Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 64
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt ud-
satte borgere
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og målgruppe
§ 1.
Formålet med denne lov er at sikre, at de kommuner, som deltager i
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, kan tilbyde borgere med
særlige sociale problemer et personligt budget kombineret med social støtte.
Et personligt budget skal understøtte realiseringen af borgerens egne ønsker
og målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
§ 2.
Denne lov finder anvendelse for de kommuner, der i perioden 2022-
2024 deltager i forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter,
som indgår i »Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«.
§ 3.
Målgruppen for støtte i form af et personligt budget er borgere med
særlige sociale problemer, som er i målgruppen for eller modtager hjælp og
støtte efter afsnit V i lov om social service, og som vurderes at kunne profi-
tere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet.
Kapitel 2
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter
§ 4.
Kommunalbestyrelsen i de kommuner, der deltager i forsøget med
personlige borgerstyrede budgetter, kan træffe afgørelse om at tilbyde et
personligt budget, jf. stk. 2, til borgere i kommunen, som er omfattet af mål-
gruppen efter § 3.
Stk. 2.
Ved et personligt budget forstås en personlig trækningsret på op til
50.000 kr., som borgeren i samarbejde med kommunen kan råde over og
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
anvende efter borgerens egne ønsker og målsætninger til forskellige aktivi-
teter og andre mindre udgifter, der skal understøtte borgerens selvbestem-
melse, rehabilitering og livskvalitet, i en periode på i alt 15 sammenhæn-
gende måneder.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 4.
Flytter en borger, som modtager støtte i form af et personligt bud-
get efter stk. 1, til en anden kommune inden periodens udløb, bortfalder bor-
gerens adgang til støtte.
§ 5.
Træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om at tilbyde støtte i form af
et personligt budget, skal kommunalbestyrelsen samtidig tilknytte borgeren
en socialfaglig medarbejder i kommunen. I perioden, hvor borgeren modta-
ger støtte i form af et personligt budget, skal den socialfaglige medarbejder
støtte borgeren i at realisere egne ønsker og målsætninger, jf. § 1.
§ 6.
Et personligt budget og tilknytning af en socialfaglige medarbejder,
må ikke erstatte øvrig hjælp, støtte og tilbud til borgeren, som kommunen
er forpligtet til at yde efter lov om social service, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats eller anden lovgivning.
Kapitel 3
Administration og skattefrihed m.v.
§ 7.
Efter anmodning fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder på
vegne af en borger, der modtager støtte i form af et personligt budget, er
kommunen forpligtet til at dække udgifter i form af træk på det personlige
budget.
§ 8.
Støtte i form af et personligt budget er skattefri.
Stk. 2.
Støtte i form af et personligt budget medregnes ikke ved beregning
af, om en person har ret til øvrige ydelser fra det offentlige, og medfører
ikke reduktion af sådanne ydelser.
Stk. 3.
Støtte i form af et personligt budget indgår ikke i beregning af
borgerens betaling for botilbud efter kapitel 20 i lov om social service, jf. §
163 i lov om social service, og udslusningsboliger efter lov om almene bo-
liger, jf. § 163 a i lov om social service.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2.
Loven ophæves den 31. december 2024.
Stk. 3.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter efter loven skal
være afsluttet senest den 31. december 2024.
§ 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Partierne bag »Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« har afsat midler til
en forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til borgere med
særlige sociale problemer. Der er afsat midler til en ansøgningspulje, som
udmønter alle midlerne i 2022 og kan søges af interesserede kommuner i
hele landet. Med aftalen om satspuljen for 2017-2020 blev gennemført et
tilsvarende forsøg med borgerstyrede budgetter i 4 kommuner. Den foreslå-
ede ordning har således tidligere været gældende i 2017-2020.
Målgruppen for forsøg med personlige borgerstyrede budgetter er borgere
med særlige sociale problemer. Formålet er at understøtte målgruppens vej
til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Med den foreslåede ordning får borgeren en trækningsret på op til 50.000
kroner, som vedkommende kan anvende efter eget ønske til forskellige ak-
tiviteter og andre mindre udgifter i en periode på i alt 15 sammenhængende
måneder. Det er op til den enkelte borger at definere, hvilke ønsker og mål-
sætninger vedkommende har for forløbet. Forsøget skal sætte borgerens eget
behov og liv i centrum. Det personlige budget kombineres med social støtte
i form af en tilknyttet socialfaglig medarbejder, og dermed understøttes bor-
gerens mulighed for at tage medansvar for egen livssituation.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at de kommuner, der deltager i forsø-
get, kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et personligt budget
kombineret med social støtte, samt sikre, at støtten til borgeren er skattefri
og ikke indgår i vurderingen af retten til øvrige offentlige ydelser, herunder
eksempelvis kontanthjælp, og at støtten ej heller fradrages i sådanne ydelser.
2. Personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
2.1. Gældende ret
Der eksisterer i dag en række tilbud efter bestemmelserne i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021 (herefter servicelo-
ven), til borgere med særlige sociale problemer, der har behov for rådgiv-
ning, hjælp og støtte.
Således har kommunalbestyrelsen en forpligtelse efter servicelovens § 12 til
at sørge for tilbud om gratis rådgivning til borgere med bl.a. særlige sociale
problemer.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Derudover skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 85 tilbyde
hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdig-
heder til borgere, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i boformer
efter servicelovens § 107 til borgere, som på grund af f.eks. særlige sociale
problemer har behov for dette. Beboeren betaler efter servicelovens § 163,
stk. 2, for opholdet.
Dertil skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 110 tilbyde midlerti-
digt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke
har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud
og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne kan tilbyde per-
sonlige budgetter til borgere med særlige sociale problemer. Folketinget har
tidligere vedtaget lov nr. 547 af 30 maj 2017, som indeholdt regler om et
tilsvarende forsøg med borgerstyrede personlige budgetter. Loven var gæl-
dende i perioden 1. juli 2017 til 31. december 2019, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 176 som fremsat, side 2.
Offentlig støtte er efter gældende ret som udgangspunkt skattepligtig ind-
komst, medmindre der er særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslo-
vens § 7, nr. 9, er der hjemmel til skattefritagelse for ydelser, der gives til
dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren efter bl.a. lov om
social service. Hjemlen dækker således kun ydelser med hjemmel i de i be-
stemmelsen nævnte love.
2.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Med aftalen om satspuljen for 2017-2020 blev der afsat 10 mio. kr. til et
forsøg med borgerstyrede budgetter i 4 kommuner. Erfaringsopsamlingen
fra projektet viser, at borgerne oplevede en forbedret livskvalitet og selvbe-
stemmelse samt en ændret rollefordeling i samarbejdet med kommunen.
Godt halvdelen af borgerne i forsøget kom i løbet af projektperioden tættere
på deres langsigtede mål.
»Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« indebærer, at der skal gennemføres
et nyt forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte bor-
gere i udvalgte forsøgskommuner. Der er afsat i alt 11,8 mio. kr. til initiati-
vet, heraf 10 mio. kr. til en ansøgningspulje, hvor interesserede kommuner
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
kan søge penge til at gennemføre forsøg med personlige borgerstyrede bud-
getter. Der afsættes derudover 1,8 mio. kr. til, at Socialstyrelsen kan yde
vejledning til de deltagende kommuner og udarbejder en erfaringsopsamling
som afslutning på forsøget.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter skal understøtte socialt ud-
satte borgeres vej til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livs-
kvalitet. Et personligt budget kan f.eks. understøtte, at borgere, som i øvrigt
modtager støtte og hjælp efter servicelovens bestemmelser, kan tage mere
medansvar for egen livssituation, fordi det personlige budget kan være med
til at sætte borgerens eget behov og liv i centrum.
Det indgår i initiativet, at målgruppen for forsøget med personlige borger-
styrede budgetter er borgere med særlige sociale problemer, f.eks. hjemløs-
hed, stofmisbrug og/eller psykisk lidelse. Samtidig må den enkelte borgers
sociale problemer ikke være så komplekse, at vedkommende ikke kan drage
nytte af et personligt budget. Målgruppen for tilbud om et personligt budget
ses på den baggrund hensigtsmæssigt afgrænset til borgere, som er i mål-
gruppen for eller modtager hjælp og støtte efter afsnit V i serviceloven, det
vil sige hjælp og støtte til voksne, og som kommunen vurderer at kunne
profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbestem-
melse, rehabilitering og livskvalitet.
For at kunne gennemføre forsøg med personlige budgetter er der behov for
at skabe hjemmel til, at kommunerne kan tilbyde borgeren et personligt bud-
get, samt behov for at sikre, at de deltagende borgere ikke stilles ringere ved
deltagelse i forsøget i forhold til f.eks. retten til kontanthjælp eller fradrag i
offentlige ydelser eller i forhold til indsatsmuligheder efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 548 af 7. maj 2019.
Det indgår endvidere i initiativet som et kernelement i forsøget, at borgeren
selv skal være med til at definere, hvilke udfordringer og mål vedkommende
har, og hvad budgettet skal bruges til. Det er på den baggrund Social- og
Ældreministeriets vurdering, at budgettet kan anvendes til udgifter til per-
sonlig hygiejne, transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktivite-
ter, uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig m.v. i det
omfang, det vurderes at understøtte borgeren i at opnå de ønsker og målsæt-
ninger, vedkommende har sat for budgettet. Det er afgørende, at støtten er
skattefri, samt at støtten ikke fører til reduktion af offentlige ydelser, da det
personlige budget er tænkt som et supplement til eventuelle øvrige sociale
eller andre indsatser, som borgeren modtager. Det er således ikke hensigten
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
med det personlige budget at stille borgeren ringere ved deltagelse i forsø-
get.
