Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2542661_0001.png
Fra:
Knud Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. februar 2022 00:00
Emne:
Sidebemærkning til - Begrundet formodning om misinformering af Folketinget ifm.
Beslutningsforslag nr. B 88 - Forslag til folketingsbeslutning om krav til forsikringsselskabers brug af
speciallægeerklæringer i personskadesager
Udvalget for Forretningsordenen
Henrik Dam Kristensen
Karen Ellemann
Udvalgsmedlemmer
Relaterende til henvendelse nedenfor af 22-02-2022 er jeg blevet gjort opmærksom på, at der i
henvendelsen er 2 punkter, der muligvis ikke nødvendigvis er umiddelbart klare far alle læsere,
eller som læseren kunne være i tvivl om, følgelig hermed nærværende sidebemærkning for
klarhed.
I henvendelsen til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen udtales der et sted i de afsluttende
bemærkninger betoningen:
’organet’ således organiseret meget lig
Ankenævnet for Forsikring, samt
hvad deraf følger
der muligvis er læsere, for hvem tolkningen heraf ikke findes umiddelbar, eller hvad betoningen ud
fra samlede udredning i henvendelsen måtte indebære, måske i tvivl herom - derfor nedenstående
rationale, passende beskrevet som et supplerende kapital, beskrivende ’det uvildige organ’
-
Nævnet for Speciallægevalg - samtidig præciseret, at dette aspekt må henregnes under de øvrige
talrige subsidiære momenter i henvendelsen, desuagtet ikke uvæsentligt.
Nævnet for Speciallægevalg:
Erhvervsministerens talepapir fra åbent samråd,
udtrykker således -
Jeg har i den forbindelse gjort
det klart, at det uvildige organ vil skulle leve op til en række kriterier, blandt andet at:
Dermed vil de kunder, der måtte ønske det,
kunne vælge at speciallægevalget afkobles
fra forsikringsselskabet
og forsikringsselskabets økonomiske interesser
’organet’ således organiseret meget lig Ankenævnet for Forsikring, samt hvad deraf følger
- om Ankenævnet for Forsikring skal bæres i erindring, at omkring 95% af alle klager fra
skadelidte over forsikringsselskaber, taber sagen
- skadelidte kan herefter indbringe sag for domstolen i medfør af grundlovens § 63, men
sandsynligheden for at få omstødt Ankenævnet for Forsikrings afgørelse er lille
- for det første sidder der en dommer med i Ankenævnet for Forsikring, betalt af
forsikringsbranchen
- dernæst vil skadelidte
kun have adgang til en mere begrænset domstolsprøvelse
end grundlovens § 63 normalt giver adgang til
dette idet domstolene som
udgangspunkt er tilbageholdende i prøvelsen af såvel forvaltningers skøn som tidligere
afgørelser fra en dommer
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 230: Henvendelse af 24/2-22 fra Knud Pedersen om krav til forsikringsselskabers brug af speciallægeerklæringer i personskadesager
- denne praksis om en mere begrænset domstolsprøvelse end grundlovens § 63
normalt giver adgang til er i øvrigt en
undergravning
af borgerens retssikkerhed,
som politikere og lovgivere bevidst benytter sig af ved lovgivning, hvilket man
eksempelvis direkte kan læse ud af
Retsudvalget 2018-19, REU Alm.del Bilag
70, Analyse af offererstatningssager, Samlet afrapportering fra Justitsministeriet,
hvor argumenter kan læses dels i
Resume,
side 4, ligesom det på side 42, under
pkt. 5.3.1
Forslagets motivation
direkte udtales:
Nævnsstrukturen anvendes på andre områder typisk ifm. klager eller anker,
hvilket imidlertid ikke er tilfældet med Erstatningsnævnet. Her tager nævnet
stilling til ansøgninger om tildeling af erstatning, uden at der tidligere er truffet
en administrativ afgørelse om spørgsmålet, og eneste efterfølgende
klagemulighed er at indbringe afgørelsen for domstolene i medfør af
grundlovens § 63.
Det indebærer en mere begrænset domstolsprøvelse,
idet domstolene som udgangspunkt er tilbageholdende i prøvelsen af
forvaltningens skøn
Her skal bæres i erindring, at EU Traktaten, herunder Rule of Law, der forpligter
Danmark, forudsætter overholdelse af bl.a.
