Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2577469_0001.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
Brobyværk d. 9 maj 2022
Faaborg Midtfyn Kommune
Lindevej 5
5750 Ringe
Att: Borgmester Hans Stavnsager
Folketinget
Christiansborg
1218 København K
Att: folketingets ombudsmand m.fl.
Sagsbehandling af borgere med løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler.
Jeg henvender mig til borgmesteren og folketingetombudsmand, da I er den øverste
myndighed i vores retssamfund og derfor bør have kendskab til hvordan man ude i
kommunerne tolker lovgivningen på området, sagsbehandler borgerens henvendelser
og træffer beslutninger der, tydeligt er funderet i at sparer uden hensyn til
borgerens aktuelle situation og de konsekvenser beslutningerne har i relation
til borgerens helbredssituation.
Allerede fra starten var egen læge, specialafdelingen for ødemer på OUH og de
lokale sygeplejersker i kommunen inde over. Jeg fik bevilget
kompressionsstrømper
special strikkede og med højt tryk via en permanent
bevilling i 2016.
I relation til erstatnings strømper var det kommunens sagsbehandlers udmelding
at borgerne kunne få 2 sæt strømper om året, specialisten på OUH havde
tydeliggjort for mig at kompressionen er væsentlig for at holde trykket i mine
ben således at jeg, som ønsket kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet, skulle
have erstatningsstrømper 2 gange årligt. Hun kontaktede kommunen og oplyste dem
om dette.
OUH anbefalede en leverandør, Specialbandager, da deres specialstrikkede
strømper er dem der holder kompressionen bedst
hvilket følger lovgivningen på
området
BEDST EGNET er betingelsen, også selvom, at lignende hjælpemiddel kan
købes billigere andet sted. Der har ikke været debat omkring dette i perioden
2015 til 2021, jeg har kunne genbestiller strømper direkte hos leverandøren.
I forløbet sker det at huden revner og den kommunale sygeplejerske må behandle
og bandagerer benet så huden får ro til at heles, ofte er det den samme
sygeplejerske som fra starten af forløbet har behandlet mine ben, professionelt
og meget kompetent behandling. Derfor er der fagligt ofte faglige øjne på
benene, der er løbende blevet drøftet om det skulle være nødvendigt at få
måltaget til nye strømper, sygeplejersken vurderer at så længe mine ben er
fungerende vil en sådan måltagning ikke være påkrævet og blot en udgift samt
hindring for at jeg kan passe mit flexjob.
Der er gentagne gange forsøgt at lave en aftale om automatisk levering af
erstatningsstrømper hvert halve år, men dette vil kommunen ikke
man mangler
tilsyneladende ikke personale.
Dato: 7. maj 2022
Side
1
af
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 218: Henvendelse af 10/5-22 fra Henrik J. Eriksen vedr. "Klage over behandling af Borger der har løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler"
2577469_0002.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
I foråret 2021 bestiller jeg nye strømper som vanligt hos leverandøren, denne
oplyser nu at FMK har ændret procedure, så nu tilskriver de kommunen således, at
der kan laves erstatningsstrømpe.
Jeg rykker gentagne gange både leverandøren og kommunen, hjemmesygeplejersken
rykker ligeledes uden noget resultat.
Kompressionen eller rettere mangel på samme, medfører at jeg har stigende
smerter i benene, disse revner og væsker oftere så jeg rykker løbende for nye
strømper. Det skal bemærkes at hjemmesygeplejersken også må bandagere mine ben
oftere, hun er kompressionssygeplejerske og jeg orienterer hende om hvad der
foregår, hun tjekker i sagen og oplyser mig om at det ikke er under hendes
resort da mine strømper er specialstrikkede og på en permanent bevilling er det
Borger Service der behandler tingene. Hjemmesygeplejerskerne har i de forgange
år altid behandlet tingene professionelt og effektivt, selvom de også tydeligt
er presset af manglende hænder.
Min førlighed bliver hen over efteråret 2021 og her i foråret 2022 meget stærkt
påvirket af den manglende inkompetente sagsbehandling og manglende erstatnings
strømper.
