Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2526304_0001.png
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0002.png
Baggrund
Behov for at skærpe fokuset på den mentale sundhed og trivsel
"Som ekspert i psykologisk behandling af personer med neuropsykiatriske tilstande som autisme og ADHD med ledsagende diagnoser som traumer, OCD,
spiseforstyrrelser, angst og depression har jeg i mange år arbejdet på at finde de bedste metoder, så de berørte personer kan komme i bedring og trivsel.
I vores klinik Psykologisk Ressource Center har vi klare erfaringer med, at Neurofeedback styrker den enkelte person med at komme i bedre mental balance
fordi hjernens elektriske signaler, frekvenser og signalstoffer bliver kalibreret. Vi oplever en klinisk effekt hos de personer der bliver trænet med Neurofeedback,
så de bedre kan tage imod kognitiv terapi, sanseintegration og traumebehandling.
Neurofeedback kan skabe momentum for en mere robust hjerne, som bedre kan håndtere de udsving som øget adrenalin og stress skaber og hjælpe hjernen
med at finde balance.
I USA har traumespecialister som Bessel van der Kolk og Sebern Fischer brugt Neurofeedback i mange år med stor klinisk effekt og deres arbejde er en direkte
inspiration i mit kliniske arbejde."
Kirsten Callesen - Psykolog og viso-leverandør
"Vi ser i klinikken en stor stigning af børn og unge i mistrivsel. Stressede og pressede børn og unge fremtræder hjernemæssigt dysregulerede på multiple
områder. Ubehandlet forværrer dysreguleringerne børnenes udviklings præmisser og kan føre til, at de udvikler sekundære psykiatriske diagnoser som kan
være langt vanskeligere at behandle. Som certificeret neurofeedback udøver har jeg erfaret at denne metode, hos nogle børn og unge, kan være effektiv til at
afhjælpe hjernemæssige dysreguleringer og dermed modvirke yderligere belastning for det enkelte barn eller den enkelte unge”
Henriette Sundgaard - Børne og ungdoms psykiater
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0003.png
Baggrund
Psykisk mistrivsel blandt børn og unge i tal
15% af børn og unge bliver diagnosticeret med en psykisk sygdom inden de fylder 18 år (Vidensråd for forebyggelse)
Otte ud af ti PPR-ledere vurderer at udviklingen i antallet af børn og unge i psykisk mistrivsel har været stigende eller markant stigende i deres
kommune de sidste 5 år (VIVE, 2021)
Det handler om ubalancer i hjernen!
Med Neurofeedback får du mulighed for at skabe bedre balance i hjernen:
Du får højtudviklet velfærdsteknologi der er CE godkendt i EU til medicinsk brug
En metode som er effektiv og let at anvende
Simpel implementering efter 37 timers uddannelse
Målbare resultater og forandringer hos borgeren
En indsats alle kan gennemføre med høj "treatment-acceptability"
En innovativ og ny-tænkende måde at hjælpe mennesker på
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0004.png
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0005.png
Neurofeedback i Danmark
Der tilbydes neurofeedback i 10 kommuner i
Danmark
Forøger succesraten af andre indsatser
I 2021 blev der foretaget tæt på 20.000
træningsessioner. Det svarer til 1000
klienter.
Flere offentlige institutioner
tilbagemelder at behandlingstiden
bliver forkortet
Det er bredt anvendt, på tværs af
indsatsområder
Mere end 200 trænere på
landsplan
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0006.png
ADHD som eksempel
Udfordringer
Det vil give en gevinst på 1.27 mia. kroner at løfte 1% af
unge med psykisk eller kognitivt handicap ét uddannelsestrin
i den rigtige retning. I den gevinst er der regnet for
meromkostninger (COWI, Det Centrale Handicapråd, 2021)
63,7% af de unge med ADHD har ikke fuldført en
ungdomsuddannelse som 25-årige (Arbejdernes
Erhvervsråd, 2019)
"Dilemmaet mellem en forsinket modning af den unges
kompetence til fx. impulshæmning, planlægning og
forfølgelse af langsigtede mål (de eksekutive funktioner) og
et veludviklet behov for selvstændighed og selvbestemmelse
kan give unge med ADHD særligt store vanskeligheder."
(Socialstyrelsen.dk)
Neurofeedback resultater
- 251 børn og unge trænet med
Neurofeedback (30 sessioner)
- Frafaldet på studiet er
3 personer
- Der er målt på self-rating/ forældre score
og en Continuous Performance Test
Forøget opmærksomhed og impulskontrol,
baseret på performance
ADHD symptomer rated fra 0-10 før/ efter
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Præsentation fra EEGInstitutes foretræde 8/2-22 om hjernetræningsmetoden Neurofeedback
2526304_0007.png
Implementering
Hvordan kunne det se ud i virkeligheden?
FGU som eksempel
Ca. 10.500 elever på landsplan
Bred vifte af udfordringer: Diagnoser, misbrug, kriminel baggrund mm.
Elevfraværet på FGU for 2. kvartal 2021 var på næsten 25% (UVM)
De første 2. kvartaler i 2020 var frafaldet uden omvalg på 772 unge (UVM)
Neurofeedback som værktøj til motivation og fastholdelse
Forbedring af den mentale trivsel og motivation i samspil med uddannelse og beskæftigelse
Forslag: to sundheds og sociale effektmål
1. Symptomreducering og øget
hverdagsmestering
2. Formindske fravær og frafald på FGU'en
Dobbelt bundlinje
Bedre muligheder for den enkelte, som også vil
komme til udtryk som samfundsmæssig gevinst
Implementering og forløb
27 FGU'er på landsplan
Hver FGU uddanner 4 trænere, og bruger 2 udstyr = 200.000
En indsats der incl. forbrugsstoffer og supervision koster under 6 mill kr.
Hver uddannet træner har 6 unge i gang gennemsnitligt, svarende til 12 timer ugentligt
Det svarer til at
ca. 3000 unge
vil blive trænet hvert eneste år, med vedvarende effekt
Det er en indsatsomkostning på under 2000 kr. pr ung (ekslusiv arbejdstid)