Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2464354_0001.png
380.000 (over 8 pct.) voksne
føler sig svært ensomme.
Heriblandt er 125.ooo unge
mellem 16 og 29 år (12 pct.)
Blandt ældre (65+) oplever
55.000 svær ensomhed
Sammen
mod
ensomhed
Inspirationsoplæg om
en national politisk strategi
mod ensomhed
6 pct. af børnene i alderen
11-15 år føler sig ofte eller
meget ofte ensomme
Sygdom øger risikoen for
ensomhed væsentligt.
Har man multisygdom,
er risikoen for svær
ensomhed dobbelt så stor
som for personer uden
sygdom. Én ud af tre med
længerevarende psykisk
sygdom oplever svær
ensomhed.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
Ensomhed - en stigende
samfundsudfordring
Corona og samfundets nedlukning har sat fællesskaber og relationer
under pres og skabt ensomhedskurver i højder, vi aldrig før har set. Men
ensomhed er ikke kun et corona-anliggende, og ensomheden vil stadig
være massivt til stede, når den sidste vaccine er givet.
Alt for mange mennesker i Danmark føler sig
ensomme. Ensomhed kan ramme alle alders-
grupper, og tallet er stigende.
Det estimeres, at ensomhed hvert år koster
samfundet mindst 8,3 mia. kr. Konsekvenserne
af ensomhed er store – både menneskeligt
og samfundsøkonomisk, og det er på tide, at
vi handler på ensomhed som den store sam-
funds- og folkesundhedsudfordring, den reelt
er.
Lader vi ensomheden fortsætte med at stige,
er der risiko for, at flere rammes af fysisk og
psykisk sygdom, mistrivslen vil øges, og det
kan i sidste ende gå ud over vores produktivi-
tet og sammenhængskraft.
Derfor er vi – med inspiration fra udlandet
– gået 77 organisationer sammen på tværs
af sektorer, brancher og fagområder med en
appel til Danmarks politikere: TAG ENSOMHED
ALVORLIGT!
Tid til et nyt syn på ensomhed
Der har i mange år været tendens til at betrag-
te ensomhed som et personligt eller socialt
problem, der hang tæt sammen med det at
være isoleret eller fysisk alene. Et problem, der
skulle afhjælpes, primært gennem civilsam-
fundets indsatser og fællesskaber.
Erfaringer fra udlandet viser, at ensomhed
med fordel kan ses i et bredere perspektiv –
både når det gælder udfordringer og løsnin-
ger. Vi ved, at alle kan rammes af ensomhed -
også svær ensomhed – uanset alder og sam-
fundsgruppe. Og at ensomhed også i høj grad
kan opleves, når man er sammen med andre.
Skal vi for alvor vende udviklingen, er der brug
for at tænke på tværs af både sektorer, fagom-
råder og ressortområder – også i forhold til
arenaer, vi ikke normalt ser som centrale for
ensomhed.
Ensomhed ”sker” overalt i samfundet
Forebyggelse af ensomhed og plads til sunde
fællesskaber kræver, at vi indtænker relationer
og fællesskaber i alle sfærer af vores liv. Og at
samfundet understøtter gode rammer for alt
fra vores familie-, fritids- og arbejdsliv, vores
uddannelser og skoler til, hvordan vi bygger,
skaber infrastruktur og leverer vores beskæf-
tigelses-, social- og sundhedsindsatser og
ældrepleje.
I England har man gennem en årrække be-
tragtet ensomhed som et alarmerende sam-
fundsproblem og på tværs af partipolitiske skel
vedtaget en national strategi mod ensomhed.
Der er udpeget en ansvarlig minister for en-
somhed, strategien følges tæt af statsministe-
riet, og der er afsat ressourcer både her og i
en lang række fagministerier. Siden er Skotland
og Wales fulgt efter med lignende strategier
og indsatser.
Også vores nordiske naboland Norge har ud-
viklet en strategi mod ensomhed. Senest har
Japan udpeget en ensomhedsminister i febru-
ar 2021.
