Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2560370_0001.png
Foretræde Sundhedsudvalget
19. april 2022
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - Bilag 267
Offentligt
Høreområdet i fremtiden
En styrket indsats for borgere med høretab
Tine Lyngholm
Direktør
Majbritt Garbul Tobberup
Landsformand
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0002.png
Forespørgselsdebat i
Folketinget
Forslag vedtaget (uddrag):
Folketinget konstaterer med beklagelse, at
ventetiden på høreapparatbehandling på
offentligt sygehus er steget og varierer mellem
4-123 uger. Folketinget ønsker at styrke
indsatsen på området og opfordrer regeringen
til at tage initiativ til en fremtidssikret løsning
på ventelisteproblemerne….
December
2017
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0003.png
Regeringens
høreudspil
Oktober 2018
Nemmere vej gennem
systemet
Bedre kvalitet i
høreapparatbehandlingen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0004.png
Vision for Programmet
Programmet for Høreområdet i Fremtiden skal skabe:
En nem og overskuelig vej til høreapparatbehandling:
Borgere med behov for høreapparatbehandling skal –
uanset bopæl – opleve sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet.
Brug af ledig kapacitet på området:
Borgere med høretab skal ikke vente i op til 120 uger på
høreapparatbehandling. Derfor skal flere patienter gøre brug af deres forskellige behandlingsmuligheder og
opleve færre gen-undersøgelser, hvis det ikke er nødvendigt.
Frembringe data og en model til sikring af ensartet høj kvalitet i behandlingen og effekt for den enkelte:
Borgere med høretab skal modtage en høreapparatbehandling af høj kvalitet i både offentlig og privat regi, som
der kan udvikles og følges op på.
En uvildig behandling, som man kan være tryg ved:
Alle patienter skal kunne være trygge ved, at den
vejledning de modtager alene er baseret på et fagligt grundlag.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0005.png
Finanslov 2019 -215 mio. kr. over 4 år
115 millioner til de 6 initiativer
100 millioner øremærket nedbringelse af ventetider
Effektivitet og sammenhæng på høreområdet
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at styrke høreapparatsbehandlingen for at sikre, at borgere med
høretab modtager en effektiv og uvildig behandling af høj kvalitet. Der afsættes 40 mio. kr. i 2019 og 25 mio. kr.
årligt i perioden 2020-2022.
Nedbringelse af ventetiden til offentlig høreapparatbehandling
Det vurderes, med en vis usikkerhed, at op mod 25.000 personer står på venteliste til høreapparatbehandling i
regionerne, herunder både borgere med kompliceret og ukompliceret høretab. Regeringen og Dansk Folkeparti er
derfor enige om, at der er behov for at nedbringe ventelisterne til høreapparatsbehandling i det offentlige allerede
fra 2019. Regionerne kan afvikle ventelisterne bl.a. ved at gå i udbud og gøre brug af de private høreklinikker,
behandle patienterne på offentlige audiologiske afdelinger eller ved at indgå aftale med privatpraktiserende
ørelæger (puljeklinikker). Derfor afsættes 25 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 udover budgettet i 2019 til at
nedbringe ventetider på høreapparatbehandlingen. Regionerne vil på baggrund heraf bl.a. kunne prioritere
patienter med kompliceret høretab samt børn og unge under 18 år, såfremt denne gruppe står på venteliste.
Aftaleparterne vil følge udviklingen på området, herunder kvalitet og resultater af indsatsen. Regeringen
oversender status på ventelisterne halvårligt.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0006.png
Ventetid i uger Januar 2019 – April 2022
140
115
91
68
86
64
72
49
24
6
7
80
120
100
80
60
40
jan-19
apr-22
77
62
46
25
1
20 15
54
52
47
13 11
4
1
53
26
55
48
54
25
20
0
19
19
19
6
21
5
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0007.png
6 initiativer – hvoraf kun 2 initiativer er delvist implementeret og flere
initiativer er forsinket pga Corona og andre forhold
Initiativ 1:
Afprøvning af ny model
for digital visitation
Initiativ 2:
Styrket information
til borgerne
Initiativ 3:
Nationale kvalitetskrav
til høreapparat-
behandlingen
Initiativ 4:
Afklaring af hvilke
faggrupper, der kan
varetage
høreapparatbehandling
Initiativ 5:
Bedre indsamling af
kvalitetsdata på tværs af
den offentlige og private
sektor
Initiativ 6:
Strammere regler for
lægers tilknytning til
specialforretning med
medicinsk udstyr
Speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme, der
arbejder eller bistår med høreapparatbehandling
til patienter, må ikke fra den 1. juli 2019 erhverve
ejerskab i virksomhed med detailsalg af
høreapparater
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0008.png
Nye faglige kvalitetskrav
De burde være offentliggjort før sommeren 2021 - og være
trådt i kraft 1. januar 2022. Hvorfor er det ikke sket?
