Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2462863_0001.png
Depression er en folkesygdom
Den koster Danmark 10 milliarder om året
Corona-epidemien har om noget vist, at der er behov for at tage vare på vores mentale sundhed.
DepressionsForeningen har i 23 år hjulpet med forebyggelse, rådgivning og recovery. Vi hjælper i år 1.500
mennesker og når ud til 10.000, men vi vil gerne hjælpe mange flere. Derfor søger foreningen om 5 millioner
kroner i driftsstøtte på Finansloven. Hver borger med depression koster det danske samfund 50.000 kr. alene i
direkte omkostninger. For 5 millioner kr. kan vi hjælpe 2.000 flere personer og nå ud til 40.000
en hjælp der
repræsenterer en besparelse på 50 millioner kr. Danmark vil få meget hjælp til syge borgere ved at sætte
DepressionsForeningen på Finansloven.
Behovet
Sygdommen depression har voldsomme omkostninger for både individet, pårørende og samfundet.
Hyppigheden af depression er øget de sidste årtier
især de lettere og moderate depressioner. WHO
vurderer, at depression allerede i 2030 vil være den dyreste og mest belastende sygdom i verden.
Depression er en vigtig årsag til sygdomsbelastning verden over, fordi mennesker lever så længe med
sygdommen og for knap en tredjedel af de ramte findes der ikke en effektiv behandling.
Et stort studie fra Aarhus Universitet (2021) fremhæver depression som den dyreste af alle
hjernesygdommene (fx Parkinsons, demens, angst) med direkte omkostninger for det danske samfund på
over 10 mia. kr. årligt
1
. Det vurderes, at de indirekte omkostninger i form af produktionstab løber op i 21 mia.
kroner alene for depression. Det er derfor essentielt alene ud fra et økonomisk perspektiv at fokusere på
forebyggelse og tidlige interventioner.
Fakta om depression
Depression er en af de mest almindelige psykiske lidelser
det vurderes, at mindst 125.000 og
op til 250.000 danskere lider af depression i løbet af et år.
Omkring 17-18 pct. af alle danskere får en depression i løbet af deres liv.
Flere kvinder end mænd får diagnosticeret depression.
Depression er en sygdom, som bliver kureret i mindst 70 pct. af tilfældene.
Depression kan påvirke hele kroppen og ikke kun sindet.
DepressionsForeningens indsatser
DepressionsForeningen er en landsdækkende patientforening etableret i 1998 med det formål at yde støtte,
oplyse og vejlede om affektive lidelser (depression og bipolar lidelse
2
) samt varetage interesser hos både
ramte og pårørende. Foreningen yder rådgivning, giver hjælp og nye handlemuligheder. Vi arbejder også for
at skabe bedre sociale, behandlingsmæssige og arbejdsmæssige vilkår for mennesker berørt af depression
og bipolar lidelse. DepressionsForeningen er den eneste større landsdækkende organisation inden for
psykiatrien, der ikke modtager et fast statsligt driftstilskud.
Foreningen løfter en masse forskellige aktiviteter og støtter en bred kreds af sygdomsberørte danskere:
-
Hjælp og telefonrådgivning
Vi har en hotline for mennesker belastet af depression. Vi ved, at hurtig hjælp er dobbelt hjælp.
Foreningen driver to rådgivningstelefoner: DepressionsLinien og SocialrådgiverLinien.
Aarhus Universitet 2021. Sammenligning med 24 almindelige neurologiske og psykiatriske sygdomme. Tal inkluderer ca. 9 mia. kr. for depression
og ca. 1,8 mia. kr. for bipolar lidelse.
2
Tidligere kaldet maniodepressiv sygdom.
