Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2512265_0001.png
Høring om børn og
unges trivsel
Sundhedsudvalget
Onsdag den 12. januar 2022 kl. 9.00-11.30 i lokale 1-133,
Christiansborg
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0002.png
Noemi Katznelson
Professor, leder af Center for Ungdomsforskning,
Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0003.png
Ny og klassisk udsathed i ungdomslivet
Noemi Katznelson
Center for Ungdomsforskning, AAU
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0004.png
For at starte med de unge:
Vi ser meget forskellige mistrivselsforløb
Vedvarende
mistrivselsforløb
Afgrænsede
mistrivselsforløb
Tilbagevendende
mistrivselsforløb
Forbigående
mistrivselsforløb
Vedvarende mistrivselsforløb
(langstrakte diagnoseprocesser)
Jeg var arbejdsløs, sygemeldt med en depression. Jeg har det jo stadigvæk dårligt.
Medicinen virker ikke, fordi den type antidepressiv medicin virker ikke på mig. Den
gjorde det kun meget værre. Og jeg var jo ikke skizofren men autist, så alt det psykotiske
det virkede sjovt nok heller ikke, så der var en masse bivirkninger. (ung mand)
Forbigående mistrivselsforløb
Det var ligesom når man er ude at svømme, at jeg lige skulle holde vejret til man kan
komme ind til kanten, og man kan mærke, at man er ved at få det helt dårligt. Jeg havde
det virkelig dårligt. Det blev ved og ved. Og jeg blev faktisk nødt til at tage en tur forbi
psykiatrisk skadestue, fordi jeg havde det så dårligt (ung kvinde)
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0005.png
Forandringer i unges udsathed:
Ny og klassisk udsathed
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0006.png
Strukturer og kulturer der fremmer
ny udsathed
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0007.png
Psykologisering
• Når psykologien praktiseres af alle
• Når menneskers selvforhold forandres
gennem blandt andet kommercialisering
af psyken, digitalisering mm.
Fører til:
- Intensiveret selvforhold (et rigt
sprog for det indre)
- Selvvurderende introspektion
(Præstation siver over i
selvforholdet
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0008.png
På tværs af tendenserne
- Acceleration, præstation og
psykologisering giver samlet set et
‘højt stablet’ ungdomsliv med øget
risiko for mistrivsel og sammenbrud
- Det kan være uhyre svært at
gennemskue for både unge selv og
omgivelserne, hvornår ‘stablen’ ikke
kan rumme mere og falder sammen
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0009.png
Hvad gør en positiv forskel samlet set ?
Vedvarende
mistrivselsforløb
Afgrænsede
mistrivselsforløb
Tilbagevendende
Forbigående
mistrivselsforløb mistrivselsforløb
www.cefu.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0010.png
Herunder
• Generel nedsættelse af fokus på præstation og tempo
• Nem adgang til støtte på uddannelsen, når der opstår udfordringer
for alle typer af forløb
• Individuelt tilpassede psykologforløb uden tydelig udløbstid
• Helhedsorienterede og koordinerede indsatser til den
tilbagevendende mistrivsel
Noemi Katznelson, [email protected]
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0011.png
Carsten Obel
Professor, Institut for Folkesundhed, Aarhus
Universitet
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0012.png
Bidrag til en visionær 10-års plan for
forebyggelse af mistrivsel
Carsten Lyng Obel
Professor i
børns
mentale sundhed og almen medicin
Aarhus Universitet og Forskningsenheden for Almen Medicin
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0013.png
CORONA OG MISTRIVSEL (SDQ)
13
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0014.png
10-års plan for børn og unges mistrivsel
og psykisk sygdom
Vi har i 2022 ingredienserne til at skabe en visionær 10 års
national handleplan for børn og unges mentale helbred
Vi har etableret grundlaget for at skabe sammenhæng
Fælleskommunal platform: Børnungeliv.dk
Fælles monitorering: Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ)
Hurtig udredning: DAWBA
Vi har veldokumenterede indsatser som f.eks.
Mindfullness
Mentaliseringsprogrammet.dk
Lær at tackle
Mind my Mind
1001 læringer fra arbejdet med børn i praksis
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0015.png
Fører Høring til Handling?
Høring om ‘Fedme som Samfundsproblem’
2009
Det koster ikke mange fedmeoperationer
at
etablere et interaktivt system, som gør det
muligt at gribe ind tidligere
Førte denne høring til handling?