Høring afsluttet i september 2020 - til juni er det 3 år siden vi
startede arbejdet.
De skal implementeres både offentligt og privat-
det kræver
ekstra ressourcer i starten
Det kræver nyt måleudstyr og oplæring af personalet på
klinikkerne
Må ikke påvirke ventetiderne negativt
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0009.png
Udfordringer
Demografisk udvikling
Fortsat lange ventetider
i flere regioner
Ingen behandlingsgaranti
Nye faglige kvalitetskrav er fortsat
ikke implementeret
Finanslovsmidlerne udløber
ved udgangen af 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0010.png
Vi bliver flere og flere med nedsat hørelse
Befolkningsfremskrivningen 2020 viser, at i
2030 forventes befolkningsgruppen over 80
år at udgøre 59 pct. flere end i dag, svarende
til yderligere 160.000 personer over 80 år.
Danmarks statistik
Heraf vil ca. 80% få brug for
høreapparatbehandling.
sundhed.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0011.png
Demografisk pres lægger pres på kapaciteten og økonomien
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0012.png
Alle har brug for lyd på livet
Ingen skal stå alene med et høretab.
Der skal være reel lige mulighed for
alle til behandling af høj kvaliltet,
uanset pengepung og personlige
ressourcer til at slå i bordet
Citat: Sundhedsminister Magnus Heunicke, Det Politiske Topmøde om Høreområdet, 2019
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0013.png
Hørelsen er fundamental i vores liv
Vi har brug for lyd til at udvikle vores
sprog, personlighed og livskvalitet
og meget kan gøres for at barbere
ventelisterne ned.
– Vi kan tage syvmileskridt sammen
Citat: Sundhedsminister Magnus Heunicke, Det Politiske
Topmøde om Høreområdet, 2019
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0014.png
Udvikling der kalder på
handling
Nye tal viser, at 777.000 danskere er ramt af tinnitus.
Det er en stigning på 27 % siden 2017, og tinnitus er
nu på 5. pladsen over de mest almindelige lidelser.
Blandt unge mænd mellem 16 og 24 år er forekomsten af
tinnitus steget fra 6,1 % i 2017 til 9,7 % i 2021, dvs. en
stigning på 59 %.
For unge kvinder ses en endnu voldsommere udvikling. Her
er tallene for de 16 til 24-årige gået fra 4,4 % i 2017 til 8 % i
2021, hvilket svarer til en stigning på hele 82 %.
Tinnitus kan være en markør for høretab
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0015.png
Konsekvenser af ubehandlet høretab og
manglende forebyggelse
Ubehandlet høretab øger risikoen for isolation,
ensomhed, depression, og gør det svært at
fastholde sit arbejde, at gennemføre sin
uddannelse og leve et aktivet seniorliv.
Særligt for tidlig tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet påvirker
samfundsøkonomien meget negativt
Høretab er en varig funktionsnedsættelse og
et kommunikationshandicap
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0016.png
Vi skal i mål og det kræver politisk fokus og prioritering
Afgørende, at de allerede igangsatte initiativer i
programmet ‘Høreområdet i fremtiden’ implementeres
- allokering af midler hertil på FL23
Afgørende at holde ventelisterne i ro
- allokering af minimum samme ramme som
øremærkede midler hertil på FL23
Afgørende at prioritere nye initiativer som led i
videreførelsen af programmet, herunder forebyggelse af
tinnitus og høretab – Den nationale sundhedsprofil viser
en markant stigning i antallet af unge med tinnitus
- allokering af midler hertil på FL23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 267: Præsentation fra Høreforeningens foretræde 19/4-22 om en styrket indsats for borgere med høretab
2560370_0017.png
Tak for jeres opmærksomhed