Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2527686_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - Bilag 200
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige)
§1
I lov om sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019,
som ændret senest ved § 3 i lov nr. 2393 af 14. december 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 64 a, stk. 1,
udgår »over 18 år«, og efter »2,« indsættes: », og som ikke
har ret til vederlagsfri tandpleje i henhold til § 127,«.
2.
I
§ 127, stk. 1,
ændres »under 18 år med bopæl i kommunen« til: », der er
under 22 år, er født efter 31. december 2003 og har bopæl i kommunen,«.
3.
I
§ 127, stk. 2,
ændres »18« til: »22«.
4.
I
§ 129, stk. 1,
ændres »under 18 år« til: »omfattet af § 127«.
5.
I
§ 129, stk. 3,
ændres »tandlægepraksis samt« til: »tandlægepraksis, om
kommunal visitation til tandregulering og andre særligt kostbare behand-
lingsydelser og«.
6.
I
§ 134, stk. 3,
ændres »under 18 år« til: »omfattet af § 127«.
7.
I
§ 162, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »under 18 år« til: »omfattet af § 127«.
8.
I
§ 162, stk. 2,
ændres »under 18 år, jf. § 127« til: »omfattet af § 127«.
9.
I
§ 162, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »18« til: »22«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af retten til vederlagsfri tandpleje til at omfatte 18-21-årige
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Sundhedsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Udvidelse af retten til frit valg af tandplejetilbud til at omfatte 18-21-
årige
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Sundhedsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Indførelse af kommunal visitation til tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Sundhedsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det af regeringen (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kri-
stendemokraterne aftalt at indføre vederlagsfri tandpleje for de 18-21-årige.
Aftalen skal ses i lyset af, at der har været en forbedret tandsundhed blandt
unge, der forlader børne- og ungdomstandplejen, men at mange unge stop-
per med at gå til tandlægen ved overgangen til voksentandplejen, hvor den
unge skal betale for at få behandling. Derudover er der især en risiko for
frafald blandt unge voksne, når de skifter bopæl.
Aftalepartierne er enige om, at den gode tandsundhed bør fortsætte ind i
voksenlivet, og har derfor afsat midler til at tilbyde de 18-21-årige veder-
lagsfri tandpleje via den kommunale børne- og ungdomstandpleje. Aftale-
partierne er desuden enige om at udvide den nuværende fritvalgsordning for
de 16-17-årige til at dække de 16-21-årige.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at der er behov for at indføre kom-
munal visitation ift. visse ydelser, f.eks. tandregulering. Sundhedsministe-
riet bemærker, at kommunal visitation til visse særligt kostbare ydelser ikke
ændrer på, at det efterfølgende efter fritvalgsordningen er muligt at modtage
det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud, herunder behandlinger som er
omfattet af kommunal visitation, hos praktiserende tandlæge efter eget valg.
Formålet med lovforslaget er at implementere finanslovsaftalen, dels ved at
udvide retten til vederlagsfri tandpleje og retten til frit valg af tandplejetil-
bud til også at omfatte 18-21-årige, dels ved at tilvejebringe en bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler, hvormed der kan indføres kommunal
visitation til tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser.
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af retten til vederlagsfri tandpleje til at omfatte 18-21-
årige
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 127, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilby-
der alle børn og unge under 18 år med bopæl i kommunen vederlagsfri fo-
rebyggende og behandlende tandpleje. Bestemmelsen forpligter kommu-
nerne til at levere tandplejetilbuddet til hele målgruppen, ligesom tilbuddet
som udgangspunkt omfatter al forebyggende og behandlende tandpleje. § 2,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1077 af 30. juni 2020 om tandpleje (tandplejebe-
kendtgørelsen) fastsætter nærmere regler om, hvad børne- og ungdomstand-
plejen skal omfatte, herunder generel forebyggelse og sundhedsfremme, un-
dersøgelser, individuel forebyggelse og behandling af sygdomme i tandre-
gionen samt tandregulering.
Det fremgår af sundhedslovens § 127, stk. 2, at kommunalbestyrelsen er
ansvarlig for færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over det fyldte
18. år. I disse tilfælde vil den fortsatte behandling forblive vederlagsfri, selv
om den unge er fyldt 18 år og dermed som hovedregel er overgået til det
almene regionale tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
Det fremgår af sundhedslovens § 64 a, stk. 1, at personer over 18 år, der er
omfattet af sikringsgruppe 1 og 2, frit kan vælge tandlæge blandt samtlige
praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde tandlægehjælp, hvortil
der ydes tilskud af regionsrådet. Bestemmelsen gælder bl.a. for de 18-21-
årige unge, som er overgået til at være omfattet af det regionale tandpleje-
tilbud, der ikke er vederlagsfrit.
Det fremgår af sundhedslovens § 134, stk. 3, at børn og unge under 18 år,
der modtager et særligt tandplejetilbud efter lovens § 133 om specialtand-
pleje, ikke kan afkræves betaling for behandlingen. Det særlige tandpleje-
tilbud er således vederlagsfrit for de børn og unge, der ikke kan udnytte det
almindelige tandplejetilbud i børne- og ungdomstandplejen.
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 1, at regionsrådet skal tilbyde
børn og unge under 18 år med odontologiske lidelser, der ubehandlede med-
fører varig funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit specialiseret tandplejetil-
bud, og at regionsrådet herudover skal tilbyde vederlagsfrit højt specialiseret
behandling til børn og unge, der har behov for det. Målgruppen for regions-
tandplejen er unge med visse oftest arvelige tanddannelsesforstyrrelser og
andre tandlidelser, der inden det fyldte 18. år henvises fra børne- og ung-
domstandplejen for specialiseret behandling. Tandplejebekendtgørelsens §
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
23, stk. 1 og 2, fastsætter nærmere regler om, hvad regionstandplejen skal
omfatte, herunder konsultativ virksomhed over for børne- og ungdomstand-
plejen, undersøgelse og behandlingsplan, behandling af særligt vanskelige
tilfælde henvist fra børne- og ungdomstandplejen samt behandling af pati-
enter, fx med implantater, hvor behandling først kan færdiggøres, når pati-
enten er udvokset i 20-25 års alderen.
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 2. at det særlige tandplejetilbud
skal tilrettelægges i samarbejde med den kommunale børne- og ungdoms-
tandpleje, der har ansvaret for den almindelige forebyggende og behand-
lende tandpleje til børn og unge under 18 år, jf. lovens § 127.
