Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 290
Offentligt
2575922_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSILJ
Koordineret med:
Sagsnr.: 2202310
Dok. nr.: 2121993
Dato: 12-05-2022
Notat
Status: Sagsbehandlingstider og sagspukkel i Styrelsen for Patientklager – 4. kvartal 2021
Problemstilling/resumé
I forlængelse af samråd G den 26. november 2019 og svar på SUU alm. del spm. 297 om løbende orientering af SUU om udvik-
lingen i sagsbehandlingstider og sagspukler i Styrelsen for Patientklager, fremsendes hermed status for sagsbehandlingstider og
afvikling af sager i Styrelsen for Patientklager (STPK) for 4. kvartal 2021.
Indledende bemærkninger
Sundhedsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Patientklager opstillet en handleplan for perioden 2019-2022. De cen-
trale målsætninger i relation til sagsbehandlingstider og pukkelafvikling i handleplanen er følgende:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nedbragt til 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 1. januar 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet før 1. januar 2020 er afviklet inden 1. januar 2022.
Som led i handleplanen er styrelsens sagsbehandling pr. 1. januar 2020 delt i to spor:
I spor 1 afvikles nye klage- og erstatningsankesager indkommet
efter
1. januar 2020,
I spor 2 afvikles ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020.
Som tidligere oplyst, vil Styrelsen for Patientklager samlet set blive et halvt år forsinket med at indfri handleplanens centrale
målsætninger, betydende at målet nås medio 2022. Dette med særligt hensyn til den gennemsnitlige sagsbehandling, samt de
ophobede klagesager indkommet før 2020.
Status for sagsbehandlingstider
I tabel 1 og 2 herunder vises udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatningsankesager i henholds-
vis spor 1, i spor 2 og samlet for alle sager.
Tabel 1 Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for klagesager (måneder)
Klagesager
Spor 1 - Nye sager
Spor 2 - Gamle sager
Samlet
1. kvartal 2021
7,4
21,8
13,7
2. kvartal 2021
8,1
22,9
14,0
3. kvartal 2021
8,9
23,9
14,2
4. kvartal 2021
9,8
24,6
13,9
Tabel 2 Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for erstatningsankesager (måneder)
Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Spor 1 - Nye sager
4,2
4,2
Spor 2 - Gamle sager
17,4
17,9
Samlet
4,7
6,9
pågældende kvartal.
3. kvartal 2021
4,6
19,2
4,9
4. kvartal 2021
4,8
19,8
5,0
* Tabellernes kolonne ”Samlet år til dato” udtrykker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid år til dato, og er således ikke udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager i efter 4. kvartal er 13,9 måneder, hvilket er et mindre fald sammenlignet
med 2. kvartal hvor gennemsnittet var 14,2 måneder fordelt med 9,8 måneder for nye sager og 24,6 måneder for gamle sager.
De 13,9 måneder er det samlede gennemsnit for 2021.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2021, fra sundhedsministeren
2575922_0002.png
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager efter 4. kvartal er 5 måneder fordelt med 4,8 måneder for nye
sager og 19,8 måneder for gamle sager. Det er 1 måned mindre end målet, der var fastsat i handleplanen på 6 måneder.
Status for afvikling af sager
I tabel 3 vises samlet status for styrelsens sagsafvikling i 2021 samlet set for både spor 1 og 2.
Tabel 3 Samlet status for sagsafviklingen i 2021
1. kvartal 2021
Klagesager i alt
Målsætning i handleplan
2.425
Antal afsluttede sager
2.272
Afvigelse fra målsætning
-153
Erstatningsankesager i alt
Målsætning i handleplan
Antal afsluttede sager
Afvigelse fra målsætning
2. kvartal 2021
2.908
2712
-196
3. kvartal 2021
2.775
2.433
-342
4. kvartal 2021
3.012
3.488
476
2021 i alt
11.120
10.905
-215
0
2.985
3.012
27
554
789
235
779
664
-115
715
618
-97
937
941
4
Som det fremgår, har Styrelsen for Patientklager i 4. kvartal 2021 samlet set afviklet 476 flere klagesager og 4 flere erstatnings-
ankesager end forudsat i handleplanen for kvartalet. Differencen i forhold til klagesagerne skal særligt ses i lyset af konsekven-
serne af COVID-19, primært båret af en øget sagsbehandlingstid i Regionerne
jf. særlige bemærkningspunkter.
Samlet set for 2021 har Styrelsen for Patientklager behandlet 215 færre klagersager og 27 flere erstatningsankesager end for-
udsat i handleplanen på trods af udfordringerne, der opstod på baggrund af COVID-19.
I tabel 4-7 nedenfor gives en status for sagsafviklingen og antal sager ultimo fordelt på spor 1 og spor 2 for hhv. klagesager og
erstatningsankesager.
Status på sagsafvikling i spor 1 (nye sager)
Styrelsen for Patientklager har i 4. kvartal 2021 afviklet 3.126 klagesager og 941 erstatningsankesager. Der er sket en generel
stigning i 4. kvartal fra 3. kvartal.
