Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.)
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1647 af 4. august
2021 som ændret ved § 1 i lov nr. xx af xx og § 1 i lov nr. xx af xx, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 79 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet af andre af
Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter efter retssikkerhedslovens kapitel 11 og 12, der vedrører
kommunen, på et møde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2.
I
§ 79 a, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »behandling«: »efter stk. 1 og 2«, og efter
»undersøgelsens« indsættes: »eller aktivitetens«.
3.
I
§ 79 b
indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med behandlingen efter stk. 1 tage stilling til, hvorvidt der
er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens
sagsbehandling. Hvis kommunalbestyrelsen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal
kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrelsen herom.
Stk. 3.
Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet beslutning herom, og
omgørelsesprocenterne på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i
kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen fastsætter en frist for udarbejdelse af handlingsplanen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den xx 2022
.
Stk. 2.
Loven ophæves den 31. december 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke retssikkerheden for borgerne på socialområdet.
Lovforslaget indeholder således for det første en skærpelse af kravene til kommunalbestyrelsens behandling
af det såkaldte Danmarkskort. Danmarkskortet er et kommuneopdelt danmarkskort med det forudgående
års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021 (serviceloven). Danmarkskortet offentliggøres af social- og
ældreministeren hvert år inden den 1. juli. Efter gældende ret skal Danmarkskortet blot behandles af
kommunalbestyrelsen på et møde. Med lovforslaget foreslås kravene til denne behandling skærpet ved, at
kommunalbestyrelsen også skal forholde sig særskilt til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Hvis
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
kommunalbestyrelsen beslutter ikke at iværksætte en handlingsplan, foreslås det, at den skal orientere
Ankestyrelsen herom. Hvis Ankestyrelsen på baggrund af omgørelsesprocenten i kommunen og
Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen vurderer, at en handlingsplan er
nødvendig, foreslås det, at Ankestyrelsen kan træffe beslutning om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde
en handlingsplan. Forslaget skal styrke kommunalbestyrelsens fokus på retssikkerheden på socialområdet,
herunder ved at der i alle tilfælde, hvor der er behov for det, udarbejdes en handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling, og at Danmarkskortet derved styrkes som redskab til sikring
af retssikkerheden på socialområdet.
For det andet indeholder lovforslaget et forslag om at udvide kommunalbestyrelsens forpligtelse til at drøfte
resultater og konklusioner fra Ankestyrelsen af betydning for kommunen. Efter gældende ret er
kommunalbestyrelsen alene forpligtet til at drøfte Ankestyrelsens praksisundersøgelser. Med forslaget gives
Ankestyrelsen mulighed for at beslutte, at den enkelte kommunalbestyrelse også skal behandle andre af
Ankestyrelsens undersøgelser m.v., der er af betydning for kommunen. Også denne del af lovforslaget har til
formål at styrke kommunalbestyrelsens fokus på retssikkerheden for borgerne i kommunen på socialområdet
ved at give kommunalbestyrelsen den relevante og nødvendige viden til at handle.
Lovforslaget udmønter dele af temaet ”Skærpet opfølgning og tilsyn med kommunerne” i initiativet om bedre
retssikkerhed og tillid på handicapområdet, som indgår i den politiske aftale ”Udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025 (Delaftale på social- og
ældreområdet)” indgået af regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
den 19. november 2021.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Skærpelse af kravene til kommunalbestyrelsens behandling af Danmarkskortet
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 84 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1647 af 4. august 2021 som ændret ved § 1 i lov nr. xx af xx og § 1 i lov nr. xx af xx (retssikkerhedsloven),
at social- og ældreministeren hvert år inden den 1. juli på et kommuneopdelt danmarkskort offentliggør det
forudgående års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter
serviceloven. Omgørelsesprocenten viser andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som
ændres, ophæves eller hjemvises. Efter § 79 b i retssikkerhedsloven behandler kommunalbestyrelsen inden
udgangen af det år, hvor danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet offentliggøres,
danmarkskortet på et møde.
Det fremgår af forarbejderne til § 79 b i retssikkerhedsloven, at det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre
overholdelsen af gældende lovgivning, og at det derfor findes hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelserne
skal have forelagt danmarkskortet, således at kommunalbestyrelsen får kendskab til omfanget af omgørelser
af klagesager i kommunen samt kommunens niveau for kommunens sagsbehandlingskvalitet set i forhold til
andre kommuner og mulighed for at drøfte dette, jf. Folketingstidende, 2017-18, A, L 162 som fremsat, side 7.
