Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2535461_0001.png
OMSORG I
SUNDHEDS
VÆSENET
7 budskaber fra
Det Etiske Råd
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0002.png
Stundom helbrede, ofte lindre,
altid trøste, aldrig skade.
VI HAR ALLE BRUG FOR OMSORG hvis vi bliver syge, plejekrævende eller på en anden
vis får brug for sundhedsvæsenets hjælp.
Få vil være uenige i dette. Omsorg er et grundlæggende menneskeligt behov, og i en
kritisk og usikker situation er behovet særligt udtalt.
Så hvorfor er det overhovedet nødvendigt med en samtale om, at også i sundheds-
væsenet, er der brug for på omsorgsfuld vis, at se det hele menneske? Det er det, fordi
mange forhold ved det at blive syg eller plejekrævende, ved det at skulle undergå
behandling, og ved måden vi har indrettet vores behandlings- og plejesteder på, kan
gøre det vanskeligt for patienter eller borgere at genkende sig selv som menneske i
færd med at agere og leve et meningsfuldt liv.
Der føres en løbende offentlig debat om dette emne. Om vanskelighederne ved at
forene omsorgens levende og spontane karakter med sundhedsvæsenets naturlige
krav om en rimelig og proportional brug af knappe ressourcer. En debat, som handler
om, i hvor høj grad det danske sundhedsvæsen lever op til de forventninger, som
patienter og borgere har til det.
Det er et rimeligt spørgsmål at stille, hvorvidt sundhedsvæsenet er tilstrækkeligt
omsorgsfuldt. Spørgsmålet har sin rod i et sundhedsvæsen, der uomtvisteligt
udgør et fremskridt for befolkningens velfærd og livsmuligheder. Det forhindrer dog
ikke, at der er udfordringer og dilemmaer på spil, når der i sundhedsvæsenet eller
plejesektoren arbejdes på at sikre indlevelse, empati og personligt engagement i et
miljø, hvor kvalitetsmål, knappe ressourcer og tidsrationering af gode grunde spiller
en vigtig rolle.
Debatten om omsorg i sundhedsvæsenet er i en vis forstand en bivirkning af, at vi
kan – og ønsker at – gøre meget til gavn for flest mulige. Det er til dette formål at
vi har udviklet et omfattende og specialiseret sundhedsvæsen. Bagsiden af denne
udvikling kan være, at flere risikerer at føle sig uvelkomne og usynliggjorte i et meget
stort omsorgsapparat. Det
er
muligt at føle sig til overs i eget behandlingsforløb.
Behandlingstilbud, der skal sikre tryghed og tilvejebringe livsmuligheder, kan, hvis
omsorgen udebliver, slå om i sin modsætning.
Det handler derfor om et sundhedsvæsen i balance. I den sammenhæng er det værd
at gøre opmærksom på mottoet over det nu nedlagte Amtssygehus i Aarhus, hvor der
stod ”Helbrede – Lindre – Trøste”. Ordene er inspireret af den hippokratiske lægeed,
og beskriver ofte lægens forpligtelser således: ”Stundom helbrede, ofte lindre, altid
trøste, aldrig skade”. De fire nøgleord udtrykker et helhedssyn på patienten og på
2 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0003.png
sundhedsvæsenets forpligtelser. Der skal være balance mellem de fire indsatser. I
takt med at det moderne sundhedsvæsen er blevet bedre til at helbrede, er det værd
at have fokus på, om ’lindre’ og ’trøste’ er gledet i baggrunden, selvom der stadig er
behov for at lindre og altid behov for at trøste.
Arbejdet med at skabe medicinske, økonomiske og styringsmæssige
forbedringer af det danske sundhedsvæsen har medført en større
effektivitet og en øget behandlingsevne. Opmærksomheden på
styring, produktivitet og en effektiv organisering er stor.
