Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2500901_0001.png
Årsberetning
2020
Ankestyrelsens
tilsyn på
Adoptions-
området
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/publikationer
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 TILSYNET I 2020
KAPITEL 2 PAS (POST ADOPTION SERVICE)
KAPITEL 3 GODKENDELSE OG RE-
GODKENDELSE AF
SAMARBEJDSPARTER
KAPITEL 4 TILSYN MED
ADOPTIONSFORMIDLINGEN
KAPITEL 5 TILSYN MED ØKONOMISKE
FORHOLD
KAPITEL 6 STATISTIK
4
6
8
12
19
22
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0004.png
4
KAPITEL 1
Tilsynet i 2020
Med afsæt i Ankestyrelses undersøgelse fra 2019 af bæredyg-
tige alternativer til den nuværende struktur for den internatio-
nale adoptionsformidling besluttede et politisk flertal i efteråret
2020, at den internationale adoptionsformidling fortsat skal
være organiseret i DIA.
Der var samtidig politisk flertal for at skabe stabilitet i det in-
ternationale adoptionssystem i Danmark ved at afsætte midler
til en midlertidig forhøjelse af driftstilskuddet til DIA med op til
3 mio. kr. i 2021. Der blev samtidig afsat midler til en ny ana-
lyse af DIA’s økonomi i 2021 med henblik på at fastlægge be-
hovet for økonomisk støtte i de efterfølgende år.
Et politisk flertal bakkede i efteråret 2020 også op om en æn-
dring af rammerne for den adoptionsrelaterede støtte, DIA
yder i udlandet. De ændrede rammer har til formål at sikre
mest mulig gennemsigtighed i de økonomiske relationer i den
internationale adoptionsformidling og forebygge uønsket ad-
færd.
Udmøntningen af de politiske beslutninger vil blive beskrevet i
årsberetningen for tilsynets aktiviteter i 2021.
I november 2019 besluttede DIA midlertidigt at ophøre med at
modtage tilmeldinger fra nye ansøgere, indtil der forelå en af-
klaring af den fremtidige organisering af den internationale
adoptionsformidling. Beslutningen trådte i kraft den 1. januar
2020 og ophørte den 15. september 2020. På baggrund af en
forudgående vurdering af de eventuelle konsekvenser for DIA’s
økonomi førte det midlertidige ophør ikke til en yderligere
skærpelse af Ankestyrelsens eksisterende tilsyn. Ophøret kræ-
vede dog en tilpasning af DIA’s akkrediteringsvilkår, så DIA’s
forpligtelse til at modtage tilmeldinger blev sat ud af kraft i pe-
rioden.
Danish International Adoption (DIA) blev i 2020 genakkredite-
ret af Social- og Ældreministeren til at formidle internationale
adoptioner i Danmark. Akkrediteringen gælder for et år og skal
fornyes i 2021.
Herudover har der i Ankestyrelsen i 2020 været fokus på at
udarbejde en konkret politik for høflighedsgaver i forbindelse
med DIA’s adoptionsformidling. Denne gælder fra 2021 og vil
blive beskrevet i årsberetningen i 2021.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0005.png
5
Tilsynsarbejdet har i 2020 uundgåeligt været præget af Covid-
19 og de problemstillinger, pandemien medførte. Ankestyrel-
sen har været i løbende dialog med DIA for at kortlægge, fore-
bygge og håndtere disse udfordringer.
Ankestyrelsen har i 2020 i kraft af sin funktion som central-
myndighed for internationale adoptioner også besvaret diverse
spørgeskemaer fra HccH
1
vedrørende Covid-19 og den interna-
tionale adoptionsformidling. Dette har bl.a. handlet om brugen
af teknologiske hjælpemidler i adoptionsprocessen og pande-
miens potentielle indflydelse på den fremtidige adoptionsfor-
midling.
Ankestyrelsen påbegyndte i 2020 også en afdækning af adopti-
onsformidlingen i Chile i perioden 1978-1988. Rapporten ud-
kom i 2021 og vil derfor først blive beskrevet i årsberetningen
for 2021.
1
Haagerkonferencen om International Privatret (HCCH) er en mellemstatslig organisation inden for
den internationale privatret, der administrerer flere internationale konventioner, protokoller og
soft
law-instrumenter.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0006.png
6
KAPITEL 2
PAS (Post Adoption Service)
Efter en forsøgsperiode blev tilbuddet om rådgivning til voksne
adopterede gjort permanent i slutningen af 2018, hvorfor til-
buddet for alvor blev kendt og udbredt i hele Danmark i 2019.
Ankestyrelsen oplever en stor efterspørgsel på rådgivning fra
voksne adopterede og fik i 2020 i alt 507 ansøgninger om råd-
givning.
Tilbuddet om rådgivning til voksne adopterede er det eneste
tilbud i landet, som så specifikt tilbyder en adoptionsfaglig for-
ståelse af den voksne adopteredes udvikling og udfordringer. I
PAS-tilbuddet til voksne kan den, der får rådgivning, eksem-
pelvis blive klogere på, hvad det betyder for den enkelte at
have oplevet det traume at miste sine første forældre.