Fedme som Samfundsproblem
Resumé og skriftlige kilder fra høring i Landstingssalen,
Christiansborg den 27. oktober 2009
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0016.png
VI HAR UDVIKLET
PLATFORMEN
2007 SKOLESUNDHED.DK ETABLERET
MED STØTTE FRA TRYGFONDEN
2009 ODENSE KOMMUNE
MEDFINANSIERER
2015 OVERGÅR TIL DRIFT UNDER
KOMITEEN FOR SUNDHEDSOPLYSNING
2017 SKIFTER NAVN TIL
BØRNUNGELIV.DK
2022 OVERGÅR TIL KOMMUNALT
EJERSKAB (83 KOMMUNER)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0017.png
VI HAR FÆLLES SPROG FOR
AFKLARING OG MONITORERING
Strength and Difficulties
Questionnaire (SDQ)
Oversat til dansk I 2002
Anvendes på tværs af sektorer
Implementeret i Børnungeliv.dk
Monitorering
Udredning
DAWBA udredning
SDQ opfølgning
henvisning til B&U psyk
Telepsykiatrisk potentiale
Figur 4b:
SDQ scores for Steens mor, far, klasselærer og SFO-
pædagog. (Skærmbillede 2 fra besvarsdq.dk)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0018.png
FEM KONKRETE ANBEFALINGER til 10-års plan
I SKOLEN SOM MULIGHEDSRUM
1. Udvikling og implementering af
fælles vidensgrundlag
2. Mental sundhedsdannelse på
skoleskemaet
3. Forebyggelsestiltag fra
indskolingen
4. Sundhedstjek hvert skoleår
5. Løbende opfølgning på røde og
gule børn og unge
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0019.png
Skolesundhed #1
Sikring af fælles videns grundlag
Fælles vidensgrundlag på
tværs af faglige uddannelser
Fælles curriculum for
Lærere
Pædagoger
Socialrådgivere
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0020.png
Skolesundhed #2
Mental sundhed på skoleskemaet - fyld rammen ud
Sundhedsdannelse og Moods
Mindfullness, Mentalisering
Udvikling af klassekultur
Udvidet ABC
Dur-ability
Emotion-ability
Fail-ability
Group-ability
Heart-ability
Impact-ablity
Efter 3. klasse skal eleverne kunne
forklare, hvad der fremmer sundhed
og trivsel i eget liv.
Efter 6. klasse skal de kunne fremme
sundhed og trivsel på skolen
Efter 9. klasse skal de kunne fremme
sundhed og trivsel med udgangspunkt
i demokrati og rettigheder
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0021.png
Skolesundhed #3
Forebyggelsestiltag fra indskolingen
Indskolingsundersøgelse
SDQ
Vækst
Dagligdags sundhed
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0022.png
Skolesundhed #4
Sundhedstjek hvert skoleefterår
Mental sundhed og SDQ – lærere og forældre
Fra 12 år også børn/unge
Omfattende alle børn (også de som er i behandling)
Fordeling af SDQ subscores på køn
Elever i samme 10.klasse
Procent
40
60
80
100
80.5
96.6
82.8
81.4
89.9
92.7
88.8
87.9
82.1
90.7
20
7.9
1.9
1.5
Drenge
11.6
Piger
7.3
9.9
Drenge
7.7
10.9
Piger
5.7
4.4
Drenge
4.5
2.8
Piger
9.5
1.7
Drenge
10.0
2.1
Piger
10.6
7.2
Drenge
5.7
3.6
Piger
0
Emotionelle probl
Hyperaktivitet
Adfærdsprobl.
Probl ift jævnaldr.