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 3, 1. pkt., at regionsrådet til børn
og unge, der er omfattet af lovens § 162, stk. 1, skal tilbyde vederlagsfri
specialbehandling efter det fyldte 18. år, indtil fysisk modenhed muliggør,
at den pågældende behandling kan færdiggøres. Patienter, som er visiteret
til behandling i regionstandplejen inden det fyldte 18. år, kan således mod-
tage vederlagsfri behandling via regionstandplejen også efter det fyldte 18.
år, hvis behandlingen først kan færdiggøres, når patienten er udvokset.
2.1.2. Sundhedsministeriets overvejelser
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det aftalt at tilbyde de 18-21-årige ve-
derlagsfri tandpleje via den kommunale børne- og ungdomstandpleje.
Denne del af finanslovsaftalen kan implementeres ved at udvide den ret,
som børn og unge under 18 år har til vederlagsfri tandpleje, til også at om-
fatte de 18-21-årige.
Det fremgår af aftalen, at udvidelsen skal indfases fra 2022 til 2025. Den
gradvise indfasning muliggør, at flertallet af borgerne ikke oplever flere
skift mellem sektorer i overgangsfasen, ligesom kommunerne får bedre mu-
lighed for at udbygge kapacitet, f.eks. i form af nye bygninger og nyt udstyr.
Udvidelsen af børne- og ungdomstandsplejen indfases jævnt over perioden
med én årgang om året ved at unge, som fylder 18 år i 2022, er den første
årgang, som har ret til vederlagsfri tandpleje efter det fyldte 18. år.
Det fremgår endvidere af aftalen, at implementering forventes påbegyndt
medio 2022 svarende til lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf.
lovforslaget § 2. Det bemærkes hertil, at de unge, som fylder 18 år i det
første halvår af 2022, ikke vil være omfattet af udvidelsen af børne- og ung-
domstandplejen, før loven træder i kraft. Disse unge vil opleve, at de forla-
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
der børne- og ungdomstandplejen i op til seks måneder, før de atter fra lo-
vens ikrafttræden er omfattet af det vederlagsfri tilbud frem til det fyldte 22.
år.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret, således at kommunalbesty-
relsen vil skulle tilbyde vederlagsfri tandpleje til alle børn og unge, der er
under 22 år, er født efter den 31. december 2003 og har bopæl i kommunen.
Dermed vil unge, som fylder 18 år efter den 31. december 2021 være om-
fattet af den vederlagsfri tandpleje frem til det fyldte 22 år, dog først efter
lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf. lovforslagets § 2.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 127, stk. 1, henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
I sammenhæng med den foreslåede ændring af sundhedslovens § 127, stk.
1, foreslås lovens § 127, stk. 2, ændret, således at kommunalbestyrelsen vil
være ansvarlig for færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over det
fyldte 22. år.
Det vil betyde, at unge som efter den foreslåede udvidelse vil være omfattet
af retten til vederlagsfri tandpleje, også vil have ret til vederlagsfri behand-
ling i tilfælde, hvor en behandling er påbegyndt, men endnu ikke færdiggjort
før det fyldte 22. år, hvor den unge som hovedregel overgår til det almene
regionale tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 127, stk. 2, henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den foreslåede ændring af sundhedslovens §
127, stk. 1, foreslås lovens § 64 a, stk. 1, ændret, således at den ret til frit
valg af praktiserende tandlæge, som gælder for personer over 18 år, der er
omfattet af sikringsgruppe 1 og 2, ikke vil gælde for de børn og unge, som
efter den foreslåede udvidelse vil være omfattet af retten til vederlagsfri
tandpleje, dvs. de 18-21-årige. Det frie valg for børn og unge under 22 år,
som vil være omfattet af den foreslåede ret til vederlagsfri tandpleje, vil her-
efter være reguleret i sundhedslovens § 129 og tandplejebekendtgørelsens
bestemmelser herom, jf. herved den forslåede ændring heraf i lovforslagets
§ 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Dermed vil unge voksne, som fylder 18 år efter den 31. december 2021,
først efter det fyldte 22. år blive omfattet af de foreslåede regler om frit valg
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
af praktiserende tandlæge (voksentandplejen), hvortil regionsrådet yder til-
skud til tandbehandling, jf. Sundhedslovens § 64 b stk. 1.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 64 a, stk. 1, henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den foreslåede ændring af sundhedslovens §
127, stk. 1, foreslås lovens § 134, stk. 3, ændret, således at de børn og unge,
som efter den foreslåede udvidelse vil være omfattet af retten til vederlagsfri
tandpleje. Dermed vil de 18-21-årige, som fylder 18 år efter den 31. decem-
ber 2021, og som modtager et tandplejetilbud efter lovens § 133 om speci-
altandpleje, ikke kunne afkræves betaling for behandlingen.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 134, stk. 3, henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den foreslåede ændring af sundhedslovens §
127, stk. 1, foreslås lovens § 162, stk. 2, ændret, således at den kommunale
børne- og ungdomstandpleje vil have ansvaret for den almindelige forebyg-
gende og behandlende tandpleje til børn og unge omfattet af § 127, dvs. alle
børn og unge, der er under 22 år, er født efter 31. december 2003 og har
bopæl i kommunen. Der er tale om en konsekvensændring af bestemmelsen,
som ikke i sig selv indebærer ændringer for borgernes retsstilling.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 162, stk. 2, henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
Sundhedslovens § 162, stk. 1, 1. pkt., foreslås ændret, således at regionsrå-
det vil skulle tilbyde børn og unge omfattet af § 127, dvs. som er under 22
år og født efter 31. december 2003, med odontologiske lidelser, der ube-
handlede medfører varig funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit specialiseret
tandplejetilbud.
Dermed vil regionstandplejen omfatte unge, som fylder 18 år efter den 31.
december 2021, og som frem til det fyldte 22. år vil være omfattet af et
samlet tandplejetilbud svarende til det nugældende for unge under 18 år.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 162, stk. 1, 1. pkt., henvises til
lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.
I sammenhæng med den foreslåede ændring af sundhedslovens § 162, stk.