Det fremgår videre af forarbejderne, at i den forbindelse bør danmarkskortet blive behandlet politisk i
kommunalbestyrelsen, og at kravet indebærer, at der vil skulle ske en aktiv politisk drøftelse af
danmarkskortet.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til § 79 b, at der ikke stilles krav om opfølgning på
mødebehandlingen i form af f.eks. tilbagemelding til Børne- og Socialministeriet på resultatet af
kommunalbestyrelsens behandling. Opfølgningen gøres herved til et anliggende i den enkelte kommune,
herunder i forhold til en beslutning om, hvorvidt der på baggrund af mødebehandlingen skal iværksættes
initiativer til forbedring af sagsbehandlingskvaliteten i kommunen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2.1.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Omgørelsesprocenterne på socialområdet har siden Danmarkskortets indførelse befundet sig på et
nogenlunde stabilt niveau, og der er således ikke sket en reduktion i antallet af klagesager, som
Ankestyrelsen realitetsbehandler, og hvor styrelsen træffer afgørelse om hjemvisning, ændring eller
omgørelse. Det er derfor Social- og Ældreministeriets opfattelse, at der er behov for at styrke
Danmarkskortets funktion ved at skærpe kravene til kommunalbestyrelsernes behandling af Danmarkskortet
med henblik på at sikre kommunalpolitisk fokus på at styrke retssikkerheden og sikre juridisk kvalitet i
kommunernes sagsbehandling på socialområdet.
Ministeriet finder, at en sådan skærpelse med fordel vil kunne indeholde en særskilt forpligtelse for
kommunalbestyrelsen til i forbindelse med behandlingen af Danmarkskortet at træffe beslutning om,
hvorvidt der er behov for at udarbejde og iværksætte en handlingsplan til styrkelse af retssikkerheden og
styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen. En sådan forpligtelse vil kunne medvirke til, at
kommunalbestyrelsens drøftelse ikke blot har karakter af, at kommunalbestyrelsen tager
omgørelsesprocenten i sager, hvor kommunens afgørelser er påklaget til Ankestyrelsen, til efterretning, men
at drøftelsen bliver bredere og med et løsningsorienteret fokus.
Ministeriet finder samtidigt, at der bør gives Ankestyrelsen et redskab til at sætte ind i de situationer, hvor
kommunalbestyrelsen ikke af egen drift iværksætter en handlingsplan, og der er behov herfor. Ministeriet
vurderes således, at det vil være hensigtsmæssigt, at Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan, hvis omgørelsesprocenterne i sager, hvor kommunens afgørelser er påklaget til
Ankestyrelsen, og Ankestyrelsens øvrige kendskab til forholdene i kommunen tilsiger det.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i retssikkerhedsloven indsættes krav om, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den
årlige behandling af Danmarkskortet ikke blot skal behandle Danmarkskortet, men særskilt skal tage stilling
til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
kommunens sagsbehandling.
Videre foreslås, at der stilles krav om, at kommunalbestyrelsen skal orientere Ankestyrelsen, hvis
kommunalbestyrelsen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan. På baggrund af denne orientering
foreslås, at Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af
den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, hvis omgørelsesprocenterne på socialområdet i klagesager over
afgørelser truffet af kommunen samt Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen
tilsiger, at der bør udarbejdes en handlingsplan. Det vil være Ankestyrelsens vurdering, hvorvidt der er behov
for en handlingsplan. Beslutningen vil ikke have karakter af en forvaltningsretlig afgørelse og vil ikke kunne
påklages til anden administrativ myndighed. Ankestyrelsen vil skulle fastsætte en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
2.2. Kommunalbestyrelsens behandling af resultatet af Ankestyrelsens aktiviteter og undersøgelser udover
praksisundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Det fremgår af forarbejderne, at bestemmelsen indebærer,
at de praksisundersøgelser, der foretages vedrørende den enkelte kommune skal optages på dagsordenen på
et byrådsmøde, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 877. Bestemmelsen omfatter således de
praksisundersøgelser, som Ankestyrelsen gennemfører efter § 76 i retssikkerhedsloven, og som vedrører den
pågældende kommune.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2.2.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Det er ministeriets opfattelse, at Ankestyrelsens praksisundersøgelser er et væsentligt informationsgrundlag,
der bidrager til, at kommunalbestyrelsen kan forholde sig til retssikkerheden på socialområdet i kommunen
på et oplyst grundlag. Ministeriet finder i den sammenhæng, at kravet i retssikkerhedsloven om behandling
af de praksisundersøgelser på et møde i kommunalbestyrelsen er en væsentlig garant for stillingtagen på
politisk niveau til retssikkerheden i kommunens sagsbehandling.
