Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2457639_0001.png
Fra:
Jesper Rasmussen
Sendt:
18. marts 2021 16:39
Til:
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>
Cc:
Rune Viberg <[email protected]>
Emne:
Ang. støtte til invalidebil efter serviceloven
Social- og ældreministeret
Holmens Kanal 22
1060 København K
Kære Socialminister Astrid Krag samt Folketingets politiske Handicap ordfører.
Det er på tide at i politikere også begynder, at tage sig af andre problemer end denne
Covid19 situation som vi er midt i, for selvom det er en forfærdelig situation vi er i, så er
der også andre presserende problemer som i mange mange år har lidt under, at i
politikere ikke har haft fokus på dette område, man kunne fristes til at sige, at man har
vendt det blinde øje til.
Problemstilling
1.
Sager behandles uens i landets kommuner
2.
Bilernes holdbarhed i forhold til aftalens løbetid
3.
Diesel vs. El-/hybridbiler (bevægelsesfrihed)
4.
Mangel på nytænkning
Begyndelse
Det er med meget stor frustration, at jeg nu igen må bruge, hvad jeg opfatter som
unødvendige kræfter, på at råbe jer politikere op. Det kan ikke være rigtigt, at man rundt i
Danmark kan opleve så forskellige sagsbehandling på hvad der gives støtte til når man
søger handicapbil efter
BEK. Nr. 1252 af 20. november 2017
både bilmodellen og dens
indretning, samt sagsbehandlingstiden eller om man er første gangs man søger eller om
man ved tidligere lejlighed er blevet bevilliget støtte, endda gentagende gange.
Man skal have en uddannelse som jurist og viljestyrke der kræver mere end at skulle
gennemføre et halv Tour de France løb og samtidig vinde alle bjergetaper for at kunne
begå sig en denne proces om at få støtte til bil. Det er en hård og ubarmhjertig proces,
hvor kommuner sidder på den enevældige magt og kan gøre denne proces så besværlig,
at folk med handicaps simpelthen må opgive, at søge om støtte til bil. Os med handicap
har en hverdag fyldt med problemer, som ingen andre mennesker, som ikke er ramt af et
handicap kan sætte sig ind i, og så ud af det blå også lige skulle kunne frembringe disse
enorme ekstra styrker, føles som den rene tortur. Jeg har selv været igennem et forløb
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen, Jyllinge, om støtte til invalidebil efter serviceloven
hvor min kommune forhalede min afgørelse i 2 år selvom dette var 5 gang jeg søgte om
støtte til bil i samme kommune.
Der er tid til nytænkning på dette område og i politikere har brug for at få langt flere
inputs fra folk som mig, der søger om støtte til bil, for at i har den rette information til
kunne lovgive på dette område. Der er så mange aspekter som efter min opfattelse ikke
bliver belyst godt nok. Desværre er det ”Excel-M/K’er med akademisk baggrund som aldrig
har set en person med et handicap og måske ikke har et begreb om hvad det vil sige, at
leve et liv med handicaps og ved hvad dette indebære - disse typer er jeres rådgivere.
Hver gang der tales om begrænsninger af jer lovgivere som eks. brug af biler i storbyer
eller byer generelt, skal forbydes eller begrænses, er vores gruppe ikke ind tænkt.
Beslutninger, som eks. nævnt tidligere, som I vedtager har altoverskydende indvirkning på
os som er afhængig af bil i dagligdagen og hvor bilen er vores ekstra ben eller mulig for
bevægelse. Når man så samtidig skal forholde sig til visse folketingspolitikere taler om
handicap biler, som om der er en ekstra luksus for os
igen et tegn på, at der er alt for
lidt viden om hvad det er der gør sig gældende i denne proces og IKKE er en luksus. Jeg
vil til enhver tid gerne bytte med dem som mener, at vi er blevet luksusdyr, ud med et liv
uden den mulighed for at kunne søge om støtte til bil, hvis jeg slap for mit handicap.
