Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2600108_0001.png
Frivilligrådets anbefalinger til
kommunernes forvaltning af § 18-midler
I alle landets kommuner hjælper frivillige hver
dag udsatte børn og voksne. De frivillige sociale
organisationer er uundværlige for lokalsamfun-
dene. De er en gave for fællesskabet og en frem-
strakt hånd for udsatte mennesker.
Den lokale frivillighed udgør to tredjedele af
den samlede frivillige sociale sektor. Der findes
mellem 5.000 og 6.000 små, lokale og regionale
organisationer på det frivillige sociale område
medi omegnen af 200.000 frivillige.
De mange lokale foreninger og frivillige har
behov for gode rammer og vilkår for at kunne
varetage deres indsatser. Det gælder ikke mindst
gode økonomiske rammer. For mange frivillige
organisationer med aktiviteter i kommunerne
er den kommunale støtte gennem § 18-midlerne
afgørende for, at de kan gennemføre deres akti-
viteter til gavn for mennesker i lokalsamfundet.
Særligt er § 18-midlerne livsnødvendige for de
frivillige organisationer, som arbejder med sår-
bare og udsatte mennesker, som ikke selv kan
bidrage økonomisk.
Landets kommuner skal ifølge Servicelovens §
18 samarbejde med frivillige sociale organisa-
tioner og foreninger. Kommunerne skal årligt
afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt
arbejde, som kompenseres via bloktilskuddet.
Den enkelte kommunalbestyrelse har ansvaret
for at fastlægge rammerne for samarbejdet,
samt beslutte hvilke formål og rammer, der skal
gøre sig gældende for ansøgningerne til kommu-
nens § 18-midler.
For bedst muligt at understøtte de frivillige
sociale organisationer, som løfter en stor opgave
i vores velfærdssamfund, anbefaler Frivilligrådet,
at kommunerne følger vores anbefalinger.
Anbefalingerne vil være med til at sikre, at frivil-
lige sociale organisationer med aktiviteter i kom-
munerne har mulighed for at få de nødvendige
økonomiske ressourcer, der skal til, for at de kan
fokusere på deres kerneopgave og målgruppe.
Hermed vil de kunne udfylde deres unikke rolle
i velfærdssamfundet i endnu højere grad, end de
gør i dag.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Brev vedr. brug for § 18-midler på it-udstyr mv, fra social- og ældreministeren
2600108_0002.png
1
Anbefalinger
Den enkelte kommune skal afsætte et
beløb til økonomisk støtte til frivilligt socialt
arbejde. Dette beløb bør fra Frivilligrådets
perspektiv som minimum være svarende til
bloktilskuddet. Dette vil medføre, at frivillige
sociale og forebyggende indsatser styrkes til
gavn for udsatte målgrupper.
5
2
§ 18-midlerne bør omfatte både aktivitets-
og driftsstøtte. En stabil drift er grundlaget
for både kontinuitet og udvikling i de tilbud,
som organisationerne yder for nogle af vores
udsatte medmennesker. § 18-midlerne
bør derfor også kunne søges til at dække
driftsudgifter som eksempelvis løn, husleje,
kontorhold m.m. i de frivillige sociale
organisationer.
Støtten bør primært gives direkte til
frivillige sociale indsatser. Midlerne kan også
anvendes i en samarbejdsrelation mellem
kommunen og en frivillige social organisation.
I disse tilfælde skal midlerne understøtte det
frivillige element i aktiviteterne. Midlerne skal
således understøtte, at de frivillige sociale
organisationer kan være et supplement til det
offentlige, bidrage til innovation samt styrke
samarbejdet mellem de to sektorer.
6
3
Uddelingen af støtten bør være transparent.
Det er vigtigt med en tydelig kommunikation
om ansøgningsfrister, puljens størrelse, tilde-
lingskriterier og krav til ansøgningen. Udde-
lingsprocessen bør være tydeligt beskrevet,
så der i organisationerne ikke opstår tvivl om,
hvorfor/hvorfor ikke organisationen selv eller
andre organisationer er blevet bevilget mid-
ler. Kommunerne bør give begrundede afslag
samt offentliggøre, hvem der har fået støtte.
Kommunalbestyrelsen bør have en dialog
med de frivillige organisationer om, hvad
midlerne skal gå til. Der er gode erfaringer
med fx at inddrage det lokale frivilligråd,
som en rådgivende stemme i forhold til
fordelingen, fordi de har et godt lokalt
kendskab til de sociale problemer og behov,
der eksisterer i kommunen.
7
4
Alle frivillige sociale organisationer bør
have kendskab til muligheden for at søge §
18-midler. Kommunerne bør derfor i sam-
arbejde med lokale frivillige organisationer,
lokale frivilligråd, lokale frivilligcentre mv.
være proaktive, opsøgende og nytænkende,
når de informerer om § 18-støtten.
§ 18-midlerne bør både kunne gives som
støtte til enkeltstående aktiviteter og som
støtte til mere langvarige aktiviteter. De
frivillige organisationer bør via § 18-midlerne
også have mulighed for at få flerårig støtte
fx i form af en hensigtserklæring/lokal aftale.
De frivillige organisationer kan have behov
for at kunne planlægge deres indsatser mere
end et år frem. Flerårig støtte vil muliggøre
mere stabile og varige indsatser.
8
Alle frivillige sociale organisationer bør kunne
søge om støtte uanset organisationens stør-
relse, ressourcer og erfaring med ansøgnin-
ger. Ligeledes bør både organisationer med
hjemsted og med aktiviteter i kommunen
kunne søge. Derfor bør ansøgningsproces-
sen være så let som mulig. Kommunerne kan
eksempelvis nytænke måder at ansøge på
ved at tilbyde alternativer til de traditionelle
ansøgningsprocedurer fx videoansøgninger,
så det er så tilgængeligt som muligt for alle.
Der bør desuden stilles hjælp til rådighed fx
via det lokale frivilligcenter, frivilligkonsulen-
ter mv.
2