Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 227
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med en hastigt fremadskridende sygdom)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som ændret ved § 41 i lov nr. 324 af
16. marts 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 117 indsættes i
kapitel 21:
»Hjælp og støtte m.v. til borgere med en hastigt fremadskridende sygdom
§ 117 a.
Kommunalbestyrelsen skal, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom første gang
henvender sig til kommunen og anmoder herom, tilbyde personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte
og madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter § 112 og mindre hjælp til
indretning af bolig efter § 116 efter borgerens ønske til en samlet maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-
niveau), uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal bistå
borgeren med vejledning i forhold til valg af sammensætning af hjælp og støtte m.v.
Stk. 2.
Personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte og madservice efter § 83 og ledsagelse efter § 97,
der ydes efter stk. 1, skal benyttes af borgeren inden for en periode af 3 måneder fra den dag, hvor afgørelse
om hjælpen og støtten m.v. blev truffet.
Stk. 3.
Social- og ældreministeren fastsætter nærmere regler om kriterierne for vurdering af, om en borger
er omfattet af personkredsen efter stk. 1, og hvilke typer af hjælpemidler efter § 112 og hvilken mindre hjælp
til indretning af bolig efter § 116, der indgår i den hjælp, som borgeren kan vælge efter stk. 1.«
2.
I
§ 182
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk.
8.
Det beløb, der er nævnt i § 117 a, stk. 1, 1. pkt., reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det beløb, der fremkommer efter regulering,
afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2024.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023
.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre, at borgere med en hastigt fremadskridende sygdom får mulighed for at
få tildelt hjælp og støtte m.v. med det samme, når de pågældende borgere ansøger herom hos
kommunalbestyrelsen første gang.
Lovforslaget imødekommer intentionen bag
Forslag til folketingsbeslutning om hurtigere og mere fleksibel
hjælp til als-patienter
(patienter med den hastigt fremadskridende sygdom amyotrofisk lateral sklerose
(ALS)), B 41 fremsat den 20. oktober 2020 af Dansk Folkeparti.
Beslutningsforslag B 41 pålagde regeringen at udarbejde en model for hurtigere og mere fleksibel praktisk
hjælp og pleje til als-patienter inden udgangen af folketingsåret 2020/2021, og som skulle implementeres i
landets kommuner. Det fremgår af beslutningsforslaget, at sagsbehandlingstiden for ansøgninger om hjælp
for borgere med ALS ofte kan vare op til et år pr. ansøgning. Dette besværliggør livet for borgere, der allerede
er hårdt ramt af den hastigt fremadskridende sygdom ALS, hvorfor der er behov for at give hurtigere og mere
fleksibel hjælp til borgere med ALS.
Lovforslaget indeholder et forslag om at indføre en ny bestemmelse i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022 som ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 (herefter
serviceloven), hvorefter kommunalbestyrelsen skal, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom
første gang henvender sig til kommunen og anmoder herom, tilbyde personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp
eller støtte og madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter § 112 og
mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116 efter borgerens ønske til en samlet maksimal værdi af 35.000
kr. (2023-niveau), uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal
bistå borgeren med vejledning i forhold til valg af sammensætning af hjælp og støtte m.v. Personlig hjælp og
pleje, praktisk hjælp eller støtte og madservice efter § 83 og ledsagelse efter § 97 skal benyttes af borgeren
inden for en periode af 3 måneder fra den dag, hvor afgørelse om hjælpen og støtten m.v. blev truffet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 265 af 25. februar
2022, (herefter retssikkerhedsloven) indeholder bestemmelser om kommunalbestyrelsens forpligtelser i
ansøgninger og sager om hjælp på det sociale område, herunder også efter serviceloven.
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, fastslår, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så
hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Dette benævnes
hurtighedsprincippet. I hurtighedsprincippet ligger også, at hvis borgernes behov ændrer sig, skal
kommunalbestyrelsen så hurtigt som muligt foretage relevante tilpasninger af hjælpen.
Det fremgår desuden af retssikkerhedslovens § 5, at kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning,
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der
kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
Endelig følger det af servicelovens § 148, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at
yde hjælp efter retssikkerhedsloven, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, løbende skal følge de enkelte sager for
at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på,
om der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger
og så vidt muligt i samarbejde med denne. Dette benævnes det personrettede tilsyn.