1
Slagelsegade 1, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 3312 4727 · Reg: 1551 · Konto nr: 9625100 · CVR: 20934506
E-mail: [email protected] · www. depressionsforeningen.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 24: Henvendelse fra DepressionsForeningen vedr. foretræde om forebyggelse og behandling af depression
2462863_0002.png
o
o
DepressionsLinien er et anonymt tilbud til patienter og pårørende,
”der
ønsker at tale med
nogen, der forstår”. Ved telefonen sidder frivillige, der selv har erfaring med depression eller
bipolar lidelse eller er pårørende. Linien hjælper hvert år cirka 450 mennesker til afklaring og
nye perspektiver på deres handlemuligheder
3
.
SocialrådgiverLinien yder rådgivning til alle, der står i en vanskelig situation på grund af
psykisk sygdom eller mistrivsel og har brug for hjælp til at håndtere udfordringer fx i forhold
til job, uddannelse eller forsørgelsesgrundlag. Linien har pt kun åbent 1�½ time ugentligt,
hvilket rækker til hjælp til 1-2 opkald per gang, da samtalerne og rådgivningen typisk handler
om komplekse emner. Der er et stort potentiale for udvidelse, så vi kan hjælpe flere.
Nogle resultater fra DepressionsLinien:
’Jeg
tror, du kan sige, at du reddede mit
liv’.
Opkalder 17. juni 2021.
Mindst 80 pct. af alle, der ringede op i 2021, oplever, at de har fået hjælp af at blive lyttet til af
en, der forstår.
Mindst 60 pct af alle, der ringede op i 2021, giver udtryk for, at de har fået nye konkrete ideer
til, hvordan de kan handle dagen efter.
-
Oplysningsaktiviteter
Vi arbejder målrettet på at nedbringe tabu og stigma, der omgiver depression i det danske samfund.
Hvis flere tør tale om det, kommer flere i behandling.
o
o
Vi udgiver nyhedsbreve til 3.000 modtagere om at håndtere livet med depression
og om at
komme ud af den.
Vi udgiver et magasin kvartalsvist til 2.800 abonnenter. Desuden podcasts, der når 7.000
lyttere med faglige temahistorier med råd og vejledning og personlige erfaringer, man kan
spejle sig i og lære af.
Vi udgiver bøger skrevet i fællesskab af mennesker ramt af sygdom og faglige eksperter.
Vi holder foredrag og kommunikerer på sociale medier om sorg, skam, angst, stress og
andre sideordnede problemstillinger ved depression og bipolar lidelse.
-
’Jeg
har lært at acceptere mig selv og fået redskaber til at
klare hverdagen
bedre’
(deltager i gruppe, 2020)
o
o
-
Fællesskaber og peer to peer støtte
Vi arbejder for at skabe fællesskaber og reducere ensomhed. Når vi mindsker ensomhed og skaber
peer-netværk, bidrager vi til at mindske den markante overdødelighed som følge af psykisk sygdom.
o
DepressionsForeningen har 24 selvhjælpsgrupper over hele landet og arbejder på at få
flere. Selvhjælpsgrupperne er drevet af frivillige og er specifikt for mennesker med
depression eller bipolar lidelse og deres pårørende. Gennem selvhjælpsgrupperne når vi ud
med hjælp, støtte og oplysning til cirka 300 personer om året. At komme i en
selvhjælpsgruppe er for mange det første skridt i deres recovery.
Foreningen driver den sociale café, Café Blom i København. Den er et unikt tilbud for
mennesker med enten affektive lidelser, angst eller OCD. Caféen har gæster helt fra
Helsingør, Roskilde og Farum, da borgerne ikke kan finde samme målrettede tilbud andre
steder. Hvert år kommer der cirka 600 unikke gæster. Med længere åbningstid og større
indsats vil vi kunne støtte endnu flere.
Foreningen holder hvert år en sommerhøjskole på Nordfyn, hvor 65 deltagere ramt af
sygdom får hjælp til deres recovery gennem kurser, øvelser, socialt samvær og opbygning
af netværk. 10 frivillige med sygdomsforståelse eller erfaring hjælper med at skabe en
oplevelse, der udgør et lyspunkt for de deltagende i deres tilværelse. Sommerhøjskolen er
udsolgt hvert år. Behovet for at give plads til flere er stort.
o
o
3
Rådgivningstelefonen er i proces med at blive kvalitativt, uafhængigt akkrediteret af RådgivningsDanmark.
