Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2500657_0001.png
Årlig redegørelse til Social- og Ældreministeren
om Den Sociale Investeringsfonds virksomhed
Juli 2020 – november 2021
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0002.png
1. Indledning
Den Sociale Investeringsfond (DSI) blev etableret som en del af aftalen om satspuljen for 2018. Lov om Den Soci-
ale Investeringsfond blev vedtaget i december 2018. Der er siden gennemført en revision af fondens lovgrundlag,
der trådte i kraft 1. maj 2021.
Af
§15a
i Lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond fremgår, at fonden afgiver en årlig redegørelse
om sin virksomhed til Social- og Ældreministeren. Social- og Ældreministeren oversender redegørelsen til Fol-
ketinget.
De første investeringer
2019 var et etableringsår for DSI, der gik med at nedsætte en bestyrelse og et rådgivende udvalg samt at ansætte
et sekretariat til at varetage fondens daglige arbejde. Sekretariatet brugte tid på at afklare de lovmæssige ram-
mer for fondens arbejde og udviklede modeller for, hvordan DSI kan samarbejde med velfærdsaktører om at ud-
vikle sociale investeringer, og hvordan fonden behandler ansøgninger om samarbejde. DSI åbnede for ansøgnin-
ger og påbegyndte sine første samarbejder.
2020 var et markedsmodningsår, hvor DSI fik foretaget en modenhedsmåling, der viste, at velfærdsaktører bredt
set interesserede sig for sociale investeringer, men at der var brug for viden, redskaber og skræddersyet hjælp
for at omsætte interessen til handling. I løbet af året var DSI i dialog med et stort antal myndigheder, civilsam-
fundsaktører, velfærdsleverandører og potentielle investorer. I 2020 etablerede DSI også de første tre udviklings-
partnerskaber, der har afsøgt mulighederne for at foretage sociale investeringer målrettet unge hjemløse, vold i
nære relationer og forebyggelse af type 2-diabetes. Alle partnerskaber er realiseret som investeringer i 2021.
Det seneste år har DSI lanceret fondens første investeringer. DSI har indtil nu foretaget otte investeringer i ud-
satte målgrupper på tværs af de store velfærdsområder, og flere er på vej. DSI har samarbejdet med flere end 20
statslige institutioner, regioner og kommuner og tiltrukket både offentlig og privat medfinansiering til fondens
investeringer.
Vi afgiver hermed DSI’s årlige redegørelse for perioden juli 2020 til november 2021.
På vegne af bestyrelsen for Den Sociale Investeringsfond
Karen Hækkerup
Bestyrelsesformand
17. november 2021
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0003.png
2. Brug af fondens midler
DSI har det seneste år foretaget otte investeringer på samlet 40,9 mio. kr. i indsatser til udsatte målgrupper på
tværs af de store velfærdsområder. DSI har desuden etableret tre udviklingspartnerskaber, der afsøger, hvordan
sociale investeringer kan være med til at løse centrale kommunale udfordringer og to rådgivningspartnerskaber,
der modner indsatser til fremtidige sociale investeringer.
Af figur 1 fremgår en oversigt over økonomiske nøgletal for DSI’s investeringsportefølje. Figuren viser, at DSI på
tværs af fondens investeringsportefølje og pipeline har investeringer for 78,1 mio. kr. og dermed en investerings-
manko
1
på 15,6 mio. kr., sammenholdt med DSI’s kapitalbevilling inkl. gearingsfaktor
2
på 25 pct.
Der er derfor stor sandsynlighed for, at DSI primo 2022 står i en situation uden midler til at udvikle og investere i
nye områder og indsatser, fordi fonden afventer tilbagebetaling af afkast fra de igangsatte investeringer. Det be-
tyder også, at DSI har vanskeligt ved at indgå i dialog om yderligere udviklings- og investeringsprojekter og evt.
nye samarbejder for DSI, når der ikke er frie midler.
DSI har på tværs af fondens investeringer og partnerskaber rejst offentlig medfinansiering på 31,4 mio. kr. og
filantropisk medfinansiering på 7,5 mio. kr.
Figur 1: Økonomiske nøgletal for DSI’s investeringsportefølje med forventede betalingsstrømme
Investeringsfond, 2020-2034
(mio. kr.)
Kapitalbevilling
Kapital inkl. gearing
Investeringer
Ikke disponerede midler (uden tilbagebetaling)
Forventet tilbagebetalinger
Ikke disponerede midler (med tilbagebetaling)
50,0
62,5
40,9
21,6
46,7
68,3
Kapitalbeholdning (mio. kr.)
100
80
60
40
20
0
Betalingsstrøm samlet (mio. kr.)
Akkumuleret betalingsstrøm samlet (mio. kr.)
Forventet tilbagebetalinger
Bundet kapital
Fri kapital inkl. gearing
*De to betingede lån til Åben og Rolig på hhv. 400.000 kr. og 900.000 kr. er ikke inkluderet i betalingsstrømmene
Investeringsfond, 2020-2034
Forventet samlet investeringsbehov (mio. kr.)
90
80
Investerings- og pipelineprojekter (mio. kr.)
45
Investerings-
manko 15,6 mio. kr.
Gearing:
12,5
40,9
mio. kr.
Udviklingsfond, 2020-2026
(mio. kr.)
Kapitalbevilling
37,2
mio. kr.
Kapitalbeholdning (mio. kr.)