Samtidigt omfatter Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed og samarbejde med kommunerne om
at bidrage til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på socialområdet i dag langt mere end
praksisundersøgelser, herunder bl.a. de undersøgelser som Ankestyrelsen gennemfører efter reglerne i
retssikkerhedslovens kapitel 12. Det er ministeriets vurdering, at der bør gives mulighed for, at Ankestyrelsen
efter en konkret vurdering kan beslutte, at kommunalbestyrelsen også skal forholde sig til resultaterne af en
sådan aktivitet. Derved sikres kommunalbestyrelsens oplysningsgrundlag og fokus på sagsbehandling og
retssikkerhed på det sociale område.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der som § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven gives mulighed for, at Ankestyrelsen kan beslutte,
at kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter
efter retssikkerhedslovens kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen, på et møde.
Med forslaget vil det være op til Ankestyrelsen at vurdere, hvorvidt der er behov for, at resultaterne af en
undersøgelse eller en aktivitet vedrørende en kommune skal behandles af den pågældende kommunes
kommunalbestyrelse på et møde. Undersøgelsen eller aktiviteten vil skulle være omfattet af Ankestyrelsens
praksiskoordinerende virksomhed og samarbejde med kommunerne om at bidrage til at styrke kvaliteten i
sagsbehandlingen på socialområdet efter kapitel 11 eller 12 i retssikkerhedsloven og vil skulle vedrøre den
pågældende kommune.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede mulighed for Ankestyrelsen til at beslutte, at kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet
af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter end de praksisundersøgelser vurderes at medføre
merudgifter til kommunernes administration i forbindelse med kommunalbestyrelsernes behandling af
materialet.
De foreslåede ændringer vedrørende kommunalbestyrelsens behandling af Danmarkskortet, herunder
mulighed for at Ankestyrelsen kan træffe beslutning om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
handlingsplan, vurderes at medføre merudgifter til kommunernes administration, herunder til udarbejdelsen
af handlingsplaner i et mindre antal kommuner, hvor kommunalbestyrelsen ikke selvstændigt har truffet
beslutning om udarbejdelse af en handlingsplan, og Ankestyrelsen vurderer, at der er behov herfor. Denne
del af lovforslaget vil endvidere medføre merudgifter hos Ankestyrelsen til administration af ordningen.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget er under afklaring. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og medfører således ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Det er Social- og Ældreministeriets vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning, idet det dog bemærkes, at det ikke er muligt at opstille objektive kriterier for,
hvornår en kommunalbestyrelse bør udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
sagsbehandlingen på socialområdet.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2500763_0005.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke natur- og miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den xx været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: 3F - Den Offentlige Gruppe, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Demens-
Koordinatorer i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA – Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds-
og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Forhandlingsfællesskabet, HK Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kommunaldirektørforeningen, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Ledernes Hovedorganisation, LO, Nationalt Videnscenter for
Demens, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for etniske minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sand, Sjældne
Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Natur- og miljømæssige
Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2500763_0006.png
Er i strid med de principper
for implementering
Ja
af erhvervsrettet EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Nej x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at
bestemmelsen indebærer, at de praksisundersøgelser, der foretages vedrørende den enkelte kommune skal
optages på dagsordenen på et byrådsmøde, jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 877. Bestemmelsen
omfatter således de praksisundersøgelser, som Ankestyrelsen gennemfører efter § 76 i retssikkerhedsloven,
og som vedrører den pågældende kommune.
Det foreslås, at det som et nyt stykke 2 i § 79 a i retssikkerhedsloven indsættes, at Ankestyrelsen kan beslutte,
at kommunalbestyrelsen skal behandle resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter
efter retssikkerhedslovens kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen, på et møde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Ankestyrelsen vil kunne beslutte, at resultatet af andre af
Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter efter retssikkerhedslovens kapitel 11 og 12, der vedrører
kommunen, i lighed med de praksisundersøgelser efter § 79 a, stk. 1, skal behandles af kommunalbestyrelsen
på et møde.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være op til Ankestyrelsen at vurdere, hvorvidt der er behov for, at
resultaterne af en undersøgelse eller aktivitet skal behandles af kommunens kommunalbestyrelse på et
møde. Undersøgelsen eller aktiviteten vil skulle være omfattet af Ankestyrelsens praksiskoordinerende
virksomhed og samarbejde med kommunerne om at bidrage til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på
socialområdet efter kapitel 11 eller 12 i retssikkerhedsloven. Det vil ydermere være et krav i lighed med, hvad
der gælder for undersøgelserne efter § 79 a, stk. 1, at undersøgelsen eller aktiviteten vedrører den
pågældende kommune. Det vil dog ikke være et krav, at den pågældende undersøgelse eller aktivitet alene
vedrører den pågældende kommune, og undersøgelsen eller aktiviteten vil således kunne omfatte flere
kommuner. Såfremt undersøgelsen eller aktiviteten vedrører flere kommuner, vil det ikke være et krav, at
Ankestyrelsen beslutter, at kommunalbestyrelserne i alle de berørte kommuner behandler undersøgelsen
eller aktiviteten på et møde.