Ét af servicelovens formål er at tilgodese borgeres behov, der følger af bl.a. nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Servicelovens bestemmelser om hjælp og støtte m.v. er derved bl.a. generelt rettet mod
borgere med funktionsnedsættelse. Der findes på nuværende tidspunkt ikke særlige typer af hjælp og støtte
m.v. i serviceloven, som kan ydes til gruppen af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom. Hjælp efter
serviceloven tildeles og tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte
persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Der er således ikke bestemmelser i serviceloven eller retssikkerhedsloven, der alene regulerer
kommunalbestyrelsens forpligtelse i forbindelse med sagsbehandling eller tildeling af hjælp og støtte m.v.
rettet mod borgere med en hastigt fremadskridende sygdom.
2.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Når borgere bliver ramt af en hastigt fremadskridende sygdom, vil de opleve, at deres livssituation hurtigt
ændrer sig, da borgeren vil opleve at få vedvarende og hastigt stigende funktionstab. Derfor er det vigtigt, at
borgere, der bliver ramt af en hastigt fremadskridende sygdom, hurtigt kan modtage hjælp og støtte efter
serviceloven.
Trods retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, om hurtighedsprincippet, retssikkerhedslovens § 5 om, at
kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der
findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning, og servicelovens
§ 148, stk. 2, om det personrettede tilsyn har sager i pressen dog alligevel givet eksempler på, at borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom oplever længerevarende og ufleksibel sagsbehandling, alt imens deres
hjælpebehov hastigt ændrer sig, og at hjælp og støtte m.v. derved ikke gives i tide.
Det er dog ikke alene borgere med ALS, men en større gruppe af borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom, som medfører hjælpebehov lignende som ved ALS, der har brug for hurtig og fleksibel hjælp og
støtte m.v.
For at understøtte at den beskrevne gruppe sikres hurtig og fleksibel hjælp og støtte m.v., vil det efter Social-
og Ældreministeriets opfattelse være understøttende at ændre de gældende regler, således at gruppen af med
en hastigt fremadskridende sygdom vil skulle tilbydes hjælp og støtte m.v. med det samme, når de ansøger
herom hos kommunalbestyrelsen første gang uden forudgående sædvanlig visitation. Derved vil gruppen af
borgere med en hastigt fremadskridende sygdom undgå længerevarende og ufleksible sagsbehandlingsforløb,
imens deres hjælpebehov hastigt ændrer sig.
Ofte vil borgere, der bliver ramt af en hastigt fremadskridende sygdom, opleve funktionstab, der påvirker
deres funktionsevne i forhold til f.eks. mobilitet, varetagelse af nødvendige opgaver og funktioner i familien
og i husholdningen, muligheden for at vedligeholde sociale relationer, m.v.
Det er på den baggrund Social- og Ældreministeriets vurdering, at den hjælp og støtte m.v., som vil være
relevant at tilbyde borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, når de første gang henvender sig til
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
kommunen og anmoder herom, vil være en kombination af personlig pleje, praktisk hjælp og madservice,
ledsagelse, udvalgte hjælpemidler og mindre hjælp til indretning af i bolig.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i serviceloven indsættes en bestemmelse (§ 117 a) med overskriften ”Hjælp
og støtte m.v.
til borgere med en hastigt fremadskridende sygdom”.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at
kommunalbestyrelsen skal, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom, herunder børn, unge og
voksne, første gang henvender sig til kommunen og anmoder herom, tilbyde personlig hjælp og pleje,
praktisk hjælp eller støtte og madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter
§ 112 og mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116 efter borgerens ønske til en samlet maksimal værdi af
35.000 kr. (2023-niveau), uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt.
Kommunalbestyrelsen skal bistå borgeren med vejledning i forhold til valg af sammensætning af hjælp og
støtte m.v. Det foreslås endvidere i den nye § 117 a, stk. 2, at personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller
støtte og madservice efter § 83 og ledsagelse efter § 97, der ydes efter stk. 1, skal benyttes af borgeren inden
for en periode af 3 måneder fra den dag, hvor afgørelse om hjælpen og støtten m.v. blev truffet. Det foreslås
endvidere i den nye § 117 a, stk. 3, at social- og ældreministeren fastsætter nærmere regler om kriterierne for
vurdering af, om en borger er omfattet af personkredsen, og hvilke typer af hjælpemidler efter § 112 og
hvilken mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116, der indgår i den hjælp, som borgeren kan vælge efter
stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse skal kommunalbestyrelsen, når en borger med en hastigt fremadskridende
sygdom første gang henvender sig til kommunen og anmoder herom, tilbyde hjælp og støtte m.v. efter det
foreslåede § 117 a, stk. 1 uden at borgeren skulle gennemgå forudgående sædvanlig visitation.
