Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
Foretræde om
patientjournaler
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
tirsdag den 7. december 2021
I foretrædet: En patient og Niels Jørgen Langkilde, Formand for
Patientforeningen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Tak for muligheden
Tak for den hurtige mulighed for foretræde
I foretrædet deltager:
1. En patient, der præsenteres for udvalget og
2. Niels Jørgen Langkilde, formand for Patientforening
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Patientjournalernes brug
Patientjournalerne er uhyre vigtige dokumenter. De bruges navnlig af
-
Lægerne til deres indbyrdes kommunikation, og til fastholdelse af
patientforløbets enkeltheder,
-
Sygeplejersker og andet relevant sundhedspersonale,
-
Patienten,
-
Familie og pårørende,
-
Domstolene, og
-
Forsikringsselskaberne.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Patientjournalernes værdi og troværdighed
Patientjournalerne tillægges stor troværdighed i
-
Sundhedssystemet, hvor der handles meget på dem,
-
Retssystemet, hvor de anses for uhyre stor troværdighed som beviser,
-
Forsikringsverdenen, hvor de danner grundlaget for mange
erstatninger og mange afslag.
Patienter og pårørende har mere blandede oplevelser:
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Problemer med journalsystemet: Falske tekster
Både DR, TV 2, TV 2/FYN, Fyens Stiftstidende, Berlingske Tidende,
Information og Politiken har bragt programmer og artikler, der viser
-
At læger har indført behandlinger, som aldrig har fundet sted.
Der er bl.a. muligt og ganske let, fordi patienterne ikke skal kvittere for
behandlinger efter konsultationer og behandlinger. Motivet er her at
skaffe de pågældende læger ekstra indkomster.
Gennemfør et kvitteringssystem og brems denne slags snyd.
Gennemfør en rettelsesprocedure, så den slags opslag hurtigt kan
fjernes.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
I den anden ende: Sjusk og misforståelser
Patientjournalerne er derudover fyldt med sjusk, misforståelser og
udeladelser.
Det kan ikke undgås, men det kan begrænses ved at patienter og deres
af dem autoriserede hjælpere kan kommentere på
journalindførelserne. Det bør undersøger ved forsøg om det er en
mulighed.
Mere tid til journalskrivningen kan måske også forbedre systemet.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Fejl der direkte skader patienterne
Der er i sundhedssystemet patienter, der er blacklistet, der er
behandlet galt for at dække over systemets tidligere fejl eller udstyret
med en eller flere diagnoser, som patienten, de pårørende og evt.
Patientforeningen ikke finder rigtige. Disse konflikter kan gå ret så
meget i hårdknude.
Her skrives journalerne som et forsvarsskrift for den behandling – eller
manglende behandling – som pågår.
Her indføres prøver som normale, skønt de aldrig er taget.
Her høres lyde, mærkes reaktioner og lignende, som patienterne og de
medfølgende pårørende ikke på nogen måde kan genkende.
Her beskrives patienterne på en fejlagtig og nedgørende måde.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Bortkomne journaler
Et særligt problem er bortkomne journaler.
Det er sket i en række klagesager.
Juridisk praksis skal være:
Hospitalet skal lægges til last for journalens bortkomst.
Det sker desværre ikke i praksis.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Et eksempel 1/2
Journalnotat: ”Pt er fra starten meget vred og syntes vi er ukompetente til vores job”.
Afskrift og optagelse viser, at dette passer ikke med, hvad der faktuelt er sagt. Jeg er spørgende og
undersøgende gennem hele samtalen. Jeg har I samtalen ikke kaldt nogen for inkompetent.
Journalnotat: ”Pt ved at vi flere gange har været skyld i at han ikke kaan få ordnet sine tænder, da vi ikke vil
samarbejde”
Afskrift og optagelse viser, at dette passer ikke. Jeg forklarer faktisk, hvor det går galt, og på en pæn
måde ud fra, at det er kritik af deres
procedure
.
Journalnotat: ”Pt siger han ikke ønsker at have noget med os at gøre mere og til det svarer jeg, at han
naturligvis er i sin gode ret til at sige nej til vores hjælp”.