Ankestyrelsens beslutning om, at resultaterne af en undersøgelse eller en aktivitet skal behandles af
kommunalbestyrelsen på et møde, vil bl.a. skulle basere sig på Ankestyrelsens vurdering af undersøgelsens
eller aktivitetens betydning for retssikkerheden i kommunen, dvs. dens relevans for politisk drøftelse i
kommunalbestyrelsen af retssikkerheden i kommunen, konklusionerne af undersøgelsen eller aktiviteten for
så vidt angår retssikkerheden i kommunen, behovet for opfølgning på undersøgelsen eller aktiviteten i
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
kommunen med henblik på styrkelse af retssikkerheden samt resultaternes egnethed til behandling på et
møde i kommunalbestyrelsen.
Ankestyrelsen vil skulle meddele beslutningen efter den foreslåede bestemmelse til kommunen. Dette vil
typisk kunne gøres i forbindelse med kommunikationen af undersøgelsens eller aktivitetens konklusioner til
kommunen eller aktivitetens afslutning. Beslutningen vil ikke kunne anses som en afgørelse og vil ikke kunne
påklages til anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i, at Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed og
samarbejde med kommunerne om at bidrage til at styrke kvalitet i sagsbehandlingen på socialområdet efter
kapitel 11 og 12 i retssikkerhedsloven i dag består af mange andre aktiviteter end praksisundersøgelser. Dette
bør afspejles i lovgivningen, således at kommunalbestyrelsen også skal kunne blive pålagt at behandle og tage
stilling til resultaterne af andre af Ankestyrelsens aktiviteter og undersøgelser end praksisundersøgelser på et
møde med henblik på politisk stillingtagen, herunder særligt mht. de retssikkerhedsmæssige betragtninger.
Der bør dog alene være tale om en mulighed for Ankestyrelsen for at pålægge kommunalbestyrelsen at
behandle aktiviteten eller undersøgelsen, da der kan være aktiviteter og undersøgelser, der ikke egner sig til
behandling på et møde, eller hvor behandling er unødvendig.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, og de almindelige bemærkninger, punkt
2.2.2 og 2.2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven, at Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen
skal orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling efter § 79 a, stk. 1, af Ankestyrelsens
praksisundersøgelser, herunder om hvilke foranstaltninger undersøgelsens resultater har givet anledning til.
Styrelsen kan fastsætte en frist for denne orientering.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at bestemmelsen er udtryk for et ønske om at understrege
vigtigheden af, at de berørte kommunalbestyrelser i rimelig tid efter en praksisundersøgelse forholder sig til
de problemer, undersøgelsen kan have påpeget, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 3406-07. Det
fremgår videre af forarbejderne, at selve orienteringen af Ankestyrelsen behøver kommunalbestyrelsen ikke
at behandle på et møde. Men den behandling, orienteringen skal omhandle, skal være behandlet på et møde i
kommunalbestyrelsen. Videre fremgår, at en kommunalbestyrelses eventuelle undladelse af at efterkomme
Ankestyrelsens anmodning om orientering og frist herfor kan påses som led i statsforvaltningernes, nu
Ankestyrelsens, tilsyn med kommunerne i henhold til lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 47 af 15. januar 2021.
Det foreslås, at det i § 79 a, stk. 2, 1. pkt., der med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås at blive stk. 3, 1. pkt.,
tilføjes, at der er tale om kommunalbestyrelsens behandling efter bestemmelsens stk. 1 og 2, samt at der efter
undersøgelsens tilføjes eller aktivitetens.
De foreslåede ændringer vil medføre, at Ankestyrelsen vil kunne beslutte, at kommunalbestyrelsen skal
orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling efter § 79 a, stk. 1, og den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede § 79 a, stk. 2, herunder om hvilke foranstaltninger undersøgelsens eller aktivitetens resultater har
givet anledning til. Styrelsen vil kunne fastsætte en frist for orienteringen.
Den foreslåede indsættelse af en henvisning til, at bestemmelsen omfatter behandling efter § 79 a, stk. 1, og
den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 79 a, stk. 2, er en præcisering, som følge af den i lovforslagets § 1, nr.