Tabel 4 Antal modtagne og afviklede klagesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Klagesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Antal sager primo
5.602
6.305
Antal indkomne sager
2.166
2.313
Antal afviklede sager
1.463
1.929
Antal sager ultimo
6.305
6.689
Tabel 5 Antal modtagne og afviklede erstatningsankesager i spor 1 (nye sager)
Spor 1 - Erstatningsankesager
1. kvartal 2021
2. kvartal 2021
Antal sager primo
1.026
1.071
Antal indkomne sager
811
654
Antal afviklede sager
766
656
Antal sager ultimo
1.071
1.069
3. kvartal 2021
6.689
2.223
1.972
6.940
4. kvartal 2021
6.940
2.145
3.126
5.959
2021 i alt
5.602
8.847
8.490
5.959
3. kvartal 2021
1.069
636
618
1.087
4. kvartal 2021
1.087
636
941
782
2021 i alt
1.026
2.737
2.981
782
Status på sagsafvikling i spor 2 (ophobede sager)
Styrelsen for Patientklager skal i årene 2020 og 2021 afvikle i alt 9.133 ophobede klagesager og 1.751 ophobede erstatningsan-
kesager indkommet
før
1. januar 2020. Heraf skal der efter handleplanen afvikles 2.411 klagesager og 30 erstatningsankesager i
2021.
Klagesager
Primo januar 2021 var der kun ca. 2.400 verserende klagesager, fordi der var afsluttet en større andel af disse en forudsat i
handleplanen. I 1. kvartal blev der afviklet 812 klagesager og i 2. kvartal er der blevet afviklet 760 klagesager. I 3. kvartal blev der
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 290: Status på sagsbehandlingstider og sagsafvikling i Styrelsen for Patientklager pr. 4. kvartal 2021, fra sundhedsministeren
2575922_0003.png
afviklet 461 klagesager og i 4. kvartal blev der afviklet 362 klagesager, og dette betyder at der efter 4. kvartal er 58 verserende
klagesager tilbage i spor 2,
jf. figur 1.
De resterende 58 sager forventes at være afviklet i 1. halvår 2022.
Figur 1 Antal afviklede klagesager i spor 2 (ophobede sager)
Samlet status for spor 2 - afvikling af ophobede
klagesager i 2020 og 2021
58
Afviklede sager i 4. kvartal
Tilbageværende sager efter
4. kvartal
362
Erstatningsankesager
Primo januar 2021 var der 30 verserende erstatningsankesager. I 1. kvartal blev der afviklet 22 erstatningsankesager og i 2.
kvartal blev der afviklet 8 erstatningsankesager. Det betyder at der efter 2. kvartal er 0 verserende erstatningsankesager der
mangler at blive behandlet. Styrelsen for Patientklager ligger over målsætningen i handleplanen, da erstatningsankesager for
spor 2 er blevet færdigt et halvt år før tid.
Særlige opmærksomhedspunkter
Udlån af studentermedhjælpere til smitteopsporing i Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientklager har i hele november måned 2021 udlånt alle styrelsens studentermedhjælpere (ca. 50 studenter) og
1-2 fuldtidsansatte til at varetage covid-19 smitteopsporingsopkald for Styrelsen for Patientsikkerhed i lyset af, at smitten på
daværende tidspunkt steg markant. Dette påvirkede naturligt produktionen for november måned, da studenterne varetager en
række indledende sagsbehandlingsopgaver i alle kontorer. Hertil kommer, at opgaven opstod med kort varsel, og derfor krævede
ændringer i den planlagte produktion for måneden. Studenterne er pr. 1. december tilbage hos Styrelsen for Patientklager, da
Styrelsen for Patientsikkerhed nu har ansat egne studenter dedikeret til opgaven. Smitteopsporingsenheden er fysisk forankret
på Styrelsen for Patientklagers adresse i Aarhus, hvor mødelokaler mv. er blevet indrettet til opgaven.
Modtagne sager
Styrelsen for Patientklager har i 2021 modtaget i alt 8.941 klagesager, svarende til 745 sager pr. måned i gennemsnit. Det er
væsentligt over niveauet for gennemsnittet pr. måned i 2020 (680) og det forudsatte 2019-niveau i handleplanen på 637 sager
pr. måned. Udviklingen fra 2020 til 2021 svarer til en stigning i antallet af nye sager på ca. 7,5%. Dette kommer i forlængelse af,
at der i perioden 2016-2020 har været en årlig stigning på 5-10%. For erstatningsankesager er der i 2021 modtaget i alt 2.989
sager. Det svarer til det forventede antal i handleplanen på 250 sager pr. måned.
Konsekvenser af Højesteretsdom
Højesteret har ved dom af 4. december 2020 underkendt den forrentningspraksis, som Patienterstatningen og Ankenævnet for
Patienterstatningen har haft siden 2001 i forhold til beregning af renter for erstatninger. Dommen har betydet, at de enkelte
erstatningsposter i en sag ofte skal forrentes fra et væsentligt tidligere tidspunkter end efter hidtidig praksis og fastsættes på
grundlag af individuelle skøn i den enkelte sag. De fremrykkede forrentningstidspunkter betyder, at alle patienterstatningssager
i de seneste tre år op til dommen skal genbehandles med henblik på at udbetale det korrekte rentebeløb. Antallet af modtagne
sager i 2022 kan delvist afhænge af, i hvor høj grad Patienterstatningens afvikling af rentedoms-sager påvirker deres normale
sagsproduktion – og dermed antallet af klager, som har mulighed for at anke Patienterstatningens afgørelse til Styrelsen for
Patientklager. Styrelsen for Patientklager har i efteråret 2021 selv påbegyndt gennemgangen af ca. 1.800 tidligere afgjorte er-
statningsankesager relateret til rentedommen, hvor det skal vurderes, hvorvidt sagerne skal genoptages og have et fornyet for-
rentningstidspunkt med tilhørende ny renteberegning. Sagerne forventes afviklet inden udgangen af 2022.
Side 3