Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2500186_0001.png
Enhed
Ældre
Sagsbehandler
Martin Sandø-
Pedersen
Koordineret med
Sagsnr.
Doknr.
498861
Dato
09-12-2021
Høringsnotat vedr. afrapportering fra arbejdsgruppe
vedr. sikring af at kun egnede medarbejdere får
ansættelse i ældreplejen
Følgende parter har i november 2021 afgivet høringssvar til udkast til
afrapportering:
FOA
Ældre Sagen
SOSU-skolerne har haft mulighed for at sende høringssvar, men har ikke
fremsendt et svar.
KL har undervejs bidraget med input og kommentering på udkast til
afrapportering.
I høringsnotatet præsenteres en række af de centrale svar fra høringsparternes
for hver af de initiativer, der er præsenteret i arbejdsgruppens afrapportering.
Notatet indeholder derudover en præsentation af initiativer, som
høringsparterne foreslår. Social- og Ældreministeriet kommenterer
høringssvarene samlet i forhold til hvert initiativ.
Overordnet tilbagemelding i forhold til arbejdsgruppens afrapportering
Der er overordnet en positivt tilbagemelding vedr. arbejdsgruppen
afrapportering.
Ældre Sagen bifalder, at der er set på forskellige muligheder for at styrke
trygheden, og mener i den forbindelse, at det for de forskellige tiltag er vigtigt
iagttage proportionalitets-princippet, så resultatet af det der igangsættes,
modsvarer de ressourcer, der anvendes på det.
FOA kvitterer også for afrapporteringen og anfører, i stil med Ældre Sagen, at
det er afgørende, at de redskaber, som politikerne beslutter at anvende, ses i
forhold til, hvilket problem man gerne vil løse, og hvor stort problemet faktisk
er.
Social- og Ældreministeriet bemærkninger
Social- og Ældreministeriet er enig i bemærkningerne fra såvel FOA som Ældre
Sagen om, at det eller de initiativer, der iværksættes, skal skabe en samlet
merværdi. Det er Social- og Ældreministeriets forståelse, at det netop vil være
muligt at foretage denne afvejning, blandt andet på baggrund af
arbejdsgruppens afrapportering.
Høringssvar vedrørende krav om indhentelse af straffeattester
Ældre Sagen bifalder, at der stilles krav om indhentelse af straffeattester og
ønsker derudover, at der er en klar procedure for, hvordan arbejdsgiverne ser
på eventuelle strafferetlige forhold til straffeattesten.
FOA er skeptiske over for kravet om indhentelse af straffeattester ved
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 73: Brev vedr. afrapportering om brodne kar, fra social- og ældreministeren
2500186_0002.png
nyansættelser og frygter, at det kan have negative effekter på rekruttering og
faglig stolthed. Endelig mener FOA ikke, at der er lignende krav andre steder
på de store velfærdsområder.
Social- og Ældreministeriet bemærkninger
Social- og Ældreministeriet, er enige med Ældre Sagen i, at indhentelse af
straffeattester ikke alene udgør et tilstrækkeligt grundlag til at vurdere, om en
ansøger til et job i ældreplejen har den rette tilgang til borgerne.
I forhold til FOA´s bemærkninger om, at foreningen ikke er bekendt med at der
findes lignende ordninger, om krav om indhentelse af straffeattester på de
store velfærdsområder, kan anføres, at der på Socialstilsynets område er
indført en lignende ordning med krav om indhentelse af straffeattester for tilbud
der høre under Socialtilsynets tilsyn, samt for plejefamilier. Denne ordning blev
indført med virkning fra 1. juli 2020.
Høringssvar vedrørende autorisationsordning
Ældre Sagen er skeptisk i forhold til om en autorisationsordning vil bidrage til
større tryghed i eget hjem, og stiller med henvisning til
proportionalitetsprincippet spørgsmålstegne ved effekten af en
autorisationsordning. Såfremt der indføres en ny autorisationsordning for
social- og sundhedshjælpere, så vil de ønske at de øvrige faggrupper også
omfattes af denne ordning.
FOA ønsker at social- og sundhedshjælpere omfattes af autorisationsloven på
sundhedsområdet. Baggrunden herfor er, at FOA oplever, at flere medlemmer
ansættes i stillinger, der i højere grad har et sundhedsfagligt indhold, og løser
opgaver efter sundhedsloven, herunder at de er begyndt at blive ansat på
sygehuse. FOA mener i udgangspunktet ikke, at der skal udvikles en ny
autorisationsordning for social- og sundhedshjælpere, da de ønsker, at de skal
omfattes af den sundhedsfaglige autorisation. Såfremt der udvikles en ny
autorisationsordning for social- og sundhedshjælpere, med fokus på ”værdig
pleje”, spørger FOA, om det ikke vil være relevant, at andre faggrupper også
skal autoriseres til dette.
Social- og Ældreministeriet bemærkninger
Social- og Ældreministeriet er enig i, at proportionalitetsbetragtninger skal
indgå i overvejelserne om, hvorvidt indførelsen af en autorisationsordning, kan
medvirke til at sikre, at kun egnede medarbejdere får ansættelse i ældreplejen.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt en evt. autorisationsordning for social- og
sundhedshjælpere, skal være en sundhedsfaglig autorisation på linje med
autorisationsordningerne for sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter
bemærkes, at det fremgår af afrapporteringen, at det er arbejdsgruppens
vurdering, at social- og sundhedshjælpernes faglige virksomhed generelt er af
en sådan karakter, at der, som udgangspunktet ikke er forbundet store
patientsikkerhedsmæssige risici hermed. Det fremgår endvidere bl.a., at en
autorisationsordning i autorisationsloven ikke i tilstrækkelig grad vurderes at
være målrettet social-og sundhedshjælpernes faglighed og daglige arbejde.
Øvrige initiativer fra høringsparterne
Ældre Sagen peger på muligheden for at indføre et ”plejeløfte” for social- og
sundhedshjælpere, i stil med lægeløftet på sundhedsområdet. Plejeløftet vil
have fokus på den etiske og faglige forpligtelse, der ligger i at være social- og
sundhedshjælper. KL har tidligere også anbefalet at der indføres en såkaldt
plejeløfte.
2