Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2576733_0001.png
Maj 2022
Bilagsrapport:
Praksisunder-
søgelse om
udmåling af tabt
arbejdsfortjeneste
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-447-1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 GENERELT OM
PRAKSISUNDERSØGELSEN
KAPITEL 2 KOMMUNEFORDELTE
RESULTATER
KAPITEL 3 ANDRE RELEVANTE TABELLER
KAPITEL 4 ANALYSESKEMA
KAPITEL 5 REGELGRUNDLAG
KAPITEL 6 PRINCIPMEDDELELSER
4
5
6
8
14
18
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0004.png
4
KAPITEL 1
Generelt om praksisundersø-
gelsen
LOVGIVNINGSMÆSSIGT GRUNDLAG
Ankestyrelsen har pligt til på landsplan at koordinere, at afgø-
relser, som kan indbringes for Ankestyrelsen, træffes i overens-
stemmelse med regler og praksis.
Lovgrundlaget fremgår af kapitel i 11 i lovbekendtgørelse nr.
265 af den 25. februar 2022 om retssikkerhed og administration
på det sociale område (retssikkerhedsloven).
Praksisundersøgelser er et af de redskaber, som Ankestyrelsen
benytter til at belyse, om kommunernes afgørelser er i overens-
stemmelse med lovgivningen, og til at sikre ensartethed og li-
gebehandling på landsplan. I de tilfælde, hvor undersøgelserne
afdækker fejl og mangler i sagsbehandlingen, giver praksisun-
dersøgelser Ankestyrelsen et grundlag for at målrette den frem-
adrettede vejledning.
Praksisundersøgelsen skal behandles på et kommunalbestyrel-
sesmøde i de medvirkende kommuner i henhold til retssikker-
hedslovens § 79 a. Bestemmelsen præciserer det kommunalpo-
litiske ansvar for at følge op på resultatet af praksisundersøgel-
ser og understreger kommunalbestyrelsens ansvar for at sikre
retssikkerhed i kommunens afgørelser.
Ankestyrelsen kan i medfør af retssikkerhedslovens § 79 a, stk.
2 beslutte, at kommunalbestyrelsen skal orientere Ankestyrel-
sen om kommunalbestyrelsens behandling – herunder om,
hvilke foranstaltninger undersøgelsens resultater har givet an-
ledning til.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0005.png
5
KAPITEL 2
Kommunefordelte resultater
Af nedenstående tabel
2.1
fremgår resultaterne af sagsgen-
nemgangen fordelt på de seks kommuner for samtlige 42 sa-
ger, som vi har gennemgået.
TABEL 2.1 ER KOMMUNERNES AFGØRELSE OM UDMÅLING AF TABT ARBEJDSFORTJENESTE
SAMLET SET RIGTIG
Ja, afgørelsen er i
overensstemmelse
med regler og
praksis
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Rødovre
Stevns
Sønderborg
I alt
3
2
1
3
5
1
15
Nej, afgørelsen
ville blive ændret,
hvis det havde
været en klagesag
0
0
1
0
0
0
1
Nej, afgørelsen
ville blive hjem-
vist, hvis det
havde været en
klagesag
0
4
2
3
2
5
16
Nej, afgørelsen er
kun delvist i over-
ensstemmelse
med regler og
praksis
4
1
3
1
0
1
10
Note: Tabellen er baseret på i alt 42 sager, 7 sager fra hver kommune. Ud af de 10 sager, hvor afgørelsen kun delvist er i overens-
stemmelse med regler og praksis, er der 5 sager, hvor en del af afgørelsen ville blive stadfæstet, mens en anden del af afgørel-
sen ville blive ændret. I tre af sagerne ville en del af afgørelsen blive stadfæstet, mens en anden del af afgørelsen ville blive op-
hævet. I de resterende to sager ville en del af afgørelsen blive stadfæstet, mens en anden del af afgørelsen ville blive hjemvist.