Sociale styrker
Normal
Forhøjet
Let forhøjet
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0023.png
Skolesundhed #5
Opfølgning på røde og gule
SDQ fra alle nære voksne hverdagsrelationer
Belastning af hverdagen- Moods
Støtte og vurdering i ventetid til PPR
Hyperaktivitets score på femte årgang
Piger
Hyperaktivitets score på femte årgang
Drenge
100
80
Procent
40
60
20
0
0
F
20
Procent
40
60
80
100
F
L
F
L
F
L
F
L
F
L
L
F
L
F
L
F
L
F
L
5A
5B
Almindelig
Forhøjet
5D
5X
Let forhøjet
5Y
5A
5B
Almindelig
Forhøjet
5D
5X
Let forhøjet
5Y
23
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0024.png
FORVENTELIGE EFFEKTER I AT UDNYTTE DANMARKS
UNIKKE POTENTIALE
VI KAN VISE AT EN SAMMENHÆNG I FOREBYGGELSE
AF MISTRIVSEL ØGER DEN MENTALE SUNDHED
FORKORTE UDREDNING OG MONITORERE
BEHANDLING
TILBYDE DEN RETTE INDSATS PÅ RETTE TID OG
STED
MONITORERE UDVIKLING I BØRNEBEFOLKNINGENS
SUNDHED- SOM INDIKATOR FOR VIGTIGE
ÆNDRINGER I SAMFUNDET
CENTRALISERE FÆLLES LÆRING TIL LØBENDE
KVALITETSFORBEDRING
24
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0025.png
Linda Hardisty Bramsen
Formand for Børne-og Ungdomspsykiatrisk Selskab,
og ledende overlæge, Børne- og Ungdomspsykiatrien,
Region Nordjylland
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0026.png
- tidligere opsporing og diagnosticering som
forebyggende indsats
v/ Linda Hardisty Bramsen, Formand for BUP-DK, Børne- og
ungdomspsykiatrisk selskab, ledende overlæge i RN
Rette indsats på rette tid
til rette barn
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0027.png
Fokus fra BUP i dag
– der er meget mere i det faglige oplæg for de
kommende 10 år
Udviklingsforstyrrelser
ADHD/ADD
Autisme
(Mental retardering)
Medfødte tilstande, betydelig arvelighed
Funktionshæmning afgørende for behov for indsats
Kan fremtræde meget forskelligt – men med de samme kerneproblemer
Vigtigt at erkende så tidligt som muligt
Kan kræve specialistviden at skelne mellem forbigående og/eller
belastningsudløste symptomer, der ligner
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0028.png
Kort definition af udviklingsforstyrrelser
Ved psykiske udviklingsforstyrrelser er barnets udvikling enten/både/og:
generelt forsinket, som det ses ved mental retardering,
gennemgribende forstyrret indenfor flere områder af den kognitive, emotionelle og
sociale udvikling, som det ses ved autisme og ADHD/ADD
forsinket indenfor specifikke områder indenfor sprogområdet, som ved dysfasi,
ordblindhed eller talblindhed.
Der er tale om neurokognitive dysfunktioner, som oftest manifesterer sig
tidligt i barnets udvikling og der er ofte flere samtidige
sygdomme/forstyrrelser samtidig (epilepsi, mental retardering og infantil
autisme).
Graden af funktionshæmning er et spektrum fra normale tilstande til svære
grader af funktionshæmning
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0029.png
Forekomst – kort data-overblik
50 % af alle psykiatriske tilstande (udviklingsforstyrrelser, sygdomme og
belastningsreaktioner) starter før det 14. år.
(Polanczyk et al 2015)
Internationalt ses stejl stigning i antallet af ydelser (udredning og behandling)
i børne- og ungdomspsykiatrien.
(Collishaw et al, 2015)
Særligt øgning af diagnosticerede børn og unge med ADHD, autisme (særligt
piger) og følelsesmæssige forstyrrelser
(Gyllenberg et al 2018, MB Lauritsen et al 2014,
Mohr et al 2015)
Øgning af prævalens af diagnosticerede børn og unge er ikke det samme som
øgning af prævalens af alle psykiatriske udviklingsforstyrrelser/sygdomme
(NHS
2018)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0030.png
Udviklingen i DK over de seneste 10 år
Fra 2009-2018 steg antallet af børn og unge med kontakt til psykiatrien med 50
pct.
(KL, 2018)
Registerstudie: 15 pct. af alle danske børn og unge havde fået stillet en
psykiatrisk
diagnose,
før det fyldte 18 år.
(Dalsgaard et al 2019)
Gennemsnitligt i både høj- og lavindkomstlande er 13,4 %.
(Polanczyk et al 2015)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0031.png
Frygten er velsagtens dette: ”Alle børn og unge ender med at
få en psykiatrisk diagnose”…?
….men dette er ikke tilfældet.
Forekomsten af fx ADHD/ADD og autisme er ret konstant – så man må
forestille sig, at man kan nå et plateau, hvor vi finder dem, der har brug for
udredning og behandling.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0032.png
Fordeling i Børne- og ungdomspsykiatriens
målgruppe (væsentligt ved henvisningen
)
Udviklingsforstyrrelser (medfødte tilstande som fx
ADHD/ADD, autisme) udgør ca. 60 %
af de børn og unge,
som henvises, udredes og evt behandles i børne- og
ungdomspsykiatrien.
