Tekniske bemærkninger til rapportudkast om initiativer til at sikre,
at kun egnede medarbejdere får ansættelse i ældreplejen
FOA har modtaget rapportudkastet fra arbejdsgruppen for løsninger til at
understøtte, at kun egnede medarbejdere opnår ansættelse i ældreplejen.
FOA har nedenstående bemærkninger af teknisk karakter. Vi eftersender vores
mere generelle overvejelser torsdag d. 25. november.
Krav om indhentning af offentlige straffeattester ved ansættelse af personale
og ledelse i pleje- og omsorgssektoren
Der er behov for uddybning af flere forhold vedr. initiativet om indhentning af
offentlige straffeattester (primært kapitel 4). Disse uddybninger skal sikre, at
rapporten giver et fyldestgørende og retvisende billede af initiativet.
•
Der er behov for en uddybning af, hvad der er omfattet af
straffeattester. FOA går ud fra, at videooptagelse og videodeling er
inkluderet (hvis der vel at mærke ligger en politianmeldelse og
efterfølgende dom bag), hvorimod sundhedsfaglige fejl (fx medicinfejl),
misbrugsproblemer mv. ikke (eller kun i meget sjældne tilfælde) vil være
dækket.
•
Det bør nævnes, at det i forhold til straffeattest kræver en dom (og
dermed en anmeldelse), før en kommende arbejdsgiver bliver
opmærksom på et forhold hos en medarbejder. Derimod er det for sager
hos Styrelsen for Patientsikkerhed nok med en mistanke/bekymring for
fx at sætte under skærpet tilsyn. Dermed vil en kommende arbejdsgiver
blive opmærksom på forhold hos flere medarbejdere, hvis der er tale om
en autorisationsordning end ved brug af straffeattester.
•
I rapporten står flere gange, at man godt kan fortsætte med at arbejde
trods autorisationsfratagelse. Dette er selvfølgelig korrekt, men det bør
også nævnes i rapporten, at det samme gør sig gældende ved
indhentelse af straffeattest. Det væsentlige er ikke, at man godt kan
fortsætte med at arbejde, men at arbejdsgiver bliver bekendt med
medarbejderens historik.
•
For at sætte initiativet i det rette perspektiv bør det nævnes, om der
findes andre store velfærdsområder, hvor der er så skrappe krav om
straffeattest, som der her lægges op til, og hvad erfaringen i så fald er.
•
Der bør være en uddybende vurdering af, hvad der bliver de
ressourcemæssige konsekvenser af at skulle kræve straffeattest. Det
beskrives stort set ikke.
•
Det bør være en vurdering af, hvilken betydning krav om indhentelse af
straffeattest kan få for fagets omdømme og rekrutteringsmuligheder.
Autorisationsordning af social- og sundhedshjælpere
Der er flere fejl i beskrivelsen af autorisation til social- og sundhedshjælpere.
Dels i forhold til beskrivelsen af de opgaver, som hjælperne udfører, og dels i
beskrivelsen af hvad der er omfattet af autorisations- og tilsynssystemet.