Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2616878_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0002.png
39
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 15. Social- og Ældreministeriet
15.11.10. Den centrale refusionsordning
(Lovbunden)
......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 256,0 mio. kr. skyldes udvikling i
priser og lønninger, forventet stigning i aktivitet,
samt de økonomiske konsekvenser af lov om æn-
dring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om social service og lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (lov nr.
2394 af 14. december 2021), som indebærer, at
sager efter lov om bekæmpelse af ungdomskrimi-
nalitet bliver omfattet af refusion.
15.11.21. Ankestyrelsen
(Driftsbev.)
...................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 22,5 mio. kr. skyldes primært de
bevillingsprofiler for en samlet retssikkerhedsun-
dersøgelse og for bedre retssikkerhed på handi-
capområdet, som fremgår af Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Al-
liance og Kristendemokraterne om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af novem-
ber 2021 og den bevillingsprofil, som blev afsat
med Aftale mellem regeringen Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Kristen-
demokraterne om etablering af Fonden for blan-
dede byer - flere billige boliger og en vej ud af
hjemløshed af november 2021.
15.11.31. Rådgivning og udredning
(Reservationsbev.)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 13,7 mio. kr. skyldes opregning
fra 2022- til 2023-priser.
15.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 459,3 mio. kr. skyldes primært den
bevillingsprofil, som blev afsat med Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokratierne om "Børne-
ne Først" af maj 2021.
3.796,6
4.052,6
256,0
294,7
317,2
22,5
250,0
263,7
13,7
113,2
578,5
465,3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0003.png
40
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.26.14. Styrkelse af den tidlige, forebyggende indsats i
kommunerne for psykisk sårbare unge (tekstanm.
111)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,5 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspulje til udvikling af
forebyggende kommunale tilbud for psykisk sår-
bare unge, som fremgår af Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af sats-
puljen for 2019-2022 af november 2018.
15.26.21. Virksomme indsatser for udsatte børn og unge og
deres familier (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ramme til virksomme indsatser for
udsatte børn og unge og deres familier, som frem-
går af Aftale mellem regeringen, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning
af satspuljen for 2019-2022 af november 2018.
15.26.28. Længerevarende efteruddannelse til plejefamilier
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,8 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspulje til længerevarende
efteruddannelse til plejefamilier, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Liberal Alliance om udmøntning af re-
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 af november
2020.
12,5
-
-12,5
69,7
77,0
7,3
0,8
8,6
7,8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0004.png
41
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.26.29. Udsatte børn og unge anbragt på en institution skal
have mulighed for en venskabsfamilie mm. (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,8 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspulje til venskabsfamili-
er samt varig drift af venskabsfamilieordningen,
som blev afsat med Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokratierne om "Børnene Først" af maj
2021.
15.26.33. Støtte for hele familien - flere og bedre familiean-
bringelser (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 19,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspulje til kommunerne til
støtte for hele familien - flere og bedre familiean-
bringelser, som blev afsat med Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokratierne om "Børnene
Først" af maj 2021.
15.26.34. Udbredelse af familiehuse i hele landet mm. (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 129,9 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspulje til kommuner til
udbredelse af familiehuse i hele landet, som blev
afsat med Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om "Børnene Først" af maj 2021.
-
11,8
11,8
-
19,3
19,3
129,9
-
-129,9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0005.png
42
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.26.35. Ekstra hjælp til kommuner med mange børnesager
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,7 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspulje til kommuner
vedr. ekstra hjælp til kommuner med mange bør-
nesager, som blev afsat med Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om "Børnene
Først" af maj 2021.
15.26.57. Samlet indsats til beskyttelse af børn mod overgreb
mv. (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
..............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for indsatsen for børn med seksuelt be-
kymrende eller krænkende adfærd, som fremgår
af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.106,1 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i udbetaling af refusion til kom-
munerne som følge af en stigning i kommunernes
udgifter til flygtninge.
15.26.70. Red Barnet (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,4 mio. kr. skyldes de bevil-
lingsprofiler for oplysningsmateriale om børns
rettigheder og SletDet, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social-
demokratiet, Danske Folkeparti, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ud-
møntning af satspuljen for 2019-2022 af november
2018 og Aftale mellem regeringen, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2021 af december
2020.