Denne opfattelse af, at man "bare" får en bil serveret på et sølvfad, er desværre også en
stor misforståelse og oplevelsen af at landets folkevalgte har denne meget primitive
holdning er en skam og bestemt ikke noget der gør det lettere for os med handicap
desværre og er heller ikke med til at viderebringe forståelse i den danske befolkning. Så
jeg håber ved at prøve at belyse nogle af de mest gængse problemstillinger der er og
dermed giver jer en større indsigt i hvad det er vi går igennem hver gang vi skal søge bil,
og jeg tilbyder også gerne al den hjælp i måtte have brug for, så vi måske dermed også
kan får lavet nogle regler som virker for alle parter. Derfor vil jeg prøve at dele min
punkter ud i afsnit.
Kort om mig
Jeg er født i 1968 og blev i en alder af 7 år ramt af børneleddegigt eller Juvenil Reumatoid
Artritis. Jeg bor i Jyllinge (20 km nord for Roskilde) og har kone og 2 børn i alderen 19 og
16 år. I 2000 blev jeg ansat i det der den gang hed Fiskeridirektoratet
i dag
Fiskeristyrelsen i et skåne job på 20 timer pr. uge. Dette job har jeg passet i snart mere
end 20 år og har fået en vigtig rolle på min arbejdsplads i afd. i Ringsted. Grundet min
ansættelse i skånejob funktion, må jeg ikke arbejde mere end de 20 timer, desuden
betyder dette, at jeg idet jeg blev ansat blev beskåret i min pension. Denne måde som
pension systemet er skruet sammen på betyder, at jeg ALDRIG kan få en lønforhøjelse
uden tilsvarende beskæring i min pension, selvom jeg gør en forskel på min arbejdsplads.
Hvor mange af jer ville arbejde i 20 år uden lønforhøjelse??. Pga. min sygdom har jeg fået
skifter 2 nye knæ 1�½ gang nye hofter (mangler at få skiftet min en hofte for at have fået
skiftet begge hofter 2 gange). Jeg fik en blodprop i hjertet i 2008
højst sandsynligvis
grundet den mangeårige brug af gigt præparater
hvor disse præparater er almenkendte
for at have denne bivirkning. Har siddet som formand i vores lokale Grundejerforening,
siddet i 13 år i skolebestyrelse, siddet som næstformand i den lokale Fodbolds klubs
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen, Jyllinge, om støtte til invalidebil efter serviceloven
bestyrelse, aktiv med i den Roskilde lokale Gigt afdeling og sidst har i de sidste 25 år
forsøgt at ændre handicappedes adgangsforhold til danske fodbolds klubber.
Hvad gives der støtte til
Der er i den grad forskel på hvilket post nummer man som ansøger har og som afgør den
bil du har mulighed for at kunne få støtte til. Et praktisk eksempel: I 1986 ansøgte jeg om
min første bil som var en Peugeot 205, efterfulgt af en Mitsubishi Colt, Ford Focus
stationcar, VW Caddy og som 2015 igen blev en VW Caddy som efter 2 års kamp blev
resultatet på min bevilling. (Se Bilag 1, vedhæftet). Der skal ikke meget til for selv et
utrænet øje, at se udviklingen i de biler jeg har fået støtte til, har gennemgået
de er
blevet større og højere, i takt min sygdoms udvikling. Da jeg efter 6 år ansøgte om ny bil
(dvs efter min første VW Caddy), indstillede kommunen mig nu til en Skoda Citigo i stedet
for en magen til den jeg havde, altså en VW Caddy (Se bilag1, vedhæftet). Kommunen
mente nu efter så mange år, at et mirakel var sket og jeg var blevet meget bedre fysisk
og derfor ville en Skoda Citigo nu passe perfekt og at jeg med hjælp fra mine børn
sagtens kunne få min kørestol ind i denne bil. Denne afgørelse var jeg selvfølgelig ikke
tilfreds med og valgte derfor at anke sagen. I 2 år forsøgte kommunen at forhale min sag
og jeg har i den forbindelse været i kontakt med mange andre bilansøgere og set det
billede af, at i nogle kommuner får ansøgeren det de beder om uden omsvøb og i andre
tilfælde lige som mig mødes man af en mur og et monstrum af embedsfolk og jurister som
man må kæmpe imod. Jeg blev sågar gjort bekendt med, fra en ansat i en kommune, at
man havde en intern politik om at give alle der søgte, den billigste bil selvom den ikke var
egnet til ansøgeren. Man havde den simple tankegang, at mange af de ansøger ikke
magtede en klagesag og dermed sparede kommunen penge af betydelig størrelse. Denne
forskellige sagsbehandling fra kommune til kommune skaber visse retslige skævvridninger
og gør, at vi alle ikke er lige for loven. Jeg mener faktisk helt seriøst, at en centralisering
af denne type sagsbehandling ville være at fortrække, ved enten at kommunerne havde et
fællesråd som behandlende alle landets sager eller endnu bedre, at det blev statens
opgave at administrer denne ordning så vi kunne få en ensretning i sagsbehandlingen.