Når man forsøger at kontakte Borgerservice får man beskeden i omstillingen, at
de arbejder hjemme fra (også efter at Corona situationen er normaliseret), at de
har forrygende travl
hvis man efter at have været nummer 10 eller mere i køen
er så heldig, at blive stillet om til en sagsbehandler, møder man ofte en
teleforsvarer, lægger man besked sker i tilbageringning kun i 1 ud af 20
tilfælde. Kommer man igennem er beskeden jeg ser på sagen og vender tilbage,
dette sker desværre kun sjældent. Supplerende kan det oplyses at man har lukket
om onsdagen, både for fysisk fremmøde, men også for telefoniske henvendelser.
Jeg har i hele forløbet fået hjælp til at tage strømperne både af og på dagligt.
De SOSU assistenter der udfører dette arbejde, gør det med stort engagement,
selvom de er presset og tydelig påvirket af deres arbejdsforhold, manglende
hænder og dårlig planlægning eller rettere mangel på samme.
Min førlighed er forværret tydeligt hen gennem foråret 2022, har rykker
telefonisk utallige gang. I ugen før påske er det nu så galt at jeg ikke længere
uden meget store smerter kan støvsuge eller gå mere end 20 - 30 skridt uden
pause.
Jeg kontakter derfor igen
igen borger service
efter adskillige opringninger
lykkedes det at blive stillet igennem til sagsbehandler Susanne Poulsen, der
straks fortæller mig, at jeg skal ansøge igen, da kommunen nu har indgået en
leverandør aftale, derudover skal jeg søge hver gang jeg skal have
erstatningsstrømper. Jeg henviser til at der ligger en løbende bevilling og at
det haster med erstatningsstrømper
hun henviser til servicelovens §112 og
påpeger at du skal udfylde en ansøgning som vi så behandler, jeg tilbyder at
hente skemaet, men bliver fejet af med, så skal du bestille tid for vi lukker
ikke folk ind, der ikke har en tid, den første ledige tid er om 3 uger.
Dato: 7. maj 2022
Side
2
af
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 218: Henvendelse af 10/5-22 fra Henrik J. Eriksen vedr. "Klage over behandling af Borger der har løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler"
2577469_0003.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
Jeg udtrykker min undren, svaret er
”sådan
er det, så ønsker du hjælp er det
sådan det bliver ----- farvel”
jeg er svær at chokere, men den holdning er
efter min opfattelse ikke i kategorien SERVICE og slet ikke i relation til
borgerne.
Jeg sidder derfor noget rystet tilbage og vælger, at se nærmere på den omtalte
§112, hverken i loven, bekendtgørelsen eller vejledningen kan jeg læse at der
skal ansøges fra gang til gang, så jeg ringer til borger service igen, beder om
at tale med Susanne Poulsen, jeg stilles igennem, men aldrig til hende, så efter
5 forsøg beder jeg den sagsbehandler jeg nu taler med om, at blive stillet om
til afdelingschefen, ”det kan jeg ikke da hun har ferie” jeg må gentage min
anmodning om at få oplyst navn og telefon nummer til den øverste chef
– ”hvad
vil du bruge det til ?”, jeg informerer om at jeg er borger og derfor ikke vil
accepterer at blive behandlet som en der er konfirmand.
Jeg oplyser, at hvis jeg ikke ser skred i tingene vil se mig nødsaget til at
sætte min advokat på sagen.
Jeg vælger at kontakte den øverste chef, der meget naturligt ikke er inde i alle
sager, men informerer mig om, at han vil tage en snak med sagsbehandleren og så
vende tilbage, denne tilbagemelding sker aldrig.
Min undren og mine smerter vokser hen over weekenden og jeg kontakter mandag,
før påske igen borgerservice / Susanne, men får besked om at alle arbejder
hjemme og derfor ikke kan kontaktes, jeg beder så om at tale med
afdelingschefen, hun får sagen forelagt og vil tage en snak med sagsbehandleren.
Hun ringer tilbage og oplyser, at man fastholder der skal søges hver gang
grundet den nye leverandøraftale og den nye leverandør, men man fra borger
service undtagelsesvis, vil bestille strømperne hos den leverandør der tidligere
har leveret til mig, grundet min helbredstilstand, men derefter skal jeg
genansøge, have taget nye mål og skifte leverandør, ligesom alle andre borgere i
kommunen skriftligt er blevet orienteret om at de skal.
