Folketingets Social- og
Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2020 - 420
Doknr.
581497
Dato
20-06-2022
Fremsendelse af undersøgelse fra retssikkerhedsenheden af
sagsbehandlingstider på voksenhandicapområdet samt det rådgivende
organs bemærkninger hertil
Retssikkerhedsenheden med forankring i Ankestyrelsen har i foråret afsluttet
en deskriptiv undersøgelse af sagsbehandlingstider på
voksenhandicapområdet.
Jeg vedlægger undersøgelsen til udvalgets orientering, idet jeg gør
opmærksom på, at undersøgelsen indledes med et sammenfattende kapitel,
hvor hovedresultaterne kan ses.
Jeg vedlægger endvidere de bemærkninger, som det rådgivende organ i
tilknytning til retssikkerhedsenheden er fremkommet med i forlængelse af
undersøgelsen.
Undersøgelsen belyser længden på den samlede sagsbehandlingstid for
kommunen og Ankestyrelsen i sager på udvalgte dele af
voksenhandicapområdet. Det drejer sig om sager om hjælperordninger efter
servicelovens §§ 95 og 96 og sager om hjælpemidler og forbrugsgoder efter §§
112 og 113. Desuden belyser undersøgelsen, hvilke forhold i
sagsbehandlingen som kan medvirke til at forlænge henholdsvis nedbringe
sagsbehandlingstiden.
Undersøgelsen rummer efter min opfattelse en række væsentlige
opmærksomhedspunkter omkring sagsbehandlingstid, som kan bruges i
læringsøjemed fremover. Jeg har – ligesom det rådgivende organ – også
noteret mig den store variation i kompleksitet og forløb af sager, som kommer
frem i de 39 sager i undersøgelsen, og som også påvirker den samlede
sagsbehandlingstid i den enkelte sag.
Men undersøgelsen viser også, hvor der er problematikker på
voksenhandicapområdet, som kan spille ind i forhold til retssikkerheden for
borgerne, og hvor vi derfor må have et særligt fokus.
Noget, som jeg særligt har hæftet mig ved, og som det rådgivende organ også
har knyttet bemærkninger til, er de udfordringer, som knytter sig til meget lange
sagsbehandlingstider og den deraf følgende bekymring for borgerens
retssikkerhed. Jo længere den samlede sagsbehandlingstid er, jo mere
problematisk er det i forhold til borgeren. Borgeren skal således have den
1