Kære Social- & Ældreudvalget
Flere af jer har via mail modtaget et lignende brev, men det var, før jeg blev klarover,
at man kunne henvende sig til udvalget bredt. Jeg beklager.
I svar (doknr. 309019) tilbage i oktober 2020 vedr. spørgsmål/sag 2020-8910
vedrørende prioriteringen af (og muligheden for) elbil som handicapbil svarer social-
og (daværende) indenrigsminister, Astrid Krag:
Det fremgår ikke af bekendtgørelsen, hvorvidt kommunalbestyrelsen kan lægge
vægt på, om bilen er en elbil eller en benzindreven bil, men blot at det skal være
den billigst egnede. Kommunalbestyrelsen skal derfor give tilskud til køb af en
elbil, såfremt det vurderes at være den billigst egnede.”
Og skriver i samme svar endvidere:
”Da kriterierne for, hvornår en bil er egnet som handicapbil, ikke tager højde for
bilens klimaaftryk, vil Social- og Indenrigsministeriet se nærmere på, om reglerne
er tidssvarende.”
Har man i Socialudvalget sidenhen taget stilling til dette spørgsmål?
Emnet er jo netop relevant i forhold til handicapbiler, da vi (brugere) ikke bare kan
skifte ud efter x-antal år, fordi vi har lyst til at køre mere grønt. Hvis vi eksempelvis
får tilkendt en fossil handicapbil i år (2022), skal vi køre i den til tidligst 2030! (Absurd
tanke, ikke sandt?)
Samtidig er elbiler endnu ikke 1:1 nede i en prisklasse eller har samme brede og dybe
sortiment som de fossile alternativer.
Med tidens grønne strømme og nødvendigheden af omstillingen af bilparken, mener
jeg ikke, at lovgivningen på området er tidssvarende!
Det enkleste ville naturligvis være at indskrive i loven, at man skal søge at finde den
”billigst, bedst egnede
elbil”.
Og lader det sig ikke gøre (det kan f.eks. være, at man
ikke kan få en elbil med mulighed for lift – eller at en given elbil bliver forholdsvis
meget dyrere (eksempelvis en Mercedes EQV V-klasse minibus til over 600.000)), så
må man naturligvis forholde sig til de fossile muligheder.
Vi (med handikapbiler) står således i et limbo lige nu, hvor omstillingen til elbiler
foregår, og jeg er derfor nysgerrig på, hvorfor vi ikke er en del af tankegangen, når
der snakkes elbiler, bilafgifter og -tilskud.
Jeg taler/skriver med mange andre handicapbilister, og mange oplever frustration
over kommunerne, som i mange tilfælde ikke
vil
godkende, at en borger (endda for
egen regning) gerne vil vælge en elbil. I Astrid Krags svar ovenfor er det ellers
tydeligt, at loven ikke kan tage højde for drivmiddel.
Efter de nye regler fra 2018 skal vi have vores biler i 8 år – uden skelen til antal kørte
kilometer. Jeg forstår sagtens, at rigtig mange, som måske kun når at køre 100.000
km på 6-8 år, ikke behøver at skifte (min forrige bil kørte 9 år og 170.000). Jeg