Sygdomme og andre forstyrrelser udgør resten (ca. 40%)
(fx adfærdsforstyrrelse, tilknytningsforstyrrelser, angst,
spiseforstyrrelse, depression, OCD, psykosesygdomme
(herunder skizofreni), bipolar sygdom,
personlighedsforstyrrelser, følelsesmæssige forstyrrelser i
barndommen (fx mutisme, sociale funktionsforstyrrelser…etc)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0033.png
Første opsamling – vi er på rette vej
Udviklingsforstyrrelser er
ikke
stigende i forekomst, men vi “opdager”
flere – og DET ER GODT
Dermed: Ikke alt kan “forebygges væk”
ved tidlig indsats i primær
sektor
Men:
Måske kan vi forebygge, at mange børn med uopdagede
udviklingsforstyrrelser, bliver
syge af deres belastninger.
Eksempler er der mange af:
35 % af børn diagnosticeret med atypisk autisme udviklede som unge/voksne
skizofreni.
7% af børn diagnosticeret med infantil autisme udviklede skizofreni
Ubehandlet ADHD/ADD kan medføre markant nedsat funktionsevne som
voksen, derunder udvikling af angst, misbrug, personlighedsforstyrrelse osv.
Tidlig opsporing giver mulighed for forebyggelse af
følgesygdomme
Tidlig diagnosticering er også forebyggelse
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0034.png
Men virkeligheden er også, at børnene
henvises ALT for sent
Adolescent Psychiatry v/ 1. reservelæge Anna Sofie K Hansen)
> 50% af forældrene havde opdaget psykiske problemer mere end 5 år før, barnet
henvises til Børne- og ungdomspsykiatrien!
(Nyt PhD studie fra RN: Pathways into Child and
Forsinkelsen var mest udtalt ved børn med tilstande med tidlige symptomer (fx
udviklingsforstyrrelser, som er tilstede fra fødslen)
Årsager:
Manglende viden om, hvor man spørger om hjælp
Manglende samarbejde mellem de forskellige sektorer
Der afprøves forinden flere (uvirksomme) tilbud
Stigmatisering fra professionelle, som ikke tog forældrenes bekymring “alvorligt”
Henvisningen (forsinket i flere år) skyldtes i 50% af tilfældene en udviklet
følgesygdom som depression, svær angst og/eller OCD.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0035.png
Hvem kan henvise?
Mange børn henvises via PPR
Mange børn henvises fra egen læge
Lidt færre børn henvises fra socialforvaltningen, praktiserende speciallæger
osv
Skal der kun være én aktør, der kan henvise?
Udviklingsforstyrrelser og sygdomstilstande er som udgangspunkt ret
forskellige
Man skal vide, hvad der kan være på spil: Depression, spiseforstyrrelse,
psykose, mani kan være første symptom på alvorlig og behandlingskrævende
tilstand (diabetes, stofskifte, kræft, hjernesygdomme, misbrug)
Symptomerne kan ligne hinanden meget
Nej:
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0036.png
Så udfordringen er, at mange aktører ”er
et vilkår” – men hvordan så?
Børn og unge skal ikke skånes fra at blive henvist og Børne- og ungdomspsykiatrien
skal ikke skånes for at få ”for mange børn henvist” – vi skal se dem, der har behov
for det
Vi skal have en bedre sammenhængende og koordineret indsats hele vejen rundt
med alle relevante aktører
Rette faglighed tilgængelig hele tiden
Behov for at have fire aktører med: Almen praksis, kommunens socialforvaltning
og skoleforvaltning (PPR) samt regionens Børne- og Ungdomspsykiatri
Faste møder hver måned mellem alle 4 aktører, så evt fælles/samtidige indsatser
kan aftales og koordineres
Konsulentbistand fra B&U psykiatrien til tidlig opsporing, så der kan sættes
rettidigt ind med rette indsats fra rette faglighed (vi er en sparringspartner, så
barn og familie kan støttes tæt på hverdagen)
Vi skal have let adgang til digital kommunikation mellem alle aktører: Almen
praksis, socialforvaltning, skoleforvaltning (PPR) og B&U psykiatrien
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0037.png
Udsagn: Det er
ikke
synd for børnene at
blive henvist, tværtimod
Fordomme hos professionelle omkring barnet
(forskellige fagligheder, frygt
for at det ”bliver sandt, når vi tror det”, det går nok over, han er bare sin
egen osv….)