30
28,0
1,3
8,3
11,5
7,0
40
Pipepline:
37,2
Udgifter til partnerskaber
Udgifter til outcomefonde
Markedsmodning (år 2020-2022)*
Ikke disponerede midler
70
60
50
40
30
20
10
0
8
7
6
4
3
2
35
30
25
20
15
10
5
0
25
20
Kommune-
partner-
skaber
Kapital-
bevilling:
50
5
13
15
14
12
11
Bundet
kapital:
40,9
10
1
Bundet kapital
5
0
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Fri kapital
10
9
Pipeline
DSI's
investeringskapital
Investeringer og
pipeline
*Tallene henviser til numre for DSI's investeringer i portefølje
og pipeline på oversigtens efterfølgende sider
*Da DSI's bevilling ophører efter 2022, er der ikke inkluderet udgifter til markedsmodning og partnerskaber herefter
De enkelte investeringer i DSI’s portefølje og pipeline er angivet med numre, så de kan genfindes i tabellerne på
de følgende sider.
Investeringsmanko er udtryk for forskellen mellem tilgængelige investeringsmidler og mulige investeringer.
DSI’s investeringer geares med en faktor 0,25. Det vil sige, at for hver investeret krone i investeringsfonden,
kan 25 øre geninvesteres i yderligere projekter, såfremt likviditeten er tilstrækkelig. Gearingsfaktoren antager en forventet
tilbagebetaling fra DSIs investeringer og er relativt lav sammenlignet med konventionelle investeringsfonde, der typisk arbej-
der med en gearingsfaktor på 3-6.
1
2
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0004.png
3. DSI’s portefølje af investeringer og partnerskaber
DSI har foretaget investeringer inden for alle fondens
fem investeringsområder
udsatte børn og unge, ar-
DSI indgår tre typer partnerskaber med hvert sit formål
Udviklingspartnerskaber,
der afsøger mulighederne for
at løse velfærdsudfordringer gennem sociale investe-
ringer.
Rådgivningspartnerskaber,
der understøtter udvikling
og afprøvning af allerede finansierede udviklings- og
forskningsprojekter, så det afdækkes, om projekterne er
velegnede til sociale investeringer.
Investeringspartnerskaber,
der udvikler investeringer,
som DSI og/eller øvrige investorer kan investere i.
bejdsmiljø, forebyggelse af livsstilssygdomme, ind på
arbejdsmarkedet og trivsel.
Der er forskel i omfanget af investeringer på de fem
områder. Det skyldes dels, at DSI har prioriteret områ-
derne efter modenhed, dels at DSI ikke har investe-
ringsmidler eller organisatorisk kapacitet til at op-
dyrke de fem brede investeringsområder helt paral-
lelt. DSI har særligt samarbejdet med kommuner, der
har udvist interesse, parathed og forandringskraft.
Tabel 1: DSI’s investeringer og partnerskaber
Nr.
Investering
Investerings-
sum
23,2 mio. kr.
DSI’s andel:
11,6 mio. kr.
Investeringsområde
Formål
Partnerskab
Investeringspartnerskaber
1
Bekæmpelse af
ungdomshjem-
løshed i Aarhus
Kommune
Udbredelse af
evidensbaseret
stressbehand-
ling
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
At reducere hjemløshed
blandt unge ved at støtte
de unge til at bo i og
fastholde egen, perma-
nent bolig.
At lindre stresssympto-
mer og hjælpe syge-
meldte borgere og bor-
gere i risiko for sygemel-
ding tilbage på arbejds-
markedet.
At styrke trivsel og til-
knytning til uddannelse
og arbejdsmarked for
unge, der er vokset op i
familier med misbrug.
At stoppe vold og følge-
virkninger af vold i nære
relationer ved behand-
ling af voldsudøvere og
voldsramte.
At behandle borgerens
stresssygdom og dermed
hjælpe dem tilbage på
arbejdsmarkedet.
Mindske den sociale
ulighed i sundhed og øge
trivslen blandt borgere
med diabetes ved at for-
hindre, at udsatte bor-
gere med type-2 diabetes
udvikler senkomplikati-
oner som følge af deres
lidelse.
Støtte de mest udsatte
og anbragte børns læ-
ring gennem en langsig-
tet og helhedsorienteret
indsats, så de i højere
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Bi-
kubenfonden, Hjem til
Alle alliancen og DSI.
Fonden Mental Sundhed,
Velliv Foreningen og
DSI.
2
2,9 mio. kr.
Arbejdsmiljø
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
3
4
Specialiseret
hjælp til børn og
unge fra familier
med misbrug i
Brøndby Kom-
mune
Behandling af
voldsudsatte fa-
milier i Aarhus
Kommune
Stressbehand-
ling i Rudersdal
Kommune
Forebyggelse af
senkomplikatio-
ner fra type-2
diabetes i Aar-
hus Kommune
3,2 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Brøndby Kommune,
TUBA og DSI.
4,8 mio. kr.
DSI’s andel:
2,4 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Dia-
log Mod Vold og DSI.
Rudersdal Kommune,
Fonden Mental Sundhed
og DSI
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune,
Steno Diabetes Center og
DSI
5
1,2 mio. kr.
Arbejdsmiljø
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
6
13,3 mio. kr.
DSI’s andel:
6,7 mio. kr.
7
Styrket læring
for udsatte og
anbragte børn
og unge i Aar-
hus Kommune
18,8 mio. kr.
