Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2578494_0001.png
MAJ 2022
Et liv med
ligeværdige
muligheder
En styrket specialisering for børn, unge og voksne
med handicap eller sociale problemstillinger
Social– og Ældreministeriet
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0002.png
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
3
Det lyder måske som en
selvfølge, at borgere med
behov for en særlig indsats
skal have den rette hjælp.
Men der er for mange
mennesker med behov for
hjælp og støtte, der oplever,
at det ikke altid er sådan, det
fungerer i dag. Det skal vi
gøre noget ved.
Astrid Krag
Social- og ældreminister
Indhold
Indhold
Hvordan sikrer vi, at der er de rette specialiserede
indsatser og den rette hjælp til borgerne?
Et liv med ligeværdige muligheder
De rette højt specialiserede indsatser til borgerne
Den rette hjælp fra start
Bedre kvalitet i indsatsen
Fra udspil til praksis
3
5
6
10
17
23
29
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0003.png
4
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
5
Hvordan sikrer vi, at der
er de rette specialisere-
de indsatser og den rette
hjælp til borgerne?
I vores velfærdssamfund skal borgere med handicap,
psykiske lidelser eller sociale problemer have den
rette hjælp, og de skal have den fra start Som borger
skal man opleve, at velfærdssamfundet griber én, når
livet spiller én et hårdt kort på hånden, eller man ikke
har de samme forudsætninger for at klare hverdagen
som alle andre Hvis man bliver kvæstet i en trafik-
ulykke og efterlades med et svært varigt handicap
Hvis man får et barn med en funktionsnedsættelse
Hvis man bliver ramt af psykisk sygdom Hvis man
vokser op i en familie, som ikke er i stand til at give
den nødvendige omsorg Eller hvis man af en anden
grund har brug for hjælp og støtte til at leve et liv
med ligeværdige muligheder
Det lyder måske som en selvfølge, at borgere med
behov for en særlig indsats skal have den rette
hjælp Men der er for mange mennesker med behov
for hjælp og støtte, der oplever, at det ikke altid er
sådan, det fungerer i dag
Det skal vi gøre noget ved Før valget i 2019 sagde
vi, at det ikke skal være en kamp at få hjælp Vi
sagde, at vi ville indføre en national specialeplan-
lægning, der med inspiration fra sundhedsområdet
skal sikre, at det rette antal og typer af indsatser
til borgere med specialiserede behov er til stede
Sammen med regeringens støttepartier skrev vi
ambitionen ind i vores fælles forståelsespapir
Derfor har regeringen gennemført en evaluering af den
nuværende planlægning og organisering af det specia-
liserede socialområde for at sikre et helt nyt videns-
niveau Et vidensniveau, der er forudsætningen for at
kunne gennemføre de forandringer, vi nu foreslår
På baggrund af evalueringen har regeringen lavet
en plan for at indføre en specialeplanlægning, der
trinvist vil blive rullet ud på alle målgrupper frem
mod 2030 Det er en langsigtet strukturel løsning,
som vil bidrage til at styrke kvaliteten af det specia-
liserede socialområde og sikre, at højt specialiseret
viden ikke forsvinder eller udvandes
Det, mener vi i regeringen, er den rette vej at gå
Forandringerne er ikke gjort med et snuptag En
så gennemgribende reform af det specialiserede
socialområde tager tid Det kræver et grundigt og
omfattende implementeringsarbejde Her og nu
lægger vi de afgørende grundsten, så vi frem mod
2030 får skabt en stærk velfærdsarkitektur på det
specialiserede socialområde
Målet er, at børn, unge og voksne med handicap eller
sociale problemer skal opleve, at der er et fagligt kom-
petent grundlag for den hjælp, de tilbydes, uanset hvor
i landet de bor, og hvor komplekse behov de har, så alle
kan
leve et liv med ligeværdige muligheder.
Astrid Krag
Social- og ældreminister
Maj 2022
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0004.png
6
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
7
Et liv med
ligeværdige
muligheder
Regeringens ambition er at styrke det specialise-
rede socialområde, så alle borgere med behov for
en højt specialiseret indsats får den rette hjælp
Børn, unge og voksne med handicap, psykiske lidel-
ser eller sociale problemer skal have den hjælp og
støtte, de har brug for
Derfor vil regeringen sikre de højt specialiserede
indsatser og forhindre, at der fremover sker en
afspecialisering af indsatserne
Evalueringen af det specialiserede socialområde har
givet os ny viden, som peger på en række områder,
der med fordel kan styrkes Blandt andet et behov
for en central definition af, hvad der udgør et højt
specialiseret tilbud eller indsats Et behov for et
samlet overblik over, hvilke højt specialiserede
tilbud og indsatser der findes i det samlede tilbuds-
landskab Et behov for bedre styring af kapaciteten
Og et behov for at understøtte den faglige kvalitet
i den kommunale visitation Alt sammen for at
fremme, at børn, unge og voksne med handicap, psy-
kiske lidelser eller sociale problemer får en fagligt
funderet udredning og visitation, så de modtager
den rette hjælp første gang Det kræver strukturelle
ændringer Evalueringen har ikke kunnet svare på
alt – bl a hvor mange højt specialiserede indsatser
der var for ti år siden – simpelthen fordi der er for
dårligt et sammenligningsgrundlag Det videns-
grundlag opbygger vi nu
Regeringen vil samtidig
styrke den nationale sty-
ring af kapaciteten
af specialfunktionerne, så vi kan
være sikre på, at der er det rette antal højt specia-
liserede indsatser, som svarer til borgernes behov
Endelig vil regeringen gøre det lettere for kommu-
nerne og regionerne at etablere specialfunktioner
ved at give nærmere afgrænsede lånemuligheder til
etablering af sådanne
pædagogisk uddannelse på opholdssteder og døgn-
institutioner for anbragte børn og unge Tilsvarende
vil regeringen afsætte en pulje til
opkvalificering af
medarbejdere
på det øvrige socialområde, herun-
der i socialpsykiatrien
Specialeplanen udrulles frem mod 2030
Med evalueringen af det specialiserede socialom-
råde har vi taget de første skridt og sikret et vigtigt
nyt vidensgrundlag Med initiativerne i dette udspil
tager vi de næste
En strukturel ændring af socialområdet kan og skal
ikke forhastes Specialeplanlægningen skal udrulles
gradvist frem mod 2030, så der er kapacitet til at
gennemføre de nødvendige faglige skridt og mulig-
hed for at justere undervejs for at skabe de bedste
løsninger For nogle specialer vil der være behov for
at opbygge mere viden om de omfattede målgrup-
per og deres behov, før de kan udrulles Vi skylder
borgerne at tage os tiden til at gøre det ordentligt,
hvilket pilotafprøvningen af tre specialer i forbin-
delse med evalueringen også har vist
Vi holder med specialeplanlægningen særligt
hånden under de mennesker, som har de mest kom-
plekse eller sjældent forekommende behov, da det
er dem, der vil blive hårdest ramt af afspecialisering
Det specialiserede socialområde skal ikke gøres unø-
digt bureaukratisk Men på det højt specialiserede
socialområde er der brug for et mere fintmasket
sikkerhedsnet, som sikrer, at der er de rette tilbud og
indsatser til borgere med komplekse behov