14,7
-
-14,7
8,4
13,7
5,3
303,7
1.409,8
1.106,1
9,1
2,7
-6,4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0006.png
43
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.64.20. Bedre retssikkerhed og tillid på handicapområdet
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,9 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til bedre retssikkerhed og
tillid på handicapområdet og driftstilskud til so-
ciale botilbud, som fremgår af Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Al-
liance og Kristendemokraterne om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af novem-
ber 2021.
15.64.56. Evaluering af det specialiserede socialområde
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ramme til opfølgning på evaluerin-
gen af det specialiserede socialområde, som blev
afsat med Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristende-
mokraterne om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2022-2025 af november 2021.
15.64.59. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 169,6 mio. kr. skyldes delvist en
forventet stigning i udbetalinger til kommunerne
som følge af en stigning i kommunernes forvente-
de merudgifter til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste til personer, der i hjemmet forsørger et barn
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kro-
nisk eller langvarig lidelse. Derudover skyldes
merudgiften opregning fra 2022- til 2023-priser.
13,5
1,6
-11,9
-
5,3
5,3
956,0
1.125,6
169,6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0007.png
44
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.64.60. Merudgifter for personer med betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,4 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i udbetaling af refusion til kommunerne
som følge af et fald i kommunernes forventede
merudgifter for personer med betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
15.71.11. Flere ind i fællesskaber gennem lokale partnerska-
ber (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
...............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til Flere ind i fællesskaber
gennem lokale partnerskaber, som fremgår af Af-
tale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkepar-
ti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alterna-
tivet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-
2025 af november 2021.
15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem mv.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 86,4 mio. kr. skyldes delvist en
forventet stigning i udbetaling af refusion til kom-
munerne som følge af en forventet stigning i
kommunernes udgifter til midlertidige boformer.
Derudover skyldes merudgiften opregning fra
2022- til 2023-priser.
15.75.28. Styrket indsats for implementering af Housing First
på hjemløseområdet (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 9,4 mio. kr. skyldes de bevillings-
profiler for pulje til omsorgspladser for borgere i
hjemløshed og ICM-støtte til unge i hjemløshed
og unge i risiko for hjemløshed, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
82,6
71,2
-11,4
10,0
-
-10,0
940,5
1.026,9
86,4
14,6
24,0
9,4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0008.png
45
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.75.43. Styrket indsats til de mest udsatte borgere med
stofmisbrug (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,4 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for pulje til styrket indsats for de mest
udsatte borgere med stofmisbrug, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
15.75.53. Socialt frikort
(Reservationsbev.)
........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,6 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for socialt frikort, som blev afsat med
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Liberal Alliance om udmøntning af re-
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af novem-
ber 2020.
15.85.21. Mere hjemlighed på plejehjem mv (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til mere hjemlighed på ple-
jehjem mv., som fremgår af Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området for 2020-2023 af november 2019.
-
12,4
12,4
2,9
14,5
11,6
15,0
-
-15,0
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0009.png
46
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.85.35. Nedbringelse af sygefravær i ældreplejen (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til nedbringelse af sygefra-
vær i ældreplejen, som fremgår af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Al-
liance og Kristendemokraterne om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af novem-
ber 2021.
15.85.37. Ældrevenlige byer (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,5 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ældrevenlige byer, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af
december 2021.
15.85.38. Forsøg med selvvisitation i ældreplejen (tekstanm.
111)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,7 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til forsøg med selvisolation
i ældreplejen, som fremgår af Aftale mellem rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Al-
liance og Kristendemokraterne om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af novem-
ber 2021.
15.85.59. Implementerings- og læringsforløb til at forebygge
og håndtere udadreagerende adfærd i ældreplejen
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for implementerings- og læringsforløb
til at forebygge og håndtere udadreagerende ad-
færd i ældreplejen, som fremgår af Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven
for 2020 af december 2019.
10,0
-
-10,0
-
10,5
10,5
14,7
-
-14,7
8,3
-
-8,3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Social- og Ældreudvalgets arbejdsområde
2616878_0010.png
134
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
15.86.08. Praksisnært kompetenceløft til nedbringelse af anti-
psykotisk medicin (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for pulje til praksisnært kompeten-
celøft til nedbringelse af antipsykotisk medicin,
som blev afsat med Aftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2020-2023 af november 2019.
15.86.10. Pulje til demensvenlige tiltag, herunder boformer
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,5 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for pulje til demensvenlige tiltag, her-
under boformer, som blev afsat med Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og
Liberal Alliance om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet for 2020-2023 af november
2019.
12,0
-
-12,0
4,9
11,4
6,5