Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2518019_0001.png
Foretræde for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg d. 25/1-2022
Lovgivningen spænder ben for udvikling af personlig medicin
Forskningen og den teknologiske udvikling indenfor personlig medicin
også kaldet data-drevet medicin og
præcisionsmedicin
er løbet fra den lovgivning, som regulerer forskningen. Dette betyder, at lovgivningen
bremser forskning og udvikling af personlig medicin, som kræver adgang til omfattende patientdata. Dette
strider mod politiske, sundhedsfaglige
men vigtigst - patienternes ønske om langt bedre behandlinger.
1. Hvorfor skal vi understøtte udviklingen af personlig medicin?
De nuværende behandlinger i sundhedsvæsenet er baseret på
”effekten
hos
gennemsnitspatienten” –
eller ”one-size-fits-all”.
Personlig medicin har som mål at både udredning, behandling og opfølgning skal
være tilpasset den enkelte (data-drevet)
hvilket forventes at føre til langt mere effektive behandlinger
og samtidig ophør af behandling og opfølgning hos de patienter, som alligevel
ikke
har gavn af
behandlingen.
2.
Lovgivningen bør i højere grad understøtte dispensation for samtykke, for at facilitere
udvikling af personlig medicin baseret på unikke Danske biobanker og sundhedsdata.
Danske læger og forskere har opbygget store biobanker - overvejende indeholdende blodprøver. Samtidig
er de danske sundhedsregistre enestående. Internationalt set har forskning baseret på danske registre og
biobanker et enormt potentiale. Supplerende genetiske analyser udført på biobankmateriale kan udgøre
en hjørnesten i udvikling af personlig medicin. Biobankprøverne udgøres typisk af rest-materiale fra
blodprøver taget ved kliniske rutine-undersøgelser. Dette betyder, at patienterne ikke individuelt
men
kun generelt via indkaldelsesbreve
er blevet informeret om, at deres rest-prøver kan være opbevaret til
evt. forskning. Når der i disse tilfælde ikke foreligger et individuelt samtykke fra patienten, åbner loven
mulighed for at de Videnskabsetiske Komiteer kan give dispensation fra samtykke, "hvis
projektet ikke
indebærer sundhedsmæssige risici og forskningsprojektet ikke på anden måde kan være til belastning for
forsøgspersonen".
På trods af dette har den Nationale Videnskabsetiske Komite (NVK) besluttet ikke at
give flere dispensationer ift. genetiske undersøgelser på biobankbaserede forskningsprojekter før loven
bliver lavet om.
Dette stopper dansk forskning baseret på klinisk indsamlede biobanker og der er et
kritisk behov for en lovændring,
så det danske forskning- og udviklings-potentiale af personlig medicin
udnyttes til gavn for patienter og samfund, herunder specifikt sundhedsvæsen og erhvervsliv /
lægemiddelindustri, for:
Patienterne:
Personlig (data-drevet) medicin kan forbedre behandlingerne i sundhedsvæsenet
medførende større effekt, bedre overlevelse, større livskvalitet og færre bivirkninger.
Sundhedsvæsenet:
Personlig (data-drevet) medicin kan frigive ressourcer i sundhedsvæsnet ved at
minimere overbehandling af lavrisikopatienter og fokusere ressourcer på højrisikopatienter.
Erhvervsliv/lægemiddelindustrien:
Adgang til Danske sundhedsdata tiltrækker lægemiddel-
virksomheder / kliniske forsøg og sikrer hermed udvikling af personlig medicin baseret på danske data
samt udvikling af nye behandlinger og ny medicin, hvilket sikrer arbejdspladser og fastholder Danmark
i en international førerposition. Lægemiddelindustrien støtter op om vores ønske om ændret
lovgivning mhp. bedre adgang til Danske biobanker og sundhedsdata.
3. Lovgivningen bør præciseres, idet den Nationale Videnskabsetisk komites (NVK’s) praksis vedr.
genetisk forskning, ikke er til patientens bedste og bremser udviklingen af personlig medicin.
Vores arvemateriale - generne - er uændrede gennem hele livet, hvilket betyder, at genetiske analyser og
informationer bidrager til risiko for stort set alle typer sygdomme vi måtte udvikle gennem livet.
NVK
tillader dog ikke at der forskes i andre sygdomme, end den som patienten havde, da blodprøven, som
den genetiske analyse er lavet på, blev taget.
Dette krav fremgår ikke af lovgivningen, men er NVK’s
fortolkning. Fortolkningen er i modstrid med Danmarks nye
Life Science Strategi
og der er således
behov
for en præcisering af lovgivningen.
NVK’s fortolkning betyder i praksis, at man
ikke
må forske i sygdomme
som patienten fx har haft før, eller udvikler efter, at blodprøven blev taget. Dette er ikke meningsfuldt for
patienten, og forhindrer både potentielt vigtig behandling af den enkelte patient samt forskning til gavn
for fremtidige patienter og samfund da det bremser udviklingen af personlig medicin.
1|2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 169: Henvendelse af 24/1-22 fra Henning Bundgaard vedr. foretræde om lovgivningen omkring datahåndtering m.m.