Slagelsegade 1, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 3312 4727 · Reg: 1551 · Konto nr: 9625100 · CVR: 20934506
E-mail: [email protected] · www. depressionsforeningen.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 24: Henvendelse fra DepressionsForeningen vedr. foretræde om forebyggelse og behandling af depression
2462863_0003.png
Nogle resultater gennem brugermålinger i 2020
’Jeg
har efter 10 års sygdom for første gang mødt ligesindede med depression, og derved fået
mig nogle at spejle mig i. Det har givet mere håb og tro på en fremtid med job og
familieliv.’
(deltager i sommerhøjskole juli 2020)
72 pct. af respondenterne oplever, at de i høj /nogen grad har fået en større tro på sig selv.
70 pct. af respondenterne oplever, at de i høj / nogen grad har fået nye kontakter/
venskaber/netværk.
60 pct. af respondenterne oplever, at de i høj / nogen grad har fået værktøjer til hverdagen.
54 pct af respondenterne oplever, at de i høj / nogen grad har fået
ny
viden om psykisk
sygdom.
-
Samarbejder om behandlingsudvikling
DepressionsForeningen spiller en støttende ekspertrolle for medier, forskningsinstitutioner,
studerende og fagfolk. Vi arbejder almennyttigt for at skabe mere og bedre hjælp til flere.
o
DepressionsForeningen modtager mange tilbud om at samarbejde med danske forskere og
virksomheder om udvikling af behandlingstyper. Aktuelt arbejdes der på
behandlingsmuligheder inden for virtual reality, selvbehandling gennem telefon og
musikterapi mod depression.
Foreningen modtager et stigende antal henvendelser (p.t. cirka 40-60 gange årligt) om
samarbejder med fx identifikation af case-personer til medier, forskningsstudier, film og
studier blandt universitetsstuderende. Derved bidrager DepressionsForeningen med
kontakter og ekspertise til oplysning og udvikling af et større behandlingsudbud. Dertil
kommer et utal af henvendelser fra skole- og gymnasieelever, som vi ikke har kapacitet til at
hjælpe, selv om interessen for mental sundhed er stigende.
o
Hvorfor på Finansloven og hvad giver det samfundet?
DepressionsForeningen argumenterer for, at vores forebyggende indsats de sidste 23 år har haft en stor
økonomisk værdi. Det samlede antal borgere, der hvert år får direkte hjælp af DepressionsForeningen, er
cirka 1.500. Hertil kommer, at vi med vores oplysningsaktiviteter løbende når mindst 10.000 mennesker.
Foreningen har en årsomsætning på kr. 3,5 mio. (2020) hvoraf kr. 2,6 mio. går til formålsbestemte
projektaktiviteter. Offentlige tilskud udgør cirka 1,5 mio.
resten skaffer foreningen gennem fundraising. Men
den store mængde tid medarbejderne tilbagevendende skal bruge på fundraising og administration i
puljesystemet, binder imidlertid kræfter, som ellers kunne være gået til at implementere projekter og skabe
mere og bedre hjælp til flere.
Foreningens arbejde understøtter mennesker i deres recovery og bidrager til afstigmatisering og
aftabuisering af affektive lidelser. Hvis vi antager, at DepressionsForeningen kan forsinke eller begrænse
udbrud af depression hos 1.000 borgere i et år, og de beregnede direkte omkostninger* per person er kr.
50.000, vil det svare til, at foreningen skaber en potentiel årlig besparelse på op mod 50 millioner kroner.
Ovenstående beregninger behæftet med usikkerhed, men der er en stor margin. Laver man samme
beregning på basis af de indirekte omkostninger, hvor man inkluderer tab af produktivitet, er omkostningerne
per voksen ca. 100.000 kr., dvs. dobbelt så store. Det vil sige, at vi for 5 mio. kr. kan skabe en besparelse på
op til 100 millioner kroner.