Udviklingsforstyrrelser (fx ADHD/ADD og autisme)
Afvigelser fra tidlig barndom (ikke altid tydeligt og afhænger af mange faktorer
som begavelse, personlighedstræk og andre samtidige miljømæssige faktorer)
Bør opspores så tidligt som muligt mhp støtte og forebyggelse af belastning
Går ikke over af sig selv
Kan være arvelige
Symptomer kan ligne tegn på omsorgssvigt, lav begavelse, uhensigtsmæssig tilgang
til barnet
Kræver specialistviden at skelne – overses for ofte
Kan være svært at afdække ætiologi (den “lette” tilstand ved en 16 –årig –
findes den?)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0038.png
Udsagn: Børne- og ungdomspsykiatrien skal skånes
for de mange børn, der ”bare er i mistrivsel – så vi
prøver noget andet, der måske virker….”?
Børn og unge med behov for at blive udredt og evt behandlet i psykiatrien,
skal henvises – uanset om der er få eller mange.
Risiko: Udvikling af langt mere komplekse tilstande, som gør det endnu
sværere at fx gå i skole, have et socialt liv, man kan lide, belastning af
forældrene, ikke færdiggøre grundskolen
Nej – vi har ikke ressourcer nok og vores ”ressourcer” er specialiserede
”hænder”
Fremtidsønske: Speciallæger, der bliver i regionen: Attraktivt at lave det,
man er uddannet til er meget fastholdende og der er mangel på disse ift de
rette behandlingsindsatser som fx terapi og ikke kun medicin.
Behandling skal (også) foregå i regionen – der kan godt være indsatser i
primær sektor samtidig fx i hjemmet og indsatser både før og efter
Familierettede behandlinger og indsatser væsentlige, da barnet vedbliver at
have udviklingsforstyrrelse
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0039.png
Sammenhæng og koordinering
Ofte meningsfuldt at afprøve indsatser inden henvisning (særligt ved
udviklingsforstyrrelser for at afdække graden af funktionshæmning)
Problem: Manglende evidens for indsatsen, manglende evaluering og
manglende sparring ift mulige årsager ved manglende effekt
Resultat: Flere år uden bedring af tilstand, udvikling af følgesygdomme
senere i barndom, ungdom, tidlige voksenår
Samtaler er ikke ”gratis” ved manglende effekt
Let adgang til psykiatrifaglig sparring er et must
Kommunale indsatser bør være forankret ét sted, hvor der også er
konsulentbistand fra B&U psykiatrien – og hvor almen praksis også kender
vejen ind
Lettere at lave indsats tæt på barnets dagligdag, når man kan få sparring ved
behov = manglende effekt af indsats eller forværring af tilstand
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0040.png
Flerfaglighed og
samejerskab
Samejerskab: Giv den indsats, der passer bedst på
det givne tidspunkt – måske er der brug for alle 4
aktører på én gang?
Det kræver, at de forskellige fagligheder er let
tilgængelige
Det kræver, at forskellige sektorer er let
tilgængelige
Det kræver respekt for hinandens fagligheder – og
et genkendeligt sprog
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0041.png
Sen indsats betyder øget sygelighed, ødelagte
voksenliv, stressede og slidte familier osv….
Børn udvikler sig til unge – og dernæst til voksne
Derfor betyder tidlig opsporing og rette indsats meget mere, end vi
tror
Næsten halvdelen af børn med udviklingsforstyrrelser færdiggør ikke
grundskolen
Vi ved godt, hvad der skal til – hvorfor gør vi så ikke noget?
Selvskade (75%, der selvskader som voksne, er startet før det 16. år)
Misbrug
Kriminalitet
Øget risiko for udvikling af andre sygdomme som voksne (start på
udd, forældreskab, job) – også svære sygdomme som skizofreni
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0042.png
En grundlæggende præmis - opsummering
Det er ikke muligt at hindre, at børn fødes med udviklingsforstyrrelser.
Det er ikke muligt at forebygge sig ud af alle psykiske sygdomme.
Vi bør anerkende, at børn og unge bliver diagnosticeret – med diagnoser for både
fysiske OG psykiske lidelser.
Det ikke er en fejl at fejle noget i psyken eller at være født med en
udviklingsforstyrrelse.