DSI’s andel:
9,4 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Lau-
ritzen Fonden og DSI
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0005.png
Nr.
Investering
Investerings-
sum
Investeringsområde
Formål
grad kan fastholdes i- og
gennemføre folkeskolen
og ungdomsuddannel-
ser.
Give de unge en stabil
boligsituation og støtte
til at komme i uddan-
nelse eller arbejde.
Partnerskab
8
Forebyggende
indsats til unge
hjemløse og
unge i risiko for
hjemløshed i
Roskilde Kom-
mune
Forebyggelse af
svær overvægt
og type 2-diabe-
tes
3,6 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Roskilde Kommune og
DSI
Udviklingspartnerskaber
0,3 mio. kr.
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
At afklare mulige inve-
steringer i community-
indsatser målrettet syg-
domsmestring og fore-
byggelse af senkompli-
kationer for borgere med
type 2-diabetes.
At udvikle og implemen-
tere sociale investerin-
ger, der løser velfærds-
udfordringer, tre kom-
muner selv har valgt.
Guldborgsund ønsker at
styrke efterværn for an-
bragte unge, Holbæk øn-
sker at styrke beskæfti-
gelsen for borgere med
psykiske lidelser og
Svendborg ønsker at øge
beskæftigelse for bor-
gere med anden etnisk
baggrund end dansk bo-
sat i udsatte boligområ-
der.
Realiseret som investe-
ring
Realiseret som investe-
ring
Forebyggelsesalliancen
(Steno Diabetes cen-
trene, Novo Nordisk Fon-
den og kommunerne
Aarhus, Aalborg og
Næstved) og DSI.
Guldborgsund Kom-
mune, Holbæk Kom-
mune, Svendborg Kom-
mune
Tre kommunale
udviklingspart-
nerskaber
0,9 mio. kr.
(15 mio. kr. re-
serveres i in-
vesterings-
fonden til mu-
lige investe-
ringer)
Udsatte børn og unge
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
Bekæmpelse af
ungdomshjem-
løshed
Behandling af
voldsudsatte fa-
milier
Styrket tilbud til
sårbare gravide
familier
0,1 mio. kr.
0,3 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Udsatte børn og unge
Trivsel
Rådgivningspartnerskaber
Trivsel
Udsatte børn og unge
At bidrage til at udar-
bejde en investerings-
case for at sikre sårbare
familier den rigtige
hjælp før og efter gravi-
diteten.
At bidrage til at udar-
bejde en investerings-
case for en frivilligheds-
baseret, forebyggende
indsats for mennesker
med psykisk sårbarhed.
Projekt//God Start på Fa-
milielivet (Østifterne,
Amager og Hvidovre
Hospital, Mary Fonden
og Dansk Center for
Mindfulness ved Aarhus
Universitet) og DSI.
Peer Partnerskabet (Det
Sociale Netværk, SIND,
Psykiatrisk Center Kø-
benhavn og kommu-
nerne København, Hel-
singør og Fredericia) og
DSI.
Peer-støtte til
psykisk sårbare
voksne
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0006.png
DSI har ud over fondens investeringer og partnerskaber en pipeline på minimum 25 mio. kr. til realisering inden
for det kommende halvår. DSI’s pipeline fremgår af tabel 2. De angivne investeringssummer er ca. beløb.
Tabel 2: DSI’s pipeline
Investering
Sundhedsindsats til
beboere med svær
overvægt i almennyt-
tige boliger
Forebyggende familie-
indsatser til udsatte
familier af anden et-
nisk baggrund end
dansk
Forebyggelse af sen-
komplikationer af
type-2 diabetes
Udbredelse af Housing
First
Investerings-
sum
1,0 mio. kr.
Investeringsområde
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Formål
At udbrede sundhedsind-
sats for beboere i almen-
nyttige boliger med svær
overvægt i Herlev Kom-
mune
At udbrede forebyggende,
familierettede indsatser
til udsatte familier med
anden etnisk baggrund
end dansk i Vejle Kom-
mune
At forebygge senkompli-
kationer af type 2-diabe-
tes i Aalborg Kommune
At udbrede Housing
First-tilgange til alle
hjemløse i Ikast-Brande
Kommune
Investering i beskæfti-
gelsesindsatsen Klar til
Start målrettet autister i
Svendborg Kommune
Investering i en beskæf-
tigelsesindsats for syge-
dagpengemodtagere med
psykiske lidelser i Sla-
gelse Kommune
Partnerskab
Herlev Kommune, KAB,
LIVA og DSI
5,1 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Vejle Kommune, Social
Udviklingscenter SUS
og DSI
5,0 mio. kr.
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Udsatte børn og unge
Trivsel
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
3,6 mio. kr.
Aalborg Kommune, Fo-
rebyggelsesalliancen og
DSI
Ikast-Brande Kommune
og DSI
Beskæftigelse af unge
med autisme
2,3 mio. kr.
Svendborg Kommune,
KLAR TIL START og DSI
Beskæftigelse af syge-
dagpengemodtagere
med psykiske lidelser
5,2 mio. kr.