Kommunalbestyrelsen vil i forbindelse med en ansøgning om det foreslåede § 117, stk. 1, skulle foretage en
konkret og individuel vurdering af om den individuelle borger er i målgruppen for hjælp og støtte m.v. efter
det foreslåede § 117 a, stk. 1. Kommunalbestyrelsen vil derfor i disse sager ikke skulle foretage yderligere
vurderinger af bl.a. borgerens behov og situation. Dette vil sikre hurtig hjælp og støtte m.v. til gruppen af
borgere med en hastigt fremadskridende sygdom.
Det foreslås desuden, at der i servicelovens § 182 indsættes et nyt stk. 8, hvorefter det maksimale beløb på
35.000 kr., som borgeren vil kunne udvælge hjælp for, vil blive reguleret én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det beløb, der vil fremkomme efter
regulering, vil skulle afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen foreslås foretaget første gang den 1.
januar 2024.
Hjælpen og støtten m.v. efter det foreslåede § 117, stk. 1, vil kunne tildeles af kommunalbestyrelsen én
gang pr. borger med en hastigt fremadskridende sygdom. Øvrige hjælpebehov for borgere med en hastigt
fremadskridende sygdom, som ikke vil kunne blive dækket af hjælpen og støtten m.v. efter det foreslåede §
117 a, stk. 1, i serviceloven, skal stadig dækkes af kommunalbestyrelsen, jf. de gældende regler om
kommunalbestyrelsens forpligtelser i sager om hjælp og støtte m.v. efter serviceloven. Øvrige hjælpebehov
vil blive dækket gennem den eksisterende kommunale visitation og sagsbehandlingsproces på baggrund af
en konkret og individuel vurdering af borgerens behov, hvor de betingelser, der normalt knytter sig til
hjælpen efter §§ 83, 97, 112 og 116 vil gælde.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslagets samlede merudgifter er 9,9 mio. kr. årligt. Lovforslaget vurderes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for stat og regioner.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
2586624_0005.png
Lovforslaget berører ikke regionerne og medfører således ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget ændrer ikke på,
hvorvidt der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer heller ikke på sammenhæng
på tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker datahåndtering og anvendelse
af offentlig infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med kommunerne via Digital Post. Lovforslaget
har dermed ikke betydning i forhold til disse principper. Lovforslaget muliggør dog ikke automatisk
sagsbehandling. Dette skyldes, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret og individuel vurdering
af, både om borgeren er omfattet af personkredsen samt en vurdering af, hvorvidt den udvalgte hjælp kan
sammensættes til en værdi på op til 35.000 kr. for den enkelte borger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vurderes at medføre positive konsekvenser for borgere med en hastigt fremadskridende sygdom,
som omfattes af personkredsen, da lovforslaget vil medvirke til, at denne gruppe af borgere får hurtigere og
mere fleksibel hjælp og støtte m.v. efter serviceloven.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juni 2022 til den 30. juni 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer, m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Fysioterapeuter, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Den Uvildige Konsulentordning på handicapområdet – DUKH, Ergoterapeutforeningen, FH –
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA - Fag og Arbejde, 3F - Fagligt Fælles Forbund, Handicapbranchen
Danmark, HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Unge med Handicap, Selveje Danmark, Sjældne Diagnoser,
Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum og ULF –
Udviklingshæmmedes Landsforbund.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
2586624_0006.png
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Lovforslaget vurderes at medføre
for borgerne
positive konsekvenser for borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom,
som omfattes af personkredsen, da
lovforslaget vil medvirke til, at denne
gruppe af borgere får hurtigere og
mere fleksibel hjælp og støtte m.v.
efter serviceloven.
Klimamæssige konsekvenser
Natur- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Det vurderes, at lovforslagets
samlede merudgifter er 9,9 mio. kr.
årligt.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp
så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Dette benævnes
hurtighedsprincippet. I hurtighedsprincippet ligger også, at hvis borgernes behov ændrer sig, skal
kommunalbestyrelsen så hurtigt som muligt foretage relevante tilpasninger af hjælpen. Det fremgår desuden
af retssikkerhedslovens § 5, at kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i
forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om
hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
Endelig følger det af servicelovens § 148, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at
yde, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, løbende skal følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat
opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde
andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i
samarbejde med denne. Dette benævnes det personrettede tilsyn.