1, foreslåede § 79 a, stk. 2. Ændringen har således til formål at slå fast, at bestemmelsen i § 79 a, stk. 2, der
med lovforslagets § 1, nr. 1, bliver stk. 3, vil finde anvendelse for såvel kommunalbestyrelsens behandling af
Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens praksis efter § 79 a, stk. 1, og behandlingen af andre af
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 79
a, stk. 2. Det findes således hensigtsmæssigt, at Ankestyrelsens mulighed for at beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling, også finder anvendelse
for andre af Ankestyrelsens undersøgelser og aktiviteter end praksisundersøgelser, som
kommunalbestyrelsen behandler efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 79 a, stk. 2. Som følge heraf
foreslås endvidere, at der til undersøgelsens resultater tilføjes aktivitetens resultater. Der foreslås ikke i
øvrigt ændringer i bestemmelsen. Det vil således i lighed med efter gældende ret være således, at selve
orienteringen af Ankestyrelsen ikke behøver at være behandlet af kommunalbestyrelsen på et møde, men at
den behandling, orienteringen vil skulle omhandle, vil skulle være behandlet på et møde i
kommunalbestyrelsen. Ligeledes vil kommunalbestyrelses eventuelle undladelse af at efterkomme
Ankestyrelsens anmodning om orientering og frist herfor i lighed med efter gældende ret kunne påses som
led i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne i henhold til lov om kommunernes styrelse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, og de almindelige bemærkninger, punkt
2.2.2 og 2.2.3.
Til nr. 3
Det fremgår af § 84 a i retssikkerhedsloven, at social- og ældreministeren hvert år inden den 1. juli på et
kommuneopdelt danmarkskort offentliggør det forudgående års statistik over omgørelsesprocenten i
Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter serviceloven. Efter § 79 b i retssikkerhedsloven behandler
kommunalbestyrelsen inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over omgørelsesprocenter på
socialområdet offentliggøres, danmarkskortet på et møde.
Det fremgår af forarbejderne til § 79 b i retssikkerhedsloven, at det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre
overholdelsen af gældende lovgivning, og at det derfor findes hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelserne
skal have forelagt danmarkskortet, således at kommunalbestyrelsen får kendskab til omfanget af omgørelser
af klagesager i kommunen samt kommunens niveau for kommunens sagsbehandlingskvalitet set i forhold til
andre kommuner og mulighed for at drøfte dette, jf. Folketingstidende, 2017-18, A, L 162 som fremsat, side 7.
Det fremgår videre af forarbejderne, at i den forbindelse bør danmarkskortet blive behandlet politisk i
kommunalbestyrelsen, og at kravet indebærer, at der vil skulle ske en aktiv politisk drøftelse af
danmarkskortet.
Endelig fremgår af forarbejderne til § 79 b, at der ikke stilles krav om opfølgning på mødebehandlingen i
form af f.eks. tilbagemelding til Børne- og Socialministeriet på resultatet af kommunalbestyrelsens
behandling. Opfølgningen gøres herved til et anliggende i den enkelte kommune, herunder i forhold til en
beslutning om hvorvidt der på baggrund af mødebehandlingen skal iværksættes initiativer til forbedring af
sagsbehandlingskvaliteten i kommunen.
Det foreslås, at der som stk. 2 i § 79 b indsættes en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen i forbindelse
med behandlingen af Danmarkskortet efter § 79 b, stk. 1, skal tage stilling til, hvorvidt der er behov for at
udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Det foreslås
videre, at hvis kommunalbestyrelsen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal
kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrelsen herom.
Derudover foreslås, at der som § 79 b, stk. 3, indsættes en bestemmelse om, at Ankestyrelsen kan pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet beslutning herom, og
omgørelsesprocenterne på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i
kommunen tilsiger det. Det foreslås videre, Ankestyrelsen fastsætter en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
Den foreslåede bestemmelse i
§ 79 b, stk. 2,
vil medføre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den
årlige behandling af Danmarkskortet efter § 79 b, stk. 1, ikke blot vil skulle behandle Danmarkskortet, men
særskilt vil skulle tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Herudover vil den foreslåede bestemmelse betyde, at
kommunalbestyrelsen, såfremt den beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal orientere
Ankestyrelsen herom.
Ved stillingtagen til om der er behov for en handlingsplan, vil kommunalbestyrelsen skulle tage
udgangspunkt i danmarkskortet, dvs. i Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for afgørelser truffet af
kommunen på socialområdet set i forhold til andre kommuner. Kommunalbestyrelsen vil i deres stillingtagen
kunne inddrage andre aspekter, f.eks. om der er iværksat andre tiltag i kommunen på
retssikkerhedsområdet, resultaterne af eventuel dialog med borgere der modtager hjælp og støtte på
socialområdet osv.
