Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2501242_0001.png
Replik til social- og ældreministerens skriftlige kommentarer til kronik i Politiken.
Undertegnede seks forfattere til Politikens kronik d. 27. oktober i år har med interesse set, at Folketingets
social- og ældreudvalg har bedt ministeren på området kommentere på kronikkens indhold. Den 25. november
modtog udvalget social- og ældreminister Astrid Krags skriftlige svar. Visse dele af svaret giver os anledning til
nogle kommentarer.
Indledningsvist er det naturligvis glædeligt, at ministeren er enig med os i,
at ”det er fuldstændigt uacceptabelt,
hvis en forælder uden grund forhindrer den anden forælder i at se barnet efter et samlivsbrud.” Ministeren
mener, at lovgivningen og systemet allerede i dag sætter ind over for forældre, der ikke er deres ansvar for at
samarbejde bevidst, bl.a. ved at chikanepakken fra 2015 giver
”mulighed
for hurtigt at fastsætte
kontaktbevarende samvær.”
I modsætning hertil er kronikkens påstand, at det i praksis sjældent sker. Hvis en samværsnægtende forælder
fremfører påstande om den anden forælders adfærd, medfører det ofte, at der gives afslag på
kontaktbevarende samvær. Ministeren henviser til, at man jo så bare kan søge om almindeligt midlertidigt
samvær,
som kan fastsættes, ”når den nærmere undersøgelse er foretaget”. Men det er jo netop problemet,
for den undersøgelse tager tid. Lang tid. Tid, hvor kontakten mellem barn og samværsforælder er afbrudt, med
risiko for alle de konsekvenser for barnets trivsel og udvikling
og rettigheder
som vi påviste i vores kronik.
Derfor foreslog vi i stedet at gøre det kontaktbevarende samvær overvåget, MENS undersøgelserne foretages.
Så kan en erfaren børnesagkyndig overvåger danne sig et indtryk af den reelle kvalitet af kontakten mellem
barn og forælder og bedømme, om samværet er til gavn for barnet eller ej.
Til vores kroniks andet forslag til forbedring af praksis, nemlig at gennemførelsen af sagkyndige undersøgelser i
komplekse sager
som oprindeligt tiltænkt - bliver reglen og ikke undtagelsen i Familieretshuset, henviser
ministeren til et tidligere svar til udvalget.
Det anføres dér, at ”der kan være flere grunde” til at vurdere, at en
børnesagkyndig undersøgelse ikke er nødvendig. F.eks.
”hvis kommunen for
nylig har gennemført en
børnefaglig undersøgelse, som i tilstrækkeligt omfang besvarer de spørgsmål, som det ville være relevant at få
besvaret i en børnesagkyndig undersøgelse.”
Det lyder jo fornuftigt. Men hvor tit er det tilfældet?
Hvornår er ”for nylig”? Og hvor
tit er der andre grunde til,
at undersøgelsen ikke skønnes nødvendig? Vi ved det ikke, for Familieretshuset synes ikke at opgøre det. Men
når det drejer sig om 98% af sagerne
hvilket bekræftes i samme svar - så efterlader den uvished en bekymring
for, OM sagerne reelt bliver oplyst, sådan som lovgiver har ønsket det. Ja, faktisk har lovgiver jo krævet det, for
der står i Forældreansvarsvejledningen:
En kommunal børnefaglig undersøgelse ”betyder ikke
i sig selv, at
kravet
(vores fremhævelse)
om gennemførelse af en børnesagkyndig undersøgelse kan fraviges.”
Tillad os også
at minde om, at selve formålet med disse undersøgelser er at sætte myndigheden i stand til at træffe
afgørelser til barnets bedste.
Et par punkter mere i social- og ældreministerens seneste svar kalder også på en kommentar. Ministeren
anfører, at flere domme viser, at samarbejdschikane kan koste den udøvende forælder forældremyndigheden
og bopælen. Problemet er imidlertid, at i de få tilfælde, hvor det sker, sker det først efter flere års hel eller
delvis afbrydelse af kontakten mellem barn og samværsforælder. I den højesteretsdom, som både ministeren
og vi har henvist til, faldt dommen efter mere end 3 års samværschikane. Det kan næppe være et sagsforløb,
der er til barnets bedste.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Henvendelse af 14/12-21 fra Jan Lindell, Herlev om familieret
Desuden: dommen byggede dels på bopælsforælderens adfærd, dels på netop en grundig undersøgelse af
begge forældres evne til at samarbejde og til at sætte barnets behov foran sine egne. Altså en undersøgelse i
lighed med dem, vi efterlyser i kronikken.
Og så indgik det i retsgrundlaget for dommen, at et barn har ret til to forældre, og at forældrene har ansvar for
at samarbejde om barnet. Hvis en forælder uden rimelig grund hindrer den anden forælders kontakt til barnet,
skal det indgå som et moment i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet. Det må betyde, at det skal
undersøges,
om hindringen af samvær sker uden rimelig grund. Og hvis det viser sig at være tilfældet, bør det
konsekvenser
for den videre sagsbehandling. Højesteret så jo netop på, hvem af forældrene der bar
hovedansvaret (skylden) for det manglende samarbejde og for samværskonflikterne. Og derudfra anlagde den
så et fremtidsorienteret perspektiv og flyttede forældremyndigheden og barnets bopæl til den ikke-
chikanerende forælder.
Det er vores store håb, at den retsopfattelse, som Højesterets dom er udtryk for, må slå helt igennem i
Familieretshusets midlertidige afgørelser.
En sidste ting: Ministeren anfører i lighed med mange andre, at ”hvis barnet er voldsomt i klemme i
forældrenes konflikt, så skal hensynet til barnet komme før hensynet til forælderen.” Vi har ikke antydet noget
som helst andet. Det, vi siger med vores kronik og med denne replik til ministerens svar, er det helt enkle: Det
familieretlige system har et ansvar for, om en dyb uenighed mellem to forældre får lov til at sætte og fastholde
et barn i en konflikt, som vil sønderrive det og skade dets udvikling og trivsel. Det er det, der sket alt for ofte i
dag, sådan at systemet som regel til slut finder det nødvendigt helt at fjerne samværsforælderen fra barnets liv
for at udfri barnet af den ødelæggende konflikt. Derved belønner man i praksis den samværsnægtende
forælder.
I stedet lægger vi op til, at det familieretlige system i tilfælde af fare for barnets ret til personlig kontakt med
begge forældre sikrer denne kontakt gennem midlertidigt kontaktbevarende samvær, som gøres overvåget,
såfremt og så længe der er tvivl om samværets positive værdi for barnet. Imens foretages der en grundig
sagkyndig undersøgelse af begge forældre, ligesom de tilbydes støtte til at forstå betydningen af deres konflikt,
henholdsvis samarbejde, for deres barns trivsel og udvikling. Lykkes det ikke derigennem at hjælpe dem til at
samarbejde om barnet, kan der træffes en midlertidig afgørelse om forældremyndighed, bopæl og samvær til
barnets bedste på et veloplyst grundlag.
Venlig hilsen
Jan Lindell, specialist i samværsjura
Per Schultz Jørgensen, professor emeritus, dr. phil.
Jane Bækgaard, aut. psykolog, medlem af Dansk Psykologforenings Selskab for Børnesagkyndige
Jørn Nedergaard, mediator og advokat
Anders Wendt Jensen, journalist og indehaver af podcasten Uden min datter
Morten Kjær Egebjerg, medlem af socialministerens Rådgivende Udvalg i Familieretshuset, tidl. dir. for Fonden
Fundamentet
2