Jeg gentager at der ligger en løbende bevilling og at jeg påpeger at jeg aldrig
er blevet orienteret om nogen Leverandøraftaler, hverken mundtligt eller
skriftligt. Jeg
udtrykker selvfølgeligt min glæde over, at jeg nu trods alt kan
få nye strømper med korrekt tryk.
Jeg er uforstående over for dette meget omfattende stykke arbejde som denne nye
sagsbehandling vil medføre, kender til flere end 10 personer der er ramt af
dette og læser så på kommunens hjemmeside at det er kommunens kompressions-
sygeplejerken der skal tage mål, samt at der må forventes en noget længere
sagsbehandlingstid i forbindelse med erstatnings leveringer.
Man vælger efter min opfattelse helt at se bort fra borgernes helbredssituation
og behov for hjælpemidler med et eneste formål at spare og baseret på
vurderinger foretaget af ikke fagkompetent medarbejdere.
Dette kan og vil medføre forværring af de enkelte borgeres helbredssituation
tab af livskvalitet og i værste fald medfører at borgere afgår ved døden,
samtidigt med at der ligger ukontrollable omkostninger til øget hjælp til os
borgere, der helbredsmæssigt får det dårligere og øget behov for hjælp i
hjemmet.
Dato: 7. maj 2022
Side
3
af
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 218: Henvendelse af 10/5-22 fra Henrik J. Eriksen vedr. "Klage over behandling af Borger der har løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler"
2577469_0004.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
Jeg bliver sent tirsdag før påske ringet op af leverandøren der oplyser, at de
har modtaget en ordre på et sæt erstatningsstrømper med en oplysning om hvad FMK
vil betale for de enkelte strømper, det kan leverandøren ikke påtage sig, da de
så med de krav der er til mine strømper vil skulle levere med tab.
Jeg forsøger at få fat i afdelingslederen, lægger en besked om at kontakte mig
hurtigst muligt. Hun kontakter mig onsdag formiddag og vil tage fat i
sagsbehandleren tirsdag efter påske, da sagsbehandleren har ferie (bemærk at
omstillingen oplyser at der arbejdes hjemme fra).
Jeg er selvfølgeligt ikke tilfreds, men må komme gennem påsken på bedst tænkelig
måde, det indebærer blandt andet at jeg ikke kan deltage i invitationer og
arrangementer jeg skulle have deltaget, hvilket desværre påvirker mit helbred i
negativ retning. Jeg bruger påsken til at sætte mig ind i reglerne og beslutter
at jeg ikke vil lade sagsbehandlere uden de nødvendige sygeplejekompetencer være
den afgørende faktor for mit helbred fremadrettet. Føler at min førlighed er på
spil i en grad der vil forringe min livskvalitet og mulighed for at klare min
dagligdag uden mere omfattende hjælp i hjemmet.
Tirsdag efter påske genoptager jeg sagen
afdelingslederen oplyser at man som
engangstilfælde vil bestille mine strømper hos leverandøren dennes pris og så
skal jeg fremadrettet følge de oplyste betingelser, hun medgiver at der ligger
en løbende bevilling og at jeg IKKE skriftligt er orienteret om den ændrede
leverandør.
Jer beslutter at jeg vil have aktindsigt, og kontakter afdelingslederen igen,
hun undres over hvad jeg vil bruge dette til, jeg svarer til at se om i udfører
jeres arbejde efter gældende regler, hun vil få det lavet, jeg oplyser at jeg
selv afhenter dokumenterne og at hun kan vedlægge skrivelsen i samme bunke.
Jeg følger op hos leverandøren og efter 2 dage oplyser de at de har modtaget
ordren og vil haste tingene i gennem hurtigst muligt.
Da jeg onsdag d 4 maj, afhenter dokumenterne kan jeg allerede ved første
gennemgang konstaterer at der ikke som lovgivningen foreskriver journalføres
samtaler der kan have afgørende betydning for sagsbehandlingen og borgerens
retsstilling. Som supplement til dette, kan jeg oplyse at det ikke overrasker
mig, da jeg har været inde i relation til andre borgere i FMK, hvor
journalføringen i visse tilfælde har været tæt på ikke eksisterende. Jeg har nu
gennemlæst de modtagne akterne flere gange og må desværre som forventet
konstatere, at der er både væsentlige mangler og direkte misinformationer, alt
sammen i relationer hvor min retssikkerhed er tilsidesat.