Nu skal vi lægge de rette byggesten, så vi frem mod
2030 får skabt en stærk velfærdsarkitektur på det
specialiserede socialområde Målet er, at børn, unge
og voksne med handicap eller sociale problemer
skal opleve, at der er et fagligt kompetent grundlag
for den hjælp, de tilbydes, uanset hvor i landet de
bor, og hvor komplekse behov de har
Nye redskaber i visitationen
Specialeplanlægningen kan ikke stå alene Der er
brug for supplerende greb, hvis vi skal sikre os,
at børn, unge og voksne med handicap, psykiske
lidelser eller sociale problemer får tilbudt den rette
hjælp fra start Derfor skal vi også styrke det faglige
grundlag for visitationen
De allerede
anvendte udredningsværktøjer
udvikles
til at kunne hjælpe de kommunale sagsbehandlere
med at identificere, hvorvidt en borger har kom-
plekse eller sjældent forekommende behov Samtidig
skal nye
visitationsretningslinjer
hjælpe sagsbe-
handleren med at finde vej til den rette højt speciali-
serede indsats hos en specialfunktion i forhold til den
konkrete komplekse borger
De rette højt specialiserede
indsatser til borgerne
Regeringen vil ændre ved strukturerne på det spe-
cialiserede socialområde med en specialeplanlæg-
ning, som skal sikre vidensdeling, øget opbygning af
højt specialiseret viden og et samlet overblik over
de højt specialiserede indsatser
Med specialeplanlægningen vil indsatser inden for
hvert speciale inddeles i to niveauer: det specialise-
rede og det højt specialiserede niveau Det skønnes,
at omkring 10 pct af borgerne på socialområdet har
behov for en højt specialiseret indsats
Regeringen vil holde hånden under de højt speciali-
serede indsatser og sikre, at højt specialiseret viden
fastholdes, udvikles og udbredes til resten af områ-
det Som det kendes fra sundhedsområdet, vil der
med specialeplanlægningen blive identificeret og
godkendt
nye specialfunktioner,
som er leverandø-
rer, der har de nødvendige kompetencer til at levere
højt specialiserede indsatser
Nogle af specialfunktionerne vil blive forpligtet til
at udbrede deres viden i form af udgående rådgiv-
ning og kompetenceudvikling til resten af området
– disse kaldes
rådgivningsfunktioner
Dette skal
sikre, at borgerne tilbydes indsatser med et stærkt
fagligt grundlag – uanset, hvor i landet man bor, og
hvor komplekse behov man har
Herudover vil regeringen bl a afsætte midler til, at
borgere og kommuner får mulighed for at gøre brug
af nye kortvarige
”mini-rådgivningsforløb”
hos råd-
givningsfunktionerne, hvis myndigheder, borgere
eller pårørende har behov for hjælp til en afgrænset
problemstilling på det højt specialiserede område
Bedre kvalitet og kompetenceløft
af medarbejdere
Borgere med sjældne eller særligt komplekse pro-
blemstillinger skal være trygge ved, at de får hjælp af
kompetente fagpersoner, som kender deres behov
Regeringen vil derfor stille
krav om uddannelse og
kompetencer
som et godkendelseskriterium for alle
specialfunktioner, som leverer højt specialiserede
indsatser til børn, unge og voksne med behov for
støtte Samtidig vil de nye rådgivningsfunktioner
forpligte sig til at levere udgående rådgivning og
kompetenceudvikling på lokale tilbud i kommu-
nerne og hos andre leverandører Rådgivningsfunk-
tionerne vil således bidrage til, at kompetencerne
løftes på hele socialområdet
Kvaliteten på opholdssteder og døgninstitutioner
for anbragte børn og unge skal styrkes, så vi giver
udsatte børn og unge de bedste forudsætninger
for at få et godt liv Regeringen vil i forlængelse af
aftalen om Børnene Først tilføre yderligere midler
til den aftalte kvalitetsramme, som målrettes en
ansøgningspulje med
økonomisk støtte til kom-
petenceudvikling
for primært medarbejdere uden
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0005.png
8
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0006.png
10
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
11
De rette højt
specialiserede
indsatser til borgerne
Initiativer:
1. En ny plan for socialområdet – national specialeplanlægning
2. Sikring af de højt specialiserede indsatser
3. Styrket national kapacitetsstyring
4. Økonomien må ikke stå i vejen for de rette højt specialiserede indsatser
Mennesker i social udsathed eller med særlige behov på grund af handicap skal have den hjælp, de har brug
for De skal kunne leve et værdigt liv med muligheder for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre
For mange børn, unge og voksne med behov for en højt specialiseret indsats oplever, at de ikke får den rette
hjælp Og vi har ikke nok viden om området og om, hvad der virker Det vil regeringen rette op på nu
Det er kommunerne, som har ansvaret for at give den nødvendige hjælp og støtte til børn, unge og voksne
med handicap, psykiske lidelser eller sociale problemer Nogle mennesker har så komplekse eller sjældne
behov, at de 98 kommuner hver især kan have svært ved at udvikle og opretholde den faglige og specialise-
rede viden, som er nødvendig for at kunne vurdere borgernes behov for støtte og hjælp og lave den rette
visitation Det skal ikke gå ud over den enkelte borger
Samtidig er der ikke nok viden om og overblik over de leverandører, der er på området, deres kvalitet, og om
de dækker borgernes behov Vi ved også for lidt om, hvilken forskel indsatsen gør for den enkelte borger
Derfor er der brug for et nationalt overblik og samarbejde samt en central national kapacitetsstyring, som
kan sikre, at borgerne kan få de rette indsatser af høj kvalitet, der svarer til deres behov
Boks 1
Det vil også betyde, at der stilles krav til leverandører, der leverer højt specialiserede indsatser, og at det
sikres, at højt specialiseret viden bliver delt og ikke går tabt
Specialeplanlægningen er en strukturel løsning og et vigtigt skridt for at sikre en bedre forvaltning af det
specialiserede socialområde
Specialeplanlægningen skal definere og skabe overblik over målgrupper og leverandører på det speciali-
serede socialområde Den skal samtidig sikre, at der er de rette højt specialiserede indsatser på tværs af
landet, som passer til borgernes behov
Regeringen foreslår:
- At gennemføre en specialeplanlægning på det specialiserede socialområde med inspiration fra sund-
hedsområdet og ud fra princippet om, at øvelse gør mester
- At der for hvert speciale nedsættes en specialistgruppe, der skal udarbejde en specialebeskrivelse Spe-
cialebeskrivelsen skal definere målgrupper, typer af indsatser og specialfunktioner inden for specialet,
herunder hvilke krav der skal gælde for tilbud, som varetager specialfunktioner Specialeplanlægningen
udrulles gradvist til at omfatte alle målgrupper i 2030
- At der nedsættes et permanent Nationalt Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning på socialområ-
det, der skal rådgive Socialstyrelsen i forhold til implementering af specialeplanlægningen Udvalget vil
sammensættes af centrale aktører på socialområdet, herunder KL, Danske Regioner, Dansk Socialråd-
giverforening, Socialpædagogernes Landsorganisation, FOA, Danske Handicaporganisationer og andre
relevante organisationer
Hvad er
speciale-
planlægning?