principperne om legalitet
Principperne om legalitet,
der indebærer
en gennemsigtig, ansvarlig,
demokratisk og pluralistisk lovgivningsproces, retssikkerhed, forbud
mod vilkårlighed i den offentlige forvaltning, effektiv retsbeskyttelse,
herunder adgang til domstolsprøvelse, ved uafhængige og upartiske
domstole, og magtens deling respekteres
Retsvæsenets uafhængighed forudsætter navnlig, at det berørte retslige
organ både i henhold til de relevante regler og i praksis kan udføre sine
retslige funktioner fuldstændig uafhængigt og
uden at være underlagt noget
hierarkisk forhold eller stå i afhængighedsforhold til nogen
og uden at
modtage ordrer eller instrukser fra nogen,
og at det således er beskyttet
mod indgreb og pres udefra, der kan bringe dets medlemmers
uafhængige bedømmelse i fare og påvirke deres afgørelser
Indbringelse af udvælgelse af speciallæge til speciallægeerklæring for Nævnet for
Speciallægevalg
kan, med de nærværende beskrevne nærmest teoretiske uvildigheds principper
meget sandsynligt således resultere i forslag til speciallæger, der ikke afviger meget
fra dem det konkrete forsikringsselskab måtte foreslå, hvorved skadelidte står i
uændret svag position
og ved indklage for Ankenævnet for Forsikring står skadelidte med 95% risiko for
at tage, dvs. uændret svag position og de samme forslag til speciallæger
og indbringer skadelidte sagen for domstolen, er der også her overvejende
sandsynlighed for at tabe
Resultatet for skadelidte forekommer højest sandsynligt at måtte forventes
værende en uændret situation desuagetet alle klagers klagetiltag
dertil lang forsinkelse af sagen, hvor den tid der medgår ved alle disse
instanser kan være flere år, for ikke at tale om sagføreromkostninger mv.
Det er den risikovurdering skadelidte skal forholde sig til ifm. vurdering om hvor vidt at
anvende af Nævnet for Speciallægevalg, baseret på det løsningsforslag regeringen har
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 230: Henvendelse af 24/2-22 fra Knud Pedersen om krav til forsikringsselskabers brug af speciallægeerklæringer i personskadesager
2542661_0003.png
vedtaget at anvende, ’det uvildige organ’, udtænkt og defineret af Forsikring og
Pension
Regeringens tiltag med indførelse af tiltaget ’det uvildige organ’ Nævnet for
Speciallægevalg, forekommer således hverken at have medført nævneværdig kvalitativ
forbedring for skadelidtes retssikkerhed eller reelt ændret på de kritisable og
angribelige forhold, der var fremherskende i forsikringsselskabernes adfærd forud for
indførelsen af tiltaget
Beslutningsforslag nr. B 88 derimod, indeholdt en række elelemter og initiativer, der
mere sandsynligt ville have udgjort en forbedrende forskel ift. de benævnte
problematiske samt kritisable omstændigheder, som forsikringsbranchen var, og stadig
er, den primære årsag til
Desforuden ovenfor benævnte, kunne den lidt analogiske bemærkning:
……eller
et strejf af
Andrea Bocelli - Con Te Partirò i overført betydning, om man vil
muligvis ltilsvarende udfordre
læserens tolkning
hvor jeg om forståelsen af dette lille hint dog vil mene, at beskrevne lyrik af dette link
https://lyricstranslate.com/en/con-te-partir%C3%B2.html
kunne bidrage til at gennemskue
prajet i det hint, om især Erhvervsministerens markante anprisninger - muligvis vil tonerne,
der ligeledes findes på linket, tillige indikere
lidt af den ’stemning’ jeg sad med i kroppen
såvel under som efter granskningerne af folketingsdebatten, akter mv. - med andre ord, et
diplomatisk hint om bismagen af corruption
uden dermed på noget vis at udtrykke negativt i retning mod hverken den udmærkede performer,
eller musikstykket.
A pro pos termen corruption - ligesom førbenævnte aspekt om subsidiære momenter i
henvendelsen, passende, for god ordens skyld i al stilhed samtidig at oplyse om, at henvendelsen
til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen efterfølgende i sin helhed blev videresendt til EU-
Kommissionen med ordene:
RE: Ares(2021)7618167 // Supplerende til Indbringelse for Europa-Kommissionen af
angribelige og ulovlige myndighedsforhold ifm. sagskomplekset Specialklinikken Rebild af 1.
oktober 2021
Europa-Kommissionen,
I fortsættelse af vor tidligere supplerende orientering til EU-Kommissionen, specielt
Indbringelsen af 1. oktober 2021, videresendes hermed henvendelse til Folketingets Udvalg
for Forretningsordenen om angribeligt aspekt og omstændigheder, hvor kritisable
interessekonflikter ift. forsikringsbranchen forekommer at have såvel en negativ indvirkning
på danske borgeres retssikkerhed som undergravende de demokratiske grundprincipper,
herunder de, påtalt i Indbringelse af 1. oktober 2021, hvor forsikringsbranchen tillige er en
angribelig faktor.