Kilde: Ankestyrelsen 2022
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0006.png
6
KAPITEL 3
Andre relevante tabeller
Af tabellerne nedenfor fremgår fordelingen af forskellige for-
mer for mangler blandt de 27 af 42 sager i sagsgennemgan-
gen, hvor udmåling af tabt arbejdsfortjeneste ikke er sket i
overensstemmelse med regler og praksis.
TABEL 3.2 GRUNDEN TIL, AT AFGØRELSEN VILLE BLIVE OPHÆVET, ÆNDRET ELLER HJEMVIST,
HVIS DET HAVDE VÆRET EN KLAGESAG
Antal sager
Formelle mangler
Indholdsmæssige mangler
Både formelle og indholdsmæssige mangler
I alt
Note: Tabellen er baseret på de 27 sager, hvor afgørelsen ikke er i overensstemmelse med regler og praksis.
Kilde: Ankestyrelsen 2022
2
9
16
27
TABEL 3.3 FORMELLE MANGLER I SAGERNE
Antal sager
Manglende opfyldelse af det skærpede begrundelseskrav, der gælder ved hel
eller delvis frakendelse af en tidligere tilkendt ydelse
Mangelfuld begrundelse for afgørelsen, herunder udmålingen af det konkrete
timetal
Officialprincippet ikke overholdt
I alt
1
12
17
18
Note: Tabellen er baseret på de 18 sager, hvor der er formelle mangler. Bemærk, at det har været muligt at angive flere svar.
Kilde: Ankestyrelsen 2022
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0007.png
7
TABEL 3.4 INDHOLDSMÆSSIGE MANGLER I SAGERNE
Antal sager
Ulovlig tidsbegrænsning af ydelsen
Manglende indretningsperiode i forbindelse med væsentlig nedsættelse af
ydelsen
Kommunens udmåling er ikke i overensstemmelse med regler og praksis
Kommunens vurdering af, at betingelserne for tabt arbejdsfortjeneste er op-
fyldt er uklar/fremgår ikke af sagens akter
I alt
5
2
7
14
25
Note: Tabellen er baseret på de 25 sager, hvor der er indholdsmæssige mangler. Bemærk, at det har været muligt at angive flere
svar.
Kilde: Ankestyrelsen 2022
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0008.png
8
KAPITEL 4
Analyseskema
Af dette bilag fremgår det analyseskema, som vi har brugt til
gennemgangen af sagerne. Bemærk, at der er indlagt spring,
som gør, at nogle spørgsmål bliver aktiveret og andre deakti-
veret alt efter, hvad der bliver svaret på de forskellige spørgs-
mål. Disse spring fremgår ikke af dette bilag.
1. Grundoplysninger
1.1 Kommunenavn og nummer
(1)
Hjørring Kommune
(2)
Holstebro Kommune
(3)
Holbæk Kommune
(4)
Rødovre Kommune
(5)
Stevns Kommune
(6)
Sønderborg Kommune
1.2 Sagsnummer
1.3 Sagsbehandler (initialer)
(1)
ASOF
(2)
ANOP
1.4 Barnets alder på tidspunktet for kommunens afgørelse (an-
giv i antal år)
2. Oplysninger om kommunens afgørelse
2.1 Dato for kommunens afgørelse (dd-mm-åååå)
2.1.1 Bemærkning
2.2 Kommunens afgørelse er:
(1)
En førstegangsafgørelse
(2)