Regeringen vil gennemføre en specialeplanlægning på det specialiserede socialområde Det speciali-
serede socialområde skal inddeles i faglige specialer, hvor en fælles faglighed i form af viden, kompe-
tencer og indsatser opbygges i forhold til personer med beslægtede behov Det forventes, at der er
ca 20 faglige specialer på socialområdet
For hvert speciale vil der blive udarbejdet specialebeskrivelser, som indeholder en beskrivelse af
målgruppen, typer af indsatser og kriterier for specialfunktioner inden for specialet Det giver et
fælles fagligt sprog for specialisering, som bliver grundlaget for den lokale faglige udvikling på tværs
af landet Det er samtidig et nyt redskab til sagsbehandlerne med viden om den bedste faglige stan-
dard for hvert af specialerne, som skal sikre en ensartet vurdering af behov og viden i udredning,
visitation og indsats
Specialfunktioner er dér, hvor øvelse gør mester Specialfunktionerne sætter barren for den højeste
faglige viden inden for sit felt og kan levere højt specialiserede indsatser, som kræver særlig tilret-
telæggelse og kompetencer, fordi de retter sig mod borgere med meget komplekse eller sjældent
forekommende behov Specialfunktionerne kan både levere en indsats i form af en fysisk plads på eget
botilbud eller som en udgående såkaldt matrikelløs indsats En specialfunktion kan knytte an til flere
specialer afhængigt af sammensætningen af problemstillinger hos de borgere, den retter sig mod Der
kan være flere specialfunktioner under hvert speciale, fordi komplekse behov kan vise sig på forskellig
måde og derfor kræver forskellige kompetencer og faglige tilgange Specialfunktionerne vil således
udgøre et fintmasket net under borgerne, som sikrer, at der er de tilbud til stede, som der er behov for
Et udsnit af specialfunktionerne vil tildeles en videns- og rådgivningsforpligtelse, som indebærer, at
leverandørerne stiller deres viden til rådighed for kommunale sagsbehandlere og andre leverandører
på området i form af udgående rådgivning og kompetenceudvikling på lokale, konkrete tilbud Det kan
f eks være aktuelt i tilfælde, hvor en borger ikke ønsker at flytte væk fra sin familie eller netværk og
derfor har brug for, at leverandøren i nærmiljøet klædes på til at yde den rette hjælp og støtte
Specialebeskrivelserne udarbejdes og udrulles gradvist, startende med fem specialer og nye årligt,
indtil hele det specialiserede socialområde er omfattet af specialeplanlægning i 2030
1. En ny plan for socialområdet – national specialeplanlægning
Alle borgere med behov for hjælp og støtte skal opleve, at der er et fagligt kompetent grundlag for
den indsats, de tilbydes, uanset hvor komplekse behov de har Det er afgørende, at socialområdet ikke
afspecialiseres
Der er behov for en ny velfærdsarkitektur, der sikrer det rette antal og de rette typer af højt specialise-
rede indsatser til børn, unge og voksne med komplekse eller sjældent forekommende behov Samtidig skal
kommunerne have adgang til mere viden om borgernes behov for højt specialiserede indsatser, så de kan
tilbyde borgerne den rette hjælp
En specialeplan på det specialiserede socialområde vil, når den er fuldt udrullet, betyde et løft af kvalitet og
specialisering i indsatserne på området
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0007.png
12
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
13
Figur 1
Speciale-
planlægning
på det
specialiserede
socialområde
Speciale for misbrug*
Målgrupper
Derfor vil et udsnit af specialfunktionerne tildeles en videns- og rådgivningsforpligtelse, som indebærer, at
leverandørerne stiller deres viden til rådighed for praksis Disse leverandører bliver
rådgivningsfunktioner
De vil bl a levere udgående rådgivning og kompetenceudvikling til kommunale sagsbehandlere og tilbud
og andre leverandører på området Det vil især være aktuelt i tilfælde, hvor en borger ikke ønsker at flytte
væk fra sin familie eller netværk og derfor har brug for, at leverandøren i nærmiljøet klædes på til at yde
den rette hjælp og støtte
Specialfunktionerne godkendes af socialtilsynet efter ansøgning Godkendelsen vil som udgangspunkt
være tidsubegrænset, men vil blive frataget, hvis godkendelseskriterierne ikke længere opfyldes Social-
tilsynet vil løbende holde øje med, at leverandørerne fortsat lever op til kriterierne for godkendelsen, her-
under at de opretholder de nødvendige kompetencer og antal af borgerforløb Socialstyrelsen vil samtidig
sikre, at der er den rette kapacitet af specialfunktioner på landsplan
Videns- og rådgivningsforpligtelsen tildeles af Socialstyrelsen efter udbud og vil i udgangspunktet gælde i
otte år
Der vil ikke være specialfunktioner i alle kommuner, men alle leverandører i samtlige kommuner skal have
mulighed for at få rådgivning og hjælp, når de ikke har den fornødne erfaring eller ekspertise lokalt
Speciale for autisme*
Speciale for psykisk
sårbarhed og mistrivsel
hos børn og unge*
Specialfunktion:
Indsatser ift misbrug
og svære psykiske
vanskeligheder
Specialfunktion:
Indsatser ift autisme og
vidtgående kommunika-
tionsnedsættelse
Specialfunktion:
Indsatser ift autisme og
spiseforstyrrelse
Specialfunktion:
Indsatser ift svære
spiseforstyrelser
*Eksempler skal tages med forbehold for den endelige inddeling af området i specialer
2. Sikring af de højt specialiserede indsatser
I dag er der ikke en klar definition af, hvornår en leverandør eller en indsats på socialområdet er højt specia-
liserede Der er derfor heller ikke noget overblik over, hvilke leverandører der tilbyder højt specialiserede
indsatser I princippet kan leverandørerne selv vælge, om de vil kalde sig højt specialiserede
Det betyder, at det er vanskeligt for kommunerne at få overblik over og sikre det rette antal indsatser med
høj specialisering til borgerne Det risikerer at føre til en afspecialisering, så kommunerne ikke kan tilbyde
en højt specialiseret indsats til de borgere, som har behov for det
For at sikre, at der er de rette højt specialiserede indsatser på tværs af alle målgrupper, skal der skabes et
stærkere sikkerhedsnet i leverandørlandskabet Samtidig skal den højt specialiserede viden være let til-
gængelig i hele landet
Fremover skal de højt specialiserede indsatser leveres af
nye specialfunktioner
under hvert speciale Special-
funktioner er leverandører, som er godkendt til at levere højt specialiserede indsatser, fordi de har oparbejdet
de rette faglige kompetencer og erfaring med at imødegå komplekse eller sjældent forekommende behov
Der skal stilles krav om, at leverandøren har de nødvendige kompetencer og antal borgerforløb, så den
opbyggede specialisering i indsatserne fastholdes over tid Dermed realiserer vi grundidéen om, at special-
funktionen er dér, hvor øvelse gør mester gennem aktiv praksis
Både kommunale, regionale og private leverandører af sociale indsatser kan godkendes til at vare-
tage specialfunktioner, hvis de opfylder kriterierne Regionale tilbud vil ikke kunne hjemtages af