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
Slagelse Kommune, Em-
pano og DSI
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0007.png
4. Risikoanalyse af fondens investeringsportefølje
DSI er etableret med det dobbelte formål at modne et marked for sociale investeringer og foretage sociale investeringer, der kan tiltrække både offentlig og
privat kapital. For at kunne indfri formålene skal DSI have en varieret investeringsportefølje med investeringer, der er attraktive for både offentlige og pri-
vate investorer. De to typer af investorer er underlagt forskellige regelsæt og har forskellige interesser i og krav til sociale investeringer, som DSI’s portefølje
skal imødekomme. Dobbeltheden i DSI’s investeringsportefølje er illustreret i tabellen nedenfor:
Modne et offentlige investeringsmarked
Formål
Løse centrale og mere komplekse velfærdsudfordringer og skabe gode
eksempler på sociale investeringer, som efterfølgende kan skaleres af
bl.a. privat kapital.
Offentlige investorer som fx DSI, staten, kommune og regioner.
Filantropiske fonde
Høj risiko og længere tidshorisont
Ofte flere betalingsmål og varierende grad af dokumentation.
Bekæmpelse af hjemløshed
Udsatte børn og unge
Sårbare gravide familier
Forebyggelse af recidiv
Modne et privat investeringsmarked
Løse centrale velfærdsudfordringer og tiltrække private investeringer,
der giver et økonomisk og et samfundsmæssigt afkast, så flere tager
medansvar for velfærden.
Private investorer som fx Family Offices, øvrige formueforvaltere, impact
investorer, ejendoms-, pensions- og forsikringsselskaber.
Medium risiko og ofte kortere tidshorisont.
Simple betalingsmål og god dokumentation.
Forebyggelse af type-2 diabetes
Behandling af stress
Beskæftigelse af borgere på kanten af arbejdsmarkedet
Investor
Investeringsprofil
Mulige investeringer
I tabel 3 fremgår en risikoanalyse af DSI’s investeringsportefølje med angivelser af den største risiko, en stor risiko og en mindre risiko for hver af fondens
otte investeringer.
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0008.png
Tabel 3: Risikoanalyse af DSI’s investeringsportefølje
Minimal risiko
Begrænset risiko
Høj risiko
Primære risici
#
Investering
Samlet
risiko
Størst risiko
Modelrisiko – risiko for fejlvurdering i forud-
sætningerne (succesraterne) til modelbereg-
ningerne
Kreditrisiko – risiko for at modpart ikke kan
afholde sine betalingsforpligtelser
Modelrisiko - risiko for fejlvurdering i forud-
sætningerne (succesraterne) til modelbereg-
ningerne
Modelrisiko – mange betalingsmål, risiko for
fejlvurdering i forudsætningerne (succesra-
terne) til modelberegningerne
Personrisiko - indsatsen er forholdsvis af-
hængig af en specifik person hos leverandø-
ren
Modelrisiko - indsatsen er kun afprøvet i en
lille skala i Danmark
Modelrisiko – tidshorisonten er relativt lang,
hvilket skaber usikkerhed omkring resultat-
målene i modellen
Modelrisiko – risiko for, at de forventede suc-
cesrater ikke realiseres. Indsatsen bygger dog
videre på eksisterende og solid evidens fra
Housing First-tilgangen.
Stor risiko
Mindre risiko
Juridisk risiko – risiko for uenig-
heder om fx afregning og fortolk-
ning af betalingsmodel
Personrisiko – risiko for at nøgle-
personen hos leverandøren stop-
per
1
Housing First til unge hjem-
løse
Stressbehandling via Fonden
Mental Sundhed
Behandling af børn og unge
opvokset i familier med mis-
brug
Behandling af voldsramte fa-
milier
Stressbehandling i Rudersdal
Kommune
Forebyggelse af senkomplika-
tioner af type-2 diabetes i Aar-
hus Kommune
Styrket læring for udsatte og
anbragte børn og unge i Aar-
hus Kommune
Forebyggende indsats til unge
hjemløse og unge i risiko for
hjemløshed i Roskilde Kom-
mune
Tredjepartsrisiko – risiko for pro-
blemer hos leverandøren
Renterisiko – risiko for (negativ)
ændring i værdien pga. stigende
markedsrenter
Juridisk risiko - risiko for uenighe-
der om fx afregning og fortolkning
af betalingsmodel
Tredjepartsrisiko – risiko for pro-
blemer hos leverandøren
Juridisk risiko - risiko for uenighe-
der om fx afregning og fortolkning
af betalingsmodel
Juridisk risiko - risiko for uenighe-
der om fx afregning og fortolkning
af betalingsmodel
Tredjepartsrisiko – programmet er
omfangsrigt for leverandøren, og
der er risiko for, at de ikke kan fast-
holde børn i programmet
Juridisk risiko - risiko for uenighe-
der om fx afregning og fortolkning
af betalingsmodel
2
3
4
Juridisk risiko - risiko for uenig-
heder om fx afregning og fortolk-
ning af betalingsmodel
Modelrisiko - risiko for fejlvurde-
ring i forudsætningerne (succes-
raterne) til modelberegningerne
5
6
7
Juridisk risiko - risiko for uenig-
heder om fx afregning og fortolk-
ning af betalingsmodel
Tredjepartsrisiko – risiko for, at
nøglepersoner fratræder deres
stilling i Roskilde Kommune
8
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0009.png
5. Realisering af DSI’s strategi
I 2020 vedtog DSI’s bestyrelse en strategi med tre succeskriterier, som skulle være indfriet ved udgangen af 2021. Her skulle DSI have:
1.
2.
3.