Psykiske udviklingsforstyrrelser OG sygdomme er – ligesom fysiske sygdomme –
arvelige.
Man kan ikke tale en udviklingsforstyrrelse væk – hverken i primær sektor eller i
B&U
Vi kan forebygge udvikling af følgesygdomme, forværring og sikre bedre forløb
Vi skal sikre rette indsats via koordinering og flerfaglighed
Vi skal sikre mulighed for terapeutiske indsatser i den regionale psykiatri
Vi bør anerkende, at børn og unge måske skal medicineres for den psykiske
sygdom og/eller udviklingsforstyrrelse.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0043.png
En ambitiøs plan,
som gør en forskel
Vi skal have et tæt og forpligtende samejerskab med
primær sektor både før, under og efter
Faste møder i hver kommune mellem almen praksis,
socialforvaltning, PPR og B&U psykiatri
Gode og virksomme digitale løsninger, så kontakt
mellem alle aktører er muligt
Reel forebyggelse ligger i tidlig opsporing af særligt
udviklingsforstyrrelser – måske før skole?
Opsporing sker i tæt samarbejde med
konsulentfunktion fra B&U Psykiatrien
Mere behandling i B&U Psykiatrien igen:
Vi ved,
hvad der virker – men mangler hænder
Fastholdelse af speciallæger: Mulighed for at lave det,
man er uddannet til – også som overlæge, mulighed
for at lave godt samtidigt arbejde rundt om familien
sammen med aktører I primær sektor
PPR/kommunerne skal have mulighed for at løse
opgaverne med tilfredsstillende kvalitet både for
fagpersoner og borgere
Der skal være evidensbaserede tilbud i alle kommuner
med én indgang for alle (visiteres efter, hvordan
kommunen finder det bedst)
B&U psykiatri er en fast sparringspartner tæt på de
lettere behandlingstilbud i alle kommuner
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0044.png
Marianne Skjold Larsen
Direktør for Psykiatrifonden
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0045.png
13. januar 2022
Anbefalinger til den tidlige
indsats i kommunerne
v. Marianne Skjold Larsen, Direktør i Psykiatrifonden
45
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0046.png
Psykiatrifonden
• Privat, sygdomsbekæmpende
organisation, der arbejder for
indsamlede midler
• Etableret i 1996 af psykiateren Jes
Gerlach
• 22.000 støttemedlemmer
46
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0047.png
Børn og unges mentale sundhed er udfordret
Psykiske sygdomme er folkesygdomme – og
halvdelen af alle psykiske sygdomme begynder i
barne- og ungealderen
• Ca. 20 procent af alle unge oplever symptomer på en
psykisk sygdom inden voksenalderen
(Sundhedsstyrelsen, 2011)
• Mentale helbredsproblemer tidligt i livet er forbundet med
øget risiko for psykisk sygdom senere i livet (Vidensråd
for Forebyggelse, 2020)
• Mentale helbredsproblemer påvirker barnet psykisk,
fysisk og socialt - det påvirker familielivet, skolegangen
og fritidslivet
47
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0048.png
48
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0049.png
I stedet for mange døre,
skal familien kun møde én
Over halvdelen af børn henvist til BUP har
haft psykiske vanskeligheder i mere end 5
år på tidspunktet for visitation (Kjærgaard
Hansen, 2021), og længere
symptomvarighed er forbundet med
sværere sygdom
Det bør være lige så let og naturligt for
børn og unge at få effektiv og tidlig hjælp,
hvis de har ondt i psyken, som hvis de har
ondt i en tand
49
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0050.png
50
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0051.png
Anbefalinger til det nye tilbud om
forebyggelse og lettere behandling
1.
2.
3.
4.
5.