2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås der skabt hjemmel til, at de deltagende kommuner
i forsøg med personlige borgerstyrede budgetter vil kunne tilbyde borgere
med særlige sociale problemer et personligt budget kombineret med social
støtte. Det personlige budget vil have til formål at understøtte borgerens vej
til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Lovforslaget vil kun finde anvendelse i de kommuner, der deltager i for-
søgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter i perioden 2022-
2024. Der er med »Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« afsat midler til
en ansøgningspulje, som udmøntes i 2022, og som kan søges af interesse-
rede kommuner i hele landet. Kommunerne kommer i betragtning til forsøg
med personlige borgerstyrede budgetter ved ansøgning til en ansøgnings-
pulje, som udmeldes og administreres af Socialstyrelsen.
Med den foreslåede ordning vil de deltagende kommuner kunne tilbyde et
personligt budget til borgere, som er omfattet af personkredsen i den fore-
slåede § 3. Målgruppen for et personligt budget vil således være borgere,
som er i målgruppen for eller modtager hjælp og støtte efter afsnit V i ser-
viceloven, og som vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at
kunne opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det vil kunne være borgere i hjemløshed, med stofmisbrug og/eller psykisk
lidelse eller med en kombination af flere problemstillinger. Borgerens soci-
ale problemstillinger må dog ikke være så komplekse, at borgeren ikke vil
kunne forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordningen vil således ikke være
rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau – eventuelt i perioder – er så
dårligt, at borgeren ikke kan forfølge de målsætninger, der skal være for et
personligt budget.
Et personligt budget vil skulle forstås som en personlig trækningsret på op
til 50.000 kr., hvor borgeren i samarbejde med den tilknyttede socialfaglige
medarbejder identificerer personlige ønsker og målsætninger for budgettet.
Borgeren vil herefter kunne anvende budgettet efter eget ønske til forskel-
lige aktiviteter og andre mindre udgifter i det omfang, det vurderes at ske i
overensstemmelse med formålsbeskrivelsen om at understøtte realiseringen
af borgerens egne ønsker og målsætninger gennem større grad af selvbe-
stemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Det er kommunen, det vil sige den kommunale myndighed, som efter an-
modning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af borgeren vil skulle
betale for de i budgettet planlagte aktiviteter og mindre udgifter m.v. Af
hensyn til borgeren vil der således ikke blive udbetalt kontante beløb direkte
til denne med det formål at sikre, at borgeren ikke risikerer at hæfte for
eventuelle uhensigtsmæssige dispositioner. Den tilknyttede medarbejder vil
kunne være med til at sikre, at borgeren er indforstået med betingelserne for
brugen af trækningsretten på det personlige budget.
Borgerens egne målsætninger for et personligt budget vil variere fra borger
til borger. Målsætningerne vil eksempelvis kunne være ønsket om et bedre
helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller komme i uddannelse, at
genoptage kontakten med familie og venner eller at aftrappe et misbrug. Det
personlige budget vil kunne benyttes i relation hertil eksempelvis til udgifter
til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter forbundet med sociale ak-
tiviteter, uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig m.v.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at støtte i form af et personligt bud-
get bliver skattefri og ikke medregnes ved sociale eller andre offentlige ydel-
ser, f.eks. beregningen af kontanthjælp. Dermed sikres det, at de deltagende
borgere ikke stilles ringere ved at deltage i forsøget i forhold til udmåling af
sociale og andre offentlige ydelser.
Et personligt budget vil være et periodebestemt forløb på i alt 15 sammen-
hængende måneder, som skal understøtte realiseringen af borgerens egne
målsætninger. Borgerens adgang til støtte vil bortfalde, hvis borgeren fra-
flytter den kommune, som deltager i forsøget med personlige borgerstyrede
budgetter, og som har tilbudt borgeren et personligt budget.
Det vil være et krav, at kommunen tilknytter en socialfaglig medarbejder til
borgeren i hele perioden på i alt 15 sammenhængende måneder, hvor bor-
geren modtager støtte i form af et personligt budget. Medarbejderen vil
skulle støtte borgeren i at opnå de af borgeren definerede målsætninger for
budgettet. Den tilknyttede medarbejder vil herunder skulle understøtte bor-
geren i forhold til eksempelvis kontakt til øvrige sociale myndigheder, fri-
villige organisationer og lignende og dermed være med til at sikre sammen-
hæng mellem forløbet med et personligt budget og eventuelle øvrige sociale
eller beskæftigelsesrettede indsatser, som den pågældende borger modtager.