Der er ikke bestemmelser i serviceloven eller retssikkerhedsloven, der alene regulerer
kommunalbestyrelsens forpligtelse i forbindelse med sagsbehandling eller tildeling af hjælp til borgere
med en hastigt fremadskridende sygdom.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i serviceloven som § 117 a. Det foreslås med
§ 117 a, stk.
1,
at kommunalbestyrelsen, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom første gang henvender
sig til kommunen og anmoder herom, skal tilbyde personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte og
madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter § 112 og mindre hjælp til
indretning af bolig efter § 116 efter borgerens ønske til en samlet maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-
niveau), uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal bistå
borgeren med vejledning i forhold til valg af sammensætning af hjælp og støtte m.v.
Den foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil omfatte personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte
og madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter § 112 og mindre hjælp
til indretning af bolig efter § 116. Der vil ikke inden for rammerne af det foreslåede § 117 a, stk. 1, kunne
indgå andre former for hjælp og støtte m.v. efter serviceloven. Der vil med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse i § 117 a, stk. 3, i en bekendtgørelse blive fastsat en udtømmende liste over omfattet hjælp, og
hjælpen vil endvidere blive beskrevet i et vejledende katalog udarbejdet af Socialstyrelsen. Det vejledende
katalog, som vil blive udarbejdet af Socialstyrelsen, vil kunne fungere som en vejledning til de borgere, der
er omfattet af personkredsen, når de vil skulle udvælge hjælp og støtte m.v. efter det foreslåede § 117 a,
stk. 1, med evt. vejledning og rådgivning fra kommunale sagsbehandlere. Det vejledende katalog vil kunne
tilgås online via Socialstyrelsens hjemmeside.
Den foreslåede bestemmelse i § 117, stk. 1, vil ikke indeholde de betingelser, der normalt knytter sig til
bevillingen af de nævnte bestemmelser §§ 83, 97, 112 og 116. Dette medfører, at hvis en borger vælger
hjælpemidler efter § 112 som del af den hjælp og støtte m.v., man vil kunne få efter den foreslåede
bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil det f.eks. ikke være en betingelse, at hjælpemidlet opfylder
væsentlighedskriteriet. Det pågældende hjælpemiddel behøver således ikke i væsentlig grad at kunne
afhjælpe de varige følger af borgerens nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad lette den daglige
tilværelse i hjemmet for borgeren. Hvis en borger vælger en mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116
som en del af den hjælp og støtte m.v., som man vil kunne få efter den foreslåede bestemmelse i § 117 a,
stk. 1, vil det endvidere bl.a. ikke være en betingelse, at indretningen er nødvendig for at gøre boligen
bedre egnet som opholdssted for den pågældende borger. Hvis en borger vælger personlig pleje, praktisk
hjælp og madservice efter § 83 som del af den hjælp og støtte m.v., man vil kunne få efter det foreslåede §
117 a, stk. 1, vil det f.eks. ikke være en betingelse, at hjælpen efter § 83 vil skulle medvirke til, at borgeren
kan fungere bedst muligt i den aktuelle bolig, idet hjælpen vil skulle bidrage til at afhjælpe væsentlige
følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Hvis en borger vælger ledsagelse efter § 97 som en del
af den hjælp og støtte m.v., man vil kunne få efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil det f.eks. ikke være en
betingelse, at borgeren er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, dog således at aldersgrænsen ikke kan blive mindre end 67
år.
Efter det foreslåede i § 117 a, stk. 1, vil sammensætningen af hjælpen ske efter borgerens ønske. Det vil
indebære, at det alene vil være borgerens valg, der vil afgøre sammensætningen af hjælp, så længe
borgeren er omfattet af personkredsen. Kommunalbestyrelsen vil altså ikke skulle foretage en individuel
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
og konkret vurdering af borgerens situation og behov eller den visitation, som sædvanligvis indgår, når en
borger ansøger om støtte og hjælp efter serviceloven. Der er således tale om en fravigelse af § 1, stk. 3, 2.
pkt., i serviceloven. Såfremt en borger f.eks. udvælger hjælp efter § 83 som en del af den hjælp og støtte
m.v., man vil kunne få efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen hverken skulle vurdere
borgerens konkrete behov for hjælp og støtte m.v. eller bedømme ansøgerens samlede situation, herunder
tage hensyn til ansøgerens pårørende og netværk, hvor det forudsættes, at eventuelle øvrige medlemmer
af den fælles husstand vil deltage i opgaveudførelsen i hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal alene vurdere,
om den ansøgende borger vil være omfattet af personkredsen for, at borgeren kan blive visiteret til
hjælpen efter § 117 a, stk. 1. Deri er også indeholdt, at den nærmere tilrettelæggelse af personlig pleje,
praktisk hjælp og madservice efter § 83 og ledsagelse efter § 97 efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil skulle
afklares ved dialog mellem den pågældende borger og den udførende medarbejder og ledsager.
Efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen dog stadig skulle bistå borgeren med
vejledning i forhold til valg af sammensætning af hjælp. Kommunalbestyrelsen vil således kunne rådgive
og vejlede borgeren om, hvilken hjælp der vil være relevant efter det foreslåede § 117 a, stk. 1. Derved vil
borgeren kunne modtage sparring og hjælp i valg af sammensætning af hjælp og støtte m.v.
Det vil fortsat gælde, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt
med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken, følge op i sagen samt vurdere
ansøgningen i forhold til alle relevante hjælpemuligheder. Det indebærer, at kommunalbestyrelsens
forpligtelser om at dække hjælpebehovet for borgere med en hastigt fremadskridende sygdom stadig vil
gælde med hensyn til de hjælpebehov, som ikke vil kunne dækkes af hjælp og støtte m.v. efter det
foreslåede § 117 a, stk. 1. Øvrige hjælpebehov for borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, som
ikke vil kunne dækkes af hjælp og støtte m.v. efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, skal dækkes af
kommunalbestyrelsen, jf. gældende regler om kommunalbestyrelsens forpligtelser i sager om hjælp og
støtte m.v. efter serviceloven gennem den eksisterende kommunale visitation og sagsbehandlingsproces
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens behov, hvor de betingelser, der normalt
knytter sig til hjælp og støtte m.v. efter §§ 83, 97, 112 og 116 stadig vil gælde.
Det foreslåede beløbsmaksimum på 35.000 kr. vil medføre at al den hjælp, som den pågældende borger vil
udvælge efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, samlet set ikke må have en værdi, der vil overstiger dette beløb.
Den pågældende borger vil efter eget ønske frit kunne sammensætte den kombination af hjælp og støtte
m.v., som borgeren ønsker, så længe den maksimale værdi af den udvalgte hjælp ikke overstiger det
maksimale beløb. Den pågældende borger vil frit efter eget ønske kunne udvælge hjælp og støtte m.v. efter
én af de bestemmelser, der fremgår af det foreslåede § 117 a, stk. 1, flere af bestemmelserne eller alle
bestemmelserne, så længe det samlede beløb ikke overstiger maksimumbeløbet på 35.000 kr. Den
pågældende borger vil f.eks. efter eget ønske kunne vælge alene at få ledsagelse efter § 97 til en samlet
værdi af op til 35.000 kr. Den pågældende borger vil dog f.eks. også kunne vælge at få både personlig
pleje, praktisk hjælp og madservice efter § 83, ledsagelse efter § 97, udvalgte hjælpemidler efter § 112 og
mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116, så længe den samlede værdi ikke overstiger 35.000 kr.
Den hjælp og støtte m.v., man vil kunne få efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil som nævnt blive beskrevet
nærmere i et vejledende katalog, der vil kunne tilgås online.
Efter det foreslåede i § 117 a, stk. 2, skal personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte og madservice
efter § 83 og ledsagelse efter § 97, der ydes efter stk. 1, benyttes af borgeren inden for en periode af 3
måneder fra den dag, hvor afgørelse om hjælpen og støtten m.v. blev truffet.
Med det foreslåede
§ 117 a, stk. 3,
vil social- og ældreministeren fastsætte nærmere regler om kriterierne
for vurdering af, om en borger er omfattet af personkredsen og om, hvilke typer af hjælpemidler efter § 112
og mindre ændringer i boligen efter § 116, der indgår i den hjælp, som borgeren kan udvælge.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 117 a, stk. 1, er rettet mod personkredsen af borgere med en
hastigt fremadskridende sygdom, herunder børn, unge og voksne. Personkredsen vil blive nærmere
defineret i en bekendtgørelse, jf. det foreslåede i § 117 a, stk. 3, dels i form af en række objektive kriterier,
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
der afgrænser gruppen af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, og dels en vejledende og ikke-
udtømmende liste med eksempler på diagnoser, som vil være at betragte som hastigt fremadskridende
sygdomme, jf. det foreslåede § 117 a, stk. 1, 1. pkt. Listen over diagnoser skal forstås som vejledende og
ikke udtømmende, da det f.eks. kan være, at en borger har en meget sjælden sygdom, som opfylder
kriterierne, men som på nuværende tidspunkt ikke er en kendt sygdom, hvorfor og sygdommen af den
årsag ikke figurerer på listen over diagnoser. Derfor skal afgørelsen af, om en borger er omfattet af
personkredsen, træffes ud fra en konkret og individuel vurdering af, om borgeren opfylder de oplistede
objektive kriterier, afgrænser gruppen af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom. Hertil vil listen
over diagnoser kunne benyttes vejledende. De objektive kriterier, der afgrænser gruppen af borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom, vil blive udarbejdet af Socialstyrelsen og Rehabiliteringscenter for
Muskelsvind. Den vejledende og ikke udtømmende diagnoseliste udarbejdet af Sundhedsstyrelsen.