beliggenhedskommunen
Specialfunktionerne vil dermed udgøre et fintmasket net under borgerne, som sikrer, at de får den sammen-
satte hjælp og støtte, de har behov for
Flere faktorer vil være vigtige for borgeren, når der skal visiteres til en indsats Mange borgere ønsker
helt naturligt at være tæt på familie og netværk Det skal ikke ændres med specialeplanlægningen Derfor
skal det også være muligt at have adgang til den bedste faglige hjælp og rådgivning uanset, om man bor på
landet eller i byen, om man er fra Gram, Guldborgssund eller Gentofte
Regeringen foreslår:
- At leverandører af højt specialiserede indsatser udpeges som specialfunktioner og synliggøres i Tilbuds-
portalen, så sagsbehandlerne kan finde dem, når de skal tilrettelægge den rette indsats til borgeren
- At indføre særlige krav til bl a specifikke kompetencer, uddannelse, samarbejdsformer og antal af bor-
gere/borgerforløb (aktiv praksis) hos specialfunktioner
- At udvalgte specialfunktioner (rådgivningsfunktionerne) forpligtes til at stille deres viden til rådighed
for kommunale sagsbehandlere, så de kan få hjælp til at udrede borgere, hvis deres egen ekspertise og
erfaring ikke rækker
- At kommunernes nuværende mulighed for at hjemtage regionale tilbud afskaffes, så hånden holdes
under specialiseret viden i regionerne
Figur 2
Leverandør-
typer med
speciale-
planlægning
Leverandør af
social indsats
Socialtilsynet godkender
efter ansøgning
Socialstyrelsen tildeler
efter udbud
Leverandør med
specialfunktion
Specialfunktion med
rådgivningsforpligtelse
(rådgivningsfunktion)
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0008.png
14
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
15
Boks 2
4. Økonomien må ikke stå i vejen for de rette højt specialiserede indsatser
På børne- og undervisningsområdet er der 16 marts 2022 indgået aftale mellem regeringen, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om styrket under-
visning for anbragte og udsatte børn og unge Som led i aftalen skal der udarbejdes et fagligt grund-
lag for politisk stillingtagen til specialeplanlægning af specialundervisningsområdet
Specialeplanlægningen skal skabe et fagligt grundlag for det videre arbejde med en specialeplanlæg-
ning på specialundervisningsområdet, der skal bidrage til et bedre match mellem barnets behov og
tilbuddene Derudover sikrer aftalen en bedre vurdering, visitation og opfølgning for elever på interne
skoler, så de får det rette skoletilbud så hurtigt som muligt, så perioder uden skolegang minimeres
Borgeren skal altid tilbydes den indsats, der er det fagligt rigtige for den enkelte Det må økonomi ikke stå i
vejen for Regeringen har derfor allerede gennemført en udvidelse af den centrale refusionsordning, så den
enkelte kommune får dækket en større andel af sine udgifter, når kommunen iværksætter dyre højt specia-
liserede indsatser for borgerne
Der er behov for at sikre det rette antal og de rette typer af højt specialiserede indsatser fra specialfunkti-
oner Regeringen vil derfor understøtte kommunernes mulighed for at sikre fælles løsninger på finansiering
af indsatser til borgere med de mest specialiserede behov
Speciale-
planlægning
af special-
undervisnings-
området
3. Styrket national kapacitetsstyring
Vi skal være sikre på, at vi i Danmark har det rette antal tilbud – og af den rette kvalitet – på det højt
specialiserede område Det forudsætter en national styring af kapaciteten på det højt specialiserede
område – en styring vi ikke har i dag
I dag styres kapaciteten af sociale indsatser til udvalgte målgrupper med komplekse eller sjældne behov af
den Nationale Koordinationsstruktur (NATKO) i Socialstyrelsen NATKO har allerede i dag en række cen-
trale beføjelser til f eks at udstede påbud om etablering, fortsat drift eller sammenlægning af kommunale
tilbud, hvis udbuddet af indsatser ikke rækker
Men de nuværende beføjelser er sjældent blevet anvendt – og nogle har aldrig været brugt Det skyldes sær-
ligt, at Socialstyrelsen ofte ikke har den fornødne viden eller data til at kunne sætte ind, før det er for sent
Derfor ønsker regeringen at styrke den nationale kapacitetsstyring Det skal sikre, at der til enhver tid er
den nødvendige kapacitet af højt specialiserede indsatser på tværs af landet, så borgere med behov for en
indsats fra en specialfunktion kan få den hjælp og støtte, de har brug for
Socialstyrelsen skal kunne reagere hurtigt, hvis specialfunktioner er lukningstruede, eller der ikke er en
tilstrækkelig dækning på landsplan Det skal bl a sikres ved at give mulighed for, at Socialstyrelsen på kort
tid kan udstede påbud eller forpligte kommuner og regioner til at finde fælles løsninger
Samtidig skal der oparbejdes et bedre data- og vidensgrundlag om borgernes behov og den tilgængelige
kapacitet i form af systematisk indsamling af data Et bedre datagrundlag og styrket monitorering vil være
et vigtigt værn mod afspecialisering, fordi mangler i den nationale kapacitet af specialfunktioner derved
kan opdages og løbende tilpasses
Boks 3
Regeringen foreslår:
- Objektiv finansiering fra kommunerne af rådgivningsfunktionernes rådgivnings- og vidensforpligtelse
Hermed holder vi hånden under rådgivningsfunktionerne og sikrer tilgængelighed af viden for alle
- En strukturel sikring af rådgivningsfunktionernes grundfinansiering Rådgivningsfunktionerne garan-
teres en fast grundfinansiering uafhængigt af antal udførte rådgivningsforløb På den måde sikrer vi, at
økonomien ikke står i vejen for opretholdelse af specialistviden
- At etablere en nærmere afgrænset kommunal og regional lånemulighed ved etablering af leverandører
af specialfunktioner, som er aftalt i regi af rammeaftalerne, så den enkelte kommune eller region under-
støttes i at etablere en specialfunktion, når der mangler kapacitet
Udvidelse af
den centrale
refusions-
ordning på
socialområdet
For at skærme den enkelte kommune mod meget høje enkeltudgifter til dyre enkeltsager blev der
på socialområdet i forbindelse med kommunernes overtagelse af det fulde myndigheds- og finan-
sieringsansvar som led i kommunalreformen indført en central refusionsordning for særligt dyre
enkeltsager Refusionsordningen er senest revideret pr 1 januar 2021, hvor der er sket en væsent-
lig udvidelse af refusionsordningen, jf nedenstående oplistning
-
Harmonisering af beløbsgrænser:
Før ændringen var refusionsgrænserne på børne- og ungeom-
rådet lavere end refusionsgrænserne på voksenområdet Efter ændringen gælder samme refu-
sionsgrænser på tværs af områder Der er harmoniseret til de hidtidige grænser på børne- og
ungeområdet
Indførelse af ny refusionsprocent:
Før ændringen kunne der maksimalt opnås 50 pct refusion
i en enkeltsag Med ændringen indføres en ny højere refusionssats på 75 pct for den del af
udgifterne, der overstiger 2 120 000 kr (2022-niveau) på både børne- og ungeområdet og
voksenområdet
Målgruppeudvidelse:
Før ændringen ophørte muligheden for at hjemtage refusion, når borgeren
fyldte 67 år Med ændringen kan refusionen i en enkeltsag fortsætte efter borgerens fyldte 67
år for borgere, hvortil udgifterne var omfattet af refusionsordningen umiddelbart inden det
fyldte 67 år
Udvidelse af søskendeordningen:
Før ændringen omfattede søskendeordningen kun udgifter til
søskende i samme husstand, der var anbragte, når fire eller flere børn fra samme husstand var
anbragt Efter ændringen kan alle udgifter til en søskendeflok uanset dennes størrelse sum-
meres i én refusionssag, samtidig med at alle udgifter til foranstaltninger kan indgå, uanset om
foranstaltningen ydes i hjemmet eller ved en anbringelse uden for hjemmet
-
-
Regeringen foreslår:
- At der etableres en ny organisation for national specialeplanlægning og kapacitetsstyring i Social-
styrelsen med de nødvendige beføjelser til hurtigt at gribe ind, hvis udbuddet af højt specialiserede
indsatser til borgerne ikke er tilstrækkeligt NATKO lukkes
- At opbygge en central monitorering og systematisk indsamling af viden og data om kapaciteten på
landsplan, så Socialstyrelsen hurtigere kan reagere, hvis kapaciteten er truet
- At leverandører af specialfunktioner forpligtes til at melde til Socialstyrelsen, hvis der påtænkes
væsentlige ændringer i deres kapacitet Dette vil også sikre, at Socialstyrelsen kan reagere hurtigere
-
Refusionsbeløbet afhænger af de samlede udgifter på årsbasis til en given borger Beløbsgrænserne
for udgifter pr sag er efter revideringen i 2021 på 25 pct refusion for udgifter mellem 860 000 og
1 680 000 kr , 50 pct refusion for udgifter mellem 1 680 000 og 2 120 000 kr og 75 pct refusion
for udgifter over 2 120 000 kr På børneområdet gælder endvidere, at refusionsgrænserne gælder i
forhold til de samlede udgifter til børn og unge tilhørende samme husstand
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0009.png
16
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
17
Den rette hjælp
fra start
Initiativer:
5. Den rette hjælp i udredning og visitation
6. Indførelse af ”mini-forløb” for borgere, pårørende og fagpersoner
7. Udbredelse af Taskforce Handicaps læringsforløb til styrket kvalitet i sagsbehandlingen
Borgere med behov for hjælp og støtte skal tilbydes den rette indsats fra start Derfor er det afgørende, at
grundlaget for kommunernes visitation styrkes
Visitationen af borgere med behov for hjælp og støtte skal ske på baggrund af en mere specialiseret udred-
ning af behovet for hjælp og støtte Som borger og nær pårørende skal man opleve, at man får anvist den
indsats, som passer bedst til den enkeltes behov – uanset hvor særligt eller komplekst behovet er
Der er behov for en række sammenhængende initiativer, der skal sikre et generelt kvalitetsløft af den kom-
munale visitation, så børn, unge og voksne med handicap, psykiske vanskeligheder eller sociale problemer
får en fagligt funderet udredning og visitation
5. Den rette hjælp i udredning og visitation
For at skabe sammenhæng mellem specialeplanerne og selve udredningen af borgeren skal der sikres et
tæt samspil mellem specialeplanlægningen og de redskaber, der lokalt bruges i forbindelse med udredning
og visitation
Godt håndværk kræver, at værktøjskassen er i orden Tilsvarende skal vi som samfund give de kommunale
sagsbehandlere de rette redskaber til at give borgeren den rette hjælp til det gode liv Formålet er også en
styrkelse af borgernes retssikkerhed
Nogle borgere har funktionsnedsættelser eller sociale problemer, som er så sjældne eller komplekse, at de
kommunale sagsbehandlere måske aldrig har set en lignende problematik før Derfor skal sagsbehandlerne
kunne trække på bedre vejledning og værktøjer, som kan hjælpe dem med at vurdere borgerens støttebe-
hov og finde den rette indsats, når de ikke har ekspertisen eller erfaringerne selv
Regeringen vil derfor indføre nye faglige visitationsretningslinjer, som angiver, hvilke typer af problemstil-
linger og behov der kan imødekommes af en eller flere specialfunktioner Visitationsretningslinjerne vil
være det landkort som de kommunale sagsbehandlere kan bruge til at finde vej til den rette specialfunk-
tion, ligesom visitationsretningslinjerne vil hjælpe sagsbehandleren til at vurdere, hvornår der er behov
for at inddrage en eller flere rådgivningsfunktioner før visitation af borgere med komplekse eller sjældent
forekommende behov
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0010.png
18
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
19
Herudover skal Voksenudredningsmetoden (VUM) og sagsbehandlingsværktøjer på børne- og ungeom-
rådet udvikles Sagsbehandleren får med afsæt i specialeplanlægningen bedre mulighed for at vurdere og
følge op på, om en borger har behov for en højt specialiseret indsats, og rette fokus på, hvordan borgeren
hjælpes ikke kun til at udvikle sig, men også til at trives
Vi skal sikre, at den indsats, samfundet tilbyder, faktisk skaber værdi for den voksne, barnet eller den unge
Figur 4
Udredning
og visitation
Sagsbehandler igangsætter
udredning og visitation af borger
Regeringen foreslår:
- At der udvikles faglige visitationsretningslinjer, som de kommunale sagsbehandlere kan benytte til at finde
den rette specialfunktion og vurdere, hvornår der kan være behov for at inddrage en rådgivningsfunktion før
visitation af borgere Dette skal understøtte, at borgerne får den rigtige hjælp – og at de får den fra start
- At der udarbejdes forløbsbeskrivelser, så sagsbehandlerne får den bedste faglige viden om tilrettelæg-
gelse af indsatser til borgeren, herunder behovet for at koordinere med andre parter (f eks borgerens
læge, skole eller arbejdsgiver)
- At der iværksættes et udviklingsarbejde, som skal sikre, at VUM (voksenudredningsmetoden) gør sags-
behandleren opmærksom på, at borgeren har behov, som kræver en vurdering af, om der skal iværksæt-
tes en højt specialiseret indsats VUM bliver samtidig suppleret med et mål for borgerens trivsel
- At eksisterende udredningsværktøjer på børne- og ungeområdet udvikles, så værktøjerne gør
sagsbehandleren opmærksom på, at barnet kan have behov for en højt specialiseret indsats, og at der
udarbejdes et sagsbehandlingsredskab til systematisk opfølgning på børn og unges udvikling og trivsel
Udfordringer
skal afdækkes
Udredning:
Inddragelse af eksisterende udredning
Udredning allerede foretaget fra
f eks sundhedsvæsnet
Udredningsværktøjer (f.eks. VUM)
Opmærksomhed på højt
specialiserede behov
Visitationsretningslinjer
Hjælp til at finde ud af, hvilke specialfunk-
tioner der kan imødekomme borgerens
behov, og vurdere, hvorvidt rådgivnings-
funktion bør inddrages
Forløbsbeskrivelser
Faglige anbefalinger til tilrettelæggelse
og koordination af indsatsen med andre
sektorer (f eks skole, læge eller arbejde)
Inddragelse af borger
gennem hele forløbet
Figur 3
Borgernes oplevelse af vejen til den rette hjælp
Intentionen er at arbejde
væk fra snoede forløb...
