Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2625160_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som senest ændret ved § xx i lov nr.
xx af xx. xx 20xx,
… og …,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »unge i alderen fra 18 år til og med 23 år« til: »personer«.
2.
§ 95, stk. 4, 2. pkt.,
udgår.
3.
I
§ 95, stk. 4, 4. pkt.,
som bliver 3. pkt., ændres »Den unges forældre« til: »Personens nærtstående, som
helt eller delvis passer den pågældende, jf. stk. 3,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023
.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den supplerende aftale indgået i august 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, som indebærer en ophævelse af
aldersbegrænsningerne i initiativet
om ”Overvågning
om natten i eget hjem til unge med svære handicap”,
som indgår i
den politiske aftale ”Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om: Finansloven for 2020”, som er indgået den 2. december 2019.
Til udmøntning af denne aftale fra december 2019 er der med virkning fra 1. juli 2020 i § 95, stk. 4, i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022 (herefter serviceloven) ved lov nr. 1059 af 30.
juni 2020 om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i form af et kontant
tilskud) indført en ordning med ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge i
alderen fra 18 år til og med 23 år og en dispensationsadgang til og med det fyldte 25. år ved livstruende
sygdom hos den unge. Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år er
indført henset til den store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser ved ordningen, selv om der blandt
partierne bag den politiske aftale, indgået i december 2019, hvori der er afsat varig finansiering til ordningen,
var et ønske om en ordning uden aldersbegrænsninger.
Henset til den store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser er der aftalt en efterregulering med
kommunerne. Afrapporteringen på den undersøgelse, som er udarbejdet til brug for denne efterregulering,
viser, at der er anvendt færre midler i ordningen end forudsat.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
Formålet med lovforslaget er at skabe bedre vilkår for alle borgere med en ordning med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, stk. 3, og behov for overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten og for deres familier.
Lovforslaget indeholder således et forslag om ophævelse af aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i servicelovens § 95, stk. 4, således at
kommunalbestyrelsen fremadrettet skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere, hvis betingelserne i servicelovens § 95,
stk. 4, i øvrigt er opfyldt. Hermed sikres det, at alle borgere uanset alder, som modtager hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 3, i form af et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, og som har behov for
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, kan få denne hjælp.
2. Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
2.1. Gældende ret
Målgruppen for ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 er borgere
på 18 år og derover med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har omfattende og
massive hjælpebehov. Det overordnede formål med ordningen er at give borgere inden for målgruppen en
særlig type hjælp i form af et kontant tilskud, som skaber mulighed for fleksibilitet og en helhedsorienteret
løsning af den enkelte borgers hjælpebehov.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 1, at hvis kommunalbestyrelsen ikke kan stille den nødvendige hjælp
til rådighed for en borger, der har behov for personlig og praktisk hjælp i hjemmet efter servicelovens § 83
og afløsning eller aflastning efter § 84, kan kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud til hjælp, som
den pågældende selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 2, kan en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den
pågældende selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter § 95,
stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person, som helt eller delvis
passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom,
skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt., fortsætte udbetalingen af det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed
skal ifølge § 95, stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre
ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i servicelovens § 95, stk. 4, 1.
pkt. og 2. pkt., indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan ydes personlig og praktisk hjælp i
hjemmet og afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Derimod kan
der ikke i disse ordninger ydes f.eks. overvågning om natten som en del af hjælpen til borgere med
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
omfattende funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for
overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for fejlsynkning.
Det følger af servicelovens § 95, stk. 5, at det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter
bestemmelsens stk. 1-4, at tilskudsmodtageren (borgeren selv i ordninger efter stk. 2 eller en nærtstående i
ordninger efter stk. 3) er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. At tilskudsmodtageren skal
kunne fungere som arbejdsleder indebærer som udgangspunkt, at den pågældende skal være i stand til at
tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Ordningerne efter servicelovens § 95, stk. 2,
og § 95, stk. 3, adskiller sig derved fra hinanden ved, at det altid er borgeren selv, der fungerer som
arbejdsleder i en ordning efter stk. 2, mens det er en nærtstående, der fungerer som arbejdsleder i en ordning
efter stk. 3. I ordninger efter § 95, stk. 3, er borgeren således ikke selv i stand til at fungere som arbejdsleder
grundet sin funktionsnedsættelse.