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
2464354_0003.png
Anbefalinger til regeringen og Folketingets partier
for at nedbringe ensomhed
ANERKEND PROBLEMET
• Anerkend ensomhed som en samfunds- og folkesundhedsudfordring
• Sæt et ambitiøst mål for at nedbringe ensomhed i Danmark
SKAB EN BRED NATIONAL STRATEGI MOD ENSOMHED
Strategien skal gå på tværs af sektorer og fagområder og understøtte, at relationer og fællesskaber
tænkes ind som naturlig del af den måde, hvorpå vi:
• Tilrettelægger vores skole- og uddannelsesforløb og miljøerne omkring dem
• Tilrettelægger fritidsaktiviteter og andre sociale fællesskaber med mere brobygning og
flere inkluderende fællesskaber
• Forebygger, behandler og støtter patienter og borgere i sundhedsvæsenet og
plejesektoren
• Tilrettelægger vores arbejdspladser og arbejdsliv - også i forhold til ledige
• Bygger og udvikler vores byrum, lokalmiljøer og infrastruktur
SKAB MERE VIDEN, FLERE REDSKABER OG MÅL FREMGANG
• Skab viden om, hvad der virker, ved at nedsætte et nationalt videnscenter om ensomhed
• Udbred redskaber om forebyggelse, opsporing og afhjælpning af ensomhed til alle,
der møder mennesker, der oplever ensomhed (frontmedarbejdere, civilsamfund,
virksomheder, skoler og arbejdspladser)
• Mål på udviklingen af ensomhed hvert 2. år – også hos børn og unge og på kommunalt
niveau
KICKSTART HANDLING
• Lav en national handlingsplan som en del af en national ensomhedsstrategi, der hurtigt
sikrer udbredelse, opskalering og løbende understøttelse af tiltag, som vi ved forebygger,
opsporer og afhjælper ensomhed
• For at sikre at lokale behov og viden tænkes ind, bør der etableres lokale ensomheds-
partnerskaber, som spiller en central rolle i processen. Partnerskaberne skal
sammensættes på tværs af sektorer og fagområder (f.eks. kommune, region, praktiserende
læger, civilsamfund, erhvervsliv, trossamfund, uddannelsesinstitutioner m.fl.)
• Start en national samtale, så vi sammen kan nedbryde tabuer og fordomme om
ensomhed
Der bør fra nationalt hold tilføres ressourcer til at implementere strategien og andre initiativer
nævnt herover.
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
Vejviser til en national strategi mod
ensomhed i Danmark
Der er stort potentiale i at tænke i nye baner, hvis vi skal have bugt med
den voksende ensomhed. Vi kan ikke det hele, og ikke på én gang. Men
første skridt er at øge opmærksomheden på, at ensomhed er et reelt og
betydningsfuldt samfunds- og folkesundhedsproblem, som vi ikke kun kan
løse – hverken fagligt eller politisk – inden for den personlige eller sociale
sfære.
HVEM:
Selvom regeringen og Folketingets
partier ikke kan løse ensomhedsproblemet
alene, spiller de en vigtig rolle i forhold til at
samle og understøtte nøgleaktørerne, kata-
lysere lokalt samarbejde og handling, måle
fremgang og sikre den relevante viden og
udbredelsen af den. Ensomhed skal løses gen-
nem en strategisk og systematisk indsats på
tværs – både imellem partier, ministerier, sek-
torer og fagområder.
HVOR:
Strategien foreslås forankret i Stats-
ministeriet og bør udarbejdes med bred
inddragelse af relevante ministerier og såvel
offentlige som ikke-offentlige aktører inden
for områderne: Sundhed, social- og ældre,
bolig, børn og undervisning, uddannelse og
forskning, transport, integration, kultur, kirke,
beskæftigelse, ligestilling og erhverv. De rele-
vante ministerier bør inddrages.
HVORDAN:
Efter inspiration fra England fore-
HVAD:
Regeringen og Folketinget bør gå for-
rest med udgangspunkt i et ambitiøst mål for
at nedbringe ensomheden. Målet skal fastsæt-
tes som del af processen, hvor den nationale
strategi udarbejdes. Målet skal nås gennem
en national strategi mod ensomhed, som skal
ligge færdig sommeren 2022 med en tilhøren-
de handlingsplan, som kan implementeres fra
2023.
slås der nedsat en folketingsgruppe på tværs
af partier med ensomhed som fokus til at
kvalificere og følge strategiprocessen og im-
plementering af strategien. Der bør ligeledes
nedsættes en tværministeriel indsatsgruppe,
som står for at koordinere implementeringen
af strategien i tæt samarbejde med en tvær-
sektoriel sparringsgruppe. Mennesker, der har
oplevet eller oplever ensomhed, skal selvføl-
gelig også inddrages.
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
2464354_0005.png
Hvor og hvordan skal vi tackle
ensomheden?
– et livsarena-perspektiv
Mange faktorer ud over det enkelte
menneskes tilstand og livssituation
spiller en rolle, når vi ser på, hvordan
ensomhed opstår. Det kan f.eks. være
lovgivning, ressourcer, viden, fysiske
rum og kultur, der præger ensomheds-
og fællesskabsdynamikker.
Ser man på ensomhed i det danske
samfund i et bredere perspektiv, står det
således klart, at udfordringer og mulige
løsninger skal findes i mange forskellige
livsarenaer og i samspillet mellem dem.