En opfølgningsafgørelse
2.2.1 Bemærkninger
2.3 Hvad afgøres sagen med?
(1)
Bevilling
(2)
Delvis bevilling
(3)
Afslag
(4)
Nedsættelse
(5)
Ophør
(6)
Andet, hvad:
2.3.1 Bemærkning
2.4 Kommunen har truffet afgørelse om: (kun ved første-
gangsbevillinger)
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0009.png
9
(1)
Bevilling af løbende TA på fuld tid
(2)
Bevilling af løbende TA på deltid – angiv ugentligt
timetal
(3)
Bevilling af TA på enkeltdage/-timer
(4)
Bevilling af løbende TA på deltid samtidig med bevil-
ling af TA på enkeltdage/-timer - angiv ugentligt timetal for lø-
bende TA
(5)
Andet
2.4.1 Bemærkninger
2.5 Resultatet af kommunens opfølgning er: (kun ved opfølg-
ningsafgørelser)
(1)
Ændringer i forhold til tidligere afgørelse
(2)
Fastholdelse af tidligere afgørelse (beskriv indholdet af
den tidligere afgørelse under bemærkninger)
(3)
Andet
2.5.1 Bemærkninger
2.6 Datoen for den tidligere bevilling af TA: (kun ved opfølg-
ningsafgørelser)
(1)
Angiv datoen (dd-mm-åååå)
(2)
Uoplyst
2.6.1 Bemærkninger
2.7 Kommunen har truffet afgørelse om: (kun ved opfølgnings-
afgørelser)
(1)
Nedsættelse af løbende TA fra fuld tid til deltid – angiv
nyt ugentligt timetal
(2)
Nedsættelse af løbende TA på deltid til et mindre
ugentligt timetal – angiv det tidligere ugentlige timetal samt
det nye ugentlige timetal (eks.: fra 10 timer til 5 timer)
(3)
Nedsættelse af løbende TA + bevilling af TA på enkelt-
dage/-timer - angiv tidligere ugentligt timetal samt det nye
ugentlige timetal (eks.: fra 37 timer til 10 timer)
(4)
Forhøjelse af løbende TA fra deltid til fuld tid – angiv
det tidligere ugentlige timetal
(6)
Forhøjelse af løbende TA + bevilling af TA på enkelt-
dage/-timer - angiv det tidligere ugentlige timetal samt det
nye timetal (eks: fra 10 timer - til 15 timer)
(5)
Forhøjelse af løbende TA på deltid til et højere timetal,
men stadig deltid – angiv det tidligere ugentlige timetal samt
det nye timetal (eks.: fra 10 timer til 15 timer)
(7)
Ændring af bevillingsformen, dvs. fra løbende TA til
enkeltdage/-timer eller omvendt
(8)
Andet, angiv hvad:
2.7.1 Bemærkninger
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0010.png
10
2.8 Hvilken form har afgørelsen?
(1)
Skriftlig afgørelse
(2)
Mundtlig afgørelse
2.8.1 Bemærkninger
3. Den materielle vurdering af kommunens afgørelse
3.1 Er afgørelsen samlet set rigtig?
(1)
Ja, afgørelsen er i overensstemmelse med regler og
praksis
(2)
Nej, afgørelsen ville blive ændret, hvis det havde væ-
ret en klagesag
(3)
Nej, afgørelsen ville blive ophævet, hvis det havde
været en klagesag
(4)
Nej, afgørelsen ville blive hjemvist, hvis det havde
været en klagesag
3.1.1 Bemærkninger
3.2 Hvad er grunden til, at afgørelsen ville blive ophævet, æn-
dret eller hjemvist, hvis det havde været en klagesag? (kun
hvis "nej" i spørgsmål 3.1)
(1)
Formelle mangler
(2)
Indholdsmæssige mangler
(3)
Både formelle og indholdsmæssige mangler
3.2.1 Formelle mangler (garantiforskrifter) - der kan vælges
flere svar
(1)
Manglende opfyldelse af det skærpede begrundelses-
krav, der gælder ved hel eller delvis frakendelse af en tidligere
tilkendt ydelse
(2)
Mangelfuld begrundelse for afgørelsen, herunder ud-
målingen af det konkrete timetal
(3)
Officialprincippet ikke overholdt
(4)
Afgørelsen er i strid med forbuddet mod at sætte skøn
under regel
(5)
Partshøringsreglerne er ikke overholdt
(6)
Andet
3.2.1.1 Bemærkninger
3.2.2 Indholdsmæssige mangler
(1)