Igangsat sociale investeringer inden for fondens fem investeringsområder
Tiltrukket privat kapital til fondens investeringer
Etableret et større kendskab til sociale investeringer
I strategien opstilles en række indikatorer under hvert succeskriterie for realiseringen af strategien. Indikatorerne og opfyldelsen heraf fremgår af tabel 4.
DSI har realiseret størstedelen af indikatorerne og ser en god sandsynlighed for at realisere de tre delvist realiserede mål inden udgangen af 2021.
Tabel 4: Realisering af DSI’s strategi
Beskrivelse
1.
Igangsat sociale investeringer inden for fondens fem investeringsområder
DSI har foretaget otte sociale investeringer. DSI’s investeringer er nærmere beskrevet i oversigten over DSI’s investeringer og
partnerskaber.
DSI har etableret seks udviklingspartnerskaber i samarbejde med offentlige myndigheder og øvrige velfærdsaktører om at ud-
vikle oplæg til sociale investeringer. De første partnerskaber har foreløbigt ført til fire investeringer, og DSI har iværksat tre
udviklingspartnerskaber med kommuner i juni 2021.
DSI har derudover samarbejdet med et større antal kommuner og øvrige velfærdsaktører om at udvikle oplæg til sociale inve-
steringer. Det har foreløbigt ført til 15 oplæg til investeringer, der er klar til iværksættelse.
DSI har samarbejdet med 20 offentlige myndigheder, heraf flest kommuner, der fordeler sig bredt geografisk og størrelsesmæs-
sigt. DSI oplever stigende interesse fra særligt kommuner, der er interesserede i at foretage investeringer med afsæt i DSI’s før-
ste investeringer. DSI’s erfaring er, at det går væsentligt hurtigere at udbrede eksisterende investeringer sammenlignet med at
udvikle nye.
Under DSI’s etableringsfase tog fondens samarbejder om at udvikle sociale investeringer fortrinsvist afsæt i veldokumenterede
indsatser fx Housing First. Det har ført til flere investeringer med forskellige investeringsmodeller, hvor det bl.a. har været mu-
ligt at rejse offentlig medfinansiering og filantropiske fondsmidler.
Det seneste år er udviklingen af fondens investeringer skiftet til at tage afsæt i myndighedsudfordringer. Indledningsvist foku-
serede DSI primært på kommunale udfordringer, hvilket bl.a. har ført til etableringen af udviklingspartnerskaber med kommu-
nerne Holbæk, Guldborgsund og Svendborg. Partnerskaberne har til formål at udvikle investeringer på udfordringer, kommu-
nerne selv har valgt, og som gør sig gældende i flere kommuner for senere at kunne skaleres.
Realiseret
Delvist realiseret
Ikke realiseret
DSI har igangsat mindst fem sociale
investeringsprogrammer
DSI har modnet 15 oplæg til sociale
investeringsprogrammer, der er klar
til iværksættelse
DSI samarbejder med 25 offentlige
myndigheder på tværs af både kom-
muner, regioner og stat
DSI’s samarbejder tager afsæt i både
myndighedsudfordringer og doku-
menterede indsatser og bruger flere
af fondens værktøjer
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0010.png
Senest har DSI fokuseret på at udvikle investeringsmodeller til at løse myndighedsudfordringer, der går på tværs af sektorer og
kræver statsligt engagement fx outcome-fonde. DSI arbejder i den forbindelse løbende på at identificere udfordringer, sociale
investeringer har potentiale til at løse, og på at sociale investeringer anvendes politisk som en del af den løbende politikimple-
mentering. I DSI’s handlingsplan peges bl.a. på perspektiverne i at afprøve sociale investeringer ift. efterværn for anbragte
unge, mistrivsel blandt børn og unge, voksne indvandrere uden for arbejdsmarkedet og forebyggelse af recidiv blandt tidligere
fængselsindsatte.
2.
Tiltrukket privat kapital til fondens investeringer
DSI har foreløbigt rejst filantropisk medfinansiering til fem af fondens investeringer og partnerskaber. Midlerne fordeler sig på
7 mio. kr. i form af underskudsgarantier, 0,3 mio. kr. i stiftelseskapital til Fonden Mental Sundhed og 0,2 mio. kr. som donatio-
ner til DSI’s udviklingspartnerskaber
Der indgår filantropiske midler til
minimum tre af fondens investerin-
ger
Midlerne er givet som donationer til udviklingsprojekter, stiftelseskapital til Fonden Mental Sundhed og som underskudsga-
rantier for de mest risikofyldte dele af fondens investeringer i ungdomshjemløshed og anbragte og udsatte børn og unges læ-
ring.
DSI har det seneste år introduceret rådgivningspartnerskaber som en ny type samarbejder, hvor fonden samarbejder mere sy-
stematisk med filantropiske fonde om at omstille fondsmidler til at fremme sociale investeringer.
DSI har foreløbigt rejst offentlig medfinansiering på 31,4 mio. kr. til seks af fondens investeringer og partnerskaber. Det er en
prioritet at bringe offentlige midler i spil, fordi det i højere grad forpligter offentlige samarbejdspartnere og styrker investerin-
gernes forankring.
Flere offentlige myndigheder har in-
vesteret egne midler i sociale inve-
steringsprogrammer
DSI har prioriteret samarbejde med Aarhus Kommune som foregangskommune for sociale investeringer via fem investeringer
på tværs af social-, sundheds- og børn og skoleområdet. Aarhus Kommune har etableret en kommunal investeringsfond, der er
medinvestor i investeringerne samt en pulje til resultatbetaling på tværs af forvaltninger. Det er initiativer DSI arbejder for at
udbrede.