1. flere dokumenter i relation til bevillinger i perioden fra 2010 til 2016
er mig ubekendt.
2. der ligger en bevilling dateret d. 25-06-13 på kompressionsstrømper op til
lysken
nogle sådanne har jeg aldrig modtaget og ej heller været drøftet
med OUD.
3. der ligger en journal rapport dateret d. 25-06-13 i brevhovedet på
nærværende fremgår det at sagen er oprettet d. 14-01-2010, redigeret d.
25-03-21 og sagsstatus er afsluttet ?
4. der mangler dokumenter i relation til de telefonsamtaler som OUH´s
specialist i mit påhør førte med kommunens folk omkring strømpernes
forventede holdbarhed og behov for erstatningsstrømper.
Dato: 7. maj 2022
Side
4
af
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 218: Henvendelse af 10/5-22 fra Henrik J. Eriksen vedr. "Klage over behandling af Borger der har løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler"
2577469_0005.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
5. der er i perioden fra 2016 til 2020, ingen registrering af nogen art, på
trods af at der har været adskillige telefoniske henvendelser fra mig.
6. den løbende bevilling
dateret d. 16
06- 16 indeholder teksten LØBENDE
BEVILLING PR 6 MÅNED DENNE ER FREMSENDT TIL DEN LEVERANDØR DER ER UDPEGET
AF OUH
i bevillingen fremgår det at der er tale om leverandøren
Specialbandager.
7. der mangler dokumentation fra kommunens hjælpemiddelkonsulent der gentagne
gange har været på besøg hos undertegnede, hvor forskellige hjælpemidler
til at påtage strømperne er afprøver efter pålæg fra denne medarbejder.
Samtlige hjælpemidler har medført skader på mine ben, hvorfor der bruges
”spiler dug” til påtagning.
8. i sagsnotat dateret d. 15 jun 2020 er der pludseligt et spørgmål om den
løbende bevilling sendt til sygepl. (navn mangler)- der er i sagsakterne
ikke medtaget noget svar fra denne sygepl. Hvilket jo burde foreligge.d.,
idet det jo har væsentlig indflydelse på min sag.
9. i dokument dateret d. 14 september 2021 kl 08:27 henvises der til en mail
rundsendt
– der er noteret ”mailen er ikke lagt på sagen” der i emnefeltet
angivet: SV vedr. 10900. Kan ved at granske konkludere at det er
korrespondance mellem sagsbehandler og Specialbandager
disse mail skal
ligge journaliseret, da det formentligt har afgørende betydning for sagen.
10.
der er i det dokument som sagsbehandleren fremsender til
specialbandager og som er vedhæftet det under punkt 5 skrevet at jeg har
foretaget et leverandør valg, dette er direkte forkert, da det er OUH der
har truffet valget ud fra kriteriet BEDST EGNET.
11.
i brevet dateret d. 03-05-2022 fremgår det tydeligt at der ligger en
løbende bevilling tilbage fra 2016 hvorfor jeg ikke skal ansøge
fremadrettet, men man fastholder at jeg stadigt skal skifte leverandør til
SAHVA
dette betyder at sagsbehandlere tilsidesætter OUH´s specialisters
vurdering af BEDST EGNET, hvilket er i direkte strid med gældende
lovgivning, og da der ligger en løbende bevilling hos Specialbandager
udstedt af FMK
tillader jeg mig at betragte denne som værende gældende
desuagtet at der er lavet en ny Leverandøraftale indgået af Fællesindkøb
Fyn. (har fået oplyst i ministeriet at man vurderer, at Leverandøraftaler
gælder fra aftaledagen og alene finder anvendelse på nye indkøb, herunder
hvis borgerens hjælpemiddel skal ændres. Men bevillinger der er indgået er
gældende sålænge, at der ikke er tale om ændringer i hjælpemidlet.
12.