Der foreslås ikke fastsat formkrav til handlingsplanen. Handlingsplanen vil således afhængigt af
udfordringerne i kommunen kunne have et meget forskelligt indhold og omfang. Handlingsplanen vil f.eks.
kunne forholde sig til de overordnede rammevilkår på socialområdet eller dele af socialområdet i kommunen,
herunder økonomi, personaleressourcer og antal sager per medarbejder. Handlingsplanen vil også kunne
omhandle mere konkrete tiltag f.eks. opkvalificering af en medarbejdergruppe, deltagelse i Ankestyrelsens
læringsaktiviteter, iværksættelse af dialog med en borgergruppe, ansættelse af en borgerrådgiver osv. Det vil
ikke være et krav, at handlingsplanen vedrører hele den del af socialområdet, som danmarkskortet
omhandler. Det vil i en del tilfælde være hensigtsmæssigt, at handlingsplanen er målrettet en specifik del af
socialområdet, hvor danmarkskortet eventuelt sammenholdt med andre oplysninger viser, at der er
problemer. Handlingsplanen vil kunne udformes som en kortfattet angivelse af de problemstillinger, den skal
løse, samt en kortfattet angivelse af initiativer til løsning heraf. Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke
krav til den tidsmæssige udstrækning af handlingsplanen, da det vil afhænge af de konkrete forhold i
kommunen og handlingsplanen indhold. Det vil derimod være et krav, at handlingsplanen forholder sig
særskilt til, hvordan Ankestyrelsens omgørelsesprocent for kommunens afgørelser nedbringes. Der vil i
overensstemmelse med de almindelige regler om delegation i kommunestyret ikke gælde et krav om, at
handlingsplanen skal vedtages på et bestemt niveau i kommunen.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, foreslås det, at
Ankestyrelsen vil skulle orienteres herom. Der stilles ikke med den foreslåede bestemmelse nærmere krav til
indholdet af orienteringen. Det vil i nogle tilfælde kunne være hensigtsmæssigt, at orienteringen indeholder
en beskrivelse af grundlaget for, at kommunalbestyrelsen har valgt ikke at iværksætte en handlingsplan,
f.eks. i tilfælde hvor omgørelsesprocenten for kommunen er høj, men kommunalbestyrelsen allerede har
iværksat initiativer til håndtering heraf, og der derfor ikke er behov for en handlingsplan. Dette vil dog ikke
være et krav. Orienteringen vil skulle gives inden for rimelig tid efter kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet. Eventuel undladelse af at orientere Ankestyrelsen vil kunne påses som led i Ankestyrelsens
tilsyn med kommunerne i henhold til lov om kommunernes styrelse.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 79 b, stk. 3,
vil medføre, at Ankestyrelsen vil kunne pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har iværksat dette, og omgørelsesprocenterne på
socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Den
foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at Ankestyrelsen fastsætter en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen.
Med den foreslåede bestemmelse vil Ankestyrelsen i forlængelse af kommunalbestyrelsens orientering efter
den foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 2, kunne pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen. Det vil være et krav, at
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
Ankestyrelsens beslutning om at pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan er begrundet
i omgørelsesprocenterne på socialområdet i klagesager over afgørelser truffet af kommunen samt i
Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen. Det vil være Ankestyrelsens vurdering,
hvorvidt der er behov for en handlingsplan. Beslutningen vil ikke have karakter af en forvaltningsretlig
afgørelse og vil ikke kunne påklages til anden administrativ myndighed. Beslutningen om at pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan vil ikke medføre et særskilt ansvar for Ankestyrelsen til
at påse eller sikre kommunalbestyrelsens overholdelse af den socialretlige lovgivning.
Der vil ikke kunne fastsættes en fast grænse for, hvornår omgørelsesprocenten er så høj, at den tilsiger, at
Ankestyrelsen vil skulle pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan. Dette skyldes, at
omgørelsesprocenten vil skulle ses i sammenhæng med andre faktorer, herunder det samlede antal
afgørelser truffet af kommunen der er påklaget til Ankestyrelsen. Der vil således kunne være tilfælde, hvor
omgørelsesprocenten er høj, men hvor der samtidigt er meget få afgørelser, der er påklaget, og hvor dette
sammenholdt med Ankestyrelsens øvrige viden om sagsbehandlingen i kommunen, medfører, at der ikke er
grundlag for iværksættelse af en handlingsplan. Et relevant element i Ankestyrelsens vurdering vil være
grunden til afgørelserne om hjemvisning, ændring eller ophævelse af kommunens afgørelse. Der vil således
kunne være situationer, hvor Ankestyrelsen har truffet afgørelse om hjemvisning, ændring eller ophævelse af
et større antal sager af samme grund, f.eks. begrundet i fejlfortolkning af lovgivningen, og hvor Ankestyrelsen
har viden om, at kommunalbestyrelsen efterfølgende har rettet op og truffet korrekte afgørelser. I sådanne
situationer vil der ikke være grundlag for, at Ankestyrelsen beslutter at pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan. Også i tilfælde, hvor kommunen uanset beslutningen om ikke at iværksætte en
handlingsplan, på anden måde er i gang med at nedbringe omgørelsesprocenten, vil der ikke være grundlag
for at pålægge kommunen at iværksætte en handlingsplan. Ankestyrelsen vil have mulighed for at kontakte
kommunen med henblik på at indhente sådanne oplysninger, såfremt Ankestyrelsen overvejer, om der er
grundlag for at pålægge kommunen at udarbejde en handlingsplan, men der vil ikke være krav om sådan
forudgående dialog.