Tilbuddet til voksne adopterede er i 2020 styrket med et tilbud
om voksengrupper. I disse grupper støttes de voksne adopte-
rede i, at de ikke er alene om de udfordringer, de har, og at de
kan dele dem med andre adopterede.
Tilbuddet til adopterede børn om, at de kan deltage i børne-
grupper med andre børn på nogenlunde samme alder, har væ-
ret meget efterspurgt i flere år. I 2020 har mere end 200 børn
været på venteliste. Ankestyrelsen forsøger løbende at etab-
lere flere børnegrupper, men hensynet til geografi og børnenes
alder betyder, at det ikke altid er praktisk muligt. Ankestyrel-
sen forsøger nu med weekendbørnegrupper for at nå de børn,
der ellers ikke vil kunne klare den lange transport til en børne-
gruppe på hverdage. Ankestyrelsen har siden 2015 facilliteret,
17 børnegrupper på Sjælland, og 11 børnegrupper i Jylland. I
børnegrupperne arbejder børnene blandt andet med deres op-
levelse af at føle sig anderledes, at have forskellige følelser og
tanker om biologiske forældre og adoptivforældre samt børne-
nes udfordringer med at opleve at høre til.
Ankestyrelsen har også et tilbud, der kan støtte de adoptanter,
der vælger at adoptere alene. I 2020 har Ankestyrelsen udbudt
ene-adoptantgrupper i København og i Århus, og det er begge
steder blevet positivt modtaget. Ligeledes har vi eneforsørger-
grupper.
Tilbuddet om 20 timers rådgivning pr. adopteret barn til alle
familier er fortsat et meget efterspurgt tilbud, som mange fa-
milier gør brug af, og hvor tilbagemeldingerne fra familierne -
også i 2020 - er utroligt positive. En del familier efterspørger
flere timer end de 20 timer, de har til rådighed, fordi de som
forældre har brug for støtte til at takle, at deres barn har flere
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0007.png
7
udfordringer undervejs til deres 18. år i forhold til trivsel og
udvikling.
De temaeftermiddage, Ankestyrelsen inviterer til, viser, hvad
målgruppen af adoptivfamilier er optaget af. Der er forskellige
temaer. Fx har temaet ”I er ikke mine rigtige forældre” stor in-
teresse blandt adoptivfamilier. Ankestyrelsen forsøger løbende
at finde emner til temaeftermiddagene, der har en bred inte-
resse hos familierne. Dog har der 2020 ikke været gennemført
temaeftermiddage pga. Covid-19.
Ud over disse tilbud har Ankestyrelsen – også gennem Covid-
19 – fastholdt de landsdækkende undervisningstilbud til fag-
personer. Vi ser stadig nye faggrupper søge vores ekspertise
og får også her rigtig god feedback på vores formidling af
adopteredes børns psykologiske behov.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0008.png
8
KAPITEL 3
Godkendelse og re-godken-
delse af samarbejdsparter
Ankestyrelsen har i 2020 behandlet seks ansøgninger fra DIA
om re-godkendelse af samarbejdsparter. Ankestyrelsen har
godkendt alle ansøgninger. Det drejer sig om Tjekkiet, Bulga-
rien, Madagaskar, Burkina Faso, Filippinerne og Colombia. Ud
fra en samlet vurdering er det fortsat Ankestyrelsens opfat-
telse, at formidlingen fra de seks lande kan gennemføres på en
lovlig, etisk og faglig forsvarlig måde.
DIA redegør i den enkelte ansøgning om re-godkendelse for
eventuelle ændringer i det pågældende lands myndigheds-
struktur, regler på adoptionsområdet og erfaringer med hidtil
gennemførte sager, og om forholdene er i overensstemmelse
med regler og procedurer i Haagerkonventionen af 29. maj
1993 om internationale adoptioner (Haagerkonventionen).
Ankestyrelsen har siden 2016 haft fokus på at afdække, om af-
giverlandets lovgivning og myndighedsstruktur både i teori og i
praksis understøtter Haagerkonventionens principper om, at:
International adoption er sidste udvej for barnet (subsi-
diaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til gavn for det
enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal frigivelse af
barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vinding bliver
mindsket i relation til internationale adoptioner
Bulgarien
I marts 2020 godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte samar-
bejde med Ministry of Justice via Family National Association
(FNA) i Bulgarien. Godkendelsen gælder fra den 1. april 2020
til den 31. marts 2022. Der er tale om en begrænset godken-
delse af samarbejdet, som alene omfatter de to sidste adoptiv-
familier, der på daværende tidspunkt stod på venteliste til at
adoptere fra Bulgarien. DIA har valgt at udfase samarbejdet,
da DIA ikke har ansøgere, der matcher profilen på de børn, der
bortadopteres internationalt i Bulgarien. Ankestyrelsen har
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0009.png
9
godkendt at DIA kan færdiggøre de to sidste sager, der står på
venteliste til Bulgarien.
Ankestyrelsen har i forbindelse med re-godkendelsen været
opmærksom på, at DIA ikke i ansøgningen har redegjort fyl-
destgørende for processen for frigivelse af hittebørn fra Bulga-
rien. Da samarbejdet er under udfasning, har Ankestyrelsen
aftalt med DIA, at redegørelsen kan ske i forbindelse med et
eventuelt konkret matchningsforslag, der vedrører et hitte-
barn.