Hvilke regler?
Jeg har stor forståelse for at man bør have nogle klare regler på dette område, men igen
bør man se på
giver det mening med den som allerede eksisterer og laver man
ændringer for ændringens skyld. I dette afsnit vil prøve at belyse nogle af de ting som jeg
mener du/i bør kigge på og genoverveje.
1.
Regel om hvor mange år en bil skal holde før man kan søge om ny. Man er gået fra
at en bil kunne udskiftet efter 6 år til nu hvor den er 8 år før denne udskiftning kan
ske, selvfølgelig med undtagelse at bilen bliver ødelagt så den ikke længere kan
køre, så gives der mulighed for at man søger om en udskiftning før udløbsperioden
ved eks. en totalskadet bil. Her er det vigtigste punkt for denne ændring uden tvivl
en besparelse som har indsneget sig og argumentet
de nye biler holder længere.
For at give et kort svar på det, så er svaret NEJ. Jeg er godt klar over, at selv mod
besparelser kæmper guder forgæves, for selvom nye biler burde holde længere så
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen, Jyllinge, om støtte til invalidebil efter serviceloven
2457639_0004.png
er det bare ikke tilfældet. En af grundene er vores kørsel mønstre
vi går ikke lige
50 meter for at udføre en given opgave
nej vi køre. Kørsel er langt mindre
belastende for os end at gå de 50 meter. Alle disse små ture som ingen andre folk
benytter sig af, gør at bilerne hurtigere slides op, spørg hvilken som helst
mekanikere om dette og jeg har i den anledning adspurgt mindst 10 forskellige
mekanikere om deres syn på netop denne problemstilling og de sagde alle
samstemmig og uafhængig af hinanden, at netop dette kørselsmønster slider
unødig på bilernes vitale dele og dermed øger risikoen for hyppigere nedbrud. Det
næste er al den elektronik som nye biler har i sig, selvom det kan gøre vores kørsel
meget lettere, så er det en ekstra ukendt faktor som gør, at bilen ikke fungere eller
vi har en bil stående konstant på værksted. Det er en meget almindelig faktor, at
næsten 9 ud af 10 biler som er på værksted har elektroniske fejl. De 8 år er sikkert
en regel som kommunerne klapper i deres hænder over, men det gør vi som bruger
bestemt ikke og jeg frygter en kamp om at måtte få en udskiftning før tid, vil stige
enormt og samtidig en frygt for os bruger om vi så overhovedet får lov til at skifte
bil før den 8 årige periode udløber
og igen hvornår er man så mobil igen.
2.
Grøn afgift
hvorfor er der afgift fritagelse (grøn afgift) på benzinbiler, men kun
1/3 afgift nedsættelse på nye dieselbiler. En undersøgelse viser, at totalt set
forurener en dieselbil mindre end en el-bil (https://fdm.dk/dieselbil-lige-saa-ren-
som-elbil-ny-groen-test)
og så ved jeg godt at statistikker er taknemmelige og kan
vendes og drejes efter afsenderens ønske, men man behøver ikke at søge i ret lang
tid på nettet hvor flere nyere undersøgelser viser det samme resultat. En ting er
dog helt klart og det er, at benzinbiler er den største synder hvad angår co2
forurening end dieselbiler. Derfor giver det heller ikke mening, at benzinbiler kan
slippe for grøn afgift når dieselbiler ikke kan
dette må være efterladenskaber for
gammel tid og det vil være min helt krystalklar anbefaling, at man fik dette
opdateret og fik gjort dieselbiler afgift frie når det gælder grøn afgift, når der tales
støtte til bil.
3.