Omkostningsbevidstheden må dog ikke blive så dominerende, at
det bliver på bekostning af omsorgsbevidstheden. Omsorg må ikke
’glemmes’ ud fra en tro på, at den indfinder sig af sig selv. For det
gør den ikke. Den er et produkt af de anstrengelser, der gøres hver
eneste dag i sundhedsvæsenet. Omsorgsudøvelsen skal derfor
behandles lige så bevidst, som de medicinske og økonomiske dele af
planlægningen af sundhedsvæsenet. Selv om udøvelsen af omsorg
er kendt af alle, fordi den udspringer af noget almenmenneskeligt,
så ‘passer den ikke sig selv’. Den trives bedst, når der tages aktive
og bevidste skridt til, at en omsorgsfuld pleje og behandling er en
naturlig del af ledelsen, arbejdstilrettelæggelsen, uddannelsen og
den almindelige samtale i sundhedsvæsenet.
Borgeren er som regel på det
rene med, at der kommer en ny
beboer på plejehjemmet, når
man ikke længere er der, og
patienten er også på det rene
med, at en ny patient vil falde
i søvn i den seng, man selv er
vågnet i om morgenen – men
ingen borger eller patient
kan bære at opleve lutter
erstattelighed, som var man
en produktionsenhed. Ønsker
vi et humant og omsorgsfuldt
sundhedsvæsen, bør vi
fortløbende diskutere, hvad
omsorg i behandlingen går ud
på. Det Etiske Råd ønsker at
bidrage til denne diskussion,
og stiller derfor spørgsmålet:
bør omsorg være et tilbud eller
en tilgang?
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
Omsorg i sundhedsvæsenet
7 budskaber fra Det Etiske Råd
DET ETISKE RÅD
[email protected]
3 · OMSORG
Tel: +45 72 21 68 70
I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
© Det Etiske Råd 2021
ISBN: 978-87-92915-29-0
Grafisk tilrettelægning og illustration: Peter Waldorph
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0004.png
DET ETISKE RÅD HAR
7 BUDSKABER
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Omsorg er ledelsens ansvar
Omsorg tager udgangspunkt i patienten som menneske
Omsorg er en del af behandlingen
Omsorg er vanskelig at måle og standardisere
Nærvær og tid er væsentlig for omsorg
Udøvelsen af omsorg er krævende
Der værnes om omsorg gennem uddannelse
4 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0005.png
1
OMSORG ER LEDELSENS
ANSVAR
OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET kan være vanskeligt uden videre at ’frembringe’ eller
at ’producere’. Omsorg er et vanskeligt fænomen at styre. Det forhindrer dog ikke, at
en omsorgsfuld tilgang i sundhedsvæsenet er dybt afhængig af de ledelsesmæssige
prioriteringer og af, hvorledes sundhedsvæsenet forstår sin egen opgave.
Den politiske ledelse, topledelsen eller ledelsen mere lokalt på afdelinger eller andre
enheder, forholder sig løbende til spørgsmålet om, hvad der er kerneopgaven for
sundhedsvæsenet. Det er sjældent tydeligt, hvorvidt ledelsen forholder sig til omsorg.
Ledelse indebærer dog i høj grad en stillingtagen til, hvorledes omsorg varetages. Der
ligger heri også en stillingtagen til, hvorvidt omsorg er at betragte som et middel til et
mål, eller som noget godt og efterstræbelsesværdigt i sig selv.
Det er en selvfølge for ledere i sundhedsvæsenet at kunne være
omkostningsbevidst og have fokus på høj faglig kvalitet. Det bør
være lige så selvfølgeligt at have en vision for omsorgsfuldhed,
som kan engagere og forløse sundhedsvæsenets ansatte.
Omsorgsudøvere i sundhedsvæsenet har en høj grad af faglig
identitet knyttet til en omsorgsfuld behandling. Det er derfor vigtigt,
at ledelsen formår at inddrage medarbejdere i samtalen, således
at de investerer denne identitet i udviklingen af et omsorgsfuldt
sundhedsvæsen. Det nytter at tale om det højere formål med
arbejdet.
Ledelsen er med til at forme den samlede sproglige kultur i
sundhedsvæsenet. Det betyder noget, hvilke ord og begreber, der
anvendes til at betegne kerneopgaven og om målsætningen tager
sit udgangspunkt i produktivitet eller omsorg for patienten. Det er
langt fra trivielt, hvorvidt der i daglig tale anvendes en sprogbrug,
som stammer fra produktionsvirksomheder. Man kan godt tage ved
lære af fx bilindustrien, men det skal på alle måder erindres, at det
ikke er biler, der produceres, men mennesker, der behandles. Et
stærkt fokus på et højt aktivitetsniveau må ikke føre til, at omsorg
nedprioriteres i forhold til, hvad der bliver målt og anerkendt.
