Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2497837_0001.png
NOTAT
09-12-2021
EMN-2021-01196
1484711
Kommissorium for Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem
Det er afgørende, at alle danskere uanset bopæl kan komme i kontakt med
alarmsystemet, når de har behov for det. Står man som borger i en akut situa-
tion, skal man kunne ringe 112 med vished om, at man hurtigt får den rette
hjælp.
Derfor har regeringen aftalt med Danske Regioner at nedsætte ”Taskforce for
et robust og trygt 112 akutsystem”. Det skal ses i lyset af det stigende antal
opkald, som sundhedsberedskabet har modtaget via 112 og afledte stigninger
i køopkald til de regionale AMK-vagtcentraler i løbet af sommeren 2021. Task-
forcen skal komme med konkrete løsninger for at styrke robustheden og tryg-
heden i sundhedsberedskabets telefoniske håndtering af opkald via 112 på
tværs af landet. Danske Regioner står som formand for taskforcen i spidsen for
at drive arbejdet.
Taskforcens formål og opgaver
Taskforcen skal:
Pege på tiltag og anbefalinger til at styrke robustheden i forhold til
sundhedsberedskabets håndtering af 112-opkald
Pege på tiltag og komme med anbefalinger til at styrke grundlaget for
at forudse og planlægge håndteringen af forudsigelige spidsbelastnin-
ger
Komme med forslag til, hvordan samarbejdet mellem 112-alarmcentra-
lerne og AMK-vagtcentralerne om viderestilling og håndtering af op-
kald kan styrkes
Komme med oplæg til en ensartet opgørelse af data for opkald modta-
get via 112 på tværs af regionerne
Pege på tiltag og komme med anbefalinger til at styrke mulighederne
for at udnytte beredskaber på tværs af regioner
Komme med anbefalinger til at sikre, at den præhospitale kapacitet
bruges optimalt – herunder styrke mulighederne for visitation af am-
bulanceture.
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 104: Orientering om vedtaget kommissorium for Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem, fra sundhedsministeren
Taskforcen skal i forbindelse med udarbejdelsen af de konkrete tiltag bl.a.:
Undersøge mulighederne for at forbedre og standardisere regionernes
procedurer for at håndtere overløbsopkald (herunder procedurerne
for at sende sundhedsfaglig hjælp til borgere i tilfælde, hvor der ikke
opnås kontakt til en sundhedsfaglig medarbejder)
Undersøge mulighederne for et integreret disponeringssystem for de
fem regionale AMK-vagtcentraler med henblik på at hjælpe hinanden
med visitation af opkald i spidsbelastningsperioder samt styrke mulig-
hederne for at disponere ambulancer på tværs af regionsgrænser
Undersøge om der er andre organisatoriske løsninger og/eller faglighe-
der, som kan være med til at styrke robustheden ved spidsbelastnings-
perioder
Undersøge mulighederne for at styrke monitoreringen og grundlaget
for at kunne planlægge bemandingen på AMK-vagtcentralerne bl.a. i
forhold til at kunne håndtere forudsigelige spidsbelastninger
Undersøge mulighederne for at styrke samarbejdet omkring 112-hånd-
tering med 112-alarmcentralerne (Hovedstadens Beredskab og Rigspo-
litiet), herunder at standardisere procedurerne for viderestilling af op-
kald fra hhv. Rigspolitiet og Hovedstadens Beredskab. I den forbindelse
kan det få betydning, at Rigspolitiet er i gang med at forberede indkøb
af en ny 112 løsning
Afdække aktivitetsudviklingen på det præhospitale område samt erfa-
ringer og løsningsmodeller med at styrke mulighederne for visitation af
ambulanceture.
Taskforcens arbejdsform
Det er hensigten, at taskforcens arbejde bl.a. skal munde ud i konkrete til-
tag, som løbende implementeres i repræsentanternes egne organisationer.
Løsningsforslag eller anbefalinger som forudsætter organisatoriske ændrin-
ger eller økonomiske prioriteringer, fremlægges løbende til beslutning i re-
levante fora.
Arbejdet i taskforcen skal understøtte, at regionerne lærer af hinandens er-
faringer og sikrer udbredelse af gode løsningsmodeller mellem regionerne i
forhold til de opgaver, som taskforcen skal løfte.
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 104: Orientering om vedtaget kommissorium for Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem, fra sundhedsministeren
Danske Regioner vil løbende orientere sundhedsministeren om arbejdet,
som vil holde Folketingets Sundhedsudvalg orienteret. Det forventes, at ta-
skforcen medio 2022 vil komme med en afrapportering af deres anbefalin-
ger og de tiltag, som taskforcen har nået at sætte i værk.
Sammensætning af taskforcen
2 repræsentanter på ledelsesniveau fra hver region (fx en blanding
af planlægningschefer, præhospitale direktører og vagtcentralche-
fer)
2 repræsentanter fra Rigspolitiets Center for Beredskabskommuni-
kation og Hovedstadens Beredskab
1 repræsentant fra Sundhedsministeriet
1 repræsentant fra Sundhedsstyrelsen
Formandskabet varetages af Danske Regioner ved Erik Jylling.
Taskforcen kan i relevant omfang indhente internationale erfaringer (fx
omkring personalesammensætning og it-løsninger) med henblik på at
skabe robusthed i den borgerrettede visitation. Taskforcen kan nedsætte
ad hoc arbejdsgrupper og/eller inddrage eksisterende relevante kredse
med henblik på at udarbejde beslutningsoplæg mv.
Taskforcens formandskab varetages og sekretariatsbetjenes af Danske Re-
gioner.
Udgangspunktet for taskforcens arbejde er udgiftsneutralitet.
3