Ankestyrelsen vil i sin vurdering skulle inddrage sit øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommunen.
Hertil sigtes til viden ud over styrelsens viden fra sager, hvor en afgørelse fra kommunen er påklaget. Det vil
f.eks. kunne være oplysninger fra Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed, ligesom også
oplysninger fra bl.a. Ankestyrelsens egendriftskompetence på børneområdet og tilsyn med kommunerne
efter lov om kommunernes styrelse vil kunne inddrages.
Ankestyrelsens beslutning om at pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan bør
indeholde en beskrivelse af baggrunden for Ankestyrelsens vurdering samt en tilkendegivelse fra
Ankestyrelsen om, hvad handlingsplanen bør fokusere på, f.eks. hvilke typer af sager eller sagsskridt.
Tilkendegivelserne vil dog ikke være bindende for kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil have
mulighed for under udarbejdelsen af handlingsplanen at være i dialog med Ankestyrelsen, bl.a. om hvilke
aktiviteter, som eventuelt vil kunne indgå i handlingsplanen.
Ankestyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse alene kunne beslutte at pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan i forlængelse af kommunalbestyrelsens orientering om, at kommunalbestyrelsen
i forbindelse med behandlingen af danmarkskortet har besluttet ikke at udarbejde en handlingsplan.
Ankestyrelsen vil således ikke kunne anvende den foreslåede bestemmelse af egen drift, hvis styrelsen på
andre tidspunkter har oplysninger om bekymrende forhold i kommunen. Sådanne oplysninger vil i stedet
kunne indgå i overvejelser om, hvorvidt styrelsen finder anledning til at rejse en tilsynssag som led i tilsynet
med kommunerne efter lov om kommunernes styrelse.
Ankestyrelsens beslutning vil skulle være begrundet i kommunens behandling af sager, der er omfattet af
danmarkskortet efter § 84 a i retssikkerhedsloven, dvs. sager efter serviceloven, der kan påklages til
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
Ankestyrelsen. Der vil dog ikke være noget til hinder for, at kommunalbestyrelsens handlingsplan også
forholder sig til andre typer af sager, såfremt kommunalbestyrelsen finder dette hensigtsmæssigt.
Ankestyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse i sin beslutning om at pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan skulle fastsætte en frist for kommunalbestyrelsen til udarbejdelse heraf. Fristen
vil skulle fastsættes ud fra de forhold, der begrunder beslutningen, og skulle give kommunalbestyrelsen
rimelig tid til udarbejdelsen. Samtidigt vil der ved fristfastsættelsen skulle tages hensyn til borgernes
retssikkerhed.
Kommunalbestyrelsen vil skulle give Ankestyrelsen besked om, at handlingsplanen er udarbejdet. Det vil
ikke være et krav, at handlingsplanen indsendes til Ankestyrelsen, men dette vil i mange tilfælde være
hensigtsmæssigt. Ankestyrelsen vil til brug for overvejelser om, hvorvidt der er anledning til at rejse en
tilsynssag, kunne pålægge kommunalbestyrelsen at indsende handlingsplanen i medfør af § 49 i lov om
kommunernes styrelse. Overholdelse af fristen og overholdelse af et eventuelt pålæg om at indsende
handlingsplanen vil kunne påses som led i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne i henhold til lov om
kommunernes styrelse og vil, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, i sidste instans
kunne medføre en tilkendegivelse fra Ankestyrelsen om, at fortsat manglende udarbejdelse og eventuelt
indsendelse af handlingsplanen vil kunne udløse tvangsbøder til de ansvarlige medlemmer af
kommunalbestyrelsen i medfør af § 50 b i lov om kommunernes styrelse.
Ankestyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse ikke skulle godkende handlingsplanen. Såfremt
Ankestyrelsen finder, at der kan rejses spørgsmål om lovligheden af sagsbehandlingen i kommunen, vil dette
kunne danne grundlag for overvejelser om, hvorvidt der er anledning til at rejse en tilsynssag som led i
Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne i henhold til lov om kommunernes styrelse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 2, er at sikre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse
med behandlingen af danmarkskortet særskilt drøfter, hvorvidt retssikkerheden i kommunen på
socialområdet tilsiger, at der systematisk iværksættes initiativer med henblik på styrkelse af den juridiske
kvalitet i sagsbehandlingen og dermed retssikkerheden for borgerne. Med de foreslåede bestemmelser i § 79
b, stk. 2 og 3, vil der samlet blive taget et skridt væk fra tilgangen ved indførelsen af § 79 b om, at
opfølgningen på danmarkskortet alene er et anliggende for den enkelte kommune, og det vil samtidigt styrke
danmarkskortet som redskab til styrkelse af retssikkerheden. Formålet er således at styrke borgernes
retssikkerhed i sager på det sociale område ved først og fremmest at skærpe kommunalbestyrelsens fokus på
retssikkerheden og den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på socialområdet, men også ved at give
Ankestyrelsen et redskab til at pålægge en kommunalbestyrelse at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af
retssikkerheden. Samtidigt har de foreslåede bestemmelser til formål at styrke Ankestyrelsens grundlag for
målrette sin praksiskoordinerende virksomhed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.1.2 og 2.1.3.