El-/hybridbil og hvorfor ikke? Jeg er bestemt fortaler for disse biltyper, men er vi
klar til at bevillingerne til denne biltype og dermed øge bilprisen. Dernæst så er
disse modeller ikke afprøvet nok til at vide om reparationerne er urimelige kostbare
og dermed ikke muligt for en på en lavindtægt, at kunne betale for bilen bliver
køreklar igen. Dernæst hvem skal betale for at få en oplader monteret i brugerens
hjem?? Igen her har på egen hånd undersøgt hvad det vil få af konsekvenser for
vores gruppe
samtlige forhandlere, 10
15 stk. som jeg har talt med fortæller, at
til den type kørsel vi har skal vi bare huske på den ekstra regning som ligger skjult,
nemlig udgift til både strøm og benzin (når der tales hybridbil). Samtidig fraråder
de el og hybridbiler til vores gruppe, da dette vil gøres meget sårbare i forhold til
endnu mere planlægning af vores hverdag. Dernæst hvem skal hjælpe med at
sætte strøm stik i bilen og tage det ud af bilen
jeg har selv afprøvet dette og det
er ikke muligt for mig at gøre det selv og dermed er jeg ikke selvhjulpne.
4.
Beregningsmetoden på specielle hjælpemidler
denne regel virker helt absurd, da
man i dag ikke fra forhandlere siden opererer med denne meget specifikke
udpensling af div. udstyr. Der gives i dag kun støtte til bil med eks. automatgear
som ikke må koster mere end 25.905 kr. hvorfor?? Men til gengæld er der ingen
øvre grænse for hvad det må koste for at få et specialværksted at sætte
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen, Jyllinge, om støtte til invalidebil efter serviceloven
hjælpemidler i en bil. Jeg kan selv forhandle bedre priser på biler hvis det speciel
udstyr der er påkrævet skal isættes bilen, ved at gå uden om specialbutikkerne og
få det monteret af bilforhandlerne direkte. Yderligere så er der igen tvivl op at jo
mere bilen ”er født med” jo større chance er der også for at
det virker, plus hvad
jeg også synes er meget vigtigt
det æstetiske er bestemt ikke er i højsædet hvis
et specialværksted skal lave løsningen, man fristes til at sige bare det virker betyder
det intet, at æstetiske ligner noget katten har slæbt med hjem. Det er en stor fejl
at tro, at bare fordi vi få tilskud og vi har et handicap, at så betyder bilens
udseende ikke noget, men her er vi lige som alle andre. Jeg kunne komme
eksempler som ville chokere jer og som i aldrig ville have affundet jeg med ved køb
af en ny bil til jer selv.
5.
Sidst kunne man spørge om ikke dette bilområde har behov for et par nye øjne til
at se på sagen og samtidig træde ind i en ny tid
Ny tænkning af hele bil
projektet. Hvorfor kigges der ikke på den samlede vurdering af bilen som er egnet
til den enkelte bruger også på bil økonomi (eks. km/l), reparations indeks, generelle
holdbarhed og sidst og ikke mindst den personlige sikkerhed, hvorfor vælge en bil
fordi den er billigst hvis man ved, at hvis bilen er involveret i en ulykke krøller bilen
helt sammen.
Nytænkning
Nogle gange så for man en opfattelse af, at fordi lovbehandlerne ved, at det er gamle
fungere, så bliver det sikkert ved med at fungere. Lige som det almindelige samfund så
har ting det med at udvikle sig og måske var det på tide, at denne bilstøtte blev vendt på
hovedet og nye tanker blev tænkt. Bilerne bliver dyre og dyre i takt med at selve
vedligeholdelserne også er begyndt at fare ud af den forkerte tangent og der med meget
dyre udgifter for den enkelte bil ansøger berøres af disse stigninger. Der er kommet flere
måder at købe bil på i dag for det ”almindelige folk” –
leasing en månedlige ydelse så du
slipper for de dyre overraskelser når bilen skal til service. Hvorfor er disse løsninger ikke
en mulighed for os og så er dette bare et eksempel på mange nye ting som man kunne
overveje. De kriterier der sættes for hver enkelte ansøger vurderes ud for et minimums
krav og ikke ud for et sikkerhedsmæssigt krav. Det kan være meget svært at få
eksempelvis et bakkamera når man i alle de tidligere år har kunne klare sig uden. For mit
egen vedkommende har jeg med tiden lært mig at bakke uden kamera, men det ville da
uden lige gøre det så meget nemmere, at denne mulighed nu når dette næsten er
standart i enhver ny bil, men nej dette gælder ikke for os og hvis det bevilliges så er det
noget der skal eftermonteres og koster det dobbelte hvad det koster hos en forhandler.