Det fremgår tydeligt af afskrift og optagelse, at der aldrig I samtalen er sagt, at jeg ikke vil have
nogen med dem, at gøre, og dette gøres sygeplejersken opmærksom på. Jeg siger, at jeg over for den
pågældene sygeplejerske må give op, og starte forfra ved, at kontakte tandlægen igen, som forsinker
forløbet yderligere.
Båndet findes. Det er ikke redigeret. Var der sket redigering, så vil det kunne ses.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Et eksempel 2/2
Journalnotat-Citat - Pt's verbale sprog er ualmindelig truende og
nedladende. Da jeg siger at jeg ikke ønsker at lægge øre til mere og at
han ervelkommen til at ringe tilbage, når han er faldet ned og kan tale
ordentligt til mig. Dette afføder endnu en grim svale afgloser om, hvor
uduelige vi er i denne afdeling – Citat slut.
Jeg har ikke på noget tidspunkt har været truende eller
nedladende i samtalen, og dette fremgår også af afskrift og en
optagelse, så det er en grov og usand gengivelse, hun her har
skrevet.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Men der kan da klages….
Patienterne burde klage over dette, men de fleste tør ikke af risiko for
en ringere behandling og en placering længere nede på ventelisterne.
Eller de gør det ikke for at sikre sig hemmeligholdelse af deres sygdom.
Det er kendt viden, at hvis patienter klager, så får de stort set aldrig
medhold.
Patientforeningen får rigtig mange klager over fejlagtige journaler. I går,
mandag, er der f. eks. kommet fire sager ind. Vi får ofte båndudskrifter
for konsultationer, der slet ikke passer med journalføringen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Politianmeldelse
Vi har en patient med her i dag. Patienten har nu følt sig så groft hængt
ud i journalen, at der er sket en anmeldelse til politiet, og den er nu på
vej gennem systemet.
Der er også efter Patientforeningens opfattelse en klar overtrædelse af
straffeloven.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
2498077_0013.png
Straffelovens §175
1.Den, der for at skuffe i retsforhold i offentligt dokument eller bog, i
privat dokument eller bog, som det ifølge lov eller særligt
pligtforhold påhviler den pågældende at udfærdige eller føre, eller i
læge-, tandlæge-, jordemoder- eller dyrlægeattest afgiver urigtig
erklæring om noget forhold, angående hvilket erklæringen skal tjene
som bevis, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
2.Stk. 2.
3.På samme måde straffes den, der i retsforhold gør brug af et sådant
dokument eller en sådan bog som indeholdende sandhed.
4.Stk. 3.
5.Bestemmelserne i
stk. 1
og
2
finder tilsvarende anvendelse, når
dokumentet eller bogen er udfærdiget eller føres på andet læsbart
medie.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Regler for rettelser i patientjournaler
Rettelser
•§
20.
Oplysninger i patientjournalen må ikke slettes eller gøres
ulæselige.
•Stk.
2.
Er det nødvendigt at rette eller tilføje i patientjournalen, skal
det ske på en sådan måde, at den oprindelige tekst bevares. Det skal
fremgå, hvem der har foretaget rettelsen eller tilføjelsen og hvornår.
•Stk.
3.
I en elektronisk patientjournal skal den oprindelige version af
oplysninger, der er ændret ved at rette, tilføje, skærme, blokere eller
lignende, fortsat være tilgængelige.
BEK nr 1225 af 08/06/2021, Sundhedsministeriet, Journalføringsbekendtgørelsen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
Patientforeningens forslag
Patientforeningen opfordrer Regering og Folketing til at
1. Indføre et kvitteringssystem for alle konsultationer og behandlinger
til at modvirke snyd, fejl og sjusk
2. Sikre at åbenbare fejlagtige journalindførsler hurtigt fjernes, så de
kun bliver tilgængelige ved patientens accept
3. Gennemføre en informationskampagne omkring vigtigheden af
journalernes omhyggelige udarbejdelse
4. Gennemføre et samlet journalsystem og dermed skrotte
sundhedsplatformen i Østdanmark
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 107: Præsentation fra Patientforeningens foretræde 7/12-21 om journalføring
2498077_0016.png
Tak fordi I lyttede. Er der spørgsmål?
Efter foretrædet kan der sendes spørgsmål til
[email protected]
Patientforeningen
Rishøjvej 2, 2 th, nordfløjen
5672 Broby