Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2509008_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til høringspartnerne jf. vedlagte liste
Dato: 04-01-2022
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPBDH
Sagsnr.: 2108664
Dok. nr.: 1934657
Høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (Lægers varetagelse af vaccinationer,
Statens Serum Instituts virke i internationale samarbejder,
forsyningspligt for vacciner m.v., opgavevaretagelse i MiBa og
regulering og forrentning af erstatnings- og
godtgørelsesbeløb).
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Lægers varetagelse af
vaccinationer, Statens Serum Instituts virke i internationale samarbejder,
forsyningspligt for vacciner m.v., opgavevaretagelse i MiBa og regulering og
forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb).
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder 5 overordnede delelementer, som er uafhængige af
hinanden.
1.
Lægers varetagelse af vaccination
Det foreslås at ændre sundhedslovens § 158, stk. 2, nr. 3, mhp. at bemyndige
sundhedsministeren til at kunne fastsætte nærmere krav til det organisatoriske
tilhørsforhold for de læger, der vil kunne indgå i varetagelsen af en konkret
vaccinationsopgave eller et vaccinationsprogram, f.eks. læger i specifikke sektorer
eller funktioner. Formålet er at sikre, at de centrale sundhedsmyndigheder kan
tilrettelægge offentlige vaccinationsindsatser på en samfundsmæssigt og
sundhedsfagligt hensigtsmæssig måde under hensyntagen til forhold vedrørende
eksempelvis kompetencer, kapacitet, nærhed, distribution, spild, prioritering af
særlige målgrupper m.v.
2.
Statens Serum Instituts forsyningspligt
Det foreslås at præcisere Statens Serum Instituts forsyningspligt i sundhedslovens §
222, stk. 1, for vacciner og beredskabsprodukter. Formålet er at tydeliggøre, dels at
instituttet udover at fremskaffe vacciner og beredskabslægemidler også lagrer og
distribuerer disse. Dels at instituttet har kompetence til at beslutte, hvilke
myndigheder eller private virksomheder som instituttet kan distribuere vacciner og
beredskabsprodukter til, herunder afskære distribution til, med det formål at sikre
forsyningen til de offentlige vaccinationsprogrammer og f.eks. nedbringe risiko for
spild af vacciner og beredskabsprodukter m.v.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Udkast til forslag om Lov om ændring af lov om sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts virke i internationale samarbejder, forsyningspligt for vacciner m.v., opgavevaretagelse i MiBa og regulering og forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb), fra sundhedsministeren
3.
Statens Serum Instituts opgavevaretagelse i relation til grænseoverskridende
sundhedsrisici
Det foreslås, at formålsbestemmelsen i sundhedsloven § 222, stk. 1, vedrørende
Statens Serum Institut præciseres, så den afspejler, at Statens Serum Institut er
centrallaboratorie og har referencefunktioner nationalt og internationalt, f.eks. i
relation til grænseoverskridende sundhedsrisici. Formålet er at tydeliggøre hjemlen
til, at Statens Serum Institut kan varetage referencefunktioner i forhold til diagnostik
m.v. både nationalt og internationalt, samt udveksle oplysninger med andre
udenlandske referencelaboratorier og samarbejdspartnere, herunder lande uden for
EU/EØS.
4.
Drift og forvaltning af visse nationale databaser og registre
Det foreslås at fastsætte, at Statens Serum Institut er ansvarlig for drift og forvaltning
af visse nationale databaser og registre, som instituttet allerede i dag drifter, samt at
bemyndige sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om drift og
forvaltning af disse databaser og registre, herunder om behandling af
personoplysninger heri. Særligt for så vidt angår Den Danske Mikrobiologidatabase
(MiBa), er det hensigten med lovforslaget at fastsætte, at Statens Serum Institut
fremadrettet skal være den eneste dataansvarlige for personoplysninger i MiBa,
modsat i dag, hvor instituttet både er dataansvarlig for en delmængde af
personoplysningerne, og samtidigt også er databehandler på vegne af de fem
regioner. Formålet med de foreslåede ændringer skal bl.a. ses i lyset af, at der i
forbindelse med covid-19-pandemien har vist sig at være behov for at kunne agere
hurtigt og resolut i forhold til bl.a. udviklingsopgaver m.v.
5.
Regulering og forrentning af patienterstatninger (lovforslagets § 2)
Højesteret afsagde den 4. december 2020 dom i en sag, som fundamentalt ændrede
Patienterstatningens og Ankenævnet for Patienterstatningens mangeårige praksis for
fastsættelse af tidspunktet for forrentning af tilkendte erstatnings- og
godtgørelsesbeløb. Dommen vil betyde, at rentedatoerne fremadrettet i hver enkelt
anerkendt sag vil skulle fastsættes subjektivt og skønsmæssigt. Det vil risikere at
medføre mindre forudsigelighed og gennemsigtighed og for borgerne et øget behov
for anvendelse af professionel bistand. Dommen vil også betyde, at både
Patienterstatningen og de erstatningspligtige vil få store ekstraomkostninger til
administration. Dette vil kunne føre til forlængede sagsbehandlingstider, anker og
retssager.
Med lovforslaget foreslås ændringer af patienterstatningsordningen, som skal
modvirke konsekvenserne af ovenævnte dom fra Højesteret. Der foreslås en
beregningsmodel, som er gennemskuelig og forståelig, og som ikke vil nødvendiggøre
professionel bistand for borgerne, og som forenkler lovens administration, samtidigt
med at der opnås en værdisikring af patienternes erstatning, imens sagsbehandlingen
pågår.
Ændringen vil imidlertid også betyde, at der vil blive givet færre renter af
erstatningen men til gengæld en noget højere erstatning, som dog ikke helt opvejer
de færre renter.
Ændringen gennemføres ved at ændre klage- og erstatningslovens regler om
regulering og forrentning af patienterstatninger og -godtgørelser. Regulerings- og
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Udkast til forslag om Lov om ændring af lov om sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts virke i internationale samarbejder, forsyningspligt for vacciner m.v., opgavevaretagelse i MiBa og regulering og forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb), fra sundhedsministeren
2509008_0003.png
forrentningstidspunktet af erstatninger og godtgørelser flyttes fra forfaldstidspunktet
i erstatningsansvarsloven til tidspunktet for Patienterstatningens afgørelse
Proces
Sundhedsministeriet skal bede om at modtage evt. bemærkninger til udkastet senest
den 1. februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til [email protected].
Med venlig hilsen
Berit Dea Hvolby
Side 3