Det er en væsentlig ledelsesopgave at tage stilling til, hvad der er
slutmålet for en offentlig arbejdsplads som sundhedsvæsenet.
Selvom budgetoverholdelse ikke er til diskussion, er det et
væsentligt spørgsmål for ledelsen, hvad relationen bør være mellem
omsorg og sundhedsvæsenets økonomiske og medicinsk-faglige
mål. Spørgsmålet om, hvorvidt omsorg er et middel til et mål eller
noget godt i sig selv, bør stå højt på dagsordenen.
At insistere på samtaler
om det højere formål med
arbejdet i sundhedsvæsenet,
handler langt mere om at
have modet til at selvevaluere
på omsorgsudøvelsen i
de relevante enheder.
Ledelsen kan, når det gælder
samtalen om omsorg som
kerneopgave, bidrage med det
fornødne mod til at drøfte de
evalueringer som muligvis
viser, at det står kritisk til
med tilfredsheden blandt
patienter eller at der blandt
sundhedsprofessionelle
er uenighed om den rette
udøvelse af omsorg.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
5 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0006.png
2
OMSORG TAGER UDGANGSPUNKT
I PATIENTEN SOM MENNESKE
RESPEKT FOR PATIENTERS SELVBESTEMMELSE bør være udgangspunkt for udøvelsen
af omsorg. Hvad der udgør en omsorgsfuld behandling for patienter, afhænger af
patientens egne værdier og ønsker i forhold til tilværelsen og kan ikke afgøres uden
et kendskab til patientens eget perspektiv. Derfor er interessen for og relationen til
patienten afgørende for udøvelsen af omsorg.
Patienter skal høres og inddrages. At inddrage kan netop forstås som en del af det at
have et ’helhedssyn’ på patienten. For at inddragelse kan virke og få den fornødne
dybde, må der være god kontakt, godt kendskab og en levende interesse for
patienten.
Syge menneskers selvbestemmelse og ansvarlighed i forbindelse
med egen behandling kan i mange sammenhænge udgøre et
væsentligt aktiv, men den enkelte patient kan også have brug for at
blive aflastet i forbindelse med sygdom. Omsorg handler derfor også
om, at blive grebet og taget hånd om. Skal omsorgen fuldbyrdes,
handler den også om at blive set som en, der kan have behov, som
man ikke selv kan artikulere.
Udøvelsen af omsorg retter sig ikke mindst mod de, der har
vanskeligt ved at bede om omsorg, men ikke desto mindre har brug
for den. For disse er det ikke kun vigtigt, at sundhedsvæsenet er
åbent for, hvad patienter og brugere ønsker og beder om, men at det
er indrettet, så der
af sig selv
udøves omsorg.
Omsorg i sundhedsvæsenet handler ikke kun om konkrete
møder mellem personer. Det rummer også en organisatorisk
problemstilling, som handler om at sikre
system
i omsorgen. Det
er af stor betydning, at man som patient ikke kun oplever omsorg
i den enkelte situation, men også kan overskue og føle sig tryg i et
behandlingsforløb, uanset hvor kompliceret og langstrakt det måtte
være. En særlig udfordring for omsorgen opstår i et specialiseret
sundhedsvæsen med mange forskellige aktører på forskellige
lokationer med forskellige ledelsesperspektiver. Spørgsmålet er,
om der er tilstrækkelig opmærksomhed på konsekvenserne af
et specialiseret sundhedsvæsen i de tilfælde, hvor manglende
sammenhæng og overskuelighed opleves som omsorgssvigt.
Omsorg udøves i forhold
til behov vi
har
, men ikke
har
bedt
om, og kan derfor
opleves meget forskelligt. For
den ene person kan en saglig
og professionel behandling
være tilstrækkelig omsorg,
ja alt andet opleves om en
anmasselse, mens den næste
har brug en udstrakt hjælp
til at blive set og assisteret
i håndteringen af sygdom.
