Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2509320_0001.png
Høring om børn og unges trivsel
Sundhedsudvalget afholder
onsdag den 12. januar kl. 9.00-11.30
høring om børn og unges trivsel (vær. 1-
133).
Formål
Udvalget ønsker under høringen bl.a. at få fremlagt fakta om børn og unges trivsel med fokus på mental
sundhed, alvorlig mistrivsel eller (begyndende) psykisk sygdom.
Udvalget ønsker også at få fremlagt konkrete forslag og anbefalinger til, hvordan en kommende 10-årsplan
for psykiatrien kan adressere udfordringer med børn og unges mistrivsel og psykiske sygdom.
Andre spørgsmål, som også ønskes belyst, er, hvordan man kan lave forpligtende samarbejder mellem
indsatser (gerne ved at fremhæve gode eksempler), og hvordan børn og unges mistrivselstegn kan ses i
kontekst af skole, PPR, familie, fritid, sociale medier m.m., inden problemerne bliver for store.
Program
9.00-9.05
Velkomst og introduktion
-
Jane Heitmann (V), formand for Sundhedsudvalget og ordstyrer under
høringen
Velkomst og introduktion til høringen.
9.05-9.45
Oplæg ved inviterede oplægsholdere
-
Noemi Katznelson, professor, leder af Center for Ungdomsforskning, Institut
for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
København (ca. 10. min.)
Den ene statistisk efter den anden beretter om stigende mistrivsel blandt unge.
Offentlige udgifter i kommunerne til specialområdet stiger og antallet af henvendelser i
psykiatrien ligeså. Meget peger i retning af, at unges trivsel er under pres. Men hvad
er egentlig på færde?
Med afsæt i sociologien og socialpsykologien vil oplægget indkredse unges trivsel,
mistrivsel og udsathed i dag og se på, hvilke ungdomsliv, fortællinger og
sammenhænge, der gemmer sig bag tallene. Hvor er der grund til bekymring og
handling
og hvor er der grund til at mane til besindelse og ro? Og hvad kalder på
særligt psykiatrien i den sammenhæng?
-
Carsten Obel, professor, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
(ca. 10 min.)
Vi ved efterhånden meget om, hvordan vi hjælper børn og unge, som allerede har
mentale sundhedsproblemer, men omvendt ved vi ikke ret meget om tidlige
forebyggende indsatser, om lokale variationer, om hvordan samfundsudviklinger som
skærmbrug, tidlig rygestart, rutinebrug af smertestillende medicin, mobning osv.
påvirker børn. Der er brug for et langt bedre løbende overblik; et integreret
læringssystem, som sikrer, at de mange gode tiltag og erfaringerne med disse, som
udvikles tæt på børnene og deres familier, opsamles systematisk i kommunerne og
dernæst gerne centralt og danner baggrund for læring. Vi startede i 2007
Skolesundhed.dk og med en samlet investering fra Trygfonden på omkring 50 mio. kr.
for 2015-2022 er BørnUngeLiv i regi af Komiteen for Sundhedsoplysning skaleret til
83 kommuner. De overtager til nytår ejerskabet i en foreningskonstruktion, og det
giver et potentiale for fællesdrift og fælles læring.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Program for Sundhedsudvalgets høring 12/1-22 om børn og unges trivsel
2509320_0002.png
-
Linda Hardisty Bramsen, formand for Børne-og Ungdomspsykiatrisk Selskab,
og ledende overlæge, Børne- og Ungdomspsykiatrien, Region Nordjylland
BUP’s oplæg vil fokusere på indsatsen på den gruppe af børn, der fødes med
udviklingsforstyrrelser som autisme, ADHD/ADD og mental retardering, og hvordan vi
kan sikre en meget tidligere udredning og dermed fokuseret indsats i primær sektor
så tidligt, at vi rent faktisk kan forebygge udvikling af følgesygdomme som svær
angst, depression eller funktionshæmmende depressive symptomer, selvskade,
spiseforstyrrelser m.m.
Indsatsen bør fokuseres i et tværsektorielt samarbejde, idet symptomerne på f.eks.
autisme og ADHD/ADD ofte kan ligne almindelige tilstande, men hvor vi med en
specialiseret viden, sammen med f.eks. PPR/lærere og/eller relevant personale fra
børne-og familieforvaltninger, i langt højere grad kan sætte ind tidligt. BUP foreslår
derfor bl.a. en model til faste og gensidigt forpligtende møder mellem den regionale
børn- og ungepsykiatri, skoleforvaltning, børne-og familieforvaltninger og almen
praksis, hvor vidensdeling, sparring, koordinering og networkning kan ske.
