Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2485609_0001.png
København, den 23. november 2021
Til Social- og Ældreminister, Astrid Krag, Indenrigs- og Boligminister, Kaare Dybvad, Folketingets
socialordførere og boligordførere
Vedrørende forhandlingerne om hjemløsereform
Kære social- og ældreminister, Astrid Krag indenrigs- og boligminister, Kaare Dybvad, og Folketingets
socialordførere og boligordførere
Vi henvender os i forbindelse med forhandlingerne om en reform af hjemløseområdet. En reform, som vi
hilser velkommen, da alt for mange mennesker lever i hjemløshed i Danmark. Der er derfor behov for at
gøre noget ambitiøst såvel som strukturelt for at få langt flere ud af hjemløshed. Vi ser flere gode og
tiltrængte initiativer i regeringens udspil, men vi har også en række centrale bekymringer.
Hjemløses selvbestemmelse er - i henhold til Housing First - en forudsætning for succes
Et af de centrale elementer i Housing First-tilgangen er, at der tages udgangspunkt i borgerens behov og
selvbestemmelse. Hensynet til borgerens behov for og ret til selv at bestemme er med andre ord
forudsætninger for, at overgangen fra herberg til egen bolig lykkes. Alligevel synes borgerens
selvbestemmelse ikke at spille en egentlig rolle i forhandlingerne om en hjemløsereform, hvilket bekymrer.
Undertegnede foreslår derfor, at hjemløse får ret til selv at bestemme, hvem de ønsker hjælp fra i
overgangen fra herberg til egen bolig. Et forslag som Rådet for Socialt Udsatte også har fremsat.
Selvbestemmelse bør gøres til en rettighed
Undertegnede foreslår, at hjemløses selvbestemmelse bliver indskrevet i loven som en rettighed, så det
ikke overlades til den enkelte kommune at afgøre, om de ønsker at efterkomme borgerens ønske. Forslaget
flugter på den måde med selvmøderprincippet, som netop sikrer, at mennesker i hjemløshed, uafhængigt
af kommunen, selv kan bestemme, hvem de ønsker at modtage hjælp fra.
Alternativt bør man som minimum indføre et krav om, at kommunen enten skal følge borgerens ønske til,
hvem der skal levere bostøtten, eller begrunde skriftligt, hvorfor kommunen ikke efterkommer borgerens
ønske, og give borgeren mulighed for at klage over afgørelsen. Klageordningen kan eventuelt omfattes den
”fast track” –
ordning i Ankestyrelsen, som giver hjemløse mulighed for at klage over den bostøtte, som en
kommune visiterer en borger til i forbindelse med udskrivning fra et herberg.
Bostøtten bør kun leveres af kvalificerede
Samtidig må der skabes sikkerhed for, at bostøtten er af høj kvalitet for at have den ønskede effekt. Vi
forslår derfor, at bostøtten kun kan leveres af organisationer, der har opkvalificeret sig til at levere en
evidensbaseret støtte. En opkvalificering som aftalen om SSA-reserven åbner for, at selvejende institutioner
og civilsamfundsorganisationer kan opnå, hvilket vi vil kvittere med tak for.
Vi håber, I vil tage positivt imod vores forslag, som vi gerne uddyber.
Med venlig hilsen
Ask Svejstrup,
sekretariatsleder, SAND
De hjemløses landsorganisation
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 41: Henvendelse af 23/11-21 fra Selveje Danmark m.fl. vedr. forhandlingerne om hjemløsereform
2485609_0002.png
Peder Meisner,
generalsekretær, KFUMs Sociale Arbejde
Jeanette Ellen Bauer,
chef for Kirkens Korshær
Christian Bjerre,
generalsekretær, Blå Kors Danmark
Ole Mikkelsen,
direktør, WeShelter
Ivan Christensen,
forstander, Mændeneshjem
Jon Krog,
branchedirektør, Selveje Danmark
Helle Jarlmose,
generalsekretær, KFUKs Sociale Arbejde
2