DSI har også udviklet investeringsmodeller, der bringer offentlige midler i spil, fx investeringen i stressbehandling i Rudersdal
Kommune, hvor kommunen stiller en underskudsgaranti for dele af fondens investering mod at betale en lavere risikopræmie.
DSI har de sidste år været i dialog med forskellige typer af private investorer for at afklare, hvad der skal til for, at de kan og vil
investere i sociale investeringer. Der er generelt stor interesse, men markedet for private investeringer er fortsat umodent, idet
det er forbundet med høj risiko, få investeringsparate indsatser, for lille skala og et manglende erfaringsgrundlag til at beregne
forventet afkast og risiko. Private investorer efterspørger risikovillige statslige investeringer til at igangsætte markedet og ud-
vikle gode eksempler på sociale investeringer, som kan danne grundlag for private investeringer.
DSI prioriterer samarbejdet med filantropiske fonde, fordi det bidrager med nødvendige erfaringer for at tiltrække kommerci-
elle investorer, bl.a. ved at udvikle flere investeringsparate indsatser og investeringsmodne leverandører af velfærdsydelser,
som ofte igangsættes med støtte fra filantropisk kapital. Samarbejdet med filantropiske fonde forventes samtidig at være en
Der indgår en kommerciel investor i
minimum én af fondens investerin-
ger
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0011.png
katalysator for, at fonde på sigt bruger deres investeringskapital til at foretage sociale investeringer som kommercielle investo-
rer.
3.
Etableret et større kendskab til sociale investeringsprogrammer
DSI ønsker at modne markedet for sociale investeringer ved at sprede erfaringer fra DSI’s egne og andres sociale investeringer i
Danmark. DSI har i august lanceret vidensportalen socialeinvesteringer.nu, der er et fælles samlingssted for alle, der arbejder
med eller interesserer sig for sociale investeringer i Danmark. Vidensportalen har daglige brugere, der fortrinsvis benytter si-
dens ordbog, cases og værktøjskasse. Siden lanceringen 18/8 har vidensportalen haft knap 700 unikke brugere.
På socialeinvesteringer.nu er det muligt at finde værktøjer og skabeloner DSI bruger til at udvikle sociale investeringer, ligesom
det er muligt at følge udviklingen og implementeringen af en række igangværende investeringsprojekter.
Der har været pæn opmærksomhed på sociale investeringer og DSI i medier de seneste år. DSI er blevet omtalt af ca. 15 medier,
hvor fokus særligt har været på de investeringer, som DSI har igangsat sammen med andre aktører. DSI og sociale investerin-
ger er bl.a. blevet dækket af DR.DK, DR Radio, Altinget, Berlingske Business, Jyllandsposten, Kristeligt Dagblad, Danske Kom-
muner og Ritzau.
DSI prioriterede hurtigt efter fondens etablering at åbne fonden for henvendelser om relevante indsatser og potentielle pro-
blemstillinger, der egner sig til sociale investeringer. DSI modtager henvendelser i form af interessetilkendegivelser på fondens
åbne calls om samarbejder inden for fondens investeringsområder. DSI har foreløbigt modtaget 48 interessetilkendegivelser fra
myndigheder, velfærdsleverandører og investorer, der ønsker at udvikle sociale investeringer sammen med DSI.
Det seneste år er DSI’s samarbejder fortrinsvist etableret gennem opsøgende arbejde i erkendelse af, at kendskabet til sociale
investeringer fortsat er begrænset, og at det kræver opsøgende arbejde at opdyrke de mest relevante investeringssamarbejder.
DSI har etableret en velbesøgt vi-
densportal
DSI er nævnt i historier bragt af mini-
mum 10 forskellige medier
DSI har modtaget 50 interessetilken-
degivelser om samarbejde med fon-
den
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0012.png
6. Risikoanalyse af DSI’s virksomhed
Af tabel 5 fremgår DSI’s seneste analyse af de væsentligste risici for DSI’s virksomhed. Hver risiko er beskrevet ud fra den udfordring, de rejser for DSI, og den
risiko udfordringen indebærer samt, hvilke handlinger der kan afhjælpe hver risiko. Risikoanalysen tager afsæt i DSI’s lovbestemte formål, som er operatio-
naliseret i følgende målbillede for DSI:
1. Samarbejde med offentlige myndigheder
2. Modne markedet for sociale investeringer og udvikle investeringer
3. Agere investor i sociale investeringer
4. Tiltrække private midler
5. Bred tilstedeværelse på velfærdsområderne
Tabel 5: Risikoanalyse af DSI’s virksomhed
Risikobeskrivelse
#
Emne
1 Uklart ambiti-
onsniveau og
manglende
statsligt engage-
ment i sociale
investeringer.
Risikohåndtering
Handlinger
Ambitionsniveauet for
sociale investeringer og
DSI afklares via DSI’s
handlingsplan, herunder
et evt. større statsligt en-
gagement.
Risikovurdering
Sandsynlig-
Konse-
hed
kvens
Område
Drift og opera-
tionel risiko.