1, 1, pkt., foreslås lovens § 162, stk. 3, 1. pkt., ændret, således at regionsrådet
til børn og unge, der er omfattet af § 162, stk. 1, vil skulle tilbyde vederlags-
7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
fri specialbehandling efter det fyldte 22. år, indtil fysisk modenhed mulig-
gør, at den pågældende behandling kan færdiggøres. Der er tale om en kon-
sekvensændring af bestemmelsen, som ikke i sig selv indebærer ændringer
for borgernes retsstilling.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 162, stk. 3, 1. pkt., henvises til
lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
2.2. Udvidelse af retten til frit valg af tandplejetilbud til at omfatte 18-
21-årige
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 129, stk. 1, at børn og unge under 18 år,
der ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen veder-
lagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at modtage børne- og ungdomstand-
pleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på en anden kom-
munes tandklinik. Bestemmelsen betyder, at børn og unge, uanset hvordan
den enkelte kommune har valgt at organisere sit tandplejetilbud, kan vælge
at modtage tandplejetilbuddet hos privatpraktiserende tandlæge efter eget
valg eller på en anden kommunes tandklinik.
I tandplejebekendtgørelsens §§ 3-5 er der bl.a. fastsat nærmere regler om
valget af børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandlæge ef-
ter eget valg eller på en anden kommunes tandklinik.
Af tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 3, fremgår det, at i kommuner, som
har tilrettelagt børne- og ungdomstandplejen på offentlig klinik eller har ind-
gået aftale med en eller flere tandlæger om varetagelse af opgaven, har børn
og unge under 16 år, der vælger at modtage tandpleje i privat praksis efter
eget valg ret til et tilskud til tandpleje. Kommunalbestyrelsen yder i disse
tilfælde tilskud på 65 procent af udgifterne til forebyggende og behandlende
tandpleje i privat praksis beregnet på grundlag af takster fastsat i overens-
komst indgået mellem KL og Tandlægeforeningen. I disse tilfælde er tand-
plejen således ikke vederlagsfri.
Af tandplejebekendtgørelsens § 3, stk. 3, 1. pkt., fremgår det, at unge på 16
og 17 år kan vælge at modtage det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud
hos praktiserende tandlæge efter eget valg, selv om kommunalbestyrelsen
har besluttet at tilrettelægge ungdomstandplejen på offentlige klinikker eller
har indgået aftale med én eller flere tandlæger om varetagelse af opgaven.
For de 16-17-årige er tandplejen således vederlagsfri også i de tilfælde, hvor
de vælger et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlags-
frit stiller til rådighed.
8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
2.2.2. Sundhedsministeriets overvejelser
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det aftalt at udvide den nuværende frit-
valgsordning for de 16-17-årige til at dække de 16-21-årige, jf. de alminde-
lige bemærkningers afsnit 1.
Denne del af finanslovsaftalen implementeres ved at udvide den ret, som de
16-17-årige har til at vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje hos
privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik, til også at omfatte de 18-21-årige.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Sundhedslovens § 129, stk. 1, foreslås ændret, således at børn og unge om-
fattet af § 127 om vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje, der
ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit
stiller til rådighed, vil kunne vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje
hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på en anden kommu-
nes tandklinik. Det betyder, at alle børn og unge, der er under 22 år og født
efter 31. december 2003 vil være omfattet af retten til frit valg af tandpleje-
tilbud, jf. herved den foreslåede ændring af § 127 i lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
Som opfølgning på den foreslåede ændring af sundhedslovens § 129, stk. 1,
vil tandplejebekendtgørelsens § 3, stk. 3, blive ændret, således at det af be-
stemmelsen vil fremgå, at de 16-21 årige vil kunne vælge at modtage det
vederlagsfri kommunale tandplejetilbud hos praktiserende tandlæge efter
eget valg, selv om kommunalbestyrelsen har besluttet at tilrettelægge ung-
domstandplejen på offentlige klinikker eller har indgået aftale med én eller
flere tandlæger om varetagelse af opgaven. For de 16-21-årige vil tandplejen
således være vederlagsfri også i de tilfælde, hvor de vælger et andet tand-
plejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed.
For nærmere om ændringen af § 129, stk. 1, henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.3. Indførelse af kommunal visitation til tandregulering og andre sær-
ligt kostbare behandlingsydelser
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 129, stk. 3, at sundhedsministeren fastsæt-
ter nærmere regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktand-
pleje og privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage tandpleje-
tilbuddet på en anden kommunes tandklinik. De nærmere regler er fastsat i
tandplejebekendtgørelsen.
9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Af tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1. pkt., jf. § 4, stk. 1, fremgår det,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser, som ydes til børn og unge under 16 år, der har
valgt at modtage børne- og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter
eget valg, og for hvilke der ikke er fastsat takster, jf. bekendtgørelsens § 4,
stk. 3, først må iværksættes, når kommunalbestyrelsen har godkendt iværk-
sættelsen samt det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Af tandplejebekendtgørelsens § 3, stk. 5, 1. pkt., fremgår det, at kommunal-
bestyrelsen kan beslutte, at tandregulering og andre særligt kostbare behand-
lingsydelser, der ydes i privat praksis i henhold til bekendtgørelsens § 3, stk.
1, 1. pkt., og stk. 2-3, først må iværksættes, når kommunalbestyrelsen har
godkendt iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Kommunen kan dog i medfør af bekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1. pkt., og §
3, stk. 5, 1. pkt., alene træffe beslutning om, at de økonomiske aspekter af
behandlingstilbuddet skal godkendes. Det er fx den privatpraktiserende
tandlæge, der på baggrund af en diagnostisk undersøgelse visiterer til tand-
regulering i henhold til reglerne i bilag 1 til tandplejebekendtgørelsen. Kom-
munen kan ikke beslutte, at selve visitationen til tandregulering eller andre
tandlægefaglige skøn skal godkendes. Kommunen kan derimod beslutte, at
konkrete prisoverslag på behandling skal godkendes, forinden behandlingen
kan iværksættes, idet det er kommunen, der betaler vederlaget herfor. Kom-
munen kan således afvise et behandlingstilbud, hvor det kan dokumenteres,
at prisen er for høj.
Af tandplejebekendtgørelsens § 2 stk. 1, nr. 4, fremgår det, at børne- og
ungdomstandplejen skal tilbyde behandling af anomalier, læsioner og syg-
domme i tand-, mund- og kæberegionen og tandregulering i overensstem-
melse med de i bilag 1 til bekendtgørelsen angivne regler for ortodontivisi-
tation og ortodontiindikationer. Den kommunale tandpleje skal således til-
byde tandregulering, når der efter visitationskriterierne er grundlag herfor.