Reaktioner kan spænde fra
dyb taknemmelighed over at
blive hjulpet, til en lige så dyb
frygt for at miste sin frihed.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
6 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0007.png
3
OMSORG ER EN DEL
AF BEHANDLINGEN
ET AF SUNDHEDSVÆSENETS VIGTIGE FORMÅL er at tilbyde en effektiv og faglig
korrekt behandling. At leve op til dette formål står dog ikke i modsætning til en
omsorgsfuld
behandling.
Omsorg og behandling er ikke hinandens modsætninger, hvor mere tid eller
større opmærksomhed til omsorg kun kan gå fra en selvstændig behandlingsdel.
Tværtimod: behandling af sygdom og udøvelsen af omsorg kan ikke lykkes uden
hinanden.
En årsag hertil er, at behandling uden omsorg ikke alene risikerer omsorgen.
Behandlinger står også i fare for at blive mindre effektive, hvis manglende
kendskab til patienten, misforståelser og frustrationer præger forløbet. Særligt i
lange og i komplicerede forløb, er der så meget brug for patientens involvering og
medinddragelse, at omsorg, empati og tryghed ikke kan adskilles fra de medicinske
udfordringer.
Der er derfor brug for et bredt begreb om, hvad det vil sige at
undergå behandling. Ofte tænkes der på konsultationen, indgrebet
eller medicineringen, men det bør forstås bredere. Det dækker alt
fra pleje over diagnostik og behandling, til genoptræning og fortsat
monitorering.
Omsorg bør ikke reduceres
til en form for venlig
overflade til en ellers
udmærket behandling.
Blot at forstå omsorg som
det at være venlig, flink
eller rar er at undervurdere
omsorgens vigtighed
og potentiale i forhold
til den behandling, der
naturligt nok er i centrum af
sundhedsvæsenets virke.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
Omsorg er ikke en ekstra opgave, der kræver særlige ressourcer eller
sin egen tid, møjsommeligt udvundet fra den kliniske hverdag. Det
er en integreret del af enhver behandling.
Omsorg bør således ikke være et særligt
tilbud;
det er en
tilgang
til
arbejdet for syge og plejekrævende mennesker.
7 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0008.png
4
OMSORG ER VANSKELIG AT
MÅLE OG STANDARDISERE
DEN RELATIONELLE OG PERSONBÅRNE OMSORG lader sig vanskeligt erstatte af
standardiserede tilbud.
Omsorg er udtryk for en holdning til en patient eller en borger. Derfor er der en
grænse for dens standardisering. Omsorgen må rumme en spontan dimension, så
der er tale om en
reaktion
på netop denne patient, på netop denne situation, og ikke
tilrettelagte handlemuligheder ud fra standardsituationer.
Patienter i sundhedsvæsenet har krav på, at der er sikkerhed for effekten af
behandlinger, ligesom de har brug for, at der kastes et fagligt og effektorienteret blik
på sundhedsvæsenet tilbud. Kravet om evidens for, hvad der tilbydes, må dog ikke
blive en spændetrøje, der medvirker til at nedprioritere udøvelsen af omsorg, fordi
dens effekt ikke altid er lige så godt dokumenteret som fx nye lægemidler.
De eksisterende måder at beskrive og evaluere på kvaliteten af
ydelser i sundhedsvæsenet yder ikke omsorgen tilstrækkelig
retfærdighed. Omsorgsudøvelse bør ikke nedprioriteres alene, fordi
andre ydelser og opgaver i højere grad kan planlægges og i højere
grad kan måles og vurderes.
Er omsorg at betragte som
et tilbud, der på linje med
andre opgavespecifikke
ydelser bør evalueres og
leve op til krav om effekt
og evidens, eller er det i
mere omfattende forstand
en tilgang eller et gode
uanset hvilke effekter, der
måtte lade sig påvise eller
udeblive?
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
Kvantitative, datadrevne og standardiserede omsorgstiltag
kan udemærket
supplere
omsorg som en fundamental etisk
fordring, men kravet om effekt og evidens bør ikke rammesætte
sundhedsvæsenets indsats på en sådan måde, at det usynliggør
værdien af omsorgsudøvelse.
8 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0009.png
5
NÆRVÆR OG TID ER
VÆSENTLIG FOR OMSORG
AT UDVISE OMSORG for en patient fordrer, at man er sanseligt nærværende og retter
sin opmærksomhed mod patienten. Det fordrer også et overskud, fordi man er nødt til
at være fuldt til stede i de situationer, hvor patienten er klar til at give udtryk for sine
inderste ønsker, tanker og forhåbninger.
