Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2500183_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Att. Martin Sandø-Pedersen,
[email protected]
25. november 2021 • PTO
Høringssvar vedrørende ansættelser i ældreplejen
Ældre Sagen takker for at kunne afgive høringssvar vedrørende notat fra
”Arbejdsgruppe
for løsninger til at understøtte, at kun egnede medarbejdere opnår ansættelse i
ældreplejen”
tilsendt den 19. november 2021.
Ældre Sagen ser helt grundlæggende et behov for, at der kan skabes maksimal tryghed
omkring besøg i ældres hjem (såvel egen bolig som plejehjem) og de deraf følgende forhold
omkring hjælp til blandt andet intime forhold. De kommunale og private arbejdsgivere har
et udvidet ansvar for at sikre tilliden til de medarbejdere, der sendes ud for at udføre den
pågældende hjælp og dermed skabe tryghed for de svækkede ældre, som ofte er i sårbare
situationer.
Ældre Sagen kan på den baggrund bifalde, at der er set på forskellige muligheder for at
styrke denne tryghed i ovennævnte notat. Vi kan ligeledes bifalde, at der skal stilles krav til
offentlige såvel som private virksomheder indenfor ældreområdet omkring indhentelse af
offentlige/private straffeattester ved alle ansættelsesforhold. Der skal ligeledes i alle
ansættelsesforhold være en klar procedure for, hvordan den enkelte arbejdsgiver ser på evt.
strafferetlige forhold omkring de pågældende attester.
Ældre Sagen kan endvidere tilslutte os betragtningen om
”Det eller de initiativer, der
eventuelt iværksættes, skal således have den største sandsynlighed for at virke samtidig
med, at der ikke genereres medarbejderne flere administrative opgaver, som ikke står mål
med udkommet i form af mere værdig ældrepleje”. Der skal iagttages et proportionalitets-
princip i forbindelse med alle nye tiltag indenfor området, hvor forventning til resultat skal
modsvare ekstra brug af resurser ved indførsel af disse. Endvidere skal almindeligt
gældende retsstatsprincipper naturligvis overholdes, uanset hvilke tiltag der måtte
igangsættes.
Med hensyn til indførelse af en eventuel autorisationsordning for social- og
sundhedshjælpere, der ikke vedrører patientsikkerhedsbetragtninger, kan vi fra Ældre
Sagens side ikke se, hvorfor det alene skal afgrænses til at omfatte denne personalegruppe.
En sådan autorisationsordning må i givet fald have udbredelse til alle ansættelses-
kategorier, hvor der er tale om at udføre opgaver i ældres hjem. Vi må dog samtidig stille
spørgsmålstegn ved effekten af en sådan autorisationsordning, som skitseret i notat, i
forhold til at skabe øget tryghed omkring hjælpen i eget hjem, blandt andet set i lyset af
ovenstående proportionalitetsprincip.
Som alternativ til en autorisationsordning kan der i stedet hentes inspiration fra afgivelse af
det lægefaglige løfte. Der kan indføres noget lignende indenfor ældreplejen, hvor der kan
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 73: Brev vedr. afrapportering om brodne kar, fra social- og ældreministeren
2500183_0002.png
ses på den enkeltes etiske/faglige forpligtigelser omkring udførsel af sin gerning. Ældre
Sagen deltager gerne i en eventuel udarbejdelse af et løfte for arbejdet i ældreplejen.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Side 2 af 2