Siden sidste re-godkendelse af DIA’s samarbejde med Bulga-
rien i 2017 er der kun behandlet ét matchningsforslag fra Bul-
garien. Det var i den konkrete situation vanskeligt at få oplys-
ninger om, hvor søskende til barnet opholdt sig. Ankestyrelsen
har derfor fokus på, at DIA ved de to sidste sager konkret
spørger ind til, hvad der er gjort for at afdække forholdene for
potentielle søskende. Baggrunden for dette fokus er at under-
støtte muligheden for at søskende adopteres af den samme fa-
milie.
Tjekkiet
I september 2020 godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte
samarbejde med The Office for International Legal Protection
of Children, som er centralmyndigheden i Tjekkiet. Godkendel-
sen gælder fra den 1. oktober 2020 til den 30. september
2022.
Den nationale matchningsprocedure i Tjekkiet var et fokus-
punkt efter sidste re-godkendelse i 2018. Ved et efterfølgende
delegationsbesøg i 2019 har Ankestyrelsen spurgt den tjekki-
ske centralmyndighed nærmere ind til dette. Ankestyrelsen
havde derefter ingen yderligere bemærkninger til den natio-
nale matchningsprocedure. Der gælder samme aftale vedrø-
rende redegørelsen for proceduren ved hittebørn i Tjekkiet,
som redegjort for ved re-godkendelsen af Bulgarien.
Madagaskar
I marts 2020 godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte samar-
bejde med Ministére de la Population, de la Protection Sociale
et de la promotion de la Femme (ACAM), som er centralmyn-
digheden i Madagaskar. Godkendelsen gælder fra den 20.
marts 2020 til den 31. marts 2022.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0010.png
10
Ved godkendelsen var der fokus på brugen af gaver og donati-
oner i forbindelse med adoptanternes ophold og sagens afslut-
ning i Madagaskar. Derudover var der fokus på berigtigelse og
øget opmærksomhed på udstedelse af korrekte 17c-erklærin-
ger og artikel 23-erklæringer i henhold til Haagerkonventionen.
I 2012 blev der nedsat en national komite i Madagaskar, der
havde til formål at forbedre landets tiltag i forhold til børnebe-
skyttelse generelt. Dette inkluderede bl.a. den reviderede
adoptionslovgivning fra 2017. Lovændringen anses som en
væsentlig positiv udvikling, da lovgivningen nu i højere grad
end før lever op til Haagerkonventionens principper. Alle initia-
tiver i relation til det samlede børnebeskyttelsessystem er dog
endnu ikke realiseret.
DIA, Ankestyrelsen og ACAM vil i de kommende år følge udvik-
lingen i forhold til implementeringen af adoptionslovgivningen
fra 2017, særligt hvad angår den konkrete udfoldelse af subsi-
diaritetsprincippet og mulighederne for national adoption.
Yderligere vil styrelsen være opmærksom på at få kortlagt pro-
ceduren for nationale adoptioner i Madagaskar.
Burkina Faso
I juli 2020 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte samar-
bejde med Ministère de la Femme, de la Solidarité Nationale,
de la Famille et de l'Action Humanitaire, som er centralmyndig-
heden i Burkina Faso. Godkendelsen gælder fra den 1. august
2020 til den 31. juli 2022.
I perioden vil Ankestyrelsen have særligt fokus på, om sikker-
hedssituationen i landet påvirker adoptionssystemet, så myn-
digheder og procedurer ikke kan fungere og overholdes som
normalt. Styrelsen vil ligeledes have fokus på frigivelsen af
fundne børn samt implementeringen af subsidiaritetsprincippet
i form af den nationale matchningsprocedure.
Fillippinerne
I januar 2020 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte sam-
arbejde med the Inter-Country Adoption Board (ICAB), som er
centralmyndigheden i Filippinerne. Godkendelsen gælder fra
den 1. februar 2020 til den 31. januar 2022.
I perioden vil Ankestyrelsen have fokus på DIA’s autorisation
til at samarbejde med ICAB, som skal fornys af ICAB. Styrel-
sen vil også have fokus på frigivelsesprocessen generelt.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0011.png
11
Som led i re-godkendelsen har Ankestyrelsen - ligesom ved
den seneste re-godkendelse af samarbejdet - gennemgået de
fire sidst afsluttede sager fra Filippinerne. Gennemgangen af
sagerne gav Ankestyrelsen mulighed for at se afsluttende do-
kumenter, som ikke indgår i den behandling, Ankestyrelsen fo-
retager i et tidligere stadie af sagerne.
Colombia
I juni 2020 godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte samar-
bejde med Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF),
som er centralmyndigheden i Colombia. Godkendelsen gælder
fra den 1. juli 2020 til den 30. juni 2022.
I perioden vil Ankestyrelsen blandt andet fortsat have fokus på
implementeringen af subsidiaritetsprincippet og frigivelsespro-
cessen for hittebørn i Colombia.