Slagelsegade 1, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 3312 4727 · Reg: 1551 · Konto nr: 9625100 · CVR: 20934506
E-mail: [email protected] · www. depressionsforeningen.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 24: Henvendelse fra DepressionsForeningen vedr. foretræde om forebyggelse og behandling af depression
2462863_0004.png
* Lidt tal og beregninger
Antal borgere på antidepressiv medicin i 2020
Antal borgere med depression på et år
Direkte
omkostninger (behandling m.m.) ved depression for samfundet per år*
Direkte
omkostninger per depressions-syg person pr. år
400.000 pers
200.000 pers
10.000.000.000 kr.
50.000 kr.
Hvis DepressionsForeningen hjælper 1.000 personer, er samfundsgevinsten:
Hvis DepressionsForeningen hjælper blot 200 personer, er samfundsgevinsten:
50.000.000 kr.
10.000.000 kr.
* Aarhus Universitet, 2021: Vestergaard et al:
“Occurrence,
mortality and cost of brain disorders in Denmark: a population-based
cohort
study”.
Total for depression (9 mia.kr.) og bipolar lidelse (1 mia. kr.).
Styrket indsats for 5 millioner
Med en
driftsbevilling på 5 millioner
kr. vil DepressionsForeningen kunne øge antallet af mennesker, vi
hjælper, og effekten af den hjælp, vi giver.
For 5 millioner kr. vil DepressionsForeningen kunne gøre følgende:
Styrket indsats 5 millioner kr.
Antal
hjulpet
2.000
Styrket indsats 3 millioner kr.
Antal
hjulpet
1.000
1
Rådgivningstelefon: Øge åbningstid med 150 % fra 2
til 4 timer dagligt samt 1 weekenddag og styrke
rådgiverkapacitet med 200 % og derved muliggøre
mindst en firdobling af antal telefonrådgivninger fra
DepressionsLinien fra cirka 450 til cirka 2.000 om
året.
Peer-to-peer recovery. Ansætte en ekstra
fuldtidskoordinator til selvhjælps- og samværsgrupper.
Det vil øge og konsolidere antallet af
selvhjælpsgrupper og/eller samværsgrupper fra 24 til
40 med fokus på mindre befolkede områder. Herved
kan hjælpes yderligere mindst 200 borgere (i alt 400).
Udvide vores tilbud om mentale retreats
(sommerhøjskole-koncept) med 150 %, så der også
bliver en vinterhøjskole og en forårs/efterårs-retreat.
Derved kan vi hjælpe yderligere mindst 100 borgere.
Fastholdelse og reintegration på arbejdsmarkedet.
Oplysning om og forebyggelse af stress/depression
ved at ansætte 1 arbejdsmarkeds-projektleder til
koordinering af indsats over for 20 små/mellemstore
virksomheder mhp. håndholdt vejledning og sparring
af frivillig-team om håndtering af stress og depression.
Herved hjælpes 50 ansatte direkte og mindst 200
indirekte.
Øge åbningstiden af social café med 150 % fra 3
hverdage ugentligt til alle 5 hverdage samt 2 aftener
(hele året). Indebærer ansættelse af
deltidsmedarbejder og forøgelse af mængden af
fællestilbud til brugerne (fællesmad, målrettede
foredrag, sparringsgrupper m.v.).
Rådgivningstelefon: Øge åbningstid med 100 %
fra 2 til 4 timer dagligt og styrke rådgiverkapacitet
med 100 % og derved muliggøre en fordobling af
antal telefonrådgivninger fra DepressionsLinien fra
cirka 450 til cirka 1.000 om året.
Peer-to-peer recovery. Ansætte en
deltidskoordinator til selvhjælps- og
samværsgrupper. Det vil øge og konsolidere
antallet af selvhjælpsgrupper og/eller
samværsgrupper fra 24 til 34 med fokus på mindre
befolkede områder. Herved kan hjælpes yderligere
mindst 100 borgere, i alt 200.