Grundlaget for visitationskriterierne er en risikovurdering og dermed en in-
dividuel vurdering af, om de forskellige tandstillingsfejl indebærer forudsi-
gelige eller eksisterende risici for fysiske skader og/eller psykosociale be-
lastninger.
Reglerne for omfanget af og kravene til behandlingen er de samme, hvad
enten tandpleje ydes på offentlig klinik eller hos praktiserende tandlæge.
Det gælder både, når tandplejen i privat praksis er en del af det vederlagsfri
kommunale tandplejetilbud, og når der er tale om tandpleje, som barnet/den
unge selv har valgt, jf. tandplejebekendtgørelsens §§ 4 og 5.
10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
2.3.2. Sundhedsministeriets overvejelser
Der er med finanslovsaftalen for 2022 enighed om, at der er behov for at
indføre kommunal visitation til visse ydelser, f.eks. tandregulering, jf. de
almindelige bemærkningers afsnit 1. Dette skal ses i lyset af styringsmæs-
sige udfordringer af faglig og økonomisk karakter forbundet med ordningen
om frit valg af tandplejetilbud.
Tandplejeydelser, der udføres i privat tandlægepraksis som følge af, at bar-
net eller den unge har valgt ikke at benytte det tilbud, der er stillet til rådig-
hed af kommunen, er ikke omfattet af økonomisk rammestyring. Samtidig
kan kommunernes hensyn til at opretholde et ensartet serviceniveau for bor-
gerne være udfordret af, at tandregulering og andre særligt kostbare behand-
lingsydelser kan iværksættes uden kommunal visitation. Kommunen kan så-
ledes alene beslutte, at den økonomiske del af et behandlingstilbud om fx
tandregulering skal godkendes, mens kompetencen til at beslutte om en be-
stemt type behandling bør iværksættes er hos den privatpraktiserende tand-
læge, som barnet eller den unge har valgt. Det er endvidere Sundhedsstyrel-
sens vurdering, at visitation til tandregulering via de kommunale tandregu-
leringsenheder vil kunne bidrage til mere ensartet visitationspraksis som
grundlag for en hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring af områ-
det.
I overvejelserne vedrørende indførelse af kommunal visitation til tandregu-
lering og andre særligt kostbare behandlingsydelser kan hensynet til at sikre
børn og unge et mere ensartet og dermed mere lige behandlingstilbud såvel
som hensynet til en mere hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring
af området vejes op i mod hensynet til, at det almindeligvis er den sundheds-
person, der er underlagt det faglige ansvar for behandlingen – f.eks. den pri-
vatpraktiserende tandlæge hos hvem et barn eller en ung har valgt at mod-
tage børne- og ungdomstandpleje – som også besidder beslutningskompe-
tencen med hensyn til hvilken behandling, der tilbydes.
I denne afvejning må det tillægges en ikke ubetydelig vægt, at indførelse af
kommunal visitation alene vil have betydning for den privatpraktiserende
tandlæges kompetence til at vurdere hvilken behandling, der bør tilbydes,
og ikke tandlægens kompetence til at vurdere, hvordan en eventuel behand-
ling udføres inden for de rammer, som følger af tandlægens forpligtelse til
at udvise omhu og samvittighedsfuld, jf. § 17 i lov om autorisation af sund-
hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Der findes andre områder, hvor der ikke i privat regi kan visiteres til sund-
hedsfaglig behandling. F.eks. kan der ikke i privat regi visiteres til lægelig
stofmisbrugsbehandling, dvs. substitutionsbehandling med f.eks. bupre-
norphin eller metadon, efter sundhedslovens § 142. Behandlingen kan ud-
føres på private institutioner, men behandlingens iværksættelse kræver
kommunal visitation. Lægen på en privat institution har kompetencen til at
vurdere, hvordan behandlingen udføres inden for de rammer, som følger af
lægens forpligtelse til at udvise omhu og samvittighedsfuld, men kan ikke
uden kommunal visitation iværksætte lægelig stofmisbrugsbehandling.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Sundhedslovens § 129, stk. 3, foreslås ændret, således at sundhedsministe-
ren vil kunne fastsætte nærmere regler om kommunal visitation til tandre-
gulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser. De nærmere regler
vil blive fastsat i tandplejebekendtgørelsen.
Tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1. pkt., jf. § 4, stk. 1 vil som opfølg-
ning på den foreslåede ændring af sundhedslovens § 129, stk. 3, blive æn-
dret, således at kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes til børn og unge om-
fattet af § 127, jf. herved den foreslåede ændring af § 129, stk. 1, i lovforsla-
gets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil, som har valgt at modtage børne-
og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg, og for hvilke
der ikke er fastsat takster, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 3, først må iværk-
sættes efter kommunal visitation, og når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Tandplejebekendtgørelsens § 3 vil som opfølgning på den foreslåede æn-
dring af sundhedslovens § 129, stk. 3, ligeledes blive ændret, således at
kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser, der ydes i privat praksis i henhold til bekendt-
gørelsens § 3, stk. 3, først må iværksættes efter kommunal visitation.
Som eksempler på hvad der vil kunne betegnes som særligt kostbare be-
handlingsydelser kunne foruden tandregulering nævnes indsættelse af im-
plantater med tilhørende krone eller bro, større kirurgiske indgreb i mund-
hulen som fx operativ fjernelse af visdomstand mv. Almindeligt forekom-
mende ydelser som fx fyldninger, undersøgelser og rodbehandlinger vil ikke
kunne omfattes. Det vil i tandplejebekendtgørelsen kunne beskrives nær-
mere hvilke behandlingsydelser, som vil være at opfatte som særligt kost-
bare.
12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Kommunen vil herefter i medfør af tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1.
pkt., og § 3, ikke alene kunne træffe beslutning om de økonomiske aspekter
af behandlingstilbuddet, men også – på grundlag af kommunens vurdering
af behovet for tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
– om de faglige aspekter.