Ankestyrelsen mødtes i forbindelse med re-godkendelsen af
samarbejdet med ICBF med DIA’s kontaktperson i Colombia.
På mødet fik styrelsen lejlighed til at høre mere om blandt an-
det implementeringen af nye regler fra 2018, de colombianske
krav til de udenlandske ansøgere og de aktuelle forhold på det
internationale adoptionsområde i Colombia.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0012.png
12
KAPITEL 4
Tilsyn med adoptionsformid-
lingen
Grundet Covid-19-restriktioner har det i 2020 ikke været mu-
ligt for Ankestyrelsen at gennemføre tilsynsrejser til udlandet.
Ankestyrelsen har af samme årsag i 2020 været forhindret i at
foretage et uanmeldt tilsynsbesøg hos DIA.
Godkendelse af matchningsforslag
Et af de vigtigste tidspunkter i en sag om international adop-
tion er, når barnet matches med ansøgerne. Det konkrete tids-
punkt defineres som ”matchningstidspunktet”. Matchningstids-
punktet involverer begge landes samarbejdsparter og myndig-
heder.
Når et barn matches med de kommende adoptanter, skal afgi-
verlandet og modtagerlandet udstede en erklæring om, at
adoptionen kan fortsætte. Erklæringen har relation til Haager-
konventionens artikel 17c. Derfor kaldes den en 17c-erklæring.
17c-erklæringen er en godkendelse af den proces, der er sket
indtil matchningstidspunktet. Erklæringen er et udtryk for, at
Ankestyrelsen vurderer, at adoptionen ikke strider mod afgi-
verlandets lovgivning, Danmarks lovgivning eller internationale
konventioner.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0013.png
13
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag kræver et
indgående kendskab til lovgivningen og procedurerne i de
lande, som DIA samarbejder med. Det kræver løbende ud-
veksling af information mellem DIA og Ankestyrelsen, og at
Ankestyrelsen supplerer denne viden med information fra an-
dre kilder.
Ankestyrelsen har en fastlagt procedure for at godkende
matchningsforslag. Proceduren udvikles løbende. Ankestyrel-
sen instruerer også løbende DIA og Familieretshuset i procedu-
rerne.
Ankestyrelsen godkender alle matchningsforslag, hvor DIA
vurderer, at barnet er omfattet af ansøgernes godkendelse.
Hvis DIA vurderer, at barnet falder uden for ansøgernes god-
kendelse eller er i tvivl herom, er det Adoptionssamrådet i Fa-
milieretshuset, der laver vurderingen.
Adoptionssamrådet har mulighed for at forelægge frigivelsen
for Ankestyrelsen. Det vil sige, at Ankestyrelsen vurderer de
juridiske aspekter af matchningsforslaget, mens Adoptions-
samrådet vurderer de resterende op-lysninger i sagen. I prak-
sis forelægger Adoptionssamrådet efter aftale alle sager for
Ankestyrelsen med henblik på vurdering af frigivelsesgrundla-
get. Ankestyrelsen har i 2020 behandlet 24 sager om godken-
delse af matchningsforslag. Adoptionssamrådet har behandlet
4 sager, hvori frigivelsesgrundlaget har været forelagt for An-
kestyrelsen.
Ankestyrelsen fører statistik over alle matchningsforslag for at
give et aktuelt billede af formidlingssituationen. Statistikken
kan læses på side 22.
Møder, konferencer og arbejdsgrupper
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et mødeforum med
centralmyndighederne fra en række andre modtagerlande, der
ligeledes har tiltrådt Haagerkonventionen. Dette netværk kal-
des
ICAN.
Gruppen mødes typisk to gange om året til ufor-
melle drøftelser uden referat.
I 2020 har gruppen dog alene holdt et møde. Mødet blev holdt
virtuelt i december 2020 med Tyskland som vært. På mødet
blev der delt viden, og der var et særligt fokus på:
Centralmyndigheders gældende retningslinjer for adop-
tionsformidlende organisationer, når de stopper deres
aktivitet.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0014.png
14
Overvejelser vedrørende adoptionsformidlende organi-
sationers rolle, og om det i nogle tilfælde kan anses
som en fordel at arbejde med et land, der ikke opererer
med en adoptionsformidlende organisation. Dernæst
hvorvidt det i disse tilfælde kan udgøre et problem, at
det er den samme advokat, der agerer repræsentant for
flere forskellige organisationer fra flere lande.
Håndtering af problemstillinger vedrørende international
adoption og Covid-19. Hertil at systemet for internatio-
nal adoption uhindret skal fungere sikkerhedsmæssigt
optimalt.
Håndtering af problemstillinger relateret til mistanke
om ulovlig eller uetisk adfærd i konkrete sager, hvor
adoptionen er gennemført for flere år siden. Eller hånd-
teringen i samarbejdsrelationer med udenlandske orga-
nisationer eller myndigheder, hvor der ikke længere er
et aktivt samarbejde, og hvor samarbejdet fandt sted
inden Haagerkonventionen trådte i kraft.
Opfølgningsrapporter og proceduren i tilfælde hvor fa-
milier nægter at sende disse. Samt retningslinjerne når
der er forskellige lovkrav i modtager– og afgiverland for
disse.
