Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2498643_0001.png
Sagsnr.
2020 - 10181
Doknr.
467619
Dato
09-12-2021
Revideret forslag til model for hurtigere og mere
fleksibel hjælp til mennesker med hastigt
fremadskridende sygdomme
1. Baggrund for B 41
I det følgende beskrives et revideret forslag til model for hurtigere og mere
fleksibel hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, der
imødekommer intentionen bag B 41 fremsat af DF og dertil udvider målgruppen
ud over mennesker med ALS.
Processen for ansøgning om og tildeling af hjælp og efterfølgende opfølgning
herpå for mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme foregår i dag for
langsomt og for ufleksibelt. Sager i pressen har givet enkelte eksempler på, at
mennesker med den hastigt fremadskridende sygdom ALS oplever
sagsbehandlingstid på op til et år, alt imens deres behov for hjælp hastigt
ændrer sig. Hjælpen kommer altså ikke i tide, og når hjælpen kommer, er den
ikke aktuel længere, og borgerne må ansøge om hjælp og støtte på ny.
Modellen er justeret på baggrund af den politiske drøftelse den 9. september
2021, hvor der blev efterspurgt en model, der giver borgeren adgang til en
række forskellige ydelser, når borgeren søger om hjælp første gang.
2. Forslag til model: ”Strakspakke” til mennesker med hastigt
fremadskridende sygdomme
Med denne model foreslås det at indføre en ”strakspakke”, som gør det muligt,
at borgere straks får tildelt en række hjælpemidler og mindre ændringer i
boligen – som det inden for de afsatte midler er muligt at stille til rådighed – så
snart borgeren ved førstegangsansøgningen vurderes at være i målgruppen for
støtte til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, jf. afsnit 3.1.
Med denne strakspakke bliver det muligt for borgere i målgruppen at få tildelt
hjælp med det samme, når de ansøger om hjælp og støtte hos kommunen
første gang.
2.1 Sagsforløb
Strakspakken vil fungere på den måde, at når en borger vurderes at være i
målgruppen, kan borgeren selv udvælge en række hjælpemidler og mindre
ændringer til boligen, som borgeren har og fremadrettet vil få behov for, til en
værdi af [30.000]
1
kr. (2022-pl) pr. person ud fra et fastsat katalog. Beløbet og
hjælpen tilbydes første gang, borgeren søger om hjælp.
Borgeren skal altså alene vurderes til at være en del af målgruppen ud fra
kriterierne nævnt i pkt. 3.1 for at blive visiteret til strakspakken. Dermed sikrer
strakspakken, at borgere med hastigt fremadskridende sygdomme, på grund af
deres hastigt ændrende hjælpebehov, med det samme får adgang til en række
hjælpemidler og mindre ændringer i boligen i starten af deres sygdomsforløb.
1
Det præcise beløb vil blive fastlagt, når strakspakkens økonomi er forhandlet med kommunerne.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 69: Invitation til virtuelt møde den 13/1-22 om hurtigere hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, fra social- og ældreministeren
2498643_0002.png
At en borger er visiteret til strakspakken betyder dog ikke, at borgeren ikke kan
modtage yderligere hjælp og støtte, som borgeren i øvrigt ud fra en konkret og
individuel vurdering har behov for, end den hjælp, strakspakken indeholder. For
borgerens øvrige hjælpebehov, som ikke kan dækkes af strakspakken, vil blive
vurderet og bevilget gennem den eksisterende kommunale
sagsbehandlingsproces på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
borgerens behov. I den eksisterende kommunale sagsbehandlingsproces
gælder det, at kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som
muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
2.2 Indhold af strakspakken
Indholdet af strakspakken vil bestå af et fastsat katalog af udvalgte typer af
hjælpemidler efter servicelovens § 112 og mindre ændringer af eksisterende
bolig efter servicelovens § 116. Kataloget skal fastsættes nærmere i
samarbejde med Socialstyrelsen, og nedenstående eksempel skal alene tjene
som et vejledende eksempel på, hvordan en strakspakke kan blive sammensat
til en værdi af [30.000]
2
kr. (2022-pl) pr. borger.
