Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2541755_0001.png
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0002.png
2
Sæt et tydeligt mål om at nedbringe
børn og unges alkoholforbrug
______________________
Voksne danskere, ikke mindst forældre og politikere, har et særligt ansvar for at skabe rammer for børn
og unges samvær, så de hverken er sundhedsskadelige eller grænseoverskridende. I dag fylder alkohol
for meget i opbygningen af relationer og fællesskaber fx på ungdomsuddannelser. Der er et presserende
behov for at udsætte debutalderen, nedsætte mængden og skabe en sundere og mere inkluderende
kultur blandt børn og unge, hvor alkohol ikke er omdrejningspunktet.
I Danmark drikker unge sig gennemsnitligt fulde første gang, når de er 15 år gamle
1
– altså før de lovligt
kan købe alkohol – og de drikker større mængder alkohol end alle andre europæiske unge
2
. Og
udviklingen går den forkerte vej. Fra 2015 til 2019 er andelen af 15-årige, som har været fulde indenfor
den seneste måned, steget fra 32 til 40 pct. Til sammenligning er tallet mellem 4 og 13 pct. i de øvrige
nordiske nabolande, jf. figur 1.
15-årige, som har været fulde indenfor de
seneste 30 dage (2015-2019)
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Danmark
8%
8,6%
3% 3,8%
Island
2015
2019
Finland
13% 13%
9% 9,4%
40%
32%
Norge
Sverige
Figur 1. Kilde: Den europæiske rusmiddelundersøgelse (ESPAD) 2019. European Monitoring Centre for Drugs and Drug
Addicition 2020
De mange genstande øger risikoen for ulykker. Der er en klar sammenhæng mellem unges risiko for at
være involveret i en ulykke og deres alkoholforbrug3. Fra 2014 til 2018 er antallet af unge mellem 15-24
år, som kommer på hospitalet efter at have drukket alkohol, steget med 18 pct4. I gennemsnit dør et
ungt menneske mellem 15-25 år hver måned på grund af alkohol5.
Unges alkoholforbrug stiger markant, når de forlader grundskolen og påbegynder en
ungdomsuddannelse. På de gymnasiale uddannelser drikker 39 pct. af de unge drenge mere end 15
genstande om ugen
6
. Alkohol fylder meget i det sociale samvær på ungdomsuddannelserne, hvilket gør
alkohol svært at vælge fra
7
. Godt halvdelen (54 %) af de 15-25-årige er blevet presset til at drikke mere,
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0003.png
3
selvom de har sagt nej tak og samme andel mener, at danske unge drikker for meget
8
. Et højt forbrug i
ungdommen øger risikoen for alkoholafhængighed og alkoholrelaterede sygdomme senere i livet
9
.
Samtidig er der en social skævhed i konsekvenserne af unges druk. Unge, hvis forældre har en lang
uddannelse og en høj indkomst, binge-drikker mest, dvs. drikker mere end fem genstande ved samme
lejlighed. Men det er unge af forældre i de laveste socialgrupper, der oplever flest negative konsekvenser
af alkoholen – fx voldsepisoder og fortrudt sex
10
.
Lægeforeningen anbefaler, at Folketinget fastsætter en national målsætning om at nedbringe danske
børn og unges tårnhøje forbrug af alkohol i løbet af de næste fem år. I første omgang vil det være
relevant at halvere andelen af 16-årige, der binge-drikker. Binge-drinking er særligt sundhedsskadeligt
og øger risikoen for alkoholforgiftninger. Netop alkoholforgiftninger er særligt udbredt blandt de 15-17-
årige
11
.
Udviklingen i de unges alkoholforbrug bør følges tæt i de kommende år. En faglig referencegruppe i regi
af Sundhedsstyrelsen bør operationalisere målsætningen om at reducere unges druk til et sæt relevante
indikatorer. Gruppen bør løbende monitorere udviklingen, så det sikres, at målene indfries.