Nordisk møde
blev grundet Covid-19 afholdt virtuelt i sep-
tember 2020 med Danmark som vært. Nordisk møde er et
årligt møde mellem de nordiske centralmyndigheder. På mø-
derne udveksles informationer og erfaringer mellem myndig-
hederne. Drøftelserne er uformelle og uden referat. Ved nor-
disk møde i 2020 blev følgende emner diskuteret:
Covid-19 relaterede udfordringer
Udfordringer og fordele ved digitalisering
Aldersforskel mellem børn og adoptanter
Adoptanters muligheder for at ansøge om national og
international adoption samtidig
PAS
Biologiske forældres søgen efter børn
Ændringer i organisationsstrukturen
Ulovlige forhold i adoptioner fra Chile
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0015.png
15
Ankestyrelsen indgår som en del af en
arbejdsgruppe om fo-
rebyggelse og håndtering af ulovlig adfærd
(’illicit prac-
tice’). Arbejdsgruppen er nedsat af HccH og har til formål at
udarbejde fælles internationale retningslinjer og metoder til
gavn for samarbejdet mellem landene om forebyggelse og
håndtering af ulovlig adfærd. Arbejdsgruppen har nedsat en
undergruppe, der skal udarbejde skabeloner til det videre ar-
bejde med de enkelte under-emner i det samlede arbejde. An-
kestyrelsen er også en del af denne undergruppe.
Arbejdet i undergruppen foregår løbende i dialog med de andre
medlemmer af gruppen og HccH. I juli 2020 deltog Ankestyrel-
sen i et virtuelt møde i arbejdsgruppen.
I 2017 tilsluttede HccH’s Council on General Affairs and Policy
sig et forslag om at udarbejde en værktøjskasse (toolkit), som
de enkelte stater kan tage i brug i arbejdet med at identificere,
forebygge og håndtere ulovlig adfærd i forbindelse med inter-
nationale adoptioner. I forlængelse heraf var der på mødet i
2020 fokus på at udarbejde dette toolkit, hvor et centralt ar-
bejdsredskab består række ”Fact Sheets”, der definerer ulovlig
adfærd og beskriver, hvilke handlinger der kan anvendes til at
forebygge og håndtere de enkelte problemstillinger.
Den samlede arbejdsgruppe skal arbejde videre med disse
”Fact Sheets” sammen med værktøjskassens øvrige elementer.
Disse forventes at blive drøftet på den kommende Special
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0016.png
16
Commission i 2022, hvor alle lande, der har tiltrådt Haager-
konventionen, er inviterede til at deltage.
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet
Alle adoptanter, som har hjemtaget børn siden januar 2016,
har fået et spørgeskema fra Ankestyrelsen med henblik på An-
kestyrelsens mulighed for at samle informationer om DIA’s
adoptionsformidlende arbejde.
Ankestyrelsen gennemgår løbende adoptivfamiliernes besva-
relser og følger op på eventuelle oplysninger af relevans for til-
synet. I 2020 har besvarelserne ikke givet Ankestyrelsen an-
ledning til at følge op med konkrete tiltag i tilsynet med DIA.
Andre tilsynsaktiviteter
DIA er forpligtet til at indhente opfølgningsrapporter om den
adopteredes trivsel og til at videreformidle dem til afgiverlan-
det. DIA har i forbindelse med indhentningen af en opfølg-
ningsrapport i en konkret adoptionssag spurgt Ankestyrelsen,
hvilken betydning spørgsmålet om forældremyndighed har for
denne forpligtelse. DIA bad Ankestyrelsen oplyse, hvordan DIA
i den konkrete sag -samt generelt- skal forholde sig, når tidli-
gere ansøgere bliver skilt. Både når forældremyndigheden fort-
sat er fælles, og når den ene forældre får forældremyndighe-
den alene.
Ankestyrelsen svarede hertil, at adoptanternes forpligtelse til
at sende opfølgningsrapporter er afledt af den aftale, som an-
søgerne har indgået med DIA om adoptionsbistand. Forpligtel-
sen er i hovedreglen ikke betinget. Det er dog som udgangs-
punkt forældremyndighedsindehaveren, som har ret til at ind-
hente og videregive oplysninger til brug for opfølgningsrappor-
ten. DIA skal som hovedregel kun sende et brev til forældre-
myndighedshaveren om opfølgningsrapporter, når den fælles
forældremyndighed er ophævet.
Denne praksis er i overensstemmelse med forvaltningsloven og
databeskyttelsesreglerne. DIA skal i henhold til akkrediterings-
vilkårene følge begge disse regelsæt. DIA er her forpligtet til at
notere, når DIA bliver oplyst om, at der er sket ændringer i
forældremyndigheden, som påvirker DIA’s sagsbehandling.
DIA er derimod ikke forpligtet til af egen drift at undersøge,
om der er sket ændringer i forældremyndigheden.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0017.png
17
Undervisning af DIA
Ankestyrelsen har i december 2020 undervist DIA’s personale.