... og hen imod simple forløb
Inddragelse af
rådgivningsfunktion
Møde med
sagsbehandler
Møde med sagsbehandler
med bedre faglige redskaber
Fra udredning
til indsats for
borger
Afgørelse
Udfordringer og behov
for indsats afdækket
Indsats, der ikke imøde-
kommer borgerens behov
Borger eller pårørende
inddrages i rådgivning fra
rådgivningsfunktion
Ny proces hos
sagsbehandler
Tilbudsportalen:
Finde den rette leverandør
Borger eller pårørende
inddrages i rådgivning fra
VISO i Socialstyrelsen
Afgørelse
Leverandør
Leverandør med
specialfunktion
Rådgivning og kompetenceudvikling
fra rådgivningsfunktion
Afgørelse
Konkret indsats
igangsættes
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0011.png
20
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
21
Boks 4
Boks 7
Aftalepartierne er enige om at udvide bestemmelserne om varsling, så nedsættelse eller fraken-
delse af hjælp vedrørende hjemmetræning af børn, socialpædagogisk støtte, ledsagelse af børn,
unge og voksne, beskæftigelses-, aktivitets- og samværstilbud, dækning af merudgifter ved forsør-
gelse i hjemmet samt merudgifter til voksnes daglige livsførelse samt midlertidige og længereva-
rende botilbud varsles, mindst 14 uger før kommunens afgørelse effektueres
Samtidig udvides den eksisterende fast track-ordning i Ankestyrelsen, så Ankestyrelsen i udgangs-
punktet kan nå at færdigbehandle eventuelle klager inden for varslingsperioden Udvidelsen af
varslingsbestemmelserne skal sikre, at der er større tryghed om borgernes indsatser
Der afsættes 15 mio kr årligt i 2023 og frem
Udvidelse af
varslingsregler
i Finansloven
for 2022
Nedsættelse af
ekspertudvalg
i Aftale om
kommunernes
økonomi for
2022
Et ekspertudvalg skal gennem et solidt fagligt arbejde komme med anbefalinger til, hvordan der
sikres en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet, som understøtter størst mulig
effekt af de over 50 mia kr , som kommunerne hvert år bruger på det specialiserede socialområde
Ekspertudvalget skal blandt andet undersøge, hvad der driver udviklingen i udgifterne og borgernes
indsatser på området, samt hvordan der skabes bedre rammer for virksomme indsatser, fokus på
kerneopgaven og progression Derudover skal ekspertudvalget undersøge, hvordan forskningen
kan bidrage til en virksom socialpolitik og effektfulde indsatser nationalt og lokalt i kommunerne
6. Indførelse af ”mini-forløb” for borgere, pårørende og fagpersoner
Boks 5
Kommuner og borgere med helt særlige behov kan i dag gøre brug af rådgivningsforløb fra den nati-
onale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) i Socialstyrelsen Med specialeplanlægnin-
gen vil denne rådgivning overgå til de nye specialfunktioner med videns- og rådgivningsforpligtelse
(rådgivningsfunktionerne)
I dag er efterspørgslen efter VISO’s ydelser høj, og rådgivningsforløbene lægger ofte flere måneder til sags-
behandlingstiden og udredningen af borgeren For nogle borgere har det stor betydning for indsatsen, at
den bygger på længerevarende rådgivningsforløb, fordi behovet er sjældent og kræver helt særlig eksper-
tise Men for andre borgere kan det være en afgrænset problematik på det højt specialiserede område, som
står i vejen for, at man hurtigt kommer videre til rette indsats
Regeringen foreslår derfor at indføre en ny rådgivningsydelse i form af korte ”mini-forløb” hos de nye råd-
givningsfunktioner, som Socialstyrelsen kan henvise borgere med højt specialiserede behov eller kommu-
ner til, hvis de har behov for rådgivning om en konkret problemstilling eller et afgrænset emne på det højt
specialiserede område De korte forløb vil være begrænset til 1-3 sessioner og kan f eks være rådgivning til
borgere eller pårørende, som har brug for mere viden om deres problemstilling for derved at blive bedre til
at forstå den Det kan også være rådgivning til fagpersoner, som har brug for at lære mere om et specifikt
behov eller anvendelsen af en bestemt metode
Tiltag i aftalen
om udmøntning
af reserven til
foranstaltninger
på social-,
sundheds- og
arbejdsmarkeds-
området 2022-
2025: Initiativ
om bedre
retssikkerhed
og tillid på
handicap-
området
Der er behov for at styrke retssikkerheden og genskabe tilliden mellem borger og myndighed på
handicapområdet, så borgere med behov for støtte får den hjælp, de har behov for Det kan ses af
de høje omgørelsesprocenter Der er blandt andet behov for at højne kvaliteten i sagsbehandlingen
og visitationen, og der skal være inddragende og gennemsigtige sagsforløb, hvor der arbejdes tæt
sammen med borgeren
Derfor har regeringen og et flertal af Folketingets partier vedtaget et initiativ om styrket retssik-
kerhed og tillid på handicapområdet Der skal bl a udvikles en model for styrket tillid, samarbejde
og inddragelse i myndighedsarbejdet på voksenhandicapområdet Kerneelementer i modellen vil
være frigivelse af tid til sagsbehandlingen, inddragelse af civilsamfundet og borgerens netværk samt
samarbejde og inddragelse af borgeren i sagsbehandlingen
Derudover indeholder initiativet temaer om skærpet opfølgning og tilsyn med kommunerne, kom-
petenceudvikling og højnet kvalitet i sagsbehandlingen Der vil som led heri bl a iværksættes et
juridisk serviceeftersyn i kommunerne, skærpede krav til kommunalbestyrelsens behandling af
Danmarkskort samt flere kompetenceudviklende tilbud til sagsbehandlere, herunder faglige tema-
dage og kurser i centrale elementer af sagsbehandlingen
Der er i alt afsat 112,0 mio kr til initiativet i perioden 2022-2025
Regeringen foreslår:
- At afsætte midler til at indføre nye korte rådgivningsforløb hos de nye rådgivningsfunktioner for bor-
gere eller kommuner, som har behov for rådgivning om en konkret problemstilling eller et afgrænset
emne på det højt specialiserede område
Boks 6
Mere
nuancerede
Danmarkskort
Regeringen og KL blev med Aftalen om kommunernes økonomi for 2020 enige om, at det er væsent-
ligt løbende at have fokus på udviklingen i kvaliteten af kommunernes sagsbehandling på socialom-
rådet, idet høj kvalitet i sagsbehandlingen er afgørende for borgernes retssikkerhed Parterne blev
ligeledes enige om, at de årlige Danmarkskort over omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen vil kunne
bidrage til denne vigtige dagsorden, men at de i den nuværende udformning giver et for unuanceret
billede af kvaliteten i sagsbehandlingen Regeringen og KL vil derfor samarbejde om at tilvejebringe
et forbedret datagrundlag, så fremtidige Danmarkskort bliver mere nuancerede
7. Udbredelse af Taskforce Handicaps læringsforløb til styrket kvalitet i sagsbehandlingen
Kommuner kan i dag søge om at indgå i korte formidlings- og læringsforløb og længerevarende analyse- og