Det er efter servicelovens § 95, stk. 5, desuden en betingelse, at borgeren eller den nærtstående er i stand til
at fungere som arbejdsgiver for hjælperne. Dette kan dog fraviges, hvis den pågældende indgår aftale med en
nærtstående eller med en af socialtilsynet godkendt forening eller privat virksomhed om, at tilskuddet
overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter i ansættelsesretlig
forstand er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne varetages i så fald i samråd med den
pågældende. Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiverfunktionen ansvaret for at administrere ydelsen og de
praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere.
Af servicelovens § 95, stk. 6, fremgår, at i de situationer, hvor tilskudsmodtageren er arbejdsgiver, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetalinger m.v.
De nærmere regler for kommunernes udmåling af det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere i ordninger
efter servicelovens § 95 følger af bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni 2020 om udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter lov om social service. Det samlede tilskud
omfatter almindelige omkostninger ved ansættelse af hjælpere m.v., jf. bekendtgørelsens §§ 5-7, særlige
omkostninger ved overførsel af tilskud eller til lønadministration, jf. §§ 8 og 9, og andre omkostninger
forbundet med ansættelse af hjælpere, jf. § 10.
2.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Partierne bag aftalen om finansloven for 2020 og den supplerende aftale indgået august 2022 er enige om at
skabe bedre vilkår for alle borgere uanset alder med behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed
om natten, som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud og for deres familier.
Partierne er således enige om, at den nugældende ordning i servicelovens § 95, stk. 4, med udbetaling af
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten med
de dertil hørende betingelser, skal gælde uden aldersbegrænsninger.
Det er ikke muligt efter gældende regler at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed i eget hjem om
natten til borgere over 23 år, henholdsvis 25 år ved tilstedeværelse af en livstruende sygdom, med behov
herfor, som ikke er i stand til at fungere som arbejdsleder i en ordning med kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere. I ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3, kan der således alene ydes tilskud til ansættelse af
hjælpere til udførelse af personlig og praktisk hjælp i hjemmet og til afløsning eller aflastning, medmindre
borgeren er i alderen fra 18 år til og med 23 år eller ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en
livstruende sygdom. I disse situationer er der hjemmel i servicelovens § 95, stk. 4, til også at udbetale et
kontant tilskud til at ansætte hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten.
Social- og Ældreministeriet finder på den baggrund, at det er nødvendigt at ophæve aldersgrænsen på 23 år
og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i serviceloven, hvis alle borgere uanset alder med
svære handicap og behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, som ikke er i stand til at
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
fungere som arbejdsledere for egne hjælpere, skal sikres overvågning og støtte i forbindelse hermed i
nattetimerne ved siden af den personlige og praktiske hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning, der
indgår i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3. Disse borgere med omfattende funktionsnedsættelser og
deres familier vurderes således at have behov for at få skabt nogle bedre vilkår.
Endvidere vurderer Social- og Ældreministeriet, at det er nødvendigt med henblik på at sikre, at borgerens
nærtstående, som helt eller delvis passer den pågældende i døgnets øvrige timer, får mulighed for hvile i
nattetimerne, at ændre den nugældende begrænsning i serviceloven i forhold til, hvem der må ansættes som
hjælpere til at udføre overvågnings- og støtteopgaven, fra, at den unges forældre ikke må ansættes, til, at
borgerens nærtstående, som helt eller delvis passer den pågældende, ikke må ansættes.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der foretages en ændring i servicelovens § 95, stk. 4, således at aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i ordningen med udbetaling af et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten vil blive ophævet,
hvorefter ordningen vil gælde for alle borgere, som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud, og som har behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten. Det bemærkes
herved, at borgeren eller den, der varetager borgerens interesser, kan takke nej til at modtage det kontante
tilskud.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen om, at den unges forældre ikke må ansættes som hjælpere til at
udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed, ændres, således at borgerens nærtstående, som helt
eller delvis passer den pågældende, ikke må blive ansat til at udføre opgaven med overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre samlede merudgifter på 16,7 mio. kr. årligt efter den fulde indfasning af
den foreslåede ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i 2043. Den vurderede økonomiske
kompensation af kommunerne, som følge af forslaget om, at kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til
alle borgere uanset alder, hvis betingelserne i servicelovens § 95, stk. 4, i øvrigt er opfyldt, vil udgøre 1,3
mio. kr. i 2023, idet lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2023, stigende til 16,6 mio. kr. årligt efter