Tilbuddet skal findes i alle kommuner og skabe lighed
Tilbuddet skal være evidensbaseret
Tilbuddet skal være lettilgængelig og hurtigt igangsat
Tilbuddet skal tilpasses barnets behov
Tilbuddet skal hjælpe barnet hele vejen rundt
51
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0052.png
Tilbuddet skal sikre:
• At barn og familie får hurtig afklaring af behovet for hjælp gennem
grundig visitation
• At effekten af indsatserne følges og udvikles løbende
• Og ikke mindst: Viser visitationsprocessen, at et barn har brug for
hjælp i psykiatrien, skal det nye tilbud være den hurtige vej til den
højt specialiserede hjælp der
52
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0053.png
Vi har ikke råd til at lade være…
Psykisk mistrivsel har store menneskelige og samfundsøkonomiske omkostninger
Psykisk mistrivsel har negativ betydning her og nu og kan gøre det vanskeligt for den unge at
gennemføre en uddannelse
Et dansk registerstudie har vist at psykisk sygdom i barnealderen er forbundet med øget risiko for
enten ikke få en 9-klasse-afgangseksamen eller at få et betydeligt lavere karaktergennemsnit
(Dalsgaard, 2020)
Psykisk mistrivsel kan udvikle sig til psykisk sygdom, nedsat erhvervsevne og øget brug af
sundhedsydelser
53
Psykiatrifonden.dk
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0054.png
Pia Jeppesen
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Forskningsleder for Mind My Mind
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0055.png
Mind My Mind til børn og unge med
angst, depressive symptomer og
adfærdsproblemer i alderen 6-16 år
Pia Jeppesen
Professor, PhD, overlæge
Psykiatrien Region Sjælland
Afdeling for Børne- og Ungdomspsykiatri
Forskningsenheden
Mobil: 23969929
Mail:
[email protected]
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Region
Hovedstadens Psykiatri
Forskningsenheden
Mail:
[email protected]
&
Institut for Klinisk Medicin ved det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet,
Københavns Universitet.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0056.png
Forældre efterlyser
• At de bliver taget alvorligt
• Selvhenvendelse
• Tydelig indgang
• Sammenhængende og individuelt forløb
• Mestring
• Opfølgning
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0057.png
Stepped care
Børne- og
ungdomspsykiatri
Individuel indsats
Gruppebehandling
Hjælp til selvhjælp
57
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0058.png
Mind My Mind
belastende
symptomer
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0059.png
MMM indhold
• Evidensbaserede kognitive og
adfærdsterapeutiske metoder
• Fleksibel tilpasning
• 9 - 13 individuelle sessioner
• PPR-psykolog på/ved skolen
• Forælder er med som støtte for barnet
• Video-feedback og supervision til
psykologer
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0060.png
Lodtrækningsforsøg med 396 børn i fire kommuner viste en betydelig
bedre effekt af MMM versus MAU
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0061.png
Mind My Mind virker:
89,9% gennemførte behandlingen (9-13 sessioner)
Mindre symptombelastning i skole, hjem, blandt kammerater og i fritiden
Færre symptomer
Bedre funktion, skolefremmøde og livskvalitet (velvære).
Ingen skadelige effekter -
Flere børn i kontrolgruppen fik selvmordstanker
Svarene fra børnene og skolelærere bekræftede de gavnlige effekter
Der var ikke forskel på effekten af MMM på tværs af kommunerne
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0062.png
Mind My Mind har potentiale til at skabe store
samfundsøkonomiske gevinster:
1. Samfundet slipper for at opstarte og vedligeholde flere
forskellige programmer
2. Børn og unge slipper for flere forskellige behandlingsforløb
3. Løbende dataopsamling sikrer kvalitet og udvikling
4. Nye terapier kan indarbejdes i modellen
5. Gevinsterne bliver større, jo længere effekterne holder
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0063.png
Mind My Mind lever op til anbefalingerne fra
Vidensråd for Forebyggelse
til en national strategi:
• Indfør
evidensbaserede indsatser
Koordiner
på nationalt niveau
Evaluer
indsatserne for den enkelte borger
Opbyg kompetencer
lokalt
Kvalitetsudvikling og forskning
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0064.png
SIDE
64
Flere og flere søger hjælp i en yngre alder
DER BRUG FOR HANDLING NU
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0065.png
Trine Rønne
Leder af FamilieNetværket & Psykologgruppen
Stefan Marius Stendahl
Psykolog, Næstved Kommune
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0066.png
MIND My Mind
i psykologgruppen
Næstved Kommune
Psykolog Stefan Stendahl
Psykolog og leder Trine Rønne
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0067.png
Mind MY Mind
- Opstart i Psykologgruppen efteråret 2017
- Fik uddannet 5 psykologer til MMM terapeuter i 2017
- Fik uddannet 2 psykologer til MMM terapeuter i 2021
- Pr. 1/3 2022 vil 7 terapeuter udfører MMM på et samlet timetal på
119 timer, svarende til 3,2 fuldtids stilling.