udviklingsforløb fra Taskforce Handicap, som Socialstyrelsen og Ankestyrelsen stiller til rådighed Det er
læringsforløb, som kan gøre en vigtig forskel for kvaliteten i sagsbehandlingen, fordi den enkelte sagsbe-
handler får mulighed for at udvikle sin faglighed og styrke kvaliteten i arbejdet Forløbene er udvidet med
aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025
Regeringen vil gerne give flere kommuner mulighed for et forløb
Regeringen foreslår:
- At tilføre yderligere midler til Taskforce Handicap, så flere kommuner kan få gavn af læringsforløb
Dette skal fremme en bedre kvalitet i sagsbehandlingen på handicapområdet
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0012.png
22
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
23
Bedre kvalitet
i indsatsen
Initiativer:
8. Specialfunktioner skal have de rette kompetencer
9. Udgående rådgivning og kompetenceudvikling fra rådgivningsfunktioner
10. Kvalitetsløft til gavn for udsatte børn og unge
11. Kvalitetsløft til gavn for det øvrige specialiserede socialområde
12. Trivsel og borgernes stemme skal stå centralt i socialpolitikken
13. Sociale investeringer i indsatser til borgere med komplekse problemstillinger
14. Udvikling af bæredygtigt forskningsmiljø på det specialiserede socialområde
Børn, unge og voksne med behov for en social indsats skal opleve størst mulig nærhed og kvalitet i indsat-
serne Især fordi nogle borgere har brug for livslang hjælp og støtte
For nogle borgere er den sociale indsats et sted, man bor, den daglige beskæftigelse eller helt nødvendig
hjælp til at klare sig i hverdagen De borgere skal møde en faglighed og kvalitet, som skaber tryghed og øger
livskvaliteten
Når vi som samfund overtager ansvaret og omsorgen for et barn eller en ung, skal vi give dem de bedste
forudsætninger for at få et godt liv Ellers udsætter vi barnet eller den unge for et dobbelt svigt Tilsvarende
har vi også ansvar for at give voksne borgere med funktionsnedsættelser eller sociale problemer de bedste
forudsætninger for at leve et godt liv
I arbejdet med at sikre kvalitet i indsatserne på de sociale tilbud spiller personalet en helt central rolle,
hvor faglig kvalitet og specialisering hænger uløseligt sammen med medarbejdernes uddannelse og
kompetencer
Kvaliteten på døgninstitutioner og opholdssteder for udsatte børn og unge skal have et løft, så medarbej-
derne er bedre klædt på til at give børnene og de unge den omsorg, hjælp og støtte, de har brug for Tilsva-
rende skal medarbejdere på de øvrige tilbud til mennesker med handicap eller sociale problemer løftes, så
flere får formelle kompetencer og bliver faglærte
I det hele taget skal livskvalitet stå centralt i socialpolitikken, og indsatserne på socialområdet skal sigte
mod at skabe mest mulig trivsel og udvikling for det enkelte menneske
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0013.png
24
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
25
8. Specialfunktioner skal have de rette kompetencer
Nogle borgere har et handicap, som er så sjældent, at der kun er få andre personer i Danmark, som har det
samme handicap Andre borgere har en sammensætning af problemstillinger, som er særligt kompleks De
borgere skal have hjælp af fagpersoner, som øvelse har gjort til mestre Fagpersoner, som er eksperter i lige
netop deres behov
Borgere med sjældne eller særligt komplekse problemstillinger skal være trygge ved, at de får hjælp af
kompetente fagpersoner, som kender borgerens behov
Aftalepartierne bag Børnene Først blev enige om at afsætte en kvalitetsramme, som på baggrund af resul-
taterne fra evalueringen af det specialiserede socialområde skal anvendes til at højne kvaliteten på døgnin-
stitutioner og opholdssteder
Regeringen foreslår:
- At tilføre yderligere midler til den eksisterende kvalitetsramme, der skal højne kvaliteten på opholds-
steder og døgninstitutioner for udsatte børn og unge
- At midlerne udmøntes i en ansøgningspulje med økonomisk støtte til, at medarbejdere primært uden
pædagogisk uddannelse kommer på uddannelserne Pædagogisk Assistent (PAU), Meritpædagog, Aka-
demiuddannelsen i Socialpædagogik eller Den Sociale Diplomuddannelse
Da den oprindeligt fastsatte kvalitetsramme er midler, der er afsat i aftalen om Børnene Først, vil det være
aftalekredsen bag denne aftale, der skal beslutte udmøntningen af kvalitetsrammen
Regeringen foreslår:
- At der stilles specifikke krav om uddannelse og kompetencer som et godkendelseskriterium på alle spe-
cialfunktioner, som leverer højt specialiserede indsatser til børn, unge og voksne med behov for støtte
9. Udgående rådgivning og kompetenceudvikling fra rådgivningsfunktioner
Nærhed til borgerens levede liv er et vigtigt hensyn i tilrettelæggelsen af sociale indsatser Derfor skal et
komplekst behov ikke stå i vejen for et naturligt ønske om at være tæt på familie og netværk Det er dog
ikke givet, at leverandøren i borgerens nærmiljø har kompetencerne til at levere den rette indsats Der
er derfor behov for at sikre, at leverandører kan klædes på til at imødekomme et komplekst behov hos en
konkret borger, hvis de ikke selv har ekspertisen
Derfor får de nye rådgivningsfunktioner også en forpligtelse til at yde udgående rådgivning og kompetence-
udvikling til øvrige leverandører på området, f eks i form af kurser eller skræddersyet undervisning til med-
arbejdere, som skal imødekomme et komplekst eller sjældent behov hos en borger Det vil især være aktu-
elt i tilfælde, hvor en borger ikke ønsker at flytte væk fra sin familie eller netværk og derfor har brug for, at
medarbejderne hos leverandøren i nærmiljøet klædes på til at yde den rette hjælp og støtte Hermed sikres
det, at praksisnær og højt specialiseret viden ikke går tabt, men bliver delt på kryds og tværs af landet
Boks 8
Case
Regeringen foreslår:
- At rådgivningsfunktionerne forpligtes til at levere udgående rådgivning, kompetenceudvikling og viden
til andre leverandører på området, så borgere med højt specialiserede behov ikke behøver flytte væk
fra nærmiljøet for at få den rette faglige viden i visitation og indsats
- At Socialstyrelsen udarbejder nationale retningslinjer, som er en samling af aktuelt bedste viden og
forskning inden for et speciale De nationale retningslinjer er vejledende og vil klæde ledere og medar-
bejdere hos leverandører af sociale indsatser på til at levere højt specialiserede indsatser med afsæt i
nyeste viden
Anders var min primærpædagog på
døgninstitutionen. Han var personlig, stabil
og rolig. Han så mig som det barn, jeg var.
Han troede på mig og kunne se det særlige
ved mig. At have kendt Anders har været
med til at nedbryde min mistillid til verden
og andre mennesker. Jeg har sporadisk
kontakt til Anders i dag.