Emnet var Haagerkonventionens hovedprincipper med et sær-
ligt fokus på subsidiaritetsprincippet. Efter en gennemgang af
konventionens hovedprincipper fokuserede undervisningen på
udviklingen af det danske adoptionsområde før og efter 1997.
Dernæst tog undervisningen udgangspunkt i de mest centrale
af konventionens artikler for til sidst at gå i dybden med sub-
sidiaritetsprincippet og implementeringen heraf.
Godkendelse af adoptionsrelateret støtte til Sydafrika
Ankestyrelsen fører et generelt skærpet tilsyn med de økono-
miske aspekter af DIA’s formidling fra Sydafrika.
Styrelsen godkendte i januar 2020 DIA’s ansøgning om støtte
til Impilo, DIA’s samarbejdspart i Sydafrika. Den godkendte
støtte gik til Impilos forebyggende arbejde for børn og deres
biologiske familier. Støtten blev givet i perioden 1. januar 2020
– 31. december 2020.
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
der var tilvejebragt tilstrækkelig transparens i den an-
modede støtte, og at anvendelsen var beskrevet i en
detaljeringsgrad, der gjorde det muligt for styrelsen at
følge op på, om støtten anvendtes i overensstemmelse
med formålet
støtten overordnet set gives til Impilos forebyggende
arbejde til gavn for udsatte børn og deres biologiske fa-
milier, herunder for at styrke subsidiaritetsprincippet
modtageren af støtten er DIA’s langvarige samarbejds-
part Impilo. Ankestyrelsen har generelt tillid til, at Im-
pilo arbejder i overensstemmelse med reglerne i Sydaf-
rika og principperne i Haagerkonventionen
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at formidle
støtten centralt til en sydafrikansk myndighed
Impilo havde udfærdiget et budget, som beskriver an-
vendelsen af støtten i en sådan detaljeringsgrad, at det
giver styrelsen mulighed for at følge op på, om støtten
er blevet anvendt i overensstemmelse med formålet
DIA havde vedlagt en evalueringsrapport fra Impilo
vedr. støtten for 2019 og hermed orienteret Ankestyrel-
sen om resultatet af evalueringen af støtteaftalerne for
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0018.png
18
2019. Rapporten dokumenterede, at den udbetalte
støtte var blevet anvendt i henhold til formålet.
Kritik af DIA’s mangelfulde orientering om organisatori-
ske ændringer og udlevering af oplysninger
I relation til DIA’s egen underretningspligt udtalte Ankestyrel-
sen i april 2020 kritik af, at DIA ikke havde underrettet styrel-
sen om organisatoriske ændringer i form af DIA’s daværende
direktørs forventede fratræden.
Styrelsen fandt i samme anledning grund til at kritisere, at DIA
ikke ville udlevere de oplysninger, som styrelsen fandt væsent-
lige for at vurdere, om bestyrelsens indgåelse af en fastholdel-
sesaftale var en økonomisk ansvarlig handling henset til orga-
nisationens økonomiske situation og rimeligheden af betalin-
gens omfang.
Ankestyrelsen fik efter den udtalte kritik udleveret de relevante
oplysninger. Ankestyrelsen fandt på det oplyste grundlag, at
bestyrelsens dispositioner i forbindelse med direktørens veder-
lag forud for fratrædelsen overholdt akkrediteringsvilkårene.
Indberetninger fra borgere
Borgere kan indberette om forhold angående DIA’s virksomhed
til Ankestyrelsen. Eventuelle indberetninger indgår i Ankesty-
relsens tilsyn med DIA. I 2020 modtog Ankestyrelsen to indbe-
retninger om DIA’s virksomhed, som ikke gav Ankestyrelsen
anledning til at udtale kritik af DIA eller tiltag i øvrigt.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0019.png
19
KAPITEL 5
Tilsyn med økonomiske for-
hold
DIA er ifølge sine akkrediteringsvilkår forpligtet til at tilrette-
lægge sine økonomiske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæs-
sig og gennemsigtig måde og løbende afrapportere om organi-
sationens økonomiske status til Ankestyrelsen i form af kvar-
talsrapporteringer og årsregnskab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes gebyrer samt et
statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt. Tilskuddet blev indført med
den politiske aftale om et nyt adoptionssystem i efteråret
2014.
Formålet med Ankestyrelsens tilsyn med DIA’s økonomiske
forhold er primært at sikre en forsvarlig økonomisk drift af or-
ganisationen og forvaltning af adoptionsansøgernes penge,
hvor gebyrerne løbende er tilpasset omkostningsniveauet i or-
ganisationen, og hvor Ankestyrelsen sikres den nødvendige
indsigt i organisationens økonomistyring.
Til brug for det økonomiske tilsyn får Ankestyrelsen konsulent-
bistand fra Revisionsfirmaet EY Nordic til at gennemgå kvar-
talsrapporter, budget og årsrapport. Ankestyrelsen har siden
juli 2018 ført et skærpet økonomisk tilsyn med DIA’s økonomi.
DIA skal derfor indsende:
en månedlig opgørelse over antallet af nye ansøgere og
antallet af formidlinger
oplysninger om antallet af DIA’s indkrævede gebyrer
opgjort pr. land og pr. rate i forbindelse med kvartals-
regnskaber og årsregnskabet.