Det vil være op til den enkelte kommune at beslutte og i deres ansøgning til
Socialstyrelsen, der udmønter og administrerer ansøgningspuljen, at rede-
gøre for, hvordan tilbuddet om et forløb med et personligt budget nærmere
organiseres mest hensigtsmæssigt. Såfremt kommunen f.eks. ønsker at lade
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
funktionen som socialfaglig støtte til borgeren under forløbet blive varetaget
af en medarbejder, borgeren kender hos en privat aktør, eller af den bostøtte
m.v., borgeren allerede modtager støtte fra, vil det være kommunens ansvar
at sikre, at der etableres det fornødne samarbejde mellem en medarbejder i
den kommunale myndighed og den socialfaglige medarbejder om borgerens
forløb, herunder om borgerens trækning på budgettet, i forhold til at sikre,
at det gennemføres inden for formålet.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige medarbejder,
må ikke erstatte hjælp, støtte og tilbud til borgeren, som kommunen er for-
pligtet til at yde efter reglerne i serviceloven, lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats og anden lovgivning. Støtte i form af et personligt budget vil
skulle ses som et supplement til den rådgivning, hjælp og støtte m.v., som
kommunen i dag er forpligtet til at yde til borgere med særlige sociale pro-
blemer.
Det vil således endvidere være op til den enkelte kommune at sikre hensigts-
mæssig sammenhæng til sine øvrige tilbud til målgruppen samt ud fra lokale
forhold og ønsker at etablere et eventuelt samarbejde med frivillige forenin-
ger og organisationer, der i forvejen har kontakt til målgruppen, i forsøgs-
perioden.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget berører ikke staten og regionerne og medfører ikke økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten og regionerne.
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget medfører administrative konsekvenser for de deltagende kom-
muner, der som noget nyt vil kunne tilbyde et personligt budget til borgere
omfattet af lovforslagets målgruppe. Der er med »Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-. Sundheds- og arbejdsmarkedsområ-
det 2022-2025« afsat midler til finansiering af forsøget.
Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift, der dog anses som en ba-
gatel og derfor ikke indgår i Skatteministeriets opgørelse over skatteudgif-
ter.
Lovforslaget og forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter
er finansieret af »Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«.
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige digitaliseringsrelaterede kon-
sekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning. Således indeholder lovforsla-
get forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt
der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer hel-
ler ikke på sammenhæng på tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på mu-
lighederne for tryg og sikker datahåndtering og anvendelse af offentlig in-
frastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med kommunerne via Digital
Post. Lovforslaget har dermed ikke betydning i forhold til disse principper.
Lovforslaget muliggør dog ikke automatisk sagsbehandling, da kommunal-
bestyrelsen vil skulle behandle hver sag individuelt, hvilket vil indebære
faglige skøn. Der kan således ikke sagsbehandles efter objektive kriterier,
hvorfor der ikke er mulighed for at automatisere sagsgangene. Baggrunden
herfor er hensynet til at sikre fagligt korrekte afgørelser med afsæt i indivi-
duelle skøn af hensyn til borgernes retssikkerhed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. En afgø-
relse om et personligt budget kræver ikke en ansøgning fra borgeren. Det er
i stedet op til kommunalbestyrelserne i de deltagende kommuner af egen
drift at identificere borgere i målgruppen for borgerstyrede budgetter og der-
efter tilbyde et personligt budget.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har inden klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX december 2021 til den XX
januar 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL – Danmarks Almene
Boliger, Blå Kors, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, Brugernes
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
2497051_0011.png
UDKAST
Akademi, Børne- og kulturchefforeningen, Center for Frivilligt Socialt Ar-
bejde, Center for Rusmiddelforskning, Dansk Erhverv, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Røde Kors, Dansk Socialråd-
giverforening, Danske Advokater, Danske Fysioterapeuter, Danske Handi-
caporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicap-
råd, Det Sociale Netværk, Den Sociale Udviklingsfond (SUF), FOA - Fag
og Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Social-
chefer i Danmark, FH, Frelsens Hær, FTF, Gadejuristen, HK Kommunal,
Institut for Menneskerettigheder, KFUK’s Sociale Arbejde, KFUM’s Soci-
ale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kriminalforsorgen, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforenin-
gen af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen af være-
steder (LVS), Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Pårø-
rende til Stofmisbrugere, , LOS – De private tilbud, Rigsrevisionen, Rådet
for Socialt Udsatte, SAND – De Hjemløses Landsorganisation, Selveje
Danmark, SIND, Socialt Lederforum, Socialpædagogernes Landsforbund,
Stenbroens Jurister, VIVE.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Lovforslaget vurderes at medføre
visse mindre negative implemente-
ringskonsekvenser for kommunerne,
der som noget nyt kan tilbyde et per-
sonligt budget til borgere omfattet af
lovforslagets målgruppe.