2.3 Vejledende eksempel på indhold af strakspakke til borger med ALS
Dette vejledende eksempel består af en sammensætning af hjælpemidler efter
servicelovens § 112 og mindre ændringer af eksisterende bolig efter
servicelovens § 116 til en borger med ALS. En strakspakke kan eksempelvis
bestå af følgende hjælp, som borgeren ville få tildelt første gang, borgeren
ansøger om hjælp og vurderes at være omfattet af målgruppen. Borgeren i
eksemplet har stadig gangfunktion:
Mindre ændringer i eksisterende bolig efter § 116 (cirkapriser):
Fjernelse af indvendige dørtrin og montering af bundstykker, 6 stk. kr.
1.500
Opsætning af gelænder, kr. 2.000
Rampe til hoveddør, kr. 3.500
Hjælpemidler efter § 112 (cirkapriser):
Rollator, kr. 3.500.
Manuel kørestol, kr. 5.200.
Toiletbræt med bruse- og tørrefunktion, kr. 10.000.
Badetaburet, kr. 700.
2 flytbare støttegreb, kr. 2.000.
2 sæt forhøjerben til møbler, 1.000.
Tilkaldeanlæg, kr. 700.
2.4 Vejledende eksempel på indhold af strakspakke til barn med muskelsvind
Dette vejledende eksempel består af en sammensætning af hjælpemidler efter
servicelovens § 112 og mindre ændringer af eksisterende bolig efter
servicelovens § 116 til et lille barn med en muskelsvindslidelse. En strakspakke
kan eksempelvis bestå af følgende hjælp, som borgeren ville få tildelt første
gang, borgeren (forældrene) ansøger om hjælp, og barnet vurderes at være
omfattet af målgruppen.
Mindre ændringer i eksisterende bolig efter § 116 (cirkapriser):
Fjernelse af indvendige dørtrin og montering af bundstykker, 4 stk. kr.
1.200.
Rampe til hoveddør, kr. 3.500.
2
Det præcise beløb vil blive fastlagt når strakspakkens økonomi er forhandlet med kommunerne.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 69: Invitation til virtuelt møde den 13/1-22 om hurtigere hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, fra social- og ældreministeren
2498643_0003.png
Hjælpemidler efter § 112 (cirkapriser):
Puslebord, fritstående, elektrisk højdeindstilleligt, kr. 5.000.
Badestol/badekar med ekstra støtte, kr. 5.000.
Mobilt gulvsæde (med hjul) til leg og aktiviteter, kr. 4.500.
Lejringspuder til seng, kr. 500.
Autostol med ekstra støtte, kr. 10.000.
Ovenstående to eksempler skal vise, at strakspakken sikrer, at borgere i
målgruppen kan udvælge en pakke af hjælp, som de har og får brug for, inden
for det afsatte beløb. Det er ikke muligt, inden for de afsatte midler, at inkludere
flere eller andre former for hjælp efter serviceloven ud over hjælpemidler efter §
112 og mindre ændringer af eksisterende bolig efter § 116 i strakspakken. Til
gengæld gælder det stadig, at kommunen skal dække borgerens øvrige
hjælpebehov, som strakspakken ikke kan dække, ud fra en konkret og
individuel vurdering i den eksisterende kommunale sagsbehandlingsproces og
behandle disse spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at
afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
3. Målgruppe
Modellen vedrører borgere med hastigt fremadskridende sygdomme.
Målgruppen er kendetegnet ved følgende kriterier
3
.
3.1 Kriterier for målgruppen:
Hurtigprogredierende genetiske eller neurodegenerative sygdomme.
Væsentligt forkortet levetid.
Hurtig progression fra symptomdebut til død på under 5 års gennemsnitlig
overlevelse fra symptomdebut til død.
Alvorlige og hastige funktionstab, som er varige og stigende.
Ingen mulighed for at genvinde tabte funktioner ved behandling eller
genoptræning.
Livssituation vil ændre sig, hvorved borgeren får vedvarende og stigende
behov for hjælp og støtte til at opretholde en aktiv tilværelse. Ofte vil
funktionstabene påvirke borgerens funktionsevne i forhold til:
-
Mobilitet:
Behov for hjælpemidler og/eller hjælp til at kunne færdes
-
inde og ude samt anvende transportmidler m.v.