Fastsættelsen af nærmere regler, hvormed der indføres kommunal visitation
til tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser, vil kunne
sikre børn og unge, som er omfattet af børne- og ungdomstandplejen, et
mere ensartet og dermed mere lige behandlingstilbud. Derudover vil indfø-
relsen af kommunal visitation til tandregulering og særligt kostbare ydelser
også bidrage til en mere hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring
af området.
Den foreslåede ændring af sundhedsloven vil ikke medføre ændringer i re-
lation til tandplejebekendtgørelsens § 2 om, hvilke tilbud børne- og ung-
domstandplejen vil skulle omfatte. Visitation til tandregulering vil således
også fremefter skulle ske i overensstemmelse med de i bilag 1 til bekendt-
gørelsen angivne regler for ortodontivisitation og ortodontiindikationer.
For nærmere om ændringen af § 129, stk. 3, henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil have økonomiske og implementeringsmæs-
sige konsekvenser for kommunerne, idet der indføres vederlagsfri tandpleje
for unge under 22 år via den kommunale børne- og ungdomstandpleje. De
offentlige merudgifter ved forslaget skønnes til 39,3 mio. kr. i 2022, 115,5
mio. kr. i 2023, 201,8 mio. kr. i 2024, 289,1 mio. kr. i 2025 og 337,1 mio.
kr. varigt fra 2026 og frem. Afhængig af den konkrete lokale udmøntning
kan der være tilbageløb på øvrige skatteposter, der for nuværende ikke er
taget højde for i omkostningsskønnet.
Forslaget forventes at medføre, at den kommunale børne- og ungdomstand-
pleje relativt til i dag vil skulle dække yderligere 70.000 unge i 2022,
140.000 unge i 2023, 210.000 unge i 2024 og i alt ca. 280.000 unge årligt
fra 2025 og frem. Forslaget forventes at medføre øgede kommunale drifts-
udgifter på 45,0 mio. kr. i 2022, 139,9 mio. kr. i 2023, 239,9 mio.kr i 2024,
341,9 mio. kr. og 389,9 mio. kr. varigt fra 2026 og frem.
13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget medfører, at unge, der overgår til den kommunale tandpleje ikke
er berettiget til offentligt tilskud til behandling hos private tandlæger via
voksentandplejen, som er finansieret af regionerne.
Regionerne tilbyder endvidere specialiseret tandpleje til unge under 18 år.
Regionstandplejen vil skulle udvides til at dække de 18-21-årige, når disse
inkluderes i den kommunale børne- og ungetandpleje.
Forslaget vurderes samlet set at medføre reducerede udgifter i regionerne på
i alt 5,7 mio. kr. i 2022, 24,4 mio. kr. i 2023, 38,1 mio. kr. i 2024 og 52,8
mio. kr. varigt fra 2025 og frem.
Lovforslaget vurderes at have negative implementeringsmæssige konse-
kvenser for det offentlige. Unge, som fylder 18 år i 2022, er den første år-
gang, som får ret til vederlagsfri tandpleje efter det fyldte 18. år, dog først
efter lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf. lovforslaget § 2.
Gruppen af unge, der fylder 18 år i første halvår af 2022, skal derfor først
forlade børne- og ungdomstandplejen for efterfølgende at blive geninklude-
ret i ordningen.
Aftalen om en gradvis implementering af ordningen skal ses i lyset af, at
kommunerne i overgangsfasen kan opbygge kapacitet, f.eks. i form af nye
bygninger og udstyr. Det skal hertil bemærkes, at det fortsat vil være muligt
for kommunerne at gøre brug af privat kapacitet til at løfte opgaven. Kom-
munerne kan både vælge at tilrettelægge tilbuddet om vederlagsfri børne-
og ungdomstandpleje på offentlige klinikker eller hos praktiserende tandlæ-
ger, som kommunen indgår aftale med.
Lovforslaget vurderes videre at have negative implementeringsmæssige
konsekvenser, da der fastsættes nærmere regler, hvormed kommunerne kan
indføre kommunal visitation til tandregulering og andre særligt kostbare be-
handlingsydelser. Med indførelsen af kommunal visitation tilføjes der et
ekstra led i arbejdsgangen, hvilket kan føre til øget administration i de situ-
ationer, hvor tandregulering og andre kostbare ydelser leveres af praktise-
rende tandlæger via fritvalgsordningen.
Aftalen om at indføre kommunal visitation for visse ydelser, f.eks. tandre-
gulering, skal ses i lyset af, at kommunalbestyrelsen allerede kan beslutte,
at tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes i
privat praksis efter ordningen om frit valg, først må iværksættes, når kom-
munalbestyrelsen har godkendt de økonomiske aspekter af det af tandlægen
afgivne behandlingstilbud.
14
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om kommunal visitation kan
også have afledte positive implementeringsmæssige konsekvenser, da der i
dag er visse styringsmæssige udfordringer af faglig og økonomisk karakter
forbundet med ordningen om frit valg af tandplejetilbud. Det er endvidere
Sundhedsstyrelsens vurdering, at visitation til tandregulering via de kom-
munale tandreguleringsenheder vil kunne bidrage til mere ensartet visitati-
onspraksis som grundlag for en hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig
styring af området, jf. de almindelige bemærkningers afsnit 2.3.2.
Lovforslaget følger i overvejende grad principperne for digitaliseringsklar
lovgivning. Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget opstiller enkle
og klare regler, og anvender ensartede begreber. Det vurderes, at lovforsla-
get følger princippet om at muliggøre digital kommunikation, da der med
lovforslaget ikke ændres på de allerede eksisterende regler om myndighe-
ders anvendelse af digital kommunikation med borgerne. I forhold til prin-
cippet om at muliggøre automatisk sagsbehandling vurderes det, at sagsbe-
handlingen i forbindelse med kommunal visitation vil kunne tilrettelægges
digitalt og med en vis grad af automatisering, men at der fortsat er behov for
et fagprofessionelt skøn. Principperne om tryg og sikker datahåndtering
samt anvendelse af offentlig infrastruktur vurderes ikke at være relevant for
lovforslaget, da lovforslaget ikke forudsætter en ændring i anvendelsen af
IT og data. Af samme grund vurderes princippet om forebyggelse af snyd
og fejl heller ikke at være relevant for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er med finanslovsaftalen for 2022 lagt til grund, at udvidelsen af ord-
ningen for børne- og ungdomstandplejen delvist finansieres ved en årlig re-
duktion i regionernes udgifter til tilskud til tandlægehjælp hos praktiserende
tandlæge på 6 mio. kr. i 2022, 25 mio. kr. i 2023, 39 mio. kr. i 2024 og 54
mio. kr. fra 2025 og frem. Dette svarer til det offentlige tilskud, der i dag
ydes til private tandlægers behandling af unge i aldersgruppen for lovforsla-
get.