Ingen
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
11
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
2497051_0012.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
12
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der eksisterer i dag en række tilbud efter servicelovens bestemmelser til
borgere med særlige sociale problemer, der har behov for rådgivning, hjælp
og støtte.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne kan tilbyde per-
sonlige budgetter til borgere med særlige sociale problemer.
I den foreslåede
§ 1
foreslås det, at de kommuner, som deltager i forsøg med
personlige borgerstyrede budgetter, vil kunne tilbyde borgere med særlige
sociale problemer et personligt budget kombineret med social støtte. Det
foreslås endvidere, at et personligt budget vil skulle understøtte realiserin-
gen af borgerens egne ønsker og målsætninger gennem større grad af selv-
bestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Med den foreslåede ordning tilvejebringes således hjemmel til, at de kom-
muner, der deltager i forsøget med personlige borgerstyrede budgetter, kan
supplere den eksisterende sociale indsats med et personligt budget.
Formålet med at tilbyde støtte i form af forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter vil være at understøtte socialt udsatte borgeres vej til større grad
af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et personligt budget vil
blandt andet være kendetegnet ved at sætte borgerens eget behov og liv i
centrum og dermed understøtte borgerens mulighed for at tage medansvar
for egen livssituation.
Til § 2
I den foreslåede
§ 2
foreslås, at loven skal finde anvendelse for de kommu-
ner, der i perioden 2022-2024 deltager i forsøgsordningen med personlige
borgerstyrede budgetter, som indgår i »Aftale om udmøntning af reserven
til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-
2025«.
Der er med aftalen afsat midler til en ansøgningspulje, som udmøntes i 2022,
og som kan søges af interesserede kommuner i hele landet. Socialstyrelsen
udmelder, udmønter og administrerer ansøgningspuljen. Kommunerne vil
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
komme i betragtning til forsøg med personlige borgerstyrede budgetter ved
ansøgning til ansøgningspuljen.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i forsøgsperioden 2022-2024. Så-
ledes vil et forløb med et personligt budget skulle være afsluttet inden ud-
gangen af 2024. Dette betyder, at et forløb med et personligt budget på i alt
15 sammenhængende måneder vil skulle være igangsat senest den 1. okto-
ber 2024, således at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens udløb 31. de-
cember 2024.
Til § 3
I den foreslåede
§ 3
foreslås, at målgruppen for støtte i form af et personligt
budget er borgere med særlige sociale problemer, som er i målgruppen for
eller modtager hjælp og støtte efter afsnit V i lov om social service, og som
vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Et personligt budget vil skulle understøtte, at borgere, som er i målgruppen
for eller allerede modtager støtte og hjælp efter servicelovens bestemmelser
på voksenområdet, kan tage mere medansvar for egen livssituation, fordi det
personlige budget giver mulighed for at sætte borgerens egne behov og eget
liv i centrum.
Modtagerne vil f.eks. kunne være borgere i hjemløshed, med stofmisbrug
og/eller psykisk lidelse eller med en kombination af flere problemstillinger.
Borgerens sociale problemstillinger må dog ikke være så komplekse, at bor-
geren ikke vil kunne forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordningen vil så-
ledes ikke være rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau – eventuelt
i perioder – er så dårligt, at borgeren ikke kan forfølge de målsætninger, der
skal være for et personligt budget.
I forbindelse med kommunens ansøgning til Socialstyrelsen om deltagelse i
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter vil kommunen skulle defi-
nere og beskrive den konkrete målgruppe, som kommunen ønsker at tilbyde
et personligt budget. Kommunalbestyrelsen vil herunder skulle overveje,
hvordan forsøgsordningen med personlige budgetter vil kunne supplere
kommunens øvrige sociale indsatser til målgruppen, herunder de eventuelle
relevante frivillige tilbud til målgruppen som kommunen måtte samarbejde
med.
Kommunen vil i beskrivelsen af den konkrete målgruppe skulle vurdere, om
målgruppen vil kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større
14
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Ligeledes vil kom-
munen i afgørelsen af, hvorvidt en borger skal tilbydes et personligt budget,
konkret skulle vurdere, hvorvidt borgeren vil kunne profitere af tilbuddet i
form af at opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvali-
tet, jf. den foreslåede § 1.
Til § 4
Det foreslås med lovforslagets § 4,
stk. 1,
at kommunalbestyrelsen i de kom-
muner, der deltager i forsøget med personlige borgerstyrede budgetter, vil
kunne træffe afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere, som er
omfattet af målgruppen efter den foreslåede § 3.