I forbindelse med DIA’s etablering i 2015 udarbejdede EY Nor-
dic en række anbefalinger vedrørende DIA’s forretningsgange
og forpligtelser, Disse anbefalinger er løbende blevet fulgt op.
Som led heri besøgte EY Nordic DIA i juni måned for at følge
op på organisationens regnskabsfunktion og tilrettelæggelse.
I 2020 har der primært været fokus på DIA’s fremtidige finan-
sieringsgrundlag, hvorfor implementeringen af de sidste anbe-
falinger er blevet udskudt til der var taget politisk stilling til et
eventuelt nyt adoptionssystem. Ved udgangen af 2020 udestår
der ikke kritiske forhold i DIA’s implementering af de foreslå-
ede tiltag.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0020.png
20
Øget statsligt tilskud og undersøgelse af den fremtidige
struktur
DIA meddelte i foråret 2018, at der var bekymring for organi-
sationens driftsgrundlag på sigt, blandt andet på grund af det
markante fald i antallet af nye ansøgere i 2018. DIA udarbej-
dede i den forbindelse prognoser for virksomhedens resultat ud
fra tre forskellige forudsætninger om tilgang af nye ansøgere.
Det fremgik af prognoserne, at DIA forventede at få et mindre
underskud i 2019, som ville stige betragteligt i de følgende to
år.
Aftalepartierne bag satspuljeaftalen for 2019 besluttede på
baggrund af bekymringen for DIA’s økonomi at afsætte yderli-
gere midler til området. Der blev afsat 2,1 mio. kr. til et mid-
lertidigt driftstilskud til dækning af DIA’s forventede under-
skud, fordelt med 300.000 kr. i 2019 og 1.800.000 kr. i 2020.
Kvartalsregnskaber i 2020 og årsregnskab for 2019
DIA’s kvartalsrapporteringer og aflevering af årsregnskab i
2020 er sket rettidigt og har i form og indhold levet op til kra-
vene i DIA’s akkrediteringsvilkår.
I 2019 var årets resultat ifølge årsregnskabet et overskud på
ca. 100.000 kroner. Det gav ikke Ankestyrelsen anledning til
bemærkninger.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0021.png
21
I 2020 var årets resultat ifølge årsregnskabet et overskud på
4000 kr. DIA modtog i 2020 udbetaling af ekstraordinær drifts-
støtte på i alt 1.353.773 kr. fra de afsatte midler, der via sats-
puljeaftalen for 2019 blev afsat til at dække et eventuelt un-
derskud i 2020.
Ankestyrelsen har i sit tilsyn med DIA’s økonomi i 2020 fundet,
at organisationen har haft et passende likvidt beredskab og
har formået at tilpasse omkostningerne i organisationen til de
faldende gebyrindtægter. I DIA’s budget for 2021 forventes et
underskud for året på 2.469.000 mio.kr., som kan dækkes af
de afsatte midler til ekstraordinær driftsstøtte på SSA-reser-
ven, hvor der er afsat 3 mio. kr. til dækning af et eventuelt un-
derskud. Budgettet revideres løbende i forbindelse med kvar-
talsrapporteringerne.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0022.png
22
KAPITEL 6
Statistik
Sager om godkendelse af matchningsforslag i Ankesty-
relsen og i Adoptionssamrådet
Ankestyrelsen har i 2020 behandlet i alt 24 sager om godken-
delse af matchningsforslag. Derudover har Adoptionssamrådet
behandlet fire sager, hvori frigivelsesgrundlaget har været fo-
relagt for Ankestyrelsen. I disse sager foretager Ankestyrelsen
den samme vurdering af oplysningerne om frigivelsen af bar-
net til international adoption, som er beskrevet på side 12.
Det har betydning for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid i
matchningssager, hvis et afgiverland ændrer de fastsatte pro-
cedurer i enkelte eller alle sager.
Sydafrika ændrede i 2018 proceduren for matchningssager,
hvilket betyder, at sagsbehandlingen i Danmark oftest ikke kan
afsluttes inden for syv dage. Sager fra Sydafrika behandles i
en såkaldt todelt proces. Ankestyrelsen behandler i første om-
gang de helbredsmæssige oplysninger. Det vil i praksis sige, at
Ankestyrelsen vurderer, om ansøgernes godkendelse omfatter
det konkrete barn i forslag. Herefter sender styrelsen sagen
retur til DIA, som sender sagen til de sydafrikanske myndighe-
der. Når de sydafrikanske myndigheder har færdigbehandlet
matchningssagen, sender DIA sagen til Ankestyrelsen igen,
som vurderer frigivelsesgrundlaget og tager endelig stilling til,
om adoptionen kan fortsætte.
Der foregår altså to særskilte behandlinger og vurderinger i sa-
ger fra Sydafrika, som - til forskel fra matchningssager fra an-
dre lande - ikke kan ske parallelt. Ankestyrelsen tilstræber i
begge processer at behandle sagerne hurtigst muligt.
Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden for sager med todelt
proces grundet Covid-19 har været ekstraordinært lange.