Lovforslaget vurderes at have konsekvenser for praktiserende tandlæger,
idet kommunerne overtager ansvaret for tandplejen af 18-21-årige, og der
derved sker en opgaveflytning fra den private sektor til den offentlige sektor.
Det forventes, at dette vil medføre en nedgang i aktiviteten hos praktise-
rende tandlæger. Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at unge i alders-
gruppen 18-21 år i dag har en egenbetaling til privat tandlæge på ca. 130
mio. kr. om året.
15
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Nedgangen i aktivitet hos de praktiserende tandlæger vil dog afhænge af
kommunernes tilrettelæggelse af de nye opgaver. Derudover betyder vide-
reførelsen og udvidelsen af fritvalgsordningen, at de unge ved det fyldte 16.
år vederlagsfrit kan vælge at benytte en praktiserende tandlæge frem for det
kommunale tandplejetilbud. Benytter kommunerne ikke i øget omfang pri-
vate tandlæger til opgavevaretagelsen og benytter de 18-21-årige samtidig
ikke fritvalgsordningen, vil forslaget alt andet lige medføre en nedgang i
indtægter hos private tandlæger på ca. 184 mio. kr. årligt, når loven er fuldt
implementeret. Det må dog forventes, at den faktiske nedgang bliver væ-
sentligt lavere.
Som anført i afsnit 3 kan indførelsen af kommunal visitation til tandregule-
ring og andre særligt kostbare behandlingsydelser i mindre omfang føre til
øget administration for de praktiserende tandlæger i situationer, hvor de til-
byder tandregulering og andre kostbare ydelser til unge via fritvalgsordnin-
gen.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive konsekvenser for de unge, som om-
fattes af tilbuddet om vederlagsfri tandpleje via børne- og ungdomstandple-
jen. Med lovforslaget udvides den nuværende fritvalgsordning for 16-17-
årige til at dække 16-21-årige, som vederlagsfrit kan vælge at modtage
børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget
valg eller på en anden kommunes tandklinik, hvis de ønsker et andet tand-
plejetilbud end det, kommunen stiller til rådighed.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
16
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0017.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Stat: Ingen
Stat: Ingen
konsekvenser for
Kommuner: 45,0 mio. kr. i 2022,
stat, kommuner Kommuner: Ingen
139,9 mio. kr. i 2023, 239,9 mio.kr i
og regioner
Regioner: 5,7 mio. kr. i 2022, 24,4 2024, 341,9 mio. kr. og 389,9 mio.
mio. kr. i 2023, 38,1 mio. kr. i 2024 og kr. varigt fra 2026 og frem.
52,8 mio. kr. varigt fra 2025 og frem.
Regioner: Ingen
Implemente-
Bemyndigelsen til at fastsætte nær-
ringskonsekven- mere regler om kommunal visitation
ser for stat, kom- kan bidrage til at sikre et mere ensar-
muner og regio- tet vurderingsniveau som grundlag
ner
for en hensigtsmæssig faglig og res-
sourcemæssig styring af området.
Med indførelsen af kommunal visi-
tation tilføjes der et ekstra led i ar-
bejdsgangen, hvilket kan føre til
øget administration i situationer,
hvor tandregulering og andre kost-
bare ydelser leveres af praktiserende
tandlæger via fritvalgsordningen.
Den gradvise indfasning betyder
desuden, at unge, der fylder 18 år i
første halvår af 2022, først skal for-
lade børne- og ungdomstandplejen
for efterfølgende at blive geninklu-
deret i ordningen.
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Reducerede indtægter for private
tandlæger på ca. 184 mio. kr., når
lovforslaget er fuldt implementeret
givet ingen øget kommunal brug af
private tandlæger eller øget brug af
fritvalgsordning. Det forventes, at
det faktiske beløb vil være lavere.
Indførelsen af kommunal visitation
til tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser kan i
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
17
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0018.png
UDKAST
mindre omfang føre til øget admini-
stration for praktiserende tandlæger
i situationer, hvor de tilbyder tandre-
gulering eller andre kostbare ydelser
til unge via fritvalgsordningen.
Administrative Den nuværende fritvalgsordning for Ingen
konsekvenser for 16-17-årige udvides til at dække 16-
borgerne
21-årige, som vederlagsfrit kan vælge
at modtage børne- og ungdomstand-
pleje hos privatpraktiserende tand-
læge efter eget valg eller på en anden
kommunes tandklinik, hvis de ønsker
et andet tandplejetilbud end det, kom-
munen stiller til rådighed.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
18
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 64 a, stk. 1, at personer over 18 år, der er
omfattet af sikringsgruppe 1 og 2, frit kan vælge tandlæge blandt samtlige
praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde tandlægehjælp, hvortil
der ydes tilskud af regionsrådet.
Det foreslås at ændre
§ 64 a, stk. 1,
således at »over 18 år« udgår, og at der
efter »2« indsættes: », og som ikke har ret til vederlagsfri tandpleje i henhold
til § 127,«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den ret til frit valg af praktiserende
tandlæge, som gælder for personer over 18 år, der er omfattet af sikrings-
gruppe 1 og 2, ikke vil gælde for de børn og unge, som efter den foreslåede
ændring af § 127, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil, vil være omfattet af retten til vederlagsfri tandpleje, dvs. de 18-21-
årige. Det frie valg for børn og unge under 22 år, som efter lovforslaget vil
være omfattet af retten til vederlagsfri tandpleje, vil herefter være reguleret
i sundhedslovens § 129 og tandplejebekendtgørelsens bestemmelser herom,
jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil samt pkt. 2.2 i de al-
mindelige bemærkninger.