Lægeforeningens fem forslag til at nedbringe børn
og unges skadelige alkoholforbrug
Nedenfor præsenteres fem konkrete initiativer, som kan indgå i en national handleplan om at nedbringe
børn og unges forbrug af alkohol markant.
1. Hæv grænsen for salg af alle typer alkohol til 18 år
En høj aldersgrænse er et af de allermest effektive tiltag, der kan reducere unges alkoholforbrug
12
.
Eksempelvis blev andelen af 15-årige, der købte alkohol i butikker, knap halveret, da aldersgrænsen
blev hævet fra 15 til 16 år i 2004
13
. Danmark er et af få EU-lande, hvor 16-årige kan købe alkohol,
hvilket er den laveste aldersgrænse i EU.
Samtidig vil en 18-års-grænse støtte forældrene i at lave aftaler om alkohol med deres børn, da
forældre bruger aldersgrænser som rettesnor. Et flertal af danskerne støtter da også, at
aldersgrænsen hæves til 18 år
14
. Lægeforeningen mener, at aldersgrænsen for salg af alle typer
alkohol bør hæves til 18 år.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0004.png
4
2. Håndhæv forbuddet mod salg af alkohol til børn
og unge
En løbende stikprøvekontrol i perioden 2017 – 2019 fra Alkohol & Samfund viser, at danske butikker
i mere end seks ud af ti tilfælde ulovligt sælger alkohol til børn og unge
15
. Til trods for, at
bøderammen for lovbrud for nyligt er blevet hævet, er det altså stort set risikofrit for butikkerne at
bryde loven. Men det er svært at dokumentere lovbruddene. Sikkerhedsstyrelsen, som fører tilsyn
med området, må nemlig ikke bruge ’mystery shoppers’, dvs. unge mindreårige, som tester, om de
kan købe alkohol i butikkerne. Sikkerhedsstyrelsen må kun observere butikkerne i et afgrænset
tidsrum.
Det er ellers veldokumenteret, at en effektiv håndhævelse af alderskontrollen nedsætter børn og
unges alkoholforbrug. WHO foreslår netop, at unge mindreårige løbende tester, om det er muligt at
købe alkohol som en metode til at sikre, at aldersgrænserne overholdes
16
.
Derfor bør Folketinget skabe lovhjemmel til, at Sikkerhedsstyrelsen kan bruge unge ”mystery
shoppers” til at sikre, at den danske lovgivning bliver overholdt. Der bør samtidig tilføres de
nødvendige ressourcer til løbende kontrol. Alternative metoder til at sikre, at danske butikker ikke
ulovligt sælger alkohol til børn og unge, fx tekniske løsninger, kan også være relevante, så længe de
effektivt understøtter, at lovgivningen overholdes.
3. Indfør minimumspriser – børn og unges forbrug
er prisfølsomt
Fra 2001 til 2019 er alkohol blevet relativt billigere sammenlignet med andre varer. Særligt er
spiritus faldet i pris
17
. Det er problematisk, fordi der er stærk evidens for, at prisen på alkohol
påvirker forbruget og særligt det skadelige alkoholforbrug
18
.
I 2018 indførte Skotland minimumspriser i detailhandlen for at nedbringe det skadelige
alkoholforbrug. Den første analyse viser, at det har medført et fald i det totale salg af alkohol på 4
pct. i løbet af det første år
19
.
Forbruget hos børn og unge er særlig følsomt over for prisstigninger
20
. Derfor er minimumspriser
på alkohol en målrettet og omkostningseffektiv vej til at reducere unges skadelige alkoholforbrug.
Lægeforeningen anbefaler, at regeringen indfører mindstepriser på alkohol, der er differentierede
efter procentsatsen i alkoholen. Det vil mindske binge-drinking og reducere risikoen for
alkoholforgiftning blandt børn og unge.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0005.png
5
4. Alkohol ud af ungdomsuddannelser
Unges alkoholforbrug stiger kraftigt på ungdomsuddannelserne, og i dag er det mere end hver
fjerde af de unge, som mener, at alkohol fylder
for
meget på skolen.
