Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Social- og ældreministeren
Kopi til KL
17. august 2022
Side 1 af 6
Kære medlemmer af Folketingets Social- og Ældreudvalg og
Social- og Ældreminister Astrid Krag
Aarhus Kommune ønsker at gøre opmærksom på en række uhensigtsmæs-
sigheder vedr. registreringerne af magtanvendelser. Formålet med denne
henvendelse er at få udvalget og ministeren i tale i forhold til mulighederne for
at gøre registreringerne mindre bureaukratisk, således at medarbejderne i hø-
jere grad kan fokusere på deres kerneopgave med udvikling, pleje og omsorg.
Henvendelsen er sket på baggrund af drøftelser i Social- og Beskæftigelses-
udvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget på baggrund af Aarhus Byråds
behandling af den årlige redegørelse om magtanvendelser på social- og
ældreområdet. Afsenderne er således de to udvalg samt rådmænd.
Det er vores klare vurdering, at der anvendes uhensigtsmæssigt mange res-
sourcer på registrering af i forvejen godkendte magtanvendelser. Disse res-
sourcer kunne med fordel anvendes på noget værdiskabende for borgerne.
Vi tror på, at vi, gennem tillid til medarbejderne og frisættelse af administra-
tive ressourcer, kan skabe bedre service for borgerne.
Udvalgenes drøftelser har også omfattet en drøftelse af betegnelsen magtan-
vendelser. Vi vil gerne opfordre til, at det overvejes om betegnelsen magtan-
vendelse er den korrekte i alle tilfælde. Fx mener vi, at der er stor forskel på,
om en borger fastholdes, eller om der anvendes tryghedsskabende velfærds-
teknologi, som fx en trædemåtte til registrering af, om en borger er på vej ud
af sit hjem, eller en sengehest til at forhindre at borgeren falder ud ad sengen.
En bedre skelnen mellem de forskellige former for magtanvendelse vil bidrage
til et mere tydeligt billede af, hvornår der anvendes reel magt, og hvornår der
er tale om almindelige tryghedsskabende tiltag og omsorg.
Hovedpointerne er følgende:
•
Der skelnes ikke mellem akut og forhåndsgodkendt magtanven-
delse. Dermed er der pligt til at registrere hver gang magt tages i an-
vendelse, også selv om magtanvendelsen/indgrebet er forhåndsgod-
kendt. Vi foreslår, at det ved forhåndsgodkendt magtanvendelse
alene er selve afgørelsen, der registreres og dette i kommunens
eget fagsystem som led i den almindelige dokumentation. Altså en
udfasning af enkeltregistrering og indberetning af hver eneste situa-
tion, hvor den godkendte magtanvendelse sker.
SUNDHED OG OMSORG
SAMT SOCIALE FORHOLD
OG BESKÆFTIGELSE
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Direkte e-mail:
Sagsbehandler:
Henrik Oversø og Mette Tjørnehøj