Udfordring
Ambitionsniveauet for so-
ciale investeringer og DSI
er uklart. Et stærkere
statsligt engagement skal
sikre, at sociale investe-
ringer anvendes i den lø-
bende politikudvikling, at
der indskydes flere udvik-
lings- og investerings-
midler i DSI, at der stilles
en statslig underskudsga-
ranti for sociale investe-
ringer, samt at DSI undta-
ges hindrende lovgivning
for at udvikle og udbrede
sociale investeringer.
Sociale investeringer er
fortsat et umodent inve-
steringsmarked, der skal
modnes yderligere, før DSI
kan tiltrække private in-
vestorer i større skala til
fondens investeringer.
Udfordringerne skyldes
Risiko
At DSI ikke kan
fortsætte med mar-
kedsmodning og at
udvikle og udbrede
sociale investerin-
ger.
Frist
1. kvt.
22
Risikoscore
4
4
16
2 Risiko for ikke at Drift og opera-
kunne tiltrække tionel risiko.
privat kapital.
At DSI ikke lykkes
med at tiltrække
privat kapital og
dermed øge mar-
kedet for sociale
investeringer og
bidrage til, at flere
Undtage DSI af FAIF-lov-
givning, ligesom bl.a.
Vækstfonden og Den
Grønne Investeringsfond
er undtaget.
Statslig underskudsga-
ranti for private investo-
rers deltagelse i sociale
1. kvt.
22
4
4
16
11
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0013.png
bl.a. hindrende lovgivning tager medansvar
og fraværet af attraktive
for vores velfærd.
investeringsprodukter for
private investorer.
investeringer.
Flere udviklings- og inve-
steringsmidler ved at til-
dele DSI 150-200 mio. kr.
som et statsligt kapital-
indskud.
Politisk beslutning om at 1. kvt.
sikre DSI’s driftsfinansie- 22
ring for 2023 og frem, i
bedste fald permanent.
3 Udvikle kompe-
tencer.
Drift og opera-
tionel risiko.
4 Usikker driftsfi-
nansiering.
Økonomi.
DSI er etableret med et
formål, som kræver en
bred vifte af kompetencer
og specialistviden at ind-
fri. DSI skal bl.a. afdække
egnede velfærdsudfor-
dringer, udvikle investe-
ringsmodeller, gennem-
føre due diligence-proces-
ser, foretage risikoanaly-
ser af mulige samarbejds-
partnere og velfærdsind-
satser, udvikle kontrakter
og have indsigt i investe-
ringsmarkeder. DSI’s se-
kretariat har opbygget re-
levante kompetencer de
seneste tre år, som er van-
skelige og i flere tilfælde
dyre at rekruttere. Det er
afgørende for fondens for-
mål, at medarbejdere fast-
holdes, så kompetencerne
videreudvikles.
DSI’s sekretariatsbevilling
løber kun til og med 2022.
At DSI ikke kan vi-
dereudvikle kom-
petencer til at ud-
vikle og udbrede
sociale investerin-
ger, fordi medar-
bejdere ikke kan
rekrutteres eller
fastholdes.
3
5
15
At DSI ikke kan
fastholde perso-
nale uden sikker-
hed for økonomi.
At samarbejdspart-
nere ikke ønsker at
engagere sig med
DSI pga. usikker-
hed.
Politisk beslutning om at
sikre DSI’s driftsfinansie-
ring for 2023 og frem, i
bedste fald permanent.
1. kvt.
22
3
5
15
12
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0014.png
5 Finansiel risiko.
Omdømme og
kommunika-
tion.
6 Impact risiko.
Drift og opera-
tionel risiko.
Der er risiko for, at DSI ta-
ber penge samlet set, fordi
én eller flere af DSI’s inve-
steringer vil gå mindre
godt end forventet. Når
det kommer til sociale in-
vesteringer, kan tab på in-
vesteringer både henføres
til traditionelle finansielle
risici og operationelle ri-
sici, hvoraf flere er unikke
for sociale investeringer.
De største operationelle
risici er modelrisiko, tred-
jepartsrisiko og juridisk
risiko. Modelrisiko er risi-
koen for fejlvurdering i
forudsætningerne (suc-
cesraterne) til modelbe-
regningerne, tredjeparts-
risiko er risiko for proble-
mer med leverandøren og
juridisk risiko er risikoen
for uenigheder, om fx af-
regning og fortolkning af
betalingsmodeller. En un-
dersøgelse foretaget af
Brookings Global fra 2020
viste, at 32 ud af 49 soci-
ale investeringer gen-
nemført på verdensplan
førte til et afkast for inve-
stor.
Der er varierende og al-
drig perfekt evidens for de
indsatser, som DSI udvik-
ler investeringsmodeller
for og foretager investe-
ringer i. Sociale investe-
ringer indebærer derfor
væsentlig modelrisiko for
At væsentlige tab
på én eller flere af
DSI’s investeringer
påvirker holdnin-
gen til sociale in-
vesteringer og DSI.
At DSI mister de
penge, der er lagt i
investeringsfon-
den.
Der regnes på forskellige
udfald af investeringer-
nes afkast, når der ud-
vælges investeringer, og
der er fokus på at opnå
bedst mulig risikospred-
ning i investeringsporte-
føljen. Når investerin-
gerne er igangsat følges
de tæt gennem afrappor-
tering, styregrupper mv.
Lø-
bende
3
4
12
At DSI’s investerin-
ger ikke skaber
den tiltænkte soci-
ale eller økonomi-
ske forandring.