Det vil således alene være kommuner, som har ansøgt om og fået tildelt
midler fra ansøgningspuljen til forsøg med personlige borgerstyrede bud-
getter, der vil kunne tilbyde kommunens borgere støtte i form af et person-
ligt budget.
I det forslåede § 4,
stk. 2,
defineres et personligt budget som en personlig
trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i samarbejde med kommu-
nen opstiller personlige målsætninger for og kan råde over budgettet efter
eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter. Det vil være
kommunen, det vil sige den kommunale myndighed, som efter den foreslå-
ede § 7 efter anmodning fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder på
vegne af borgeren vil skulle betale for de aktiviteter m.v., der er planlagt i
budgettet.
Det vil være op til den enkelte borger i samarbejde med kommunen at defi-
nere, hvilke mål og ønsker vedkommende har for sit forløb. Målsætningerne
vil variere fra borger til borger, men kan f.eks. være et ønske om et bedre
helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller komme i uddannelse, at
genoptage kontakten med familie og venner eller aftrappe misbrug.
Det vil ligeledes være op til den enkelte borger at definere, hvilke tiltag der
vil kunne hjælpe vedkommende videre i forhold til de konkrete problemstil-
linger og ønsker. Det vil eksempelvis kunne dreje sig om dækning af udgif-
ter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter forbundet med sociale
aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig
m.v. Borgeren vælger i samarbejde med kommunen, hvad budgettet vil
skulle anvendes til, men det vil skulle være inden for formålet i den foreslå-
ede § 1 – heraf fremgår, at det personlige budget skal understøtte borgerens
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
15
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Et personligt budget vil efter det foreslåede § 4, stk. 2, være et periodebe-
stemt forløb på i alt 15 sammenhængende måneder, som skal understøtte
realiseringen af borgerens egne målsætninger. Det vil være et krav, at der er
tale om et forløb på 15 sammenhængende måneder. Den forudbestemte pe-
riode på i alt 15 sammenhængende måneder skal sikre, at borgeren igennem
et længere forløb med et personligt budget, kombineret med social støtte,
understøttes i at opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livs-
kvalitet.
I det foreslåede
§ 4, stk. 3,
foreslås det, at afgørelser efter det foreslåede §
4, stk. 1, ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed.
Klageadgangen foreslås afskåret, idet der er tale om en forsøgsordning, hvor
man i en begrænset periode afprøver muligheden for at tilbyde borgere i
målgruppen et personligt borgerstyret budget.
I det foreslåede
§ 4, stk. 4,
foreslås det, at såfremt en borger, som er omfattet
af forsøgsordningen, flytter til en anden kommune inden forløbets afslut-
ning, vil borgerens adgang til støtte bortfalde. Borgeren vil altså ikke kunne
tage sit personlige budget med sig til en ny bopælskommune. Dette skyldes,
at midlerne vil blive tildelt til de deltagende kommuner i forsøget efter an-
søgning. Midlerne vil derfor ikke kunne overføres til en anden kommune
ved en borgers fraflytning. Der vil være tale om en konkret vurdering i for-
hold til, hvornår en borger anses for at være fraflyttet forsøgskommunen. I
denne vurdering kan blandt andet indgå den pågældende borgers registre-
ring i folkeregistret.
Til § 5
I den foreslåede
§ 5
foreslås det, at træffer kommunalbestyrelsen afgørelse
om at tilbyde støtte i form af et personligt budget, vil kommunalbestyrelsen
samtidig skulle tilknytte borgeren en socialfaglig medarbejder i kommunen
med det formål, at borgeren modtager støtte til at definere og realisere mål-
sætningerne for forløbet.
Såfremt borgeren allerede har f.eks. en fast bostøtte efter § 85 i serviceloven,
eller kommunen ønsker at lade funktionen blive varetaget af en medarbej-
der, som borgeren kender i forvejen hos en privat aktør, vil kommunen
kunne vælge at lade den samme medarbejder varetage den sociale støtte, der
vil skulle ydes i forbindelse med det personlige budget. Det vil i så fald være
kommunens ansvar at sikre, at der etableres det fornødne samarbejde mel-
lem den kommunale myndighed og den socialfaglige medarbejder om bor-
gerens forløb, herunder om borgerens trækning på budgettet, i forhold til at
16
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
sikre, at det gennemføres inden for formålet. Bliver det nødvendigt at ud-
skifte medarbejderen, f.eks. pga. jobskifte, vil kommunen skulle tilknytte en
anden socialfaglig medarbejder i kommunen til borgerens sag.
