Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 304
Offentligt
2626285_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 4877
Doknr.
614396
Dato
22-09-2022
Folketingets Finansudvalg har d. 8. september 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 62 (L 207) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 62:
”Vil
ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget
den 6. september 2022 redegøre for, hvordan beretning nr. 13/2021 om
forvaltningen af handicapområdet er afspejlet i finanslovsforslaget?”
Svar:
Tiltag til håndtering af Rigsrevisionens beretning nr. 13/2021 om forvaltningen
af handicapområdet er, som det også fremgår af den tekniske gennemgang i
Finansudvalget den 6. september 2022, ikke direkte afspejlet i
finanslovsforslaget for næste år. Det betyder dog på ingen måde, at vi i
regeringen ikke tager Rigsrevisionens kritik alvorligt, for det gør vi naturligvis.
Regeringen har derfor også siden sin tiltræden taget initiativ til en række tiltag,
hvoraf nogle allerede er iværksat, mens andre er under udmøntning, der skal
medvirke til at højne kvaliteten i forvaltningen af handicapområdet.
Vedrørende allerede igangsatte initiativer er der specifikt i forhold til
servicelovens merudgiftsydelser til børn og voksne, hvor fejlniveauet er højt,
gennem årene blandt andet foretaget en række præciserende regelændringer,
som også har haft til intention at nedbringe fejlniveauet. Der blev f.eks.
foretaget en regelændring den 1. januar 2015, hvor det blandt andet blev
præciseret, at hjælp til dækning af merudgifter til børn er subsidiær til anden
hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning. Men der vurderes fortsat at
være behov for regelforenklinger, og derfor pågår der også aktuelt et arbejde
med at se på mulige forenklinger af merudgiftsbestemmelserne i serviceloven.
Endvidere pågår der aktuelt en undersøgelse af dokumentationskravene for
blandt andet servicelovens bestemmelse om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, som forventes færdiggjort i løbet af 2022, foruden den
temarevision af dette område, som ministeriet udmeldte i 2021. En
temarevision indebærer, at kommunens revisor foretager en særlig revision på
et af ministeriet defineret sagsområde med det formål at sikre og afdække, om
kommunernes forvaltning i al væsentlighed er korrekt.
Der er også pr. 1. januar 2021 foretaget en væsentlig udvidelse af den centrale
refusionsordning for særligt dyre enkeltsager, som oprindeligt blev indført på
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 304: Kopi af L 207 - svar på spm. 62 om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil redegøre for, hvordan beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet er afspejlet i finanslovsforslaget, fra social- og ældreministeren
2626285_0002.png
socialområdet i forbindelse med kommunernes overtagelse af det fulde
myndigheds- og finansieringsansvar som led i kommunalreformen for at
skærme den enkelte kommune mod meget høje enkeltudgifter til dyre
enkeltsager.
I forhold til nye initiativer, som aktuelt er under udmøntning, er der med
a
ftalen
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 afsat i alt 117 mio. kr. til
retssikkerhedsinitiativer, som blandt andet sigter mod at højne kvaliteten i
kommunernes sagsbehandling. Heraf er 112 mio. kr. afsat til initiativer under
hovedtemaerne tillid, samarbejde og inddragelse, skærpet opfølgning og tilsyn
med kommunerne, kompetenceudvikling og højnelse af kvaliteten i
kommunernes sagsbehandling. De resterende 5 mio. kr. er afsat til at
gennemføre en samlet retssikkerhedsundersøgelse, som skal give et billede af
de områder på handicapområdet, hvor kommunerne er mest udfordret i forhold
til overholdelse af gældende lovgivning.
Retssikkerhedsundersøgelsen, som vil blive gennemført i 2023, vil afdække
behovet for regelforenklinger og potentialet herfor i forhold til borgernes
retssikkerhed, ligesom den vil indeholde forslag til konkrete bestemmelser,
hvor der kan være behov for regelforenkling, f.eks. hvor formuleringen af
bestemmelsen i sig selv kan give anledning til fejlfortolkning og lang
sagsbehandlingstid.
Social- og Ældreministeriet har derudover igangsat et internt arbejde med
henblik på at styrke og strukturere det ulovbestemte ressorttilsyn på
ministerområdet. Det interne arbejde vil strække sig ind i 2023 og skal munde
ud i et forslag til et tilsynskoncept, som omfatter lovgivningen på hele
ministerområdet og ikke alene på handicapområdet. Rigsrevisionens
konklusioner om mangelfuld overvågning og utilstrækkelig opfølgning på
problemer og uhensigtsmæssigheder i kommunernes forvaltning af
handicapområdet vil indgå i dette arbejde.
Regeringen har herudover igangsat flere forbedrende initiativer, der skal
afhjælpe strukturelle problemer på området. Således er der med finansloven
for 2022 afsat 70 mio. kr. årligt og varigt til at indføre en specialeplanlægning
på socialområdet. Det skal sikre højt specialiseret hjælp til mennesker med
handicap, psykiske lidelser eller sociale problemer. I mine øjne er en
specialeplanlægning den grundstruktur, der gør, at vi i årene fremover kan løfte
det specialiserede socialområde.
Regeringen og KL har derudover i forlængelse af økonomiaftalen for 2022
nedsat et ekspertudvalg med inddragelse af faglige eksperter og
forskningsmiljøer på socialområdet, som skal give anbefalinger til, hvordan
man kan sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet.
Det er forventningen, at ekspertudvalgets arbejde ligeledes vil kunne være et
grundlag for en politisk drøftelse af de strukturelle problemer på det
specialiserede socialområde.
Social- og Ældreministeriet vil desuden i forlængelse af økonomiaftalen for
2023 gennemføre et forsøg med hyppigere godkendelse af de nationale data
på blandt andet voksenhandicapområdet med henblik på at sikre en løbende
kvalitetssikring af registreringspraksis i kommunerne og derved bedre og mere
dækkende data. Ministeriet er ligeledes i løbende dialog med KL om
nuancering af danmarkskortene på socialområdet for at få et mere retvisende
billede af omgørelsesprocenten i Ankestyrelsen.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 304: Kopi af L 207 - svar på spm. 62 om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil redegøre for, hvordan beretning nr. 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet er afspejlet i finanslovsforslaget, fra social- og ældreministeren
2626285_0003.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3