Vi har udvalgt fem livsarenaer, der er
centrale for arbejdet med ensomhed.
Arenaerne er:
• Hjem og bolig
• Skole og uddannelse
• Fritid og fællesskaber
• Arbejdsliv og beskæftigelse
• Sundhed og pleje
Ensomhed er en følelse, og derfor bliver
det ofte uhåndgribeligt og abstrakt, når
vi taler om den. For at konkretisere en-
somhed, har vi tegnet et landkort over
ensomheden, der viser, hvor og hvor-
dan den skabes i de fem arenaer.
Vi ved f.eks., at langt flere mennesker oplever svær
ensomhed, hvis de bor alene, er beboere på et
socialt botilbud eller er barn eller ung og anbragt
uden for hjemmet. Og at ensomhed kan ramme,
når man flytter til en ny bolig eller ny by – både
som barn, ung og voksen.
I en national ensomhedsstrategi vil det være rele-
vant at se på:
Hvordan får vi tænkt fællesskaber ind i det bygge-
de miljø – f.eks. i forhold til alternative boformer,
sociale renoveringer, udvikling af byrum og infra-
struktur?
Hvordan kan vi skabe endnu mere fællesskab gen-
nem de boligsociale indsatser ved at understøtte
samarbejdet på tværs af sektorer – f.eks. boligsel-
skab, kommune, civilsamfund, erhvervsliv m.fl.?
Hjem og bolig
Hjemmet og kvarteret, man bor i, har afgørende
betydning for ens sociale trivsel. Selvom ensomhed
sjældent opstår, fordi man bor et bestemt sted, kan
rammerne omkring boformen og lokalområdet
forstærke ensomheden og omvendt være med til at
nedbryde eller forebygge den.
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
2464354_0006.png
Vi ved f.eks., at ensomhed er dobbelt så udbredt
blandt personer, der sjældent dyrker fritidsaktivite-
ter sammen med andre, sammenlignet med dem,
der gør det månedligt eller oftere. Men dét, at man
deltager i en aktivitet sammen med andre, er ikke
nødvendigvis det samme som, at man knytter
relationer eller føler sig som en del af fælles-
skabet.
I en national ensomhedsstrategi vil det være rele-
vant at se på:
Fritid og fællesskaber
At føle sig som del af et fællesskab og have nære
relationer har central betydning for at kunne leve et
liv med fysisk og mental sundhed. Forskning viser,
at mennesker, der regelmæssigt deltager i sociale
aktiviteter, har et stærkere socialt netværk end an-
dre. Og et netværk er en af de vigtigste faktorer for
at vedligeholde mental og fysisk sundhed.
Kan vi skabe flere og mere inkluderende fælles-
skaber - f.eks. ved at klæde foreningsfrivillige og
-ansatte på til det gode værtskab?
Hvordan gør vi fællesskab, kulturtilbud og fritids-
aktiviteter tilgængelige for alle? Og kan vi skabe
bedre kendskab og mere henvisning på tværs af
sektorer?
ensomhedsskabende. Også det at stå uden for ud-
dannelsessystemet kan skabe eller forværre følelsen
af ensomhed.
I en national ensomhedsstrategi vil det være rele-
vant at se på:
Hvordan styrker vi de faglige forudsætninger og
tidsmæssige rammer for, at lærere, undervisere og
pædagoger kan arbejde med relationsdannelse og
inkluderende fællesskaber?
Skole og uddannelse
Børn og unge bruger størstedelen af deres vågne
timer i skolen og sammen med andre elever eller
studerende. Nære sociale relationer og positive
fællesskaber er afgørende for børn og unges udvik-
ling, læring og helbred, og fraværet af dem kan føre
til ensomhed og mistrivsel.
Mobning og eksklusion i skolen kan skabe en-
somhed. Samtidig kan et stort fagligt pres være
Hvordan kan vi tænke ensomhedsforebyggelse-
og håndtering ind i undervisnings- og studiemiljø?
Kan vi f.eks. udnytte muligheden for fælles samta-
ler i uddannelsessektoren om ensomhed og relati-
onsdannelse?
Hvordan kan vi mindske ensomhed blandt de
unge, som pga. funktionsnedsættelser, sygdom
eller sociale udfordringer, har sværere ved at få ad-
gang til og gennemføre en uddannelse?
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
2464354_0007.png
Også pårørende til mennesker med længerevaren-
de sygdom er i øget risiko for ensomhed.
I en national ensomhedsstrategi vil det være rele-
vant at se på:
Hvordan tænker vi ensomhed ind i de rammer og
incitamentsstrukturer, vi styrer vores sundheds-
væsen efter? Og kan vi give relationsarbejde og
’holistisk menneskesyn’ mere plads i sundhedsvæ-
senet?