Borgerens selvbestemmelse vil skulle være i centrum, og den tilknyttede
medarbejder vil i overensstemmelse hermed skulle rådgive og støtte borge-
ren under forløbet med afsæt i borgerens egne ressourcer, herunder under-
støtte borgeren i forhold til eksempelvis kontakt til øvrige sociale myndig-
heder, frivillige organisationer og lignende og dermed være med til at sikre
sammenhæng mellem forløbet med et personligt budget og eventuelle øv-
rige sociale og beskæftigelsesrettede indsatser, der ydes til borgeren. Det vil
f.eks. kunne være sammenhæng til behandling for stofmisbrug, som borge-
ren modtager efter § 101 i serviceloven, eller den støtte, som borgeren mod-
tager efter § 85 i serviceloven.
Der vil som led i den socialfaglige støtte i forbindelse med et personligt
budget eksempelvis kunne udfærdiges en plan, hvor borgerens mål for bud-
gettet samt de konkrete tiltag, budgettet skal anvendes til, fremgår, så bor-
geren og medarbejderen har en fælles forståelse af, hvad formålet med bud-
gettet for den enkelte borger er. Borgeren vælger som udgangspunkt selv,
hvad budgettet skal anvendes til, men det skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2,
være inden for formålet i den foreslåede § 1 i lovforslaget.
Til § 6
I den foreslåede
§ 6
i lovforslaget foreslås det fastsat, at et personligt budget
ikke må erstatte de øvrige kommunale tilbud og indsatser, som kommunen
fortsat er forpligtet til at yde efter reglerne i serviceloven, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning.
Dette er begrundet i, at formålet med den foreslåede ordning vil være at
supplere den eksisterende sociale indsats til målgruppen med et personligt
budget i forsøgsperioden, samt at sikre, at borgere, som deltager i forsøgs-
ordningen, ikke vil blive stillet ringere ved deltagelse i forsøget.
Udgangspunktet vil være, at det skal sikres, at borgeren får mest muligt ud
af sin trækningsret på det personlige budget. Derfor vil borgeren skulle
træffe sit valg på et oplyst grundlag.
Med den foreslåede bestemmelse er det således hensigten, at kommunen
ikke må undlade at tilbyde borgeren hjælp efter reglerne i serviceloven, lov
17
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
om en aktiv beskæftigelsespolitik, lov om aktiv socialpolitik eller anden lov-
givning, fordi borgeren efter dette lovforslag modtager hjælp i form af et
personligt budget.
Det vil imidlertid stå borgeren frit for at vælge at benytte det personlige
budget til udgifter, som også kan være dækket af f.eks. reglerne om hjælp i
særlige tilfælde efter kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på det personlige budget
til betaling for udgifter i stedet for at indgive ansøgning om hjælp efter reg-
lerne om hjælp i særlige tilfælde i kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik, vil
udgiften dog ikke efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i lov om aktiv
socialpolitik. Det skyldes, at udgifterne allerede vil være blevet dækket af
det personlige budget.
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at der forud for anvendelse af
trækningsretten vil skulle ske sagsbehandling i forhold til, om udgiften i ste-
det skal dækkes af eksempelvis reglerne om hjælp i særlige tilfælde i lov om
aktiv socialpolitik.
Omvendt vil borgeren ikke uden at være klar over det skulle risikere at an-
vende sin trækningsret på det personlige budget til udgifter, som kunne have
været dækket af eksempelvis § 81 i lov om aktiv socialpolitik om rimeligt
begrundede enkeltudgifter.
Der ligger heri, at den tilknyttede medarbejder fra kommunen vil skulle yde
vejledning og rådgivning i forhold til, hvordan borgeren bedst muligt kan
opnå sine ønsker og mål med det personlige budget, herunder med blik for
hvilke andre støttemuligheder der er i lovgivningen.
Til § 7
I den foreslåede
§ 7
foreslås det, at kommunen efter anmodning fra den til-
knyttede socialfaglige medarbejder på vegne af en borger, der modtager
støtte i form af et personligt budget, vil være forpligtet til at dække udgifter
i form af træk på det personlige budget.
Det vil være kommunen, det vil sige den kommunale myndighed, der efter
anmodning fra borgeren betaler for udgifter forbundet med sociale aktivite-
ter, uddannelse, sport, udgifter til personlig hygiejne, transport eller mindre
udgifter til indretning af bolig m.v. Borgeren vil således have trækningsret
på op til 50.000 kr., men det vil være kommunen, der konkret betaler udgif-
terne efter anmodning fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder på
18
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
vegne af borgeren. Det vil sige, at der ikke vil blive udbetalt kontante beløb
til borgeren.