9.45-10.25
Oplæg ved inviterede oplægsholdere (fortsat)
-
Marianne Skjold Larsen, direktør for Psykiatrifonden (ca. 8 min.)
Psykiatrifonden præsenterer en række anbefalinger til den tidlige indsats i
kommunerne: I hver skoleklasse sidder der i gennemsnit et til to børn, som mistrives
psykisk. I Psykiatrifonden mener vi, at den stigende psykiske mistrivsel blandt børn og
unge kræver et nyt, ensartet kommunalt tilbud om forebyggelse og lettere behandling i
hele Danmark. Et tilbud, der kunne ligge dør om dør med skoletandplejen, og bestå af
forskellige effektive indsatser, der bredt kan hjælpe børn og unge i psykisk mistrivsel.
Det bør nemlig være lige så let og naturligt for børn og unge at få effektiv og tidlig hjælp,
hvis de har ondt i psyken, som hvis de har ondt i en tand.
-
Pia Jeppesen, forskningsleder for Mind My Mind (ca. 8 min.)
Børn, der mistrives, betaler en høj pris i form af f.eks. skolevægring, problemer med at
fastholde venskaber og ensomhed og isolation i stedet for at deltage på lige fod med
deres kammerater i skole og fritid. Mind My Mind kan hjælpe den målgruppe af børn og
unge (6-16 år), der har symptomer på angst, depression og adfærdsvanskeligheder,
som er de vanskeligheder, der optræder hyppigst blandt børn i skolealderen. Mind My
Mind er udviklet og afprøvet i et forskningsstudie sammen med fire kommuner og to
regioner, og studiet viser, at belastningen af følelsesmæssige og adfærdsmæssige
problemer hos barnet faldt signifikant mere i Mind My Mind-gruppen sammenlignet med
kontrolgruppen.
-
Trine Rønne, leder af FamilieNetværket & Psykologgruppen, og Stefan
Marius Stendahl, psykolog, Næstved Kommune (ca. 8 min.)
Næstved Kommunes arbejde med børn og unges trivsel, herunder med fokus på
kommunes arbejde med PPR og Mind My Mind og erfaringerne hermed.
-
Janet Samuel, kontorchef, Kommunernes Landsforening (ca. 8 min.)
Børn og unge i psykisk mistrivsel er de seneste år steget markant. Den kommende
10-årsplan for psykiatrien adresserer netop dette problem på børneområdet. KL
Fortæller her om kommunernes indspil til, hvordan kommunerne kan løse denne nye
opgave med fokus på at sikre børn og unge i såvel almenområdet som tilbud om
lettere behandling.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Program for Sundhedsudvalgets høring 12/1-22 om børn og unges trivsel
2509320_0003.png
10.25-10.35
Pause
Kort pause.
10.35-11.25
Spørgsmål fra udvalget til oplægsholderne
Udvalget stiller spørgsmål til oplægsholderne, som svarer og kommenterer på
spørgsmålene.
Korte afsluttende bemærkninger fra oplægsholderne på baggrund af høringen.
11.25-11.30
Afrunding
-
Jane Heitmann (V), formand for Sundhedsudvalget og ordstyrer
Afrunding af høringen og tak for i dag.
Tidspunkt, form og afvikling
Høringen bliver afholdt onsdag den 12. januar 2022 kl. 9.00-11.30 i vær. 1-133 i Folketinget.
Høringen bliver tv-transmitteret på Folketingets tv-kanal og
www.ft.dk.
Der er ikke adgang til at overvære høringen som tilhører i mødelokalet i Folketinget.
Høringen bliver indledt med oplæg af de inviterede oplægsholdere. Udvalget kan efter de enkelte oplæg stille
nogle få spørgsmål af afklarende karakter, men det tilstræbes, at alle oplægsholdere kommer til orde og får
givet oplæg i den første del af høringen.
Når alle oplægsholdere har holdt deres oplæg, er der spørgsmål fra udvalget til oplægsholderne.
Sundhedsudvalget har inviteret Børne- og Undervisningsudvalget og Social- og Ældreudvalget til at deltage i
høringen.
Baggrundsmateriale
Folketingets Biblioteket vil forud for høringen udarbejde baggrundsmateriale til udvalget.
Baggrundsmaterialet vil også blive gjort tilgængelig på ft.dk.