21
I Danmark arrangerer
ungdomsuddannelserne fester med alkohol for unge ned til 15-16 år, selvom alkohol nedsætter
hukommelsen og indlæringsevnen og kan skade den unge hjerne, som er under udvikling frem til
20-års-alderen
22
.
Lægeforeningen mener ikke, at alkohol hører til på ungdomsuddannelser. Alkohol bør udfases helt
over en periode på fx tre år. Det bør ske i et tæt samarbejde med elevrådene og forældrene og med
fokus på at skabe nye alkoholfri måder at være sammen på, fx med afsæt i de positive erfaringer fra
projektet ”Fuld af liv”
23
.
5.
Luk ned for markedsføring af alkohol målrettet
til børn og unge
Der er evidens for, at børn og unge, der udsættes for mange alkoholreklamer, begynder tidligere
med at drikke end dem, der ikke gør – og at dem, der allerede er startet med at drikke, drikker
mere
24
. Ifølge markedsføringsloven er det ikke tilladt at markedsføre alkohol rettet mod børn og
unge under 18 år. Alligevel finder alkoholmarkedsføring stadig sted på efterskoler og
ungdomsuddannelser, hvor de lokale diskoteker via kampagner fx opfordrer eleverne til ”at drikke
sig i hegnet”
25
.
Markedsføringsloven bør skærpes ved at gøre de frivillige retningslinjer, som
Alkoholreklamenævnet administrer, til lov. Det bør bl.a. tydeliggøres, at reklamer for alkohol ikke
hører hjemme ved sportsarrangementer og på uddannelser, hvor børn og unge under 18 år færdes,
så de er bedre beskyttet mod alkoholmarkedsføring.
Samtidig er der behov for at forbedre håndhævelse af loven. År efter år konstaterer
Alkoholreklamenævnet, at særligt lokale diskoteker fortsætter med at målrette markedsføring
direkte mod børn og unge i strid med loven
26
. Det bør undersøges, om enten
Forbrugerombudsmanden eller Alkoholreklamenævnet kan få beføjelser til at udstede
administrative bødeforlæg, så konsekvenserne af at bryde loven bliver mere mærkbare.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0006.png
6
Noter
Pisinger, V. et al. (2019),
UNG19 – Sundhed og Trivsel på Gymnasiale Uddannelser 2019.
Statens Institut for
Folkesundhed, Syddansk Universitet
2
ESPAD Report 2019. Results from the European School Survey Project on Alcohol and other Drugs. European
Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction: 2020
3
For eksempel har unge, der drikker mere end 27 genstande om ugen, 37% højere risiko for at være involveret i en
ulykke i for hold til unge, der drikker 0 genstande om ugen. Kilde: Alkoholforbrug og forekomsten af ulykker og vold
blandt unge. Statens Institut for Folkesundhed, SDU, 2020.
4
Unge og alkohol. Registeranalyse af alkoholrelaterede hospitalskontakter, dødsfald samt medicinsk- og offentligt
finansieret alkoholbehandling blandt 15-24 årige for perioden 2014-2018. Sundhedsdatastyrelsen, 2020
5
Hviid, Holst, Becker, Tolstrup.: Alkoholrelaterede dødsfald blandt 15-25-årige, 2010-2019. Statens Institut for
Folkesundhed, SDU: 2021
6
Pisinger, V. et al. (2019),
UNG19 – Sundhed og Trivsel på Gymnasiale Uddannelser 2019.
Statens Institut for
Folkesundhed, Syddansk Universitet
7
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
København: Vidensråd for Forebyggelse, 2019: 1-124
8
Unges alkoholvaner i Danmark 2019. Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden 2020
9
Pisinger, V. et al. (2019),
UNG19 – Sundhed og Trivsel på Gymnasiale Uddannelser 2019.