Personlige og praktiske opgaver:
Behov for hjælp til personlig pleje
samt til varetagelse af nødvendige opgaver og funktioner i familien, i
-
-
husholdningen og på arbejdet.
Uddannelse og arbejde:
Vanskeligt ved at varetage og/eller fastholde
beskæftigelse og derved selvforsørgelse.
Psykologiske konsekvenser:
Nogle sygdomme kan medføre kognitive
forandringer. Derudover kan hurtigt progredierende sygdomme
medføre depression samt tab af identitet, livskvalitet og sociale
relationer.
3.2 Målgruppens behov
I forlængelse af ovenstående fællestræk vil målgruppen i sygdomsforløbet
have:
3
Pr. telefonisk samtale d. 15.09.21 med Rehabiliteringscenter for Muskelsvind, oplyser centeret, at alle de
oplistede kriterier er opfyldt for mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme. Der er altså ikke
mennesker i målgruppen, som alene opfylder få af kriterierne.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 69: Invitation til virtuelt møde den 13/1-22 om hurtigere hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, fra social- og ældreministeren
2498643_0004.png
Omfattende behov for hjælpemidler og løbende tilpasning af hjælpemidler.
Omfattende behov for personlig og praktisk hjælp.
Behov for en række af indsatser, som har til formål at sætte den enkelte i
stand til at opnå og vedligeholde den bedst mulige fysiske, sansemæssige,
intellektuelle, psykologiske og sociale funktionsevne tilpasset det stadie,
den fremadskridende sygdom befinder sig på.
Behov for tidlig og rettidig indsats løbende tilpasset det stadie, den
fremadskridende sygdom befinder sig på.
Behov for tværsektorielle indsatser på tværs af fagområder og
specialiseringsniveauer og koordinering heraf.
Målgruppen er konkretiseret i en ikke-udtømmende diagnoseliste (se vedlagte).
Det vil altid bero på en individuel og konkret vurdering, hvorvidt borgeren
opfylder kriterierne for målgruppen, jf. pkt. 3.1.
4. Økonomi
Ministeriet skønner de samlede økonomiske konsekvenser ved lovændringerne
til at være [5] mio. kr. i 2022 på grund af halvårseffekt og [9,9] mio. kr. årligt og
varigt herefter,
jf. tabel 1.
De skønnede kommunale merudgifter udgør [4,4] mio. kr. i 2022 på grund af
halvårseffekt og herefter [8,8] mio. kr. årligt og varigt og følger af
sagsbehandling og visitation af borgere til målgruppen, merudgifter til
anskaffelse og montering af hjælpemidler og mindre ændringer i boligen samt
sagsoplysning til Ankestyrelsen.
De skønnede statslige merudgifter udgør [0,6] mio. kr. i 2022 på grund af
halvårseffekt og herefter [1,1] mio. kr. årligt og varigt og følger af midler til
sagsoplysning til Ankestyrelsen, da ministeriet forventer et øget antal klager.
Tabel 1
Skønnede økonomiske konsekvenser vedr. hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker
med hastigt fremadskridende sygdomme
Mio. kr. (2022-pl)
Sagsbehandling og visitation
Anskaffelse af hjælpemidler
Montering af mindre ændringer i boligen
Sagsoplysning til Ankestyrelsen
Kommunale merudgifter i alt
Sagsbehandling i Ankestyrelsen
Statslige merudgifter i alt
Offentlige merudgifter i alt
2022
[1,7]
[2,4]
[0,3]
[0,0]
[4,4]
[0,6]
[0,6]
[5,0]
2023
[3,3]
[4,9]
[0,5]
[0,1]
[8,8]
[1,1]
[1,1]
[9,9]
2024
[3,3]
[4,9]
[0,5]
[0,1]
[8,8]
[1,1
[1,1
[9,9]
2025
[3,3]
[4,9]
[0,5]
[0,1]
[8,8]
[1,1
[1,1
[9,9]
Varigt
[3,3]
[4,9]
[0,5]
[0,1]
[8,8]
[1,1
[1,1
[9,9]
4