Dermed vil unge voksne, som fylder 18 år efter den 31. december 2021,
først efter det fyldte 22. år blive omfattet af reglerne om frit valg af prakti-
serende tandlæge (voksentandplejen), hvortil regionsrådet yder tilskud til
tandbehandling, jf. sundhedslovens § 64 b, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens § 127, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilby-
der alle børn og unge under 18 år med bopæl i kommunen vederlagsfri fo-
rebyggende og behandlende tandpleje.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås at ændre
§ 127, stk. 1,
således at »under 18 år med bopæl i
kommunen« ændres til: », der er under 22 år, er født efter 31. december
2003 og har bopæl i kommunen,«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommunalbestyrelsen vil skulle til-
byde vederlagsfri tandpleje til alle børn og unge, der er under 22 år, er født
efter den 31. december 2003 og har bopæl i kommunen.
Dermed vil unge, som fylder 18 år efter den 31. december 2021 være om-
fattet af den vederlagsfri tandpleje frem til det fyldte 22 år, dog først efter
lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf. lovforslaget § 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 127, stk. 2, at kommunalbestyrelsen er
ansvarlig for færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over det fyldte
18. år.
Det foreslås at ændre
§ 127, stk. 2,
således at »18« ændres til: »22«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommunalbestyrelsen vil være an-
svarlig for færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over det fyldte 22.
år.
Det vil betyde, at unge som efter den foreslåede ændring af § 127, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil, vil være omfattet af retten
til vederlagsfri tandpleje, også vil have ret til vederlagsfri behandling i til-
fælde, hvor en behandling er påbegyndt, men endnu ikke færdiggjort før det
fyldte 22. år, hvor den unge som hovedregel overgår til det almene regionale
tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af sundhedslovens § 129, stk. 1, at børn og unge under 18 år,
der ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen veder-
lagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at modtage børne- og ungdomstand-
pleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på en anden kom-
munes tandklinik.
Det foreslås at ændre
§ 129, stk. 1,
således at »under 18 år« ændres til: »om-
fattet af § 127«.
20
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil medføre, at børn og unge, som efter den foreslå-
ede ændring af § 127, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil samt pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger, vil være omfattet af ret-
ten til vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje, dvs. de 18-21-
årige, der ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen ve-
derlagsfrit stiller til rådighed, vil kunne vælge at modtage børne- og ung-
domstandpleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på en
anden kommunes tandklinik. Det vil betyde, at alle børn og unge, der er
under 22 år og født efter 31. december 2003, vil være omfattet af retten til
frit valg af tandplejetilbud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af sundhedslovens § 129, stk. 3, at sundhedsministeren fastsæt-
ter nærmere regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktand-
pleje og privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage tandpleje-
tilbuddet på en anden kommunes tandklinik.
Det foreslås at ændre
§ 129, stk. 3,
således at »tandlægepraksis samt« æn-
dres til: »tandlægepraksis, om kommunal visitation til tandregulering og an-
dre særligt kostbare behandlingsydelser og«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at sundhedsministeren vil kunne fast-
sætte nærmere regler om kommunal visitation til tandregulering og andre
særligt kostbare behandlingsydelser.
Tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1. pkt., jf. § 4, stk. 1 vil som opfølg-
ning på den foreslåede ændring af sundhedslovens § 129, stk. 3, blive æn-
dret, således at kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes til børn og unge om-
fattet af § 127, jf. herved den foreslåede ændring af § 129, stk. 1, i lovforsla-
gets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil, som har valgt at modtage børne-
og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg, og for hvilke
der ikke er fastsat takster, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 3, først må iværk-
sættes efter kommunal visitation, og når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Tandplejebekendtgørelsens § 3vil som opfølgning på den foreslåede æn-
dring af sundhedslovens § 129, stk. 3, ligeledes blive ændret, således at
kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at tandregulering og andre særligt
21
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
kostbare behandlingsydelser, der ydes i privat praksis i henhold til bekendt-
gørelsens § 3, stk. 3, først må iværksættes efter kommunal visitation.
Som eksempler på hvad der vil kunne betegnes som særligt kostbare be-
handlingsydelser kunne foruden tandregulering nævnes indsættelse af im-
plantater med tilhørende krone eller bro, større kirurgiske indgreb i mund-
hulen som fx operativ fjernelse af visdomstand mv. Almindeligt forekom-
mende ydelser som fx fyldninger, undersøgelser og rodbehandlinger vil ikke
kunne omfattes. Det vil i tandplejebekendtgørelsen kunne beskrives nær-
mere hvilke behandlingsydelser, som vil være at opfatte som særligt kost-
bare.
Kommunen vil herefter i medfør af tandplejebekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1.
pkt., og § 3, ikke alene kunne træffe beslutning om de økonomiske aspekter
af behandlingstilbuddet, men også – på grundlag af kommunens vurdering
af behovet for tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
– om de faglige aspekter.
Fastsættelsen af nærmere regler, hvormed der indføres kommunal visitation
til tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser, vil kunne
sikre børn og unge, som er omfattet af børne- og ungdomstandplejen, et
mere ensartet og dermed mere lige behandlingstilbud. Derudover vil indfø-
relsen af kommunal visitation til tandregulering og særligt kostbare ydelser
også bidrage til en mere hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring
af området.
Til nr. 6
Det fremgår af sundhedslovens § 134, stk. 3, at børn og unge under 18 år,
der modtager et særligt tandplejetilbud efter § 133, ikke kan afkræves beta-
ling for behandlingen.
Det foreslås at ændre
§ 134, stk. 3,
således at »under 18 år« ændres til: »om-
fattet af § 127«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at de børn og unge, som efter den fo-
reslåede ændring af § 127, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærknin-
gerne hertil samt pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger, vil være omfattet
af retten til vederlagsfri tandpleje. Dermed vil de 18-21-årige, som fylder 18
år efter den 31. december 2021, og som modtager et tandplejetilbud efter
lovens § 133 om specialtandpleje, ikke kunne afkræves betaling for behand-
lingen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
22
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Til nr. 7
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 1, 1. pkt., at regionsrådet skal
tilbyde børn og unge under 18 år med odontologiske lidelser, der ubehand-
lede medfører varig funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit specialiseret tand-
plejetilbud.
Det foreslås at ændre
§ 162, stk. 1, 1. pkt.,
således at »under 18 år« ændres
til: »omfattet af § 127«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at regionsrådet vil skulle tilbyde et ve-
derlagsfrit specialiseret tandplejetilbud til børn og unge omfattet af § 127,
således som denne bestemmelse foreslås ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil, dvs. børn og unge, som er under 22 år og født
efter 31. december 2003, og som har odontologiske lidelser, der ubehand-
lede medfører varig funktionsnedsættelse.