Det er af stor værdi for patienter, at sundhedsprofessionelle har mulighed for at
finde frem til, hvilket behandlings- eller handlingsforløb, der er det bedste for en
given patient. At lytte sig ind til patientens behov og ønsker for fremtiden kræver
tilstedeværen og nærvær.
Øget aktivitet, specialisering, kvalitetsmål og retningslinjer har skabt utallige
forbedringer, fx ved at højne kvaliteten af behandlinger. Arbejdet med disse
målsætninger har medført store behandlingsgevinster for patienter og
sundhedsvæsenet, men også udfordringer.
Omsorgsudøvere skal være nærværende i forhold til både kolleger,
patienter og pårørende. Med kortere forløbstider og større enheder
er antallet af relationer til andre, som den enkelte ansatte har
gennem en uge, øget markant. Dermed er det oplevede krav om
nærvær øget betydeligt og kan risikere at overstige, hvad den
enkelte magter.
Hvis vi ønsker, at ældre eller
syge skal få optimal smerte-
lindring i et godt sengeleje,
er det næppe tilstrækkeligt
at lægge patienten i det rette
leje på kortest mulig tid.
Skånsomheden i at etablere
det rette leje, er afgørende
for det gode resultat. I mange
situationer er måden, man
lægger patienten til rette og
i det hele taget gennemfører
behandlingen på, ganske
afgørende for et godt resultat
for patienten.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
Mangel på tid er ikke i sig selv en undskyldning for ikke at vise
omsorg. Og det er heller ikke nødvendigvis den eneste forklaring på
manglende omsorg. Det kan fx handle om, hvorvidt arbejdspladsen
organiseres, så den er overskuelig og giver plads til nærvær,
om manglende fokus fra ledelsens side eller om begrænsede
muligheder for uddannelse og supervision.
Nærværet, relationen til og omsorgen for en patient
kræver
ikke
altid mere tid. Det kan også
give
tid. Det kan være berigende for
personalet, men også tidsbesparende og effektivt, når man tager
godt og omsorgsfuldt imod patienter og pårørende. Omvendt kan
udøvelsen af omsorg selvfølgelig blive presset af mangel på tid,
fordi fornemmelsen for den anden forsvinder eller svækkes, og man
derved risikerer at overse de behov, som patienten har.
Der er situationer, hvor omsorg kræver ekstra tid og kræfter for
de ansatte, og når tiden mangler, så kan det gå ud over en række
ting. Ikke kun omsorgen, men også kvaliteten af, sikkerheden i
9 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
og effekten af en behandling. Omsorg er en del af en behandling, og ligesom en
operation ikke kan afbrydes fordi den bliver kompliceret og kræver længere tid end
først planlagt, bør omsorgen for en patient ikke nedprioriteres, fordi patienten har
brug for mere omsorg end først planlagt.
Frivillige kan på deres egen måde bidrage til et mere omsorgsfuldt sundhedsvæsen.
Det er dog vigtigt at gøre sig klart, at brugen af frivillige kræver en indsats i form
frivilligstrategier, optræning og klare retningslinjer. Frivillighed kræver en helhjertet
og engageret indsats, hvis de mange nødvendige krav skal omsættes til uspoleret
nærvær.
10 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0011.png
6
UDØVELSEN AF OMSORG
ER KRÆVENDE
UDØVERE AF OMSORG skal kunne være personligt deltagende og nærværende.
Det skal de, fordi behandling af patienter indebærer relationer mellem mennesker.
Sundhedspersoner kan ikke kun være strengt professionelle, forstået som brugere
af indøvede teknikker eller færdigheder. Hvis der er lutter kølighed og saglighed i
behandlingen, så udebliver omsorgen. Selvfølgelig skal omsorgen rumme et mål af
faglig distance, men for at
virke,
må omsorgen også indeholde spontanitet, intuition
og personligt engagement. Derfor er det en kunst at være udøver af omsorg. Man skal
forene to hensyn, som ikke er så nemme at forene.
At være omsorgsudøver er at udføre et job med tålmodighed, ro, faglighed,
respekt og nærvær. Det udelukker dog ikke, at der samtidig kan være uro indeni.