Hvordan skaber vi mere og bedre data om ensom-
hed i relation til sundhed og trivsel?
Kan vi styrke brobygningen til livet uden for be-
handling for patienter og kronisk syge borgere?
Hvordan skaber vi rammer for lokale samarbejder
om forebyggelse og opsporing?
Sundhed og pleje
Ensomhed er tæt forbundet med både mental og
fysisk sundhed: At leve med en sygdom kan skabe
eller forstærke ensomhed. Omvendt er ensomhed
svækkende for ens helbred og øger risikoen for at
blive alvorligt syg - for eksempel med hjertekarsyg-
dom, depression, angst eller demens. Er man en-
som, er der samtidig forøget risiko for at dø tidligt.
Ledighed øger risikoen for ensomhed.
Således er hver fjerde blandt Danmarks
130.00 arbejdsløse ramt af ensomhed.
Men følelsen af ensomhed kan også op-
stå i mangel på samvær og kollegaskab
på arbejdspladsen. Eller når man oplever
skift, f.eks. fra studie til arbejdsliv.
I en national ensomhedsstrategi vil det være rele-
vant at se på:
Hvordan skaber vi fokus på den psykosociale triv-
sel på arbejdsmarkedet og arbejdspladskulturer,
som understøtter gode relationer og kollegaskab?
Kan vi give arbejdsgivere lettere adgang til viden
og redskaber til at forebygge og afhjælpe ensom-
hed på arbejdspladsen?
Hvordan tænker vi ensomhed ind på ledigheds-
området?
Arbejdsliv og beskæftigelse
Vores arbejdsliv er en væsentlig del af vores liv og
vores relationer og en vigtig kilde til fællesskab. Det
udgør således en arena med mange muligheder for
at forebygge ensomhed. At få og have et arbejde er
en helt afgørende brik i at forebygge og begrænse
ensomheden – både pga. de direkte relationer, man
indgår i, og via følelsen af, at der er brug for en.
Læs mere om de enkelte arenaers udfordringer og potentialer i forhold til at bekæmpe ensomhed i det
fulde udspil Sammen mod ensomhed s. 19-45.
7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse fra Røde Kors og Ældre Sagen vedr. foretræde om en national ensomhedsstrategi
2464354_0008.png
Følgende organisationer er medunderskrivere af inspirationsoplægget:
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Alzheimerforeningen
AOF Center Odense
Bedre Psykiatri
BL
Boblberg
Børns Vilkår
Caritas Danmark
Center for Digital Pædagogik
Center for Mental Sundhed, Odense
Danmarks Patientforening for Hovedpineramte
Danske Døves Landsforbund
Dansk Erhverv
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Dansk Folkehjælp
Danske Fysioterapeuter
Danske Gymnasier
Danske Handicaporganisationer
Danske Patienter
Danske Regioner
Dansk Socialrådgiverforening
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Ældreråd
Demenskoordinatorer DK
DGI
DIF
DRYS IND
DSR
DUF
Eden Denmark
Elderlearn
Ergoterapeutforeningen
FOA
Fonden Ensomme Gamles Værn
Fonden for Socialt Ansvar
Forbundet Kultur og Information
Foreningen af Folkehøjskoler
Foreningen Ligeværd
Forum for Mænds Sundhed
Forælder Fonden
Friskolernes Hus / Dansk Friskoleforening
Frivilligcentre & Selvhjælp Danmark
Frivilligrådet
GF Fonden
Guldborgsund kommune
Headspace Danmark/Det sociale Netværk
Historiefortæller, Jens Peter Madsen
Hjerteforeningen
Høreforeningen
Jysk børneforsorg/Fredehjem
Jyske Bank
Kalundborg Kommune
KFUM’s Sociale Arbejde
KFUM-Spejderne i Danmark
Kirkens Korshær
Kræftens Bekæmpelse
LGBT+ Danmark
LOS
Læseforeningen
March mod Ensomhed
Mødrehjælpen
Nyborg Kommune
PLO
Red Barnet Ungdom
Red Barnet
Røde Kors
Rødovre Kommune
Rådet for Socialt Udsatte
Samvirkende menighedsplejer
SAND
Selveje Danmark
Silkeborg Kommune
SIND
Socialpædagogernes Landsforbund
Storybox
SUFO
TUBA
UlykkesPatientForeningen
Ungdommens Røde Kors
Ventilen
We Shelter
Ældre Sagen
Aarhus Kommune
AART
Da oplægget går på tværs af en lang række
fagområder, kan der blandt de mange forslag og
anbefalinger være nogle, som ikke alle medunder-
skrivende organisationer har en holdning til eller
har mandat til at bakke op om.
Udgivet af Røde Kors og Ældre Sagen
2021.09.40.266.3