den fulde indfasning. Indfasningens længde skyldes, at der skønnes at være en nettotilgang til den foreslåede
ordning frem til 2043, hvorefter aktivitetsniveauet skønnes at være permanent. Hertil vil lovforslaget efter
den fulde indfasning medføre merudgifter i Ankestyrelsen på 0,1 mio. kr. årligt til klagesagsbehandling.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og medfører således ikke konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget
ændrer ikke på, hvorvidt der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer heller ikke
på sammenhæng på tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med kommunerne
via Digital Post. Lovforslaget har dermed ikke betydning i forhold til disse principper. Lovforslaget muliggør
dog ikke automatisk sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle behandle hver sag individuelt,
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
2625160_0005.png
hvilket vil indebære faglige skøn. Der kan således ikke sagsbehandles efter objektive kriterier, hvorfor der
ikke er mulighed for at automatisere sagsgangene. Dette skyldes, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages
en konkret og individuel vurdering ved kommunalbestyrelsens afgørelse om kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, herunder om betingelserne herfor i
servicelovens § 95, stk. 4, i øvrigt kan anses som opfyldt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. september 2022 til den 21. oktober 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
DUKH, Det Centrale Handicapråd, 3F
Fagligt Fælles Forbund, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA
Fag og Arbejde, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Handicapbranchen Danmark, HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsorganisationen for Sociale Tilbud
LOS,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Unge med Handicap, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund og ÆldreSagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Lovforslaget vurderes at medføre
samlede merudgifter på 16,7 mio. kr.
årligt efter den fulde indfasning af
den foreslåede ophævelse af
aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i 2043. Den
vurderede økonomiske kompensation
af kommunerne, som følge af
forslaget om, at
kommunalbestyrelsen vil skulle
udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
2625160_0006.png
overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten til alle borgere
uanset alder, hvis betingelserne i
servicelovens § 95, stk. 4, i øvrigt er
opfyldt, vil udgøre 1,3 mio. kr. i 2023,
idet lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2023, stigende til 16,6
mio. kr. årligt efter den fulde
indfasning. Indfasningens længde
skyldes, at der skønnes at være en
nettotilgang til den foreslåede
ordning frem til 2043, hvorefter
aktivitetsniveauet skønnes at være
permanent. Hertil vil lovforslaget
efter den fulde indfasning medføre
merudgifter i Ankestyrelsen på 0,1
mio. kr. årligt til
klagesagsbehandling.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Natur- og miljømæssige
Ingen
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem
principper for implementering
Ja
Nej
af erhvervsrettet EU-
regulering/
x
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 2, at en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
den pågældende selv antager. Efter § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter § 95, stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person,
som helt eller delvis passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom,
skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt., fortsætte udbetalingen af det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed
skal ifølge § 95, stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre
ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i servicelovens § 95, stk. 4, 1.
pkt. og 2. pkt., indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan ydes personlig og praktisk hjælp i
hjemmet og afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Derimod kan
der ikke i disse ordninger ydes f.eks. overvågning om natten som en del af hjælpen til borgere med
omfattende funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for
overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for fejlsynkning.
Det foreslås, at der i servicelovens
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
foretages en ændring, hvorved »unge i alderen fra 18
år til og med 23 år« ændres til »personer«. Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 1. pkt., vil medføre, at
bestemmelsens aldersgrænse på 23 år vil blive ophævet.
Dette vil betyde, at kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere uanset alder, som har behov herfor,
og som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Den foreslåede ophævelse af aldersgrænsen på 23 år har til formål at skabe bedre vilkår for de berørte
borgere og deres familier.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 1. pkt., vil alene have betydning i forhold til aldersgrænsen på 23 år,
som foreslås ophævet. De øvrige betingelser for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten videreføres således uændret. Ved overvågning
forstås således uændret op til otte timers sammenhængende observation ved fysisk tilstedeværelse af en
person i døgnets nattetimer, hvor de hjælpere, der yder personlig og praktisk hjælp i hjemmet til borgeren i
døgnets øvrige timer
oftest borgerens nærtstående
kan få hvile.
Hjælpen vil ligeledes uændret omfatte overvågning og støtte i forbindelse hermed. Heri vil være indeholdt
selve overvågningen ved observation ved fysisk tilstedeværelse af en person og akut hjælp, hvis der måtte
opstå behov herfor, samt øvrig personlig og praktisk hjælp i løbet af natten efter behov.
