Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2489561_0001.png
Sendt:
25. november 2021 23:28
Til:
[email protected]
Cc:
Torsten Gejl <[email protected]>; Daniel Toft Jakobsen <[email protected]>; Brigitte
Klintskov Jerkel <[email protected]>; Charlotte Broman Mølbæk <[email protected]>; Jakob
Sølvhøj <[email protected]>; Mette Thiesen <[email protected]>; Camilla Fabricius
<[email protected]>; Ole Birk Olesen <[email protected]>; Pernille Skipper <[email protected]>;
Christina Thorholm <[email protected]>; Trine Schøning Torp <[email protected]>; Karina Adsbøl
<[email protected]>; Marlene Ambo-Rasmussen <[email protected]>
Emne:
Udgangsbekendtgørelsen
Kære Astrid Krag og Social- og Ældreministeriet.
Cc til social- og handicapordførerne.
Min datter er udviklingshæmmet og anbragt ved dom på en institution. I den forbindelse kæmper jeg for at
jeg kan ledsage min datter på udgang.
Ombudsmanden har skrevet Temarapport 2020 Dømte personer med udviklingshandicap. I Temarapporten
står der side 33.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/SUU/bilag/593/2453685.pdf
Det kan overlades til den dømtes pårørende at føre opsyn med den dømte under ledsaget udgang i
mere end 3 timer.
Denne fortolkning kommer fra justitsministeriets svar til ombudsmanden som står i et brev ombudsmanden
har sendt 7. april til Justitsministeriet med kopi til jer. (Vedlagt)
10. Spørgsmålet om, hvorvidt opsynet med en beboer under
ledsaget udgang kan overlades til f.eks. beboerens
familiemedlemmer
10.1.
Justitsministeriet har i sin udtalelse af 25. september 2020 oplyst, at der
ikke i udgangsbekendtgørelsen er fastsat regler om, at udgang med ledsagelse
efter udgangsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 4, jf. § 2, stk. 2, nr. 2,
uden for institutionens område af mere end 3 timers varighed uden overnatning,
når tilladelserne skal gives enkeltvis, skal udføres af institutionens personale.
Jeg kan oplyse at dette ikke er praksis. Pårørende kan i dag ikke være ledsagere. Jeg har skrevet både til
Statsadvokat, Rigsadvokat og Justitsministeriet og fortalt dem om ombudsmandens fortolkning.
Jeg har endelig fået svar fra Rigsadvokaten. Rigsadvokaten skriver
”Jeg kan oplyse, at Rigsadvokaten i et brev af 12. februar 2016 til de regionale statsadvokater har
tilkendegivet, at begrebet ”ledsager” i udgangsbekendtgørelsens § 2,
stk. 1, nr. 4, må forstås således, at
ledsageren skal være en ansat/en uddannet person, som er udpeget blandt institutionens personale eller
lignende.”
”Der forekommer således muligvis at være en forskel i fortolkningen af hvem der kan fungere som
ledsager, ved ledsagede udgange.”
Denne fortolkning betyder at pårørende ikke kan være ledsagere i over tre timer. Under tre timer er der
ikke noget problem for her kan bostedet/kommunen give tilladelse til uledsaget udgang under opsyn af
pårørende. Jeg kan besøge min datter og vi kan, efter aftale med bostedet, forlade bostedet i max tre
timer.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Henvendelse af 25/11-21 fra Jette Nielsen, om "Udgangsbekendtgørelsen"
Hvis jeg skal have udgang med min datter, i over tre timer, skal bostedet søge Statsadvokaten. Bostedet
skal søge mindst 30 dage før, og Statsadvokaten giver mange afslag. Jeg har hørt om flere tilfælde hvor
udviklingshæmmede ikke kan komme hjem til jul på trods af, at bostedet anbefaler det. Hvis et besøg kan
nås på tre timer, er det tit det man gør.
Min datter bor over en times kørsel fra vores hjem. Det kan ikke nås på tre timer. Så hvis min datter skal
hjem, kører personalet hende hjem til mig. Jeg kan så være alene med hende i max tre timer og derefter
kan vi være sammen med en fra personalet inden de kører tilbage til bostedet. Jeg synes ikke det er en god
udnyttelse af bostedets personaleressourcer.
Udviklingshæmmedes retsstilling er meget dårlig. Min datter har aldrig været skyld i personskade og
hendes advokat gættede på at hun ville have fået måske et års fængsel, hvis hun havde været ”normal”. Nu
er hun anbragt på en institution og i dag, efter mere end tre år, er det stadig meget svært at få udgang ved
Statsadvokaten. Datoen skal bestemmes ca. 1�½ måned før. Udgangens varighed skal gradvist øges, derfor
tager det flere år at få en hel dags udgang. Vi er oppe på 8 timer nu. Og det på trods af, at det er en
betingelse for udgangen, at jeg holder hende under opsyn. Statsadvokaten stiller også andre betingelser til
udgangen. For eksempel at vi ikke må gå en tur, eller spontant invitere bedsteforældre.
Hvis Justitsministeriets og ombudsmandens fortolkning var gældende, ville bostedet/kommunen kunne
godkende mig som ledsager og jeg ville kunne aftale en dato med bostedet/kommunen, hvor jeg kunne
hente min datter og være sammen med hende en hel dag.
Generelt ødelægger Statsadvokatens forvaltning af udgangsbekendtgørelsen meget pædagogisk arbejde.
Men det er en anden historie.
Hovedpointerne er:
Hvis pårørende kan være ledsagere, kan kommunen/bostedet give tilladelse til udgang over tre
timer.
Det er kun Statsadvokaten der kan give tilladelse til uledsaget udgang over tre timer.
Rigsadvokaten afskaffede pårørende som ledsagere i hele landet i 2016.
Det er meget omstændigt at søge udgang ved Statsadvokaten. Man kan kun søge uledsaget
udgang.
Justitsministeriet og ombudsmanden mener at pårørende kan være ledsagere.
Jeg håber I vil undersøge sagen og give bostederne og kommunerne besked.
Kontakt mig endelig hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jette Nielsen