I brevet dateret d. 03-05-2022 fremgår det også, at jeg som jeg
påpegede overfor sagsbehandleren Susanne ikke skal genansøge
dette
tydeliggør at man i kommunen har sagsbehandlere der udelukkende og stædigt
fastholder deres personlige vurdering og IKKE som slet ikke varetager
jobbet på en for borgeren betryggende måde. Det er muligt at ledelsen i
FMK værdsætter denne form for sagsbehandling hvor medarbejderen
tilsidesætter borgerens bevilling, helt undlader at læse i sagen og blot
”Tryner” borgeren,
funderet i en formodet besparelse.
Det er tydeligt at sagsbehandleren Susanne Poulsen, ikke har åbnet min sag for
at tjekke min bevilling. Da jeg har kendskab til flere borgere i relation til
kropsbårne hjælpemidler, der er udsat for samme metoder, skal der efter min
opfattelse revurderes, hvilke sagsbehandlere der er inde over borgernes sager,
da den form for sagsbehandling rammer adskillige hundrede borgere alene i FMK.
Dato: 7. maj 2022
Side
5
af
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 218: Henvendelse af 10/5-22 fra Henrik J. Eriksen vedr. "Klage over behandling af Borger der har løbende bevilling til kropsbårne hjælpemidler"
2577469_0006.png
Henrik J. Eriksen
Dyrehøjvej 20
Brobyværk
5672 Broby
Danmark
Telefon: +45 50 44 95 44
Email:
[email protected]
Tømrer
bygningskonstruktør
I min egen sag er jeg desværre ramt motorisk af den meget problematiske
sagsbehandling og må derfor nu anmode om at få yderligere hjælp i hjemmet til
rengøring, tøjvask og indkøb m.v. indtil de nye erstatningsstrømper har fået
tingene normaliseret.
Derudover har det selvfølgeligt også konsekvenser, for min deltagelse i
forskellige hobbyer og familie-sammenkomster, eksempelvis måtte jeg melde afbud
til min yngste datters 40-års fødselsdag. Melde afbud til flere
hobbyarrangementer hvor jeg normalt står for visse dele af arrangementerne.
Desværre må jeg erkende at dette også påvirker mig psykisk, og i værste tilfælde
kan medføre varige skader på mine ben.
Afslutningsvis
Det virker samtidigt særdeles foruroligende at man på området
kropsbårne
hjælpemidler
- ikke har en kommunal kvalitets standard. På hjemmesygeplejen
ligger der både kvalitetsstandarder og kontrolrapporter, der i øvrigt viser at
kommunen ikke har kontrol over tingene.
Da det at man indgår en ny leverandøraftale efter FMK´s opfattelser af afgørende
betydning for min sag, er der kun delvist medsendt aktindsigten nogle ganske
ulæselige dokumenter omkring dette, der mangler både selve udbudet, herunder
oplysning om hvilke eksterne organisationer der har været inde over og endeligt
selve leverandøraftalen inkl. alle dokumenter bedes fremskaffet.
Derudover er der i skrivelsen omkring hvordan jeg fremadrettet skal ansøge og få
måltaget IKKE som lovgivningen kræver det oplyst noget om mine klagemuligheder.
Fredag bliver jeg kontaktet af strømpeleverandøren, der oplyser at de afsender
strømperne - Jeg har her sidst fredag modtaget en sms om at disse ligger til
afhentning hos min købmand
jeg kan jo i min helbredstilstand ikke afhente
disse selv, en af mine bekendte kan desværre først hente dem søndag formiddag.
Jeg forventer at der i henhold til min genanmodning her om aktsindsigt og mer
aktsindsigt inden 7 dage fra dato vil
kunne afhentes den fulde indsigt inkl
samtlige dokumenter i læsbar kvalitet.
Skulle det mod forventning ikke ske forbeholder jeg min ret som borger til, at
iværksætte andre tiltag.
Med venlig hilsen
Henrik J Eriksen
Borger i Faaborgmidtfyn kommune
Tlf: 50 44 95 44
Mail [email protected]
Nærværende skrivelse er fremsendt pr mail til:
Borgmesteren, folketingets ombudsmand, sagsbehandleren, Afdelingslederen, Chefen
for afdelingen, formanden for kommunens socialudvalg, Borgmesteren,
ankestyrelsen, den uvildige konsulentordning på handicapområdet samt relevante
ministre og udvalg i folketinget.
Der vil blive leveret en printet og underskreven udgave i kommunens postkasse på
Lindevej i Ringe.
Dato: 7. maj 2022
Side
6
af
6