2518019_0002.png
Foretræde for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg d. 25/1-2022
4. Lovgivningen forhindrer, at genetiske forskningsdata fra knap 1 mio danskere kan indgå i
patientjournalen og bruges klinisk/i patientbehandling
dette er
uetisk
og der er behov for en
ændring af lovgivningen.
Knap 1 mio danskere er qua deres deltagelse i kliniske biobanker blevet undersøgt genetisk/genotyperet.
Hermed har Danmark en unik mulighed for at bidrage markant til den kliniske brug af genetiske data
til
gavn for primært den enkelte patient, men også samfundet generelt.
Lovgivningen tillader dog ikke, at
forskningsdata
herunder genetiske forskningsdata
kan indgå i patientjournalen og dermed behand-
ling af den enkelte patient.
Det er uetisk
ikke
at bruge allerede genererede genetiske forskningsdata til at
i)
forbedre diagnose og behandling for den enkelte patient
og potentielt overlevelseschancer,
ii)
blive
klogere på sygdomme generelt mhp. udvikling af personlig medicin. Helt konkret har vi i dag så meget
viden om genernes indflydelse på fx lægemiddelomsætning (bivirkninger, virkningsløs medicin mv) samt
udvikling af visse sygdomme (fx hjertesygdomme relateret til højt kolesterol mv.) at dette burde komme
den enkelte patient til gode.
Der er behov for en ændring af lovgivningen så de genetiske (og andre
relevante, typisk højt granulerede) data genereret i forskningen, kan indgå i patientjournalen og
komme den enkelte patient til gode
selvfølgelig uden at kompromittere datasikkerhed.
Én måde dette
kan gøres, er hvis rest-prøver betragtedes som en del af patientjournalen, så information herfra kommer
den enkelte patient til gode. Sådan information kan også bringes i spil i forhold til nye tiltag omkring
forebyggelse bredt i befolkningen. NGCs supercomputer kan fx bruges til sikker dataopbevaring.
5. Lovgivningen bør understøtte, at patienterne får at vide, at vi har deres prøver og at vi ønsker
at anvende dem i forskning
bl.a. gennem
opt-out modellen, som har mange fordele.
Patienter, der har prøver i danske biobanker,
skal vide dette og informeres om den forskning,
som de med
deres prøver bidrager til. Vi har
efter drøftelser med National Videnskabsetisk Komite (NVK)
siden
efteråret 2020 udsendt informationsbreve via e-boks til i alt ~350.000 personer med prøver i vores
biobank. Her har vi gjort opmærksom på, at
i)
deres prøver er i vores biobank og
ii)
at prøven er
blevet/bliver/vil blive anvendt i forskning, medmindre personen
ikke
ønsker dette. Vi har understreget
muligheden for at frabede sig forskning (opt-out) enten via kontakt til os/Biobanken, eller mere generelt,
til Vævsanvendelsesregisteret. Samlet har
0,5% af de kontaktede personer frabedt sig deltagelse i
forskning.
Vi er de første i Danmark, der har gennemført en så stor informationskampagne, og det er
tydeligt, at der er en generel opbakning til denne type forskning i befolkningen.
Opt-out modellen er
lovgivningsmæssigt godkendt i Danmark og fordelen ved opt-out modellen
modsat individuelt
samtykke
er at bias i forskningen
mindskes betydeligt.
Dette skyldes at mindre ressourcestærke
personer typisk falder fra ved indhentning af individuelt samtykke, mens disse typisk indgår i opt-out
studier. Dvs. den viden, der udvikles på data baseret på opt-out, indeholder flere data fra alle personer
ikke mindst dem som oftest er sygest og har mest brug for behandling
de mindre ressourcestærke.
National Videnskabsetisk Komite (NVK) ønsker en ændring i lovgivningen, så der mere tydeligt støttes
op om opt-out
dette støtter vi (og andre kliniske forskere) kraftigt op om.
6. Patienter og patientforeninger støtter kraftigt ovenstående punkter
Flere undersøgelser viser, at både patienter og patientforeninger i høj grad støtter den forskning og de
forslag til lovændringer, der nævnes ovenfor.
Mange patienter er generelt uforstående overfor hvorfor
de (forsknings)data der er indsamlet på dem, ikke kan bruges til behandling af dem selv.
Tilstede ved møde d. 25/1-2022
Sisse Rye Ostrowski,
Professor, forskningsleder, overlæge, ph.d., dr.med., Studieleder for master i personlig medicin
Afd. for klinisk immunologi, Region Hovedstaden Biobank, Rigshospitalet og Københavns Universitet
[email protected]
Henning Bundgaard,
Professor, forskningsleder, overlæge, dr.med., Hjertecentret, Rigshospitalet og Københavns
Universitet, [email protected]
Oplæg udarbejdet i samarbejde med
Erik Sørensen,
biobankleder, ph.d., Afd. for klinisk immunologi, Region Hovedstaden Biobank, Rigshospitalet.
Ole Birger Pedersen,
klinisk forskningslektor, forskningsleder, overlæge, ph.d. Klinisk immunologisk afdeling, Sjællands
Universitetshospital
Køge og Københavns Universitet
Søren Brunak,
professor, forskningsleder, ph.d. Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research, Københavns
Universitet
2|2