Statens Institut for
Folkesundhed, Syddansk Universitet
10
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
København: Vidensråd for Forebyggelse, 2019: 1-124
11
Unge og alkohol. Registeranalyse af alkoholrelaterede hospitalskontakter, dødsfald samt medicinsk- og offentligt
finansieret alkoholbehandling blandt 15-24 årige for perioden 2014-2018. Sundhedsdatastyrelsen, 2020
12
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
København: Vidensråd for Forebyggelse, 2019. World Health Organization, 2012, European Action Plan to reduce the
harmful use of alcohol 2012-202
13
Evaluering af forbuddet mod salg af alkohol til personer under 16 år Statens Institut for Folkesundhed. SIF, 2006.
14
58 % af danskerne erklærer sig ”helt enige” i udsagnet ”Aldersgrænsen for at købe alle typer alkohol i butikker og
barer skal være 18 år” iflg. Meningsmåling gennemført af YouGov for Kristeligt Dagblad i 2020. Kilde:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/tre-ud-af-fire-vil-forbyde-alkoholsalg-til-
unge?fbclid=IwAR0d_pAg7bLAVnfYv8M9tkQwn6iCJHsX3eHb5eMMJT5EaRFZyq-l1SVIEco
15
Alkohol og Samfund har over en treårig periode gennemført kontrolkøb med ’mystery shoppers’ med mere end 650
forsøg fordelt på tankstationer, kiosker og dagligvarebutikker. Kilde: Alkohol og Samfund, 2020. I Danmark må 16-
årige købe alkohol med en alkoholprocent på 16,5 % i detailhandlen, mens man skal være 18 for at købe stærkere
alkoholprodukter. På restauranter og barer skal man være 18 år for at købe alkohol.
16
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
København: Vidensråd for Forebyggelse, 2019. World Health Organization, 2012, European Action Plan to reduce the
harmful use of alcohol 2012-202
17
Fra 2001 – 2019 er almindelige forbrugsvarer steget med 31 %, jf. den almindelige pris- og lønudvikling. Alkoholiske
drikkevarer er i samme periode kun steget med 18 %, mens prisen på spiritus er faldet med 24 %. Kilde:
Statistikbanken.dk, tabel pris111.
18
World Health Organization, 2012, European Action Plan to reduce the harmful use of alcohol 2012-202
19
Evaluating the impact of minimum unit pricing (MUP) on sales-based alcohol consumption in Scotland: controlled
interrupted time series analyses. Public Health Scotland 2020. Den skotske minimumspris på alkohol er 50 pence pr.
genstand, hvilket svarer til cirka 4 kr.
20
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
København: Vidensråd for Forebyggelse, 2019
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Henvendelse fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Alkohol & Samfund vedr. foretræde om en forebyggelsesplan for unges alkoholforbrug
2541755_0007.png
7
Unges alkoholvaner i Danmark 2019. Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden 2020.
https://www.sst.dk/da/viden/alkohol/fakta-om-alkohol/unges-alkoholforbrug
23
Pisinger, V. S. C. et al: Alkoholforebyggelse på gymnasier. Erfaringer med indsatsen ”Gymnasier fuld af liv”. Statens
Institut for Folkesundhed, SDU, 2021
24
Tolstrup J, Demant J, Grønbæk M, Møller SP, Pedersen MU, Pisinger V. Unges alkoholkultur – et bidrag til debatten.
25
Jf. afgørelser refereret i pressemeddelelse fra Alkoholreklamenævnet
https://alkoholreklamenaevnet.dk/wp-
content/uploads/sites/2/2019/04/Pressemeddelelse.pdf
26
I 2019 handlede knap 70 % af klagerne i Alkoholreklamenævnet om markedsføring rettet mod børn og unge, og i 19
ud af 23 sager udtalte alkoholreklamenævnet kritik. En fjerdedel af sagerne var tilstrækkeligt grove til, at de blev
oversendt til Forbrugerombudsmanden. Alkoholreklamenævnet: Årsrapport 2019.
22
21