- Velintegreret i Psykologgruppen og Næstved Kommune
- Politisk opbakning med 1 mill. Kr. om året
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0068.png
Mind My Mind er i Næstved Kommune
- Et før foranstaltningstilbud
- Lettere behandling i PPR
- Udbredt via presse, pjecer, hjemmeside, samarbejdspartnere
- 319 forløb siden 2017
- 45 på venteliste
- Kontinuerligt arbejder vi på at nedbringe ventetiden
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0069.png
- Der er et stigende antal børn/unge med symptomer på mistrivsel i
Næstved Kommune.
- MMM til børn/unge med symptomer på angst, depressioner og
adfærdsvanskeligheder.
- Kendetegnet ved hurtig hjælp til børn/unge via deres forældres
henvendelse.
- Forløbet tilpasses det enkelte barn/unge uanset om det har angst,
depressive symptomer, adfærdsvanskeligheder eller en kombination
af disse vanskeligheder.
MIND MY MIND
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0070.png
Effekt af MMM i Næstved Kommune
Stor betydning at med forældrehenvendelse
- Betydelig effekt over de 18 uger, som behandlingen varede
- Effekten måles via spørgeskema til forældre og børn/unge
-
- MMM har medført ændring på følgende livsvigtige områder :
-
-
-
-
-
-
-
Følelsesmæssige belastning
Funktion i:
Hjem
Skole
Blandt kammerater
Og i fritiden.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0071.png
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0072.png
Alle typer familier henvender sig
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0073.png
Forældre kommer ofte med en oplevelse af
magtesløshed
De får en erkendelse, en viden og værktøjer til at handle
Børn og forældre deltager aktivt i forløbet – i samtaler
og mellem samtaler
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0074.png
I behandlingen
Opbygger vi en relation til barn og forældre – skaber et
trygt rum
De forpligter sig til at arbejde med tingene –
børnene/forældre vil gerne vise hvordan de har trænet
og anvendt teknikker
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0075.png
Eksempler
Ung pige angst i forhold til klima og præstationsangst
Adfærdsforløb med dreng på 8 år
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0076.png
Depressiv dreng på 10 år
Dreng på 9 år med skolevægring
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0077.png
Janet Samuel
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget
Kontorchef, Kommunernes Landsforening
Folketinget
| 13. januar 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0078.png
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG - HØRING OM BØRN OG UNGES TRIVSEL
DEN 12. JANUAR 2022
KL INDSPIL TIL LØSNING I
KOMMUNERNE PÅ PSYKOLOGHJÆLP
TIL BØRN OG UNGE MED ANGST OG
DEPRESSIVE SYMPTOMER
V. Janet Samuel, Kontorchef i KL
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0079.png
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG - HØRING OM BØRN OG UNGES TRIVSEL
FORUDSÆTNINGER
DEN 12. JANUAR 2022
Serviceudvidelse til den
givne økonomi, der
bygger videre på
eksisterende lovgivning
og tværgående
samarbejde
Èn indgang for børn,
unge og familier
Screening til konkret
indsats eller henvisning
til andre af kommunens
tilbud og private
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0080.png
INDSÆT TITEL
INDSÆT EMNE
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0081.png
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG - HØRING OM BØRN OG UNGES TRIVSEL
Afgrænsning af målgruppen
• Definition og
Svære tilfælde af
afgrænsning
angst og depression,
skal
der kræver diagnose
præciseres
og Behandling i
og aftales
psykiatrien
mellem
psykiatri og
kommune
med henblik
Lettere behandling til
på at
børn og unge med
henvise til
angst og depression
rette
behandling i
psykiatrien
• screening
fx ved brug
og
af fremskudt
visitation til
Børne- og
lettere
unge
behandling
psykiatri
DEN 12. JANUAR 2022
Almen forebyggelse i
dagtilbud og skoler
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0082.png
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG - HØRING OM BØRN OG UNGES TRIVSEL
EKS. PÅ INDFASNING OVER TID
DEN 12. JANUAR 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Præsentationer fra udvalgets høring den 12. januar 2022 om børn og unges trivsel
2512265_0083.png
FOLKETINGETS SUNDHEDSUDVALG - HØRING OM BØRN OG UNGES TRIVSEL
KL ANBEFALER
• Opgaven omkring lettere behandling af
angst og depressive symptomer hos børn
og unge placeres i kommunerne
• Økonomien skal følge med
• KL er med til at konkretisere, hvordan
opgaven udvikles og implementeres over en
årrække
Link til KL indspil:
https://www.kl.dk/media/29758/kl-indspil.pdf
DEN 12. JANUAR 2022