Det vil endvidere uændret være en betingelse for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
udføre overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i hjemmet, at borgeren samtidig modtager hjælp
efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Borgerens behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning skal dermed overstige 20 timer om ugen,
og hjælpen skal ydes som et kontant tilskud.
Ydermere vil det uændret være en betingelse for at modtage kontant tilskud til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten, at borgeren har behov herfor. Ved vurderingen af behovet vil der skulle
lægges vægt på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer, som kan få fatale
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren. Det kan f.eks. dreje sig om tilfælde, hvor borgeren
har risiko for fejlsynkning, lider af epileptiske anfald eller tilsvarende situationer, og hvor det kan få fatale
konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren, hvis der ikke er en person til stede, som yder
overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor.
Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten skal ligeledes
uændret udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet i
borgerens ordning efter servicelovens § 95, stk. 3. Herved vil de hjælpere, som ansættes til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed, blive ansat af den samme nærtstående, forening eller private
virksomhed, som varetager arbejdsgiverfunktionerne for hjælperne i borgerens ordning efter servicelovens §
95, stk. 3.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed, vil skulle udmåles efter de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni
2020 om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter lov om
social service. Disse regler finder ligeledes anvendelse på udmåling af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten vil kunne påklages til Ankestyrelsen efter de gældende regler herom i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 24.
januar 2022.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 2, at en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som
den pågældende selv antager. Efter § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter § 95, stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person,
som helt eller delvis passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom,
skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt., fortsætte udbetalingen af det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed
skal ifølge § 95, stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre
ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i servicelovens § 95, stk. 4, 1.
pkt. og 2. pkt., indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan ydes personlig og praktisk hjælp i
hjemmet og afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Derimod kan
der ikke i disse ordninger ydes f.eks. overvågning om natten som en del af hjælpen til borgere med
omfattende funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for
overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for fejlsynkning.
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
Det foreslås, at servicelovens
§ 95, stk. 4, 2. pkt.,
skal udgå.
Den foreslåede ændring vil medføre, at dispensationsadgangen ved livstruende sygdom hos den unge ved det
fyldte 24. år, hvorefter udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte
i forbindelse hermed skal fortsætte, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i to år, vil blive ophævet.
Dette vil sammen med den ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede ophævelse af aldersgrænsen på 23 år
betyde, at kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere uanset alder, som har behov herfor, og
som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Den foreslåede ophævelse af dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år har til formål at skabe bedre
vilkår for de berørte borgere og deres familier.
Den foreslåede ændring, hvorved § 95, stk. 4, 2. pkt., foreslås at udgå, vil alene have betydning i forhold til
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år, som med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås ophævet. De
øvrige betingelser for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten videreføres således uændret. Ved overvågning forstås således uændret op til
otte timers sammenhængende observation ved fysisk tilstedeværelse af en person i døgnets nattetimer, hvor
de hjælpere, der yder personlig og praktisk hjælp i hjemmet til borgeren i døgnets øvrige timer
oftest
borgerens nærtstående
kan få hvile.
Hjælpen vil ligeledes uændret omfatte overvågning og støtte i forbindelse hermed. Heri vil være indeholdt
selve overvågningen ved observation ved fysisk tilstedeværelse af en person og akut hjælp, hvis der måtte
opstå behov herfor, samt øvrig personlig og praktisk hjælp i løbet af natten efter behov.
Det vil endvidere uændret være en betingelse for at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
udføre overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i hjemmet, at borgeren samtidig modtager hjælp
efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Den unges behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning skal dermed overstige 20 timer om ugen,
og hjælpen skal ydes som et kontant tilskud.
Ydermere vil det uændret være en betingelse for at modtage kontant tilskud til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten, at borgeren har behov herfor. Ved vurderingen af behovet vil der skulle
lægges vægt på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer, som kan få fatale
konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren. Det kan f.eks. dreje sig om tilfælde, hvor borgeren
har risiko for fejlsynkning, lider af epileptiske anfald eller tilsvarende situationer, og hvor det kan få fatale
konsekvenser eller medføre alvorlig skade på borgeren, hvis der ikke er en person til stede, som yder
overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor.
Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten skal ligeledes
uændret udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet i
borgerens ordning efter servicelovens § 95, stk. 3. Herved vil de hjælpere, som ansættes til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed, blive ansat af den samme nærtstående, forening eller private
virksomhed, som varetager arbejdsgiverfunktionerne for hjælperne i borgerens ordning efter servicelovens §
95, stk. 3.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed, vil skulle udmåles efter de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni
2020 om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter lov om
social service. Disse regler finder ligeledes anvendelse på udmåling af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3.
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
Kommunalbestyrelsens afgørelser om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten vil kunne påklages til Ankestyrelsen efter de gældende regler herom i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 24.
januar 2022.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 3
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 2, at en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som
den pågældende selv antager. Efter § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter § 95, stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person,
som helt eller delvis passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom,
skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt., fortsætte udbetalingen af det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed
skal ifølge § 95, stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre
ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Det foreslås, at der i servicelovens
§ 95, stk. 4, 4. pkt.,
som vil blive 3. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
foretages en ændring, hvorved »Den unges forældre« ændres til »Personens nærtstående, som helt eller
delvis passer den pågældende, jf. stk. 3,«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der vil ske en ændring i den personkreds, som vil kunne ansættes til
at udføre opgaven med overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten.
Med den foreslåede ændring vil det ikke længere kun være den unges forældre, som ikke må blive ansat til at
udføre disse opgaver, men alle borgerens nærtstående, som helt eller delvis passer den pågældende, jf.
servicelovens § 95, stk. 3.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt., som vil blive 3. pkt., har til formål at sikre, at borgerens
nærtstående, som helt eller delvis passer den pågældende i døgnets øvrige timer, får mulighed for hvile i
nattetimerne.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt., som vil blive 3. pkt., er en konsekvens af den med lovforslagets
§ 1, nr. 1 og nr. 2, foreslåede ophævelse af aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det
fyldte 25. år. Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt., som vil blive 3. pkt., vil betyde, at den eller de
nærtstående, som helt eller delvis passer borgeren, og som således fungerer som arbejdsleder i borgerens
ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, stk. 3, ikke må blive ansat til
at udføre opgaven med overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten. Den nærtstående, forening
eller private virksomhed, der er arbejdsgiver for hjælperne i borgerens ordning efter § 95, stk. 3, skal således
sikre, at de hjælpere, der ansættes til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed, ikke er den
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
eller de nærtstående, som helt eller delvis passer borgeren, jf. § 95, stk. 3, og som dermed fungerer som
arbejdsleder for hjælperne.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato vil betyde, at kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt vil få hjemmel til
at træffe afgørelse om at udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte
i forbindelse hermed om natten til alle borgere, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter § 95, stk.
3, som et kontant tilskud. Det vil desuden betyde, at kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt ikke længere
vil skulle vurdere, om der vil være grundlag for at fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse
af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i to år,
hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom. Endelig betyder
det, at borgerens nærtstående, som helt eller delvis passer borgeren, jf. servicelovens § 95, stk. 3, fra dette
tidspunkt ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da serviceloven, jf. § 196, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
11
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 299: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ophævelse af aldersbegrænsningerne i ordningen med natteovervågning, fra social- og ældreministeren
2625160_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar
2022, som senest ændret ved § xx i lov
nr. xx af xx. xx 20xx, … og …, foretages
følgende ændringer:
§ 95
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal
udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov
herfor, og som modtager hjælp efter
stk. 3 som et kontant tilskud. Hvis den
unge ved det fyldte 24. år efter en
lægelig vurdering lider af en
livstruende sygdom, skal
kommunalbestyrelsen fortsætte
udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning
og støtte i forbindelse hermed, indtil
den unge afgår ved døden, dog højst i
2 år. Tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed skal udbetales til
samme nærtstående, forening eller
private virksomhed, som får udbetalt
tilskuddet efter stk. 3. Den unges
forældre må ikke ansættes som
hjælpere til at udføre overvågningen
og støtten i forbindelse hermed.
Stk. 5-6. ---
1.
I
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »unge i
alderen fra 18 år til og med 23 år« til:
»personer«.
2.
§ 95, stk. 4, 2. pkt.,
udgår.
3.
I
§ 95, stk. 4, 4. pkt.,
som bliver 3.
pkt., ændres »Den unges forældre« til:
»Personens nærtstående, som helt eller
delvis passer den pågældende, jf. stk.
3,«.
12