Det vil være op til den enkelte borger at definere, hvilke mål og ønsker ved-
kommende har for forløbet. Forsøget vil skulle sætte borgerens egne behov
og eget liv i centrum og dermed understøtte borgerens mulighed for at tage
medansvar for egen livssituation. Dermed vil det som udgangspunkt også
være borgeren selv, der vælger, hvad budgettet skal anvendes til, men det
skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, være inden for formålet i den foreslåede §
1. Dette vil indebære, at borgerens ønsker for anvendelse af budgettet vil
skulle vurderes at kunne understøtte realiseringen af borgerens egne ønsker
og målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på aktiviteter m.v., der lig-
ger uden for formålet efter lovforslagets § 1, vil kommunen kunne afvise at
betale, og det må på ny drøftes med borgeren, hvordan budgettet kan anven-
des til at opnå de personlige målsætninger, som borgeren har for budgettet.
Til § 8
Offentlig støtte er efter gældende ret som udgangspunkt skattepligtig ind-
komst, medmindre der er særskilt hjemmel til skattefritagelse. Støtte i form
af den foreslåede forsøgsordning med personlige budgetter er ikke omfattet
af skattefrihed efter gældende regler.
I det foreslåede § 8,
stk. 1,
foreslås det, at støtten i form af et personligt
budget er skattefri.
I det forslåede § 8,
stk. 2,
foreslås endvidere, at støtte i form af et personligt
budget ikke skal medregnes ved beregning af, om en person har ret til øvrige
ydelser for det offentlige og ikke skal medføre reduktion af sådanne ydelser.
Det vil betyde, at der ved tildeling af offentlige sociale og andre ydelser skal
ses bort fra det personlige budget, og at der ikke vil kunne ske fradrag i
sociale og andre ydelser for de beløb, der tildeles til bestemte udgifter via
det personlige budget. Der skal tillige ses bort fra det personlige budget ved
vurdering af eksempelvis ansøgninger om hjælp i særlige tilfælde, herunder
behovsbestemt hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, efter kapitel 10
i lov om aktiv socialpolitik. Formålet er at sikre, at det personlige budget
supplerer den hjælp, borgeren i øvrigt har ret til. Det personlige budget skal
således ikke have betydning for borgerens ret til anden hjælp.
19
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på det personlige budget
til betaling for udgifter i stedet for at indgive ansøgning om hjælp efter reg-
lerne i kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik, vil udgiften dog ikke efterføl-
gende kunne dækkes efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik.
Endelig foreslås det med § 8,
stk. 3,
at støtte i form af et personligt budget
ikke vil skulle indgå i beregning af borgerens betaling for botilbud efter ka-
pitel 20 i serviceloven og udslusningsboliger efter lov om almene boliger.
Dette vil medføre, at midlerne, borgeren modtager efter loven, ikke vil
skulle indgå i vurderingen af borgeren økonomiske råderum efter § 5, stk.
2, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1244 af 13. november 2017 om egenbetaling
for midlertidigt ophold i boformer efter servicelovens §§ 109 og 110. Lige-
ledes vil midlerne ikke skulle indgå i beregningen af borgerens egenbetaling
for ophold i boformer efter servicelovens §§ 107-110 efter bekendtgørelse
nr. 1387 af 12. december 2006 om betaling for botilbud m.v. efter service-
lovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108.
Midlerne vil heller ikke skulle indgå i beregningen af borgerens aktuelle
indkomstforhold efter § 2 i bekendtgørelse nr. 718 af 19. juni 2013 om re-
fusionsbeløb til lejer i udslusningsbolig.
Til § 9
I det foreslåede § 9,
stk. 1,
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli
2022.
Dette vil medføre, at forsøgene med personlige borgerstyrede budgetter kan
igangsættes 1. juli 2022.
I det foreslåede § 9,
stk. 2,
foreslås, at loven ophæves automatisk den 31.
december 2024.
Dette vil betyde, at forsøgene med personlige borgerstyrede budgetter skal
være afsluttet ved udgangen af 2024.
I det foreslåede § 9,
stk. 3,
foreslås, at forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter i henhold til lovforslaget vil skulle være afsluttet senest den 31.
december 2024.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i forsøgsperioden 2022-2024. Så-
ledes vil et forløb med et personligt budget skulle være afsluttet inden ud-
gangen af 2024. Dette vil betyde, at et forløb med et personligt budget på i
alt 15 sammenhængende måneder vil skulle være igangsat senest 1. oktober
20
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 64: Lovudkast: udkast til lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, fra social- og ældreministeren
UDKAST
2023, således at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens udløb ved udgan-
gen af 2024.
Til § 10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Bestem-
melsen vil fastsætte lovens territoriale gyldighedsområde og vil indebære,
at loven ikke vil gælde for Færøerne og Grønland, og at loven ikke vil kunne
sættes i kraft for disse dele af riget. Færøerne og Grønland har overtaget
samtlige opgaver vedrørende socialområdet.
21