Til § 2
Det foreslås med
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den xx 2022.
For så vidt angår den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven vil
den foreslåede ikrafttrædelsesdato betyde, at Ankestyrelsen fra og med den xx 2022 vil kunne beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle andre af Ankestyrelsens aktiviteter end undersøgelser af kommunens
praksis på et møde. Bestemmelsen vil finde anvendelse for aktiviteter, der afsluttes pr. xx 2022 eller senere.
Det vil være uden betydning, at aktiviteten er påbegyndt før den xx 2022.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
For så vidt angår den i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 2, i retssikkerhedsloven
om, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af Danmarkskortet skal tage stilling til,
hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan, vil den foreslåede ikrafttrædelsesdato betyde, at den
foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 2, vil finde anvendelse for kommunalbestyrelsens førstkommende
behandling af Danmarkskortet efter den foreslåede ikrafttrædelsesdato den xx. Tilsvarende vil gøre sig
gældende for den i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 3, i retssikkerhedsloven.
Det foreslås med
§ 2, stk. 2,
at loven ophæves den 31. december 2025.
For så vidt angår den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i § 79 a, stk. 2, i retssikkerhedsloven vil
den foreslåede ophævelse betyde, at Ankestyrelsen fra og med den 1. januar 2026 ikke vil kunne beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle andre af Ankestyrelsens aktiviteter end undersøgelser af kommunens
praksis på et møde. Det afgørende vil være, hvornår Ankestyrelsen træffer beslutning om, at
kommunalbestyrelsen skal behandle aktiviteten, ikke hvornår kommunalbestyrelsen drøfter aktiviteten.
For så vidt angår den i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 2, i retssikkerhedsloven
om, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af danmarkskortet skal tage stilling til,
hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan, vil den foreslåede ophævelse betyde, at
kommunalbestyrelsen ved behandling af danmarkskortet fra og med den 1. januar 2026 ikke vil være
forpligtet til at tage stilling til behovet for at udarbejde en handlingsplan. Tilsvarende vil gøre sig gældende
for den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 3, i retssikkerhedsloven.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da retssikkerhedsloven, jf. § 90, stk. 1, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2500763_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1647 af 4. august
2021 som ændret ved § 1 i lov nr. xx af xx
og § 1 i lov nr. xx af xx, foretages
følgende ændringer:
§ 79 a.
Kommunalbestyrelsen
behandler Ankestyrelsens undersøgelser
af kommunens praksis på et møde.
1.
I
§ 79 a
indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke:
»Stk.
2.
Ankestyrelsen kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal behandle
resultatet af andre af Ankestyrelsens
undersøgelser og aktiviteter efter
retssikkerhedslovens kapitel 11 og 12,
der vedrører kommunen, på et møde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Stk. 2.
Ankestyrelsen kan beslutte, at
kommunalbestyrelsen skal orientere
styrelsen om kommunalbestyrelsens
behandling, herunder om, hvilke
foranstaltninger undersøgelsens
resultater har givet anledning til.
Styrelsen kan fastsætte en frist for denne
orientering.
§ 79 b.
Inden udgangen af det år, hvor
danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet
offentliggøres, jf. § 84 a, behandler
kommunalbestyrelsen danmarkskortet
på et møde.
2.
I
§ 79 a, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk.
3, 1. pkt., indsættes efter »behandling«:
»efter stk. 1 og 2«, og efter
»undersøgelsens« indsættes: »eller
aktivitetens«.
3.
I
§ 79 b
indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i
forbindelse med behandlingen efter stk.
1 tage stilling til, hvorvidt der er behov
for at udarbejde en handlingsplan til
styrkelse af den juridiske kvalitet i
kommunens sagsbehandling. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter ikke at
udarbejde en handlingsplan, skal
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.), fra social- og ældreministeren
2500763_0014.png
kommunalbestyrelsen orientere
Ankestyrelsen herom.
Stk. 3.
Ankestyrelsen kan pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den
juridiske kvalitet i sagsbehandlingen,
hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har
truffet beslutning herom, og
omgørelsesprocenterne på
socialområdet og Ankestyrelsens øvrige
kendskab til sagsbehandlingen i
kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen
fastsætter en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen.«