Vi skulle mene, at henvendelsen underneden såvel taler for sig selv som væsentligt
yderligere understøtter berettigelse af klagepunkterne i Indbringelsen, ligesom giver et indblik
i, at disse kritisable interessekonflikter i det danske demokratiske retssamfund forekommer
værende et udbredt aspekt
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 230: Henvendelse af 24/2-22 fra Knud Pedersen om krav til forsikringsselskabers brug af speciallægeerklæringer i personskadesager
hvor jeg om benævnte Indbringelse for EU-Kommissionen kan oplyse, at Nordjyllands Politi i andet
omfattende sagskompleks, beklageligvis valgte at sætte klager, med undertegnede som bisidder, i
en rimelig bemærkelsesværdig situation, hvorved vi var nødsaget til at tage det formelle skridt med
indbringelse for EU-Kommissionen
Den politianmeldelse Nordjyllands Politi behandlede, omfattede en lang række såvel
bemærkelsesværdige som ulovlige forhold, begået af en række myndigheder, bistået bl.a. af en
række privatpersoner, hvor vi summarisk om politianmeldelsens materie og aspekter eksempelvis
kan nævne:
Myndighedspersoner har samarbejdet med privatpersoner om at indgive en længere
række af alvorlige og bevidst fabrikerede falske anmeldelser, som myndighederne
efterfølgende anvendte som officiel påskud for dels uberettigede og dels ulovlige
afgørelser
Ifm. myndighedspersoners samarbejde med benævnte privatpersoner, har
myndighedsperson(er) såvel ulovligt udleveret fortrolige akter om klager som direkte
bistået i udfærdigelsen af sådanne falske anmeldelser
En række myndigheder har truffet ulovlige og uberettigede afgørelser, herunder tillige
anvendt fagligt ukvalificerede ’sagkyndige’, og desuagtet påtalt sådant, alligevel anvendt
’sagkyndiges’ rapporter som grundlag for afgørelser af væsentlig karakter og rækkevidde
En række myndigheder har udtalt striber af usandheder, og desuagtet dokumenteret
påtalt sådant for anden instans, har denne instans anvendt usandheder som grundlag for
væsentlige afgørelser
En række af omhandlende myndigheder har tillige søgt at unddrage os fuld aktindsigt,
bl.a. ved at være bevidstselektive i det udleverede, hvor vi efter krydsgranskning af akter,
myndigheder imellem, har måttet foretage gentagne anmodninger for at få den fulde og
berettigede aktindsigt samt klarhed over de angribelige forhold
For at give Udvalget passende indblik i disse forhold og omstændigheder, medsender jeg for god
ordens skyld, og alene til Udvalgets orientering, kopi af omtalte politianmeldelse af 24-02-2021 -
samtidig bemærket, at der efterfølgende supplerende blev indgiver 6 Tillæg til anmeldelsen, idet de
kritisable omstændigheder fortsatte med at udvikle sig yderligere, også efter politianmeldelsen.
Disse 6 Tillæg medsendes dog ikke, dels grunder selve Politianmeldelsen er tilstrækkelig til indblik,
dels af fyldighedsgrunde og dels fordi dette aspekt som nævnt må betragtes som subsidiært
aspekt i forhold til henvendelsen til Udvalget - skulle Udvalget desuagtet ønske indsigt i disse
Tillæg, vil de naturligvis blive stillet til Udvalgets rådighed.
Skulle nogen studse over, at afgørelse fra Nordjyllands Politi er dateret 20-10-2021, sammenholdt
med Indbringelse for EU-Kommissionen den 01-10-2021, skyldes dette, at Nordjyllands Politi
allerede forinden kom med indikation, der gjorde det tydeligt hvilken afgørelse de med overvejende
sandsynlighed ville komme med, følgelig nyttesløst at afvente, hvilket senere efterfølgende
afgørelse tillige bekræftede.
Vi er af den opfattelse, at sådanne forhold som beskrevet og dokumenteret i Politianmeldelsen,
burde være af en sådan karakter, at Nordjyllands Politi, som minimum, måtte indlede undersøgelse
- men må konstatere, at Nordjyllands Politi ikke har samme opfattelse som vi, idet Nordjyllands
Politi afviste anmeldelsen med begrundelse i, at politiet angiveligt:
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 230: Henvendelse af 24/2-22 fra Knud Pedersen om krav til forsikringsselskabers brug af speciallægeerklæringer i personskadesager
….anser både anmeldelserne og bekymringshenvendelserne, samt de nævnte
myndigheders sagsbehandling,
som saglige, og som værende omfattet af almindelig
forvaltningsretlig sagsbehandling.
-
ikke lige sådan vi havde forstået elementer i definitionen på god forvaltningsskik
Omvendt forekommer EU-Kommissionen at have en opfattelse og vurdering, mere i retning af vor,
idet udtalelse fra Floriana Sipala, Head of Unit, Directorate D
Internal Security D.5
Organised
Crime, Drugs and Corruption, vurderer de forhold og omstændigheder, som Politianmeldelsen
dokumenterer og beskriver som:
Complainant has uncovered proof of a complex and widespread system of illegality
and collusion in the various Danish health authorities, which led to his clinic being
forci.