Udvide vores tilbud om mentale retreats
(sommerhøjskole-koncept) med 150 %, så der
også bliver en vinterhøjskole og en forårs/efterårs-
retreat. Derved kan vi hjælpe yderligere mindst
100 borgere.
-- Igangsættes ikke.
2
400
200
3
160
160
4
200
-
5
1.200
Øge åbningstiden af social café med 150 % fra 3
hverdage ugentligt til alle 5 hverdage samt 2
aftener (hele året). Indebærer ansættelse af
deltidsmedarbejder og forøgelse af mængden af
fællestilbud til brugerne (fællesmad, målrettede
foredrag, sparringsgrupper m.v.).
1.200
Slagelsegade 1, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 3312 4727 · Reg: 1551 · Konto nr: 9625100 · CVR: 20934506
E-mail: [email protected] · www. depressionsforeningen.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 24: Henvendelse fra DepressionsForeningen vedr. foretræde om forebyggelse og behandling af depression
2462863_0005.png
6
Oplysning, kommunikation i fællesskaber. Øge
mængden af online arrangementer fra 1 x månedligt til
3x/md. og reetablere/udvikle online chatforum
(’DepNet
7-11’) med monitoreret chat-sparring samt
ekspert-brevkassefunktion med læger og psykologer.
Har tidligere været ekstremt velbesøgt med 180.000
unikke besøg per år, men der har manglet midler til at
understøtte det. Inkluderer ansættelse af 1
kommunikationsmedarbejder og understøttende
midler til net-frivillige. Herved kan der per måned
hjælpes mindst 3.000 borgere, der har kontaktbehov
’skæve tider’.
Styrket kvalitetssikring af tilbud gennem udvidet brug
af fageksperter og mere fokus på evaluering (v
brugere, internt og eksternt). Akkreditering af tilbud.
36.000
Oplysning, kommunikation i fællesskaber.
Reetablere/udvikle online chatforum
(’DepNet
7-
11’)
med monitoreret chat-sparring samt ekspert-
brevkassefunktion med læger og psykologer. Har
tidligere været ekstremt velbesøgt med 180.000
unikke besøg per år, men der har manglet midler
til at understøtte det. Inkluderer ansættelse af 1
kommunikationsmedarbejder og understøttende
midler til net-frivillige. Herved kan der per måned
hjælpes mindst 2.000 borgere, der har
kontaktbehov på
’skæve tider’.
Flere bruger-evalueringer og styrket akkreditering.
24.000
7
samme
Samme
Grafisk resumé
PROCES
Understøttende samtaler
INPUT
5 mio. kr.
Den næstmest
udbredte sygdom
150.000-200.000
danskere
Fællesskaber med ligesindede
Deltagelse i samværsgrupper
Sparring 1:1
Rådgivning fra peers
Hjælp til ’det med papirer’
Viden og oplysning
Motion og terapi
Udvikling af ny behandling
OUTPUT
400% øget
telefonrådgivning
66% flere
selvhjælpsgrupper
Mentale retreats for
sårbare i 3 sæsoner
Social café for 1200 pers.
Online støtte til >36.000
OUTCOME
Færre og kortere sygdomsperioder
Færre indlæggelser
Større arbejdsudbud
Større livskvalitet og bedre mental sundhed
DepressionsForeningen har set en vækst i antal henvendelser og har øget mængden af aktiviteter og styrket
vores fundraising. For at kunne nå flere og slå igennem med afstigmatisering, skal vi have styrket vores basis-
økonomi, så vi kan dække et stigende behov i befolkningen.
Som det fremgår af de viste beregninger, vil det være en god investering også at sætte DepressionsForeningen
på Finansloven. Det vil betyde noget for tusindvis af mennesker.
***
Slagelsegade 1, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 3312 4727 · Reg: 1551 · Konto nr: 9625100 · CVR: 20934506
E-mail: [email protected] · www. depressionsforeningen.dk