Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2498323_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krag
7. december 2021 • DBE
Forskelsbehandling af ældre lejere i plejeboliger, som forvolder skade på
lejemålet
Kære Astrid Krag
Ældre Sagens rådgivning har ydet hjælp og rådgivning i en konkret klagesag ved
Ankestyrelsen. I den forbindelse kan vi konstatere, at Ankestyrelsens praksis betyder, at der
sker usaglig forskelsbehandling af ældre lejere af plejeboliger, som på grund af en nedsat
funktionsevne kommer til at ødelægge boligen. Da der er tale om, at lovgivningen medfører
forskelsbehandling på grund af alder, skriver jeg til dig som ældreminister.
Efter ordlyden af almenboliglovens § 74a kan lejere i almene boliger, som på grund af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er forhindrede i at leve op til pligten om at
behandle lejemålet forsvarligt, få dækket udgiften til reparation af lejemålet ved fraflytning.
I den konkrete klagesag har Ankestyrelsen imidlertid fastslået, at en kommune ikke er
forpligtet til at afholde udgifter til istandsættelsesarbejde i en almen plejebolig, hvor en
ældre
lejer på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har været forhindret i at
leve op til pligten om at behandle lejemålet forsvarligt. Ankestyrelsens begrundelse er, at
plejeboligen ikke er omfattet af socialtilsynet.
Ankestyrelsens fortolkning af almenboliglovens § 74a betyder, at bestemmelsen om at få
dækket udgiften til reparation af lejemålet ikke gælder på ældreområdet. Det får som
konsekvens, at ældre i plejebolig forskelsbehandles sammenlignet med yngre med psykisk
eller fysisk funktionsnedsættelse i samme type boligform, men som modtager væsentlig
støtte efter servicelovens § 85.
Det er en betingelse for, at et botilbud er omfattet af socialtilsynsloven, at beboere i
tilbuddet i væsentligt omfang bevilges støtte efter servicelovens § 85. Kommunerne er
imidlertid yderst tilbageholdende med at bevilge støtte efter servicelovens § 85 til ældre i
plejeboliger. Denne tilbageholdenhed medfører den helt urimelige og tilfældige
konsekvens, at ældre beboere i almene plejeboliger og med ganske betydelig grad af nedsat
funktionsevne udsættes for forskelsbehandling.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Kopi af brev af 7/12-21 fra Ældresagen til social- og ældreministeren om Forskelsbehandling af ældre lejere i plejeboliger, som forvolder skade på lejemålet
2498323_0002.png
Forskelsbehandlingen opstår, når kommunerne ikke skal afholde udgifter til istandsættelse,
hvis den ældre på grund af sin nedsatte funktionsevne (fx på grund af fremskreden
demenssygdom) er kommet til at ødelægge lejemålet. Hvorimod kommunen vil være
forpligtet til at afholde udgifter til istandsættelse, hvis en (yngre) beboer i en tilsvarende
almen plejebolig og med en tilsvarende funktionsnedsættelse ikke kan behandle lejemålet
forsvarligt. Den eneste forskel vil være, at den yngre beboer modtager støtte efter
servicelovens § 85, og at den almene bolig dermed er omfattet af socialtilsynsloven. Det er
Ældre Sagens opfattelse, at denne forskelsbehandling er usaglig, og vi mener derfor, at der
kan være en problemstilling med indirekte aldersdiskrimination.
Det er Ældre Sagens klare opfattelse, at formålet med indsættelse af § 74 a i almenbolig-
loven var at friholde
lejere
fra vedligeholdelsesforpligtelserne i den ”almindelige”
boliglovgivning, som lejere på grund af funktionsnedsættelse
”ikke kan gøre for”, at de ikke
kan leve op til.
I Ældre Sagen har vi hidtil forstået og rådgivet ud fra den forståelse af målgruppen, at den
omfatter alle lejere ”med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer, der hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at behandle det lejede
forsvarligt..”, således at også
ældre mennesker med svær demens i plejebolig er omfattet,
såfremt skaden på det lejede er forårsaget af manglende evne til at leve op til de lejeretlige
forpligtelser pga. den nedsatte funktionsevne.
Når der er valgt en målgruppebeskrivelse i § 74a, som er velkendt fra den sociale lovgivning
”nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sociale problemer”, burde det
være fremgået
direkte af loven eller tydeligt af lovforarbejderne, at målgruppen i § 74a skulle forstås på en
helt anden måde, end målgruppen normalt forstås i den sociale lovgivning.
Der var tilsyneladende ingen - hverken ældreorganisationer eller andre, som
problematiserede reglen i almenboliglovens § 74a i høringsfasen. Vi formoder, at det
skyldes, at alle interessenter antog, at reglen selvfølgelig også omfattede ældre i
plejeboliger.
Efter vores opfattelse er det helt urimeligt, at ældre i plejeboliger med samme grad af
nedsat funktionsniveau som beskrevet i selve lovreglen og med samme beskyttelsesbehov,
ikke er omfattet af almenboliglovens § 74a. Derfor mener vi, at reglen bør ændres, så den
omfatter både yngre og ældre med nedsat funktionsevne, som på grund af funktions-
nedsættelsen ikke kan gøre for, at de forvolder skade på lejemålet.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. Direktør
Kopi: Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad, ældreordførere og boligordførere
Side 2 af 2