Dette skyldes i høj grad en midlertidig nedlukning af de sydaf-
rikanske myndigheder, hvilket har forlænget processen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0023.png
23
Tabel 1
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2020, Ankestyrelsen)
TJEKKIET 5 %
THAILAND 25 %
TAIWAN 10 %
SYDKOREA 10 %
SYDAFRIKA 20 %
MADAGASKAR 10 %
INDIEN 10 %
FILLIPPINERNE 5 %
BULGARIEN 5 %
1
5
2
2
4
2
2
1
1
Tabel 2
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2020, Adoptionssamrådet)
TAIWAN 50 %
2
INDIEN 25 %
1
BURKINA FASO 25 %
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0024.png
24
Diagram 1
Barnets alder ved DIA’s modtagelse af sagen fra
afgiverlandet for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2020, Ankestyrelsen)
Diagram 2
Barnets alder ved ansøgernes accept af
matchningsforslaget for sager behandlet i Adoptionssamrådet
(Sager om behandling af matchningsforslag, 2020,
Adoptionssamrådet)
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0025.png
25
Diagram 3
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet
for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2020, Ankestyrelsen)
Diagram 4
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet i
sager behandlet i Adoptionssamrådet (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2020, Adoptionssamrådet)
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0026.png
26
Diagram 5
Sager, hvor DIA blev bedt om at fremskaffe yderli-
gere dokumenter i sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2020, Ankestyrelsen)
Diagram 6
Samlet vurdering af matchningssagen i Ankestyrel-
sen (Sager om behandling af matchningsforslag, 2020, Anke-
styrelsen)
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0027.png
27
Diagram 7
Sagens endelige udfald i sager behandlet i Anke-
styrelsen (sager om behandling af matchningsfor-slag, 2020,
Ankestyrelsen)
Andet 1: Efter endt sagsbehandling blev ansøgerne gravide.
Ansøgerne har dog oplyst, at de ønskede at fortsætte med
adoptionssagen. DIA oplyser her, at de har været i dialog med
centralmyndigheden i afgiverlandet, som ikke tillader at man
både er gravid og gennemfører en adoption.
Andet 2: Adoptionsforløbet blev afbrudt, da barnet i stedet
blev bortadopteret nationalt i afgiverlandet.
Alle fire sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet
i Adoptionssamrådet resulterede i, at ansøgernes godkendelse
blev udvidet til at omfatte det konkrete barn.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0028.png
28
Tabel 3
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for matchningssa-
ger i Ankestyrelsen, antal ugedage (sager med todelt proces er
ikke inkluderet)
Sager med todelt proces er ikke inkluderet i visningen, da
sagerne mellem de to processer reelt er ude af An-
kestyrelsens hænder, og dermed kan ligger stille i en lang
periode. Ankestyrelsen tilstræber at behandle hver af de to
dele af disse sager inden for højest syv dage.
I 2020 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på sager
med todelt proces 321 dage (minimum 276 dage, maksimum
367 dage). Den reelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
Ankestyrelsen på sager med todelt proces var 10 dage
(minimum ni dage, maksimum 12 dage.)
Der er i denne opgørelse ikke medregnet sagsbehandlingstiden
for en sag med todelt proces, hvor processen blev afsluttet
inden 2. del blev modtaget i Ankestyrelsen.
Sagsbehandlingstiden var her fire dage i forbindelse med den
første del af matchningssagens behandling.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0029.png
29
Undersøgelse blandt adoptanter efter hjemtagelsen
Nedenfor fremgår svar på spørgeskemaer, som Ankestyrelsen
har sendt til adoptanter, der i 2020 har adopteret internatio-
nalt. Ankestyrelsen har sendt 24 spørgeskemaer og har mod-
taget svar og delvise svar fra 14 respondenter. Nedenfor be-
skrives resultater fra undersøgelsen.
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kom-
mentarer og uddybninger om DIA’s sagsbehandling, opholdet i
afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gen-
nemser løbende alle besvarelser og kontakter DIA, hvis enkelte
besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer be-
lyst yderligere. Besvarelserne har i 2020 ikke givet anledning
til en reaktion fra Ankestyrelsen.
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den vejledning, som du
modtog fra DIA inden afrejse om:
Tabel 4
Adoptionsproceduren i afgiverlandet:
Tabel 5
De praktiske forhold i afgiverlandet, herunder
kultur og skikke
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0030.png
30
Diagram 8
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIA’s hovedsæde i
Danmark mens du opholdte dig i afgiverlandet?
Diagram 9
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den hjælp, du
modtog fra DIA’s hovedsæde i Danmark, mens du opholdt dig i
afgiverlandet?
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0031.png
31
Tabel 6
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptionen
og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn, hvor til-
freds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb fra du til-
meldte dig den adoptionsformidlende organisationen (DIA, AC
Børnehjælp eller DanAdopt) og til den første tid hjemme med
dit barn/dine børn?
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 78: Årsberetning for 2020 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområde, fra social- og ældreministeren
2500901_0032.png
32
Tabel 7
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med DIA’s ar-
bejde hvad angår følgende?
Tabel 8
Spørgsmål: Har du modtaget den obligatoriske adopti-
onsrådgivning som du er berettiget til?