Efter det foreslåede § 117 a, stk. 3, vil det i en bekendtgørelse blive afgrænset, hvilke typer af hjælpemidler
efter § 112 og hvilken mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116, der indgår i den hjælp, som borgeren
kan vælge efter det foreslåede § 117 a, stk. 1. Af bekendtgørelsen vil det fremgå, at f.eks. udvalgte rollatorer
og kørestole efter § 112 samt fjernelse af dørtrin og opsætning af gelændere efter § 116 vil indgå i den
hjælp, som borgeren kan vælge efter det foreslåede § 117 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 2
§ 182 i serviceloven indeholder regler om regulering af forskellige beløb og takster i andre bestemmelser i
serviceloven.
Det foreslås, at der som ny bestemmelse i § 182, stk. 8, indsættes en bestemmelse om, at det beløb, der er
nævnt i § 117 a, stk. 1, 1. pkt., reguleres én gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent. Det beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2024.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det beløb, der er nævnt i § 117 a, stk. 1, 1. pkt., reguleres én
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det beløb,
der fremkommer efter regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages første gang
den 1. januar 2024. Med det foreslåede § 117 a, stk. 1, foreslås også et beløbsmaksimum på en samlet
maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-niveau). Det foreslås, at dette beløbsmaksimum reguleres én gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det beløb, der
fremkommer efter regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den
1. januar 2024.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Da serviceloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
jf. servicelovens § 196, vil de foreslåede ændringer af serviceloven heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
2586624_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar
2022, som ændret senest ved § 41 i lov
nr. 324 af 16. marts 2022 (serviceloven),
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 117 indsættes i
kapitel 21:
»
Hjælp og støtte m.v. til borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom
§ 117 a.
Kommunalbestyrelsen skal, når
en borger med en hastigt
fremadskridende sygdom første gang
henvender sig til kommunen og
anmoder herom, tilbyde personlig hjælp
og pleje, praktisk hjælp eller støtte og
madservice efter § 83, ledsagelse efter §
97, udvalgte typer af hjælpemidler efter
§ 112 og mindre hjælp til indretning af
bolig efter § 116 efter borgerens ønske til
en samlet maksimal værdi af 35.000 kr.
(2023-niveau), uanset om betingelserne
i de nævnte bestemmelser er opfyldt.
Kommunalbestyrelsen skal bistå
borgeren med vejledning i forhold til
valg af sammensætning af hjælp og
støtte m.v.
Stk. 2.
Personlig hjælp og pleje,
praktisk hjælp eller støtte og madservice
efter § 83 og ledsagelse efter § 97, der
ydes efter stk. 1, skal benyttes af
borgeren inden for en periode af 3
måneder fra den dag, hvor afgørelse om
hjælpen og støtten m.v. blev truffet.
Stk. 3.
Social- og ældreministeren
fastsætter nærmere regler om
kriterierne for vurdering af, om en
borger er omfattet af personkredsen
efter stk. 1, og hvilke typer af
hjælpemidler efter § 112 og hvilken
mindre hjælp til indretning af bolig efter
§ 116, der indgår i den hjælp, som
borgeren kan vælge efter stk. 1.«
§ 182.
---
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til borgere med hastigt fremadskridende sygdomme), fra social- og ældreministeren
2586624_0011.png
Stk. 2-7.
---
2.
I
§ 182
indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke:
»Stk.
8.
Det beløb, der er nævnt i §
117 a, stk. 1, 1. pkt., reguleres én gang
årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det beløb, der
fremkommer efter regulering, afrundes
til nærmeste kronebeløb. Reguleringen
foretages første gang den 1. januar
2024.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
Stk. 8-11. ---
11