Siden 1986 har jeg haft invalide bil og alle de specielle ting der er blevet ekstra monteret
er gået i stykker. For lidt over et år siden til mit 4 års bilsyn, blev jeg orienteret om at jeg
ikke kunne forlade synshallen fordi den ekstra elektronisk håndbremse ikke var blevet
synes af specialværkstedet. Disse værksteder har fuldstændig frit slav i prissætning og i
hvordan det udføres og hvorfor SKAL man uden skelen bruge disse værksteder uden at
tjekke om bilbranchen selv kan udføre denne montering og måske endda også billigere. Et
eksempel er et motorvarmer(oliefyr) skal monteres af disse værksteder hvorfor??
Afslutning
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen, Jyllinge, om støtte til invalidebil efter serviceloven
2457639_0006.png
Som i nok kan se, så er dette et voldsomt stort område at ”gå i krig med” og derfor er
dette også kun et lille udsnit af de problemstillinger der er forbundet ved at ansøge om
støtte til bil. Selvom skrivelse her ser voldsom lang ud, så har jeg måtte begrænse mig
meget for at tage de vigtigste punkter (efter min vurdering) med og prøvet at belyse dem
for jer. Der er ingen tvivl om de regler der i dag, er en besparelse ved at lade bilerne
holde i 8 år i stedet for 6 år som tidligere, men der er lang bedre måder at finde
besparelser på som jeg gerne fortæller mere om hvis det har en interesse. Desværre
gælder disse type udfordringer på mange områder når det gælder handicappede og deres
færden i det danske samfund, vi som virkelig har behov for hjælpen er kørt ud på et
sidespor og en ting så vigtigt som en bil er alt afgørende for hvordan min hverdag hænger
sammen og uden var jeg afskåret fra mange ting, uddannelse, job og socialt liv m.m. Jeg
har nu i mere end 20 år måtte erkende, at gruppen af os med handicap har det væsentlig
svære en den gennemsnitlige dansker ud over vores daglige kamp med vores handicap,
som bare er noget vi klare. Vi skal eksempelvis ikke mere end et par år tilbage hvor vi
handicappede, som den sidste minoritets gruppe, fik udgivet en bekendtgørelse om at der
ikke måtte diskrimineres mod vores gruppe
dette siger mere om hvortil vi rangeres i
vores samfund
sørgeligt med sandt. Tro ikke at jeg har ondt af mig selv og min
situation, men jeg har et behov for at mine folkevalgte politikker ved hvad det er for en
svær situation man stiller en lille sårbar gruppe i, og forsat laver forværringer for os. Dette
område med bilstøtte er blevet misbrugt lige som da man tidligere kom på det som man
tidligere kaldte invalidepension, hvor vurderinger her fra kommunernes side af var en kold
økonomisk beregning, som gjorde at kommuner slap for en del af udgiften. Der er så
mange måder man kunne forbedre det nuværende system med støtte til bil på og det har
hellere ikke været lettere at indrette og sikre brugeren med al den nye elektronik som
findes i vore biler i dag.
Jeg håber meget, at i hver især vurdere dette nøje og prøver at se på den udfordring med
nye øjne og netop benytter jeg af ekspertviden som er os bruger i samarbejde jer og
”Excel-folket” og håber også at dette virkelig kan være med til at sætte en ny proces i
gang som vil være til glæde for alle og da ikke mindst for os slutbruger. Jeg står
selvfølgelig altid til rådighed for opklarende spørgsmål eller for et tæt samarbejde hvor
emnet kan blive diskuteret omkring en god dialog.
Med behagelig hilsen
Jesper Rasmussen
Indelukket 8
4040 Jyllinge
Mail:
[email protected]
Tlf.nr.: + 45 51 26 30 35
Jeg har desuden en medforfatter, som også selv er omfattet af reglen om støtte til bil
grundet et handicap, hvis navn er Rune Viberg