Kilde: De Anbragtes Vilkårs kampagne ”En særlig voksen”
10. Kvalitetsløft til gavn for udsatte børn og unge
Døgninstitutioner og opholdssteder er hjem for mange anbragte børn og unge Det er her, de kan slå rod
og vokse, hvis de får de rette betingelser Det skal være et hjem, hvor børn og unge møder voksne, som kan
give dem den støtte, hjælp og omsorg, de har brug for
Den bedste investering, et samfund kan gøre, er i de kommende generationer Derfor skal der være de
bedst mulige rammer for at få et godt liv for børn og unge Der er i dag alt for mange af medarbejderne på
døgninstitutioner og opholdssteder for udsatte børn og unge, som ikke har en pædagogisk eller socialfaglig
uddannelse Det skal gøres bedre
Døgninstitutioner og opholdssteder skal have et kvalitetsløft De voksne, der er børnenes og de unges
primære omsorgspersoner, skal have den rette faglighed og den rette uddannelse og kompetencer Udsatte
børn og unge skal have den bedst mulige støtte til at leve et godt liv
Boks 9
Regeringen og et flertal af Folketingets partier indgik i maj 2021 en aftale om reformen Børnene
Først, som bl a skal give udsatte børn og unge bedre rettigheder og sikre, at barnets egen stemme
får en større betydning i sagsbehandlingen Der skal laves en helt ny barnets lov, som samler
bestemmelser om hjælp og støtte til udsatte børn og unge samt børn og unge med funktionsned-
sættelser Derudover skal alle børn og unge anbragt på en institution have ret til et tilbud om en
venskabsfamilie
Aftalepartierne er også blevet enige om at afsætte en kvalitetsramme til at højne kvaliteten på
døgninstitutioner og opholdssteder for anbragte børn og unge Rammen lyder på 25 mio kr årligt
fuldt indfaset
Tiltag der
allerede er
sat i gang:
Børnene Først
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0014.png
26
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
27
11. Kvalitetsløft til gavn for det øvrige specialiserede socialområde
Mennesker med handicap, psykiske lidelser eller sociale problemer skal møde medarbejdere, der har de rette
kompetencer til at imødekomme deres behov – uanset om behovet er sjældent eller hyppigt forekommende
I supplement til specialeplanlægningens understøttelse af de højt specialiserede indsatser vil regeringen
også løfte kompetencerne hos de mange medarbejdere, som hver dag leverer vigtige indsatser til borgerne
på det specialiserede socialområde Fokus vil rettes mod at løfte de formelle kompetencer, så flere ufag-
lærte medarbejdere bliver faglærte
Regeringen foreslår:
- At der foretages et kapitalindskud til Den Sociale Investeringsfond i 2022 til at udbrede virksomme
indsatser, som bl a kan bidrage til, at mennesker med handicap får fodfæste på arbejdsmarkedet eller
kommer i uddannelse
14. Udvikling af bæredygtigt forskningsmiljø på det specialiserede socialområde
Indsatser på socialområdet skal i videst muligt omfang baseres på nyeste viden Det kræver, at der udvikles
et bæredygtigt forskningsmiljø, som løbende kan udvikle og formidle viden om det specialiserede social-
område Et praksisnært og mere sammenhængende forskningsmiljø, der kontinuerligt skaber ny viden
og bygger videre på eksisterende viden på det specialiserede socialområde, vil bidrage til et langsigtet og
løbende kvalitetsløft af det vidensgrundlag, som specialeplanlægningen vil stå på Dermed sikres de bedste
betingelser for, at borgerne møder en praksis, der er baseret på den bedst mulige viden på området
Regeringen foreslår:
- En ansøgningspulje med økonomisk støtte til opkvalificering af medarbejdere på det specialiserede
socialområde, så flere løftes til faglærte Ansøgningspuljen vil udmeldes med et årligt fokusområde
- At ansøgningspuljen i 2022 og 2023 målrettes medarbejdere i socialpsykiatrien
12. Trivsel og borgernes stemme skal stå centralt i socialpolitikken
Målet med den sociale indsats skal være at fremme en hverdag med livskvalitet for den enkelte Børn, unge
og voksne med handicap, psykiske lidelser eller sociale problemer skal have mulighed for at leve det liv, de
ønsker Det gælder både mennesker, som kan bringes tættere på at klare sig selv, og mennesker, som ikke kan
Borgernes trivsel skal stå centralt i socialpolitikken, og indsatserne på socialområdet skal sigte mod at
skabe mest mulig trivsel og udvikling for det enkelte menneske Trivsel hos udsatte voksne og mennesker
med handicap skal være et centralt parameter, når socialområdet skal udvikles
I dag findes der flere undersøgelser, der ser på borgernes perspektiv, men de dækker ikke hele det speciali-
serede socialområde, særligt ikke borgere med de mest komplekse eller sjældne behov De mest systemati-
ske undersøgelser er trivselsundersøgelserne blandt anbragte børn og unge
Regeringen vil sikre, at der skabes et bedre grundlag for løbende at følge trivsel og udvikling for udsatte
borgere og mennesker med handicap, som modtager en indsats efter serviceloven Dette skal samtidig
bidrage til, at vi får bedre viden om de indsatser, der virker, og at denne viden deles til gavn for det samlede
socialområde
Regeringen foreslår:
- At afsætte midler til forskningsprojekter med underliggende uddannelsesmulighed, bl a i form af
ph d -stipendier, der søges gennemført i samarbejde med en eller flere professionshøjskoler
Forskningsprojekterne vil have fokus på det højt specialiserede socialområde og tæt kobling til praksis
Regeringen foreslår:
- En tilbagevendende undersøgelse af voksne borgeres trivsel og oplevelse af sagsbehandlingen og den
støtte, de modtager
- En national statistik på børn, unge og voksnes trivsel og udvikling, som bygger dels på registreringer,
som er aftalt med kommunerne i regi af Aftale om kommunernes økonomi for 2022, dels på frivillige
registreringer Der indføres ikke nye registreringskrav til kommunerne, men regeringen vil finansiere en
national statistik, der kan samle denne vigtige viden
13. Sociale investeringer i indsatser til borgere med komplekse problemstillinger
Specialeplanlægningen har særligt fokus på det højt specialiserede område for at undgå, at der sker afspe-
cialisering Det er dog væsentligt, at der er et stærkt incitament til at iværksætte forebyggende indsatser
bredt på det specialiserede socialområde Der skal investeres i, at borgerne får en målrettet indsats, så det
så vidt muligt kan forebygges, at borgernes problemer og udfordringer kan udvikle sig til komplekse og højt
specialiserede behov Nogle af de faktorer, der virker forebyggende, er at sikre, at borgerne får fodfæste på
arbejdsmarkedet eller kommer i uddannelse
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0015.png
28
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
29
Fra udspil
til praksis
Initiativer:
15. Løbende evaluering af og opfølgning på specialeplanlægningen
Forandringerne er ikke gjort med et snuptag En så gennemgribende reform af det specialiserede socialom-
råde tager tid og forudsætter lovændringer Det kræver et grundigt implementeringsarbejde, hvor specia-
leplanlægningen udrulles gradvist og evalueres løbende, så der kan justeres undervejs
Specialeplanlægningen af socialområdet skal ikke bare være en masse ændringer på papir Ændringerne
skal kunne mærkes hos borgerne Det kræver blandt andet, at sagsbehandlerne tager de nye redskaber til
sig og arbejder på en ny måde Specialeplanlægningen skal passe til den virkelighed, som borgerne møder,
og der skal være tilstrækkelig viden om de enkelte specialer
Derfor vil regeringen udrulle specialeplanlægningen et skridt ad gangen Det skal ske i et tempo, hvor der
er plads til grundighed Det skal gøres rigtigt og uden, at noget hastes igennem
Figur 5
Gradvis
udrulning
af speciale-
planlægning
Speciale startes
5 specialer
+5 specialer
+5 specialer
Viden opbygges
20 specialer*
2030
Erfaring fra
de første
5 specialer
Erfaring fra
de foregående
10 specialer
Erfaring fra
de foregående
15 specialer
*Det endelige antal af specialer vil bero på inddeling af området i faglige specialer
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0016.png
30
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
ET LIV MED LIGEVÆRDIGE MULIGHEDER
31
15. Løbende evaluering af og opfølgning på specialeplanlægningen
Regeringen vil sørge for, at specialeplanlægningen på socialområdet løbende evalueres, så specialeplan-
lægningen implementeres efter hensigten og med mulighed for at justere indsatserne undervejs, hvis det
vurderes nødvendigt
Regeringen foreslår:
- Som led i implementeringen af specialeplanlægningen aftales konkrete målsætninger Der vil løbende
blive foretaget opfølgning på, om de politiske målsætninger og intentioner med specialeplanlægningen
er realiseret, herunder en delevaluering og evaluering
- Løbende evaluering af specialeplanlægningen med afsæt i årlige delevalueringer, så den implementeres
bedst muligt til gavn for borgerne Efter endt udrulning foretages en samlet evaluering
Maj 2022
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf: +45 33 92 93 00
ISBN 978-87-7601-419-3 (digital version)
ISBN 978-87-7601-418-6 (trykt version)
Design: Kontrapunkt
Publikationen kan hentes på
www sm dk
Fotokreditering;
Forside: Jakayla Toney, Unsplash
Side 4 Danny Ne, Unsplash
Side 8-9 Nathan Anderson, Unsplash
Side 16 iStock, Getty Images
Side 22 Pexels
Side 28 Pexels
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Oversendelse af afrapporteringen af Evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til opfølgning på evalueringen, fra social- og ældreministeren
2578494_0017.png
Henvendelse om udgivelsen kan ske til:
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf: +45 33 92 93 00