DSI evaluerer løbende
Lø-
processer og effekter i
bende
fondens investeringer for
at anvende forudgående
erfaringer i fremtidige in-
vesteringer. DSI under-
støtter implementering af
indsatser ved typisk at
deltage i styregrupper el-
3
4
12
13
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0015.png
ikke at skabe de forud-
satte sociale eller økono-
miske resultater.
7 Juridisk risiko
ved DSI’s inve-
steringer.
Regler og com-
pliance.
8 Hindrende lov-
givning for soci-
ale investerin-
ger.
Regler og com-
pliance.
DSI og fondens samar-
bejdspartnere skal over-
holde et omfangsrigt lov-
kompleks, når DSI’s soci-
ale investeringer udvik-
les, struktureres og moni-
toreres. Det gælder bl.a.
regler om myndigheds-
udøvelse, GDPR-lovgiv-
ning, FAIF-loven (forvalt-
ning af alternative inve-
steringsfonde) mv.
Spændvidden i lovkom-
plekset er stor, og der er et
juridisk speciale for hver
enkelt lovgivning.
DSI’s samarbejdspartnere
rejser løbende spørgsmål
til betydningen af forskel-
lig lovgivning. For kom-
munale og regionale myn-
digheder gælder det Bud-
getloven og regler for
statsrefusion.
Private investorers delta-
gelse i sociale investerin-
ger påvirkes bl.a. af FAIF-
loven, mens velfærdsleve-
randørers engagement
bl.a. påvirkes af regler om
myndighedsudøvelse. DSI
er allerede nu opmærk-
som på hindrende lovgiv-
ning, og det bør løbende
afklares, hvordan forskel-
At DSI eller samar-
bejdspartnere i
fondens investe-
ringer ikke over-
holder relevant
lovgivning.
ler lignende. DSI foreta-
ger løbende monitorering
og resultatopfølgninger
for fondens investerin-
ger. DSI investerer i do-
kumenterede metoder.
På kort sigt budgetteres
Lø-
der med ekstern advokat- bende
bistand, som kvalitetssik-
rer kontrakterne juridisk
for at sikre, at DSI selv le-
ver op til relevant lovgiv-
ning i konkrete projekter.
På sigt ønsker DSI at re-
kruttere juridisk kompe-
tence.
3
3
9
At DSI ikke lykkes
med at udvikle og
udbrede sociale in-
vesteringer.
Undtage sociale investe- Lø-
ringer fra de offentlige
bende
udgiftslofter. Løbende op-
mærksomhed på, hvor-
dan lovgivning kan være
en barriere for udbredel-
sen af sociale investerin-
ger, fx i den tværministe-
rielle task force der er
nedsat ifm. Barnets lov.
3
3
9
14
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0016.png
9 Uklart politisk
ejerskab til fon-
den.
Omdømme og
kommunika-
tion.
lig lovgivning har betyd-
ning for udbredelsen af
sociale investeringer.
DSI’s navn og ressortpla-
cering skaber stærke as-
sociationer med social-
området. DSI er etableret
til at udvikle og udbrede
sociale investeringer på
de store velfærdsområder.
Der er brug for et bredere
politisk ejerskab til soci-
ale investeringer og DSI
for at udbrede sociale in-
vesteringer på alle vel-
færdsområderne.
10 Uklart admini-
strationsgrund-
lag.
Drift og opera-
tionel risiko.
11 Uafhængighed.
Drift og opera-
tionel risiko.
DSI’s administrations-
grundlag er fortsat under
udarbejdelse efter en lov-
ændring af loven om DSI i
2021. Administrations-
grundlaget skal afklare
DSI’s administrative pro-
cesser, herunder bruges
til opdatering af DSI’s for-
retningsorden og vedtæg-
ter samt udarbejdelse af
regnskabsinstruks.
DSI’s uafhængighed er en
forudsætning for at indfri
fondens formål, fordi det
giver mulighed for at
agere hurtigt og agilt på
aktørernes efterspørgsel
og behov. Det er samtidig
vigtigt i samarbejdet med
private investorer såvel
som offentlige myndighe-
der, som kræver politisk
DSI har fokus på at styrke
samarbejdet til statslige
myndigheder, herunder
at øge kendskabet til so-
ciale investeringer og re-
levante investeringsmo-
deller. DSI bidrager til ar-
bejdet i den tværministe-
rielle taskforce for soci-
ale investeringer, der er
nedsat ifm. vedtagelsen
af Barnets Lov. Der bør
være en bred politisk
drøftelse af potentialerne
ved sociale investeringer
ifm. præsentationen af
DSI’s handlingsplan.
At DSI’s adminstra- Administrationsgrundlag
tive processer er
fastlægges, og DSI’s ad-
uklare, fx ministe- ministrative processer
riets tilsyn med
justeres efter behov.
fonden.
At DSI ikke lykkes
med at udvikle og
udbrede sociale in-
vesteringer på alle
velfærdsområder.
1. kvt.
22
3
3
9
4. kvt.
21
2
4
8
At DSI forhindres
eller forsinkes i at
modne økosyste-
met for sociale in-
vesteringer og fo-
retage sociale in-
vesteringer.
Fondens uafhængighed
bevares.
1. kvt.
22
1
4
4
15
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 74: Den Sociale Investeringsfonds (DSI) årlige redegørelse 2021, fra social- og ældreministeren
2500657_0017.png
armslængde og stabilitet
for at ville investere.
16