Fra:
Sendt:
24. februar 2022 00:00
Emne:
Sidebemærkning til - Begrundet formodning om misinformering af Folketinget ifm.
Beslutningsforslag nr. B 88 - Forslag til folketingsbeslutning om krav til forsikringsselskabers brug af
speciallægeerklæringer i personskadesager
Udvalget for Forretningsordenen
Henrik Dam Kristensen
Karen Ellemann
Udvalgsmedlemmer
Relaterende til henvendelse nedenfor af 22-02-2022 er jeg blevet gjort opmærksom på, at der i
henvendelsen er 2 punkter, der muligvis ikke nødvendigvis er umiddelbart klare far alle læsere,
eller som læseren kunne være i tvivl om, følgelig hermed nærværende sidebemærkning for
klarhed.
I henvendelsen til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen udtales der et sted i de afsluttende
bemærkninger betoningen:
’organet’ således organiseret meget lig
Ankenævnet for Forsikring, samt
hvad deraf følger
der muligvis er læsere, for hvem tolkningen heraf ikke findes umiddelbar, eller hvad betoningen ud
fra samlede udredning i henvendelsen måtte indebære, måske i tvivl herom - derfor nedenstående
rationale, passende beskrevet som et supplerende kapital, beskrivende ’det uvildige organ’
-
Nævnet for Speciallægevalg - samtidig præciseret, at dette aspekt må henregnes under de øvrige
talrige subsidiære momenter i henvendelsen, desuagtet ikke uvæsentligt.
Nævnet for Speciallægevalg:
Erhvervsministerens talepapir fra åbent samråd,
udtrykker således -
Jeg har i den forbindelse gjort
det klart, at det uvildige organ vil skulle leve op til en række kriterier, blandt andet at:
Dermed vil de kunder, der måtte ønske det,
kunne vælge at speciallægevalget afkobles
fra forsikringsselskabet
og forsikringsselskabets økonomiske interesser
’organet’ således organiseret meget lig Ankenævnet for Forsikring, samt hvad deraf følger
- om Ankenævnet for Forsikring skal bæres i erindring, at omkring 95% af alle klager fra
skadelidte over forsikringsselskaber, taber sagen
- skadelidte kan herefter indbringe sag for domstolen i medfør af grundlovens § 63, men
sandsynligheden for at få omstødt Ankenævnet for Forsikrings afgørelse er lille
- for det første sidder der en dommer med i Ankenævnet for Forsikring, betalt af
forsikringsbranchen
- dernæst vil skadelidte
kun have adgang til en mere begrænset domstolsprøvelse
end grundlovens § 63 normalt giver adgang til
–
dette idet domstolene som
udgangspunkt er tilbageholdende i prøvelsen af såvel forvaltningers skøn som tidligere
afgørelser fra en dommer