøre projekternes forsinkelse som forskellen i forventet ibrugtagningsår hhv. ved endeligt tilsagn og nu.
Den forventede ibrugtagningstakt for byggerierne fremgår af Figur 2 nedenfor.
Side 8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0009.png
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning i Tabel 1 og Figur 2 afspejler derfor det år, hvor alle væsentlige kliniske are-
aler er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som
ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet.
Figur
2
Ibrugtagning af kvalitetsfondsprojekter: Aktuel status og forventning i kommende år
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Bispebjerg
Køge
Hvidovre
Herlev
Partially
Current status
Anm.:
Bispebjerg
Køge
Nordsjælland
Odense
Aalborg
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
2022
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
2023
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
2024
Odense
Aalborg
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
2025
Nordsjælland
Odense
Aalborg
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fully
2026
Kilde:
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i
form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af
tilsagnskravet.
Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter
Regionerne skal udarbejde en evalueringsrapport ved ibrugtagning af de enkelte kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, som
beskriver projektets resultater i forhold til at skabe muligheder for effektiviseringer samt bedre kapacitetsudnyttelse og bedre
patientforløb mv. Fra og med 2021 indeholder den årlige rapportering til Folketinget en opsamling af hovedpointer fra de eva-
lueringer, som Sundhedsministeriet har modtaget. Evalueringerne fra de enkelte projekter er tilgængelige på Sundhedsmini-
steriets hjemmeside
6
.
Projekter med aktuelle udfordringer
Projekter under skærpet tilsyn
-
Nyt Hospital Herlev blev indviet d. 4. juni 2021, og sidste del af projektet forventes ibrugtaget i september 2022.
Byggeriet er under skærpet tilsyn i Sundhedsministeriet. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering og en
intensiveret dialog mellem ministeriet og regionen om regionens styring af projektet frem mod fuld ibrugtagning. Der
https://sum.dk/arbejdsomraader/sundhedsvaesenet/sygehusvaesenet/sygehusbyggerier/evalueringer-af-sygehusbyggeri-
erne
6
Side 9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0010.png
er desuden udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet for at afdække udfordringer og handlemuligheder.
Regionen forventer en budgetoverskridelse på ca. 9 pct.
-
Nyt Aalborg Universitetshospital har i en længere periode haft økonomiske udfordringer. Sundhedsministeriet satte i
september 2020 projektet under skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering og en intensiveret
dialog mellem ministeriet og regionen om regionens styring af projektet. I forlængelse heraf fik ministeriet og regio-
nen udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet mhp. at afdække udfordringer og handlemuligheder for projek-
tet, som blev afsluttet i januar 2021. Regionen forventer en budgetoverskridelse på ca. 8 pct.
Nyt Hospital Nordsjælland har betydelige økonomiske udfordringer. Sundhedsministeriet satte på den baggrund pro-
jektet under skærpet tilsyn i november 2020. Regionen oplyste i april 2021, at udfordringen ikke kan håndteres inden
for projektets økonomiske rammer, hvis der fortsat skal etableres et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus. I
forlængelse af regionens redegørelser om hhv. årsagerne til udfordringerne og aktuelle handlemuligheder besluttede
regionen en række tiltag til at reducere den økonomiske udfordring og rette op på styringen af projektet. Sundheds-
ministeriet meddelte på den baggrund 14. juni 2021 regionen, at det accepteres, at regionen arbejder med et nyt sty-
rende budget, der afspejlede den forventede budgetoverskridelse på daværende tidspunkt, svarende til 17 pct. Regio-
nens seneste prognose viser, at der er en risiko for en budgetudfordring på 23 pct. Ministeriet og regionen har gen-
nemført en ekstern gennemgang af projektet mhp. at understøtte, at projektet er rustet bedst muligt til udførelsesfa-
sen af de resterende anlægsarbejder. Gennemgangen er afsluttet i 1. kvartal 2022.
-
Øvrige projekter
-
Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Ministeriet har tæt dialog
med regionen om projektet mhp. at skabe betryggelse for projektets realiserbarhed, særligt risikoforhold ifm. totalen-
treprise. Byggeriet har været under udførelse siden sommeren 2019. Projektet forventes at overholde budgettet.
-
Nyt Hospital Hvidovre er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Regionen forventer en budgetoverskridelse
på ca. 9 pct.
Det Nye Rigshospital: Byggeriet er fuldt ibrugtaget og det ordinære anlægsregnskab afsluttet. Der udestår afklaring af
tvister. Region Hovedstaden forventer en budgetoverskridelse af totalrammen på 14-17 pct., primært som følge af en
voldgiftssag med én af projektets største entreprenører og afledte forsinkelser.
-
Psykiatrien i Slagelse er afsluttet med en budgetoverskridelse på ca. 261 mio. kr. (21 pct.), der hovedsageligt skyldes tabte
voldgifter.
Kapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at de nye sygehuse dimensioneres til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke fra ekspertpanelets side
forudsat et bestemt antal senge, ambulatorier, operationsstuer eller andre faciliteter, idet det er op til regionerne at vurdere
fremtidigt kapacitetsbehov, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behandlingsformer mv.,
jf. Boks 1.
Siden
endeligt tilsagn er det samlede forventede antal ordinære nybyggede senge i kvalitetsfondsprojekterne reduceret med ca. 5
pct. Justeringerne af det planlagte antal senge svarer generelt til regionernes forventninger om bedre kapacitetsudnyttelse
samt en større reduktion i antallet af sengedage end tidligere forudsat. Regionerne kvitterer løbende for, at den planlagte ka-
pacitet forventes at være tilstrækkelig.
Øvrige temaer
Sociale klausuler
Sundhedsministeriet gjorde ultimo 2020 status på regionernes anvendelse af sociale klausuler på kvalitetsfondsprojekterne,
jf.
Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier til FIU og SUU 2020.
Det fremgår af regionernes bidrag hertil,
at alle regioner har sociale klausuler vedr. løn- og arbejdsvilkår samt uddannelsespladser. Alle regioner følger løbende op på,
om klausulerne overholdes af leverandørerne. Der er forskellige rammer for håndhævelse af klausulerne i de forskellige regio-
ner, bl.a. baseret på de enkelte projekters karakter og regionernes hidtidige erfaringer. Regionerne vurderer generelt, at leve-
randørerne lever op til kravene i klausulerne, og at der er et konstruktivt samarbejde om at rette op på evt. mangler.
Side 10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 1. kvartal 2022, fra sundhedsministeren
2578952_0011.png
Priser til kvalitetsfondsprojekterne
En række af kvalitetsfondsprojekterne er gennem årene belønnet med danske og internationale priser for bl.a. arkitektur og
teknologiske løsninger. Senest er Nordfløjen på Det Nye Rigshospital ved World Architecture Festival i december 2021 blevet
kåret som verdens bedste nye sundhedsbyggeri.
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne
Rigsrevisionen har afgivet fire beretninger om kvalitetsfondsprojekterne, hvoraf de tre første er afsluttet:
-
-
-
-
Beretning I vedr. tilsagnsproces og tilsyn (afgivet 2011, afsluttet 2014)
Beretning II vedr. arbejdet med effektiviseringer (afgivet 2013, afsluttet 2017)
Beretning om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i Gødstrup og Aarhus (afgivet 2017, afsluttet 2020).
Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (afgivet 2020, ikke afsluttet)
Beretningerne og øvrige relevante dokumenter er tilgængelige på
www.rigsrevisionen.dk.
Side 11