Omsorgsudøvelse – en indstilling, der for de fleste sundhedsprofessionelle
forekommer naturlig – kan blive slidt. Det er derfor vigtigt, at de ydre
omstændigheder i form af ledelse, uddannelse og lokal arbejdskultur, gør hvad de
kan for at understøtte den rette udvikling.
Omsorgstræthed kan være konsekvensen, når man arbejder med
at passe og pleje andre mennesker. At tage vare på omsorgen
i sundhedsvæsenet handler derfor ikke kun om økonomi eller
normeringer. Det handler lige så meget om at finde den balance,
hvor omsorgsudøvere er ’professionelt menneskekærlige’.
Der kan være en større risiko for at omsorgsudøvere brænder
ud, hvis de ikke får mulighed og anerkendelse for den
omsorgsudøvelse, der er en del af kernen i faget og som kan være
hovedmotivationen for at vælge faget og arbejdet. Det er af stor
betydning, at belastninger og afmagtsreaktioner i forbindelse med
omsorgsarbejde bringes frem i lyset, så de kan bearbejdes og der
kan handles på dem. Det handler om at bruge positive redskaber
til at få magt over den afmagt, som aldrig lader sig udrydde fra
hjælpe- og omsorgsarbejde. Åbenhed, ærlighed og en viden om,
at omsorgskulturen ikke er en privat sag, men et professionelt
og fælles anliggende, er en vigtig forudsætning for at iværksætte
nødvendige ændringer.
At møde patienter og beboere
i sårbare situationer er at
blive mindet om, hvilket
ansvar jeg har for deres
skæbne. Jo mere fuldstændig
denne sårbarhed åbenbares
for mig, desto stærkere
bliver presset, desto mere
unægtelig bliver det ansvar,
som jeg bærer. Min reaktion
betyder alverden til forskel
for den anden: liv eller død.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
11 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0012.png
7
DER VÆRNES OM OMSORGEN
GENNEM UDDANNELSE
EVNEN TIL AT UDØVE OMSORG – bredt forstået som sundhedsprofessionelles evne
til at være i afmagtssituationer eller skabe relationer, som ikke kun skal måles på,
om de gør nytte i forhold til et behandlingsmål – er ikke uden videre en kompetence,
som kan tilegnes. Man kan modtage undervisning, der kan tales, superviseres,
reflekteres – det gør dog stadig ikke udøvelsen af omsorg til en kompetence, men
til et spørgsmål om menneskelighed, karakter, holdning og tone. På den anden side
må det være muligt at værne om omsorgen i sundhedsvæsenet ved at forbedre den
gennem uddannelse, ledelse og andre tiltag. Mens hverdagens omsorgsevne har sit
udspring i noget almenmenneskeligt, så er omsorgsudøvelse i sundhedsvæsenet et
professionelt virke med praktiske og normative kvalitetskrav – og sådanne krav kan
diskuteres og gøres til genstand for ledelse og uddannelse.
Den faglige udvikling af omsorgsudøvelse forløses, faciliteres,
håndteres og understøttes bedst i konkrete arbejdssammenhænge.
Det handler bl.a. om i egen organisation at etablere en kultur, hvor
man siger til, åbner op, analyserer hverdagen og bryder processer
op i dele med henblik på en ’på-stedet-læring’. Der er således nok
at lære i forbindelse med udøvelsen af omsorg i sundhedsvæsenet,
selv om alle fra begyndelsen kender til omsorg. Uddannelse til
omsorg handler ikke kun om flere kurser og nye fag, men om at
noget velkendt skal finde sin plads i sundhedsvæsenets mange
konkrete sammenhænge.
Uddannelse kan bidrage til
at revitalisere omsorgs-
udøvernes egen oplevelse af
mening med arbejdet, hvilket
for mange sundhedspersoner
netop er knyttet til den nære
og personorienterede kontakt
med patienterne.
Fra Det Etiske Råds redegørelse
Omsorg i sundhedsvæsenet
12 · OMSORG I SUNDHEDSVÆSENET
7 BUDSKABER FRA DET ETISKE RÅD
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Rapport fra Det Etiske Råd om Omsorg i sundhedsvæsenet"
2535461_0013.png