Dermed vil regionstandplejen omfatte unge, som fylder 18 år efter den 31.
december 2021, og som frem til det fyldte 22. år vil være omfattet af et
samlet tandplejetilbud svarende til det nugældende tilbud for unge under 18
år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 2, at det særlige tandplejetilbud
skal tilrettelægges i samarbejde med den kommunale børne- og ungdoms-
tandpleje, der har ansvaret for den almindelige forebyggende og behand-
lende tandpleje til børn og unge under 18 år, jf. § 127.
Det foreslås at ændre
§ 162, stk. 2,
således at »under 18 år, jf. § 127« ændres
til: »omfattet af § 127«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den kommunale børne- og ungdoms-
tandpleje vil have ansvaret for den almindelige forebyggende og behand-
lende tandpleje til børn og unge omfattet af § 127, således som denne be-
stemmelse foreslås ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil, dvs. alle børn og unge, der er under 22 år, er født efter 31. december
2003 og har bopæl i kommunen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
UDKAST
Det fremgår af sundhedslovens § 162, stk. 3, 1. pkt., at regionsrådet til børn
og unge, der er omfattet af § 162, stk. 1, skal tilbyde vederlagsfri specialbe-
handling efter det fyldte 18. år, indtil fysisk modenhed muliggør, at den på-
gældende behandling kan færdiggøres.
Det foreslås at ændre
§ 162, stk. 3, 1. pkt.,
således at »18« ændres til: »22«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at regionsrådet til børn og unge, der er
omfattet af § 162, stk. 1, vil skulle tilbyde vederlagsfri specialbehandling
efter det fyldte 22. år, indtil fysisk modenhed muliggør, at den pågældende
behandling kan færdiggøres, dvs. ikke blot til behandling umiddelbart hen-
over tidspunktet for det fyldte 22. år, men også til behandling, som først kan
færdiggøres, når patienten er udvokset.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grøn-
land. Efter bestemmelsens stk. 2 og 3 kan en række af lovens bestemmelser
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold til-
siger. Det omfatter dog ikke de bestemmelser om valg af tandlæge og tand-
lægehjælp hos praktiserende tandlæge, om kommunal tandpleje og om re-
gional tandpleje, som foreslås ændret i lovforslagets § 1. Som følge heraf
vil loven ikke gælde for eller kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
24
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0025.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sundhedsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 903 af 26. august
2019, som ændret senest ved § 3 i
lov nr. 2393 af 14. december 2021,
foretages følgende ændringer:
§ 64 a.
Personer over 18 år, der er
omfattet af sikringsgruppe 1 og 2,
kan frit vælge tandlæge blandt
samtlige praktiserende tandlæger,
der er godkendt til at yde tandlæge-
hjælp, hvortil der ydes tilskud af re-
gionsrådet.
Stk. 2.
---
1.
I
§ 64 a, stk. 1,
udgår »over 18
år« og efter »2« indsættes: », og
som ikke har ret til vederlagsfri
tandpleje i henhold til § 127,«
§ 127.
Kommunalbestyrelsen til-
byder alle børn og unge under 18 år
med bopæl i kommunen vederlags-
fri forebyggende og behandlende
tandpleje.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen er
ansvarlig for færdiggørelse af påbe-
gyndte behandlinger ud over det
fyldte 18. år.
§ 129.
Børn og unge under 18 år,
der ønsker et andet tandplejetilbud
end det, kommunalbestyrelsen ve-
derlagsfrit stiller til rådighed, kan
vælge at modtage børne- og ung-
2.
I
§ 127, stk. 1,
ændres »under 18
år med bopæl i kommunen« til: »,
der er under 22 år, er født efter 31.
december 2003 og har bopæl i kom-
munen,«.
3.
I
§ 127, stk. 2,
ændres »18« til:
»22«.
4.
I
§ 129, stk. 1,
ændres »under 18
år« til: »omfattet af § 127«.
25
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0026.png
UDKAST
domstandpleje hos privatpraktise-
rende tandlæge efter eget valg eller
på en anden kommunes tandklinik.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Sundheds- og ældremini-
steren fastsætter nærmere regler om
adgangen til at skifte mellem kom-
munal kliniktandpleje og privat
tandlægepraksis samt om adgangen
til at modtage tandplejetilbuddet på
en anden kommunes tandklinik.
§ 134.
Kommunalbestyrelsen
kan beslutte, at personer, der mod-
tager et specialiseret tandplejetil-
bud efter § 133, selv skal betale en
del af udgiften til tandpleje.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Børn og unge under 18 år,
der modtager et særligt tandplejetil-
bud efter § 133, kan ikke afkræves
betaling for behandlingen.
§ 162.
Regionsrådet skal tilbyde
børn og unge under 18 år med
odontologiske lidelser, der ube-
handlede medfører varig funktions-
nedsættelse, et vederlagsfrit specia-
liseret tandplejetilbud. Herudover
skal regionsrådet tilbyde vederlags-
frit højt specialiseret behandling til
de børn og unge, der har behov for
det.
Stk. 2.
Det særlige tandplejetil-
bud skal tilrettelægges i samarbejde
med den kommunale børne- og
ungdomstandpleje, der har ansvaret
for den almindelige forebyggende
og behandlende tandpleje til børn
og unge under 18 år, jf. § 127.
Stk. 3.
Regionsrådet skal til børn
og unge, der er omfattet af stk. 1,
5.
I
§ 129, stk. 3,
ændres »tandlæ-
gepraksis samt« til: »tandlægeprak-
sis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser og«.
6.
I
§ 134, stk. 3,
ændres »under 18
år« til: »omfattet af § 127«.
7.
I
§ 162, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»under 18 år« til: »omfattet af §
127«.
8.
I
§ 162, stk. 2,
ændres »under 18
år, jf. § 127« til: »omfattet af §
127«.
9.
I
§ 162, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»18« til: »22«.
26
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige), fra sundhedsministeren
2527686_0027.png
UDKAST
tilbyde vederlagsfri specialbehand-
ling efter det fyldte 18. år, indtil fy-
sisk modenhed muliggør, at den på-
gældende behandling kan færdig-
gøres. Regionsrådet kan beslutte at
indgå aftale med privat tandlæge-
praksis eller den kommunale tand-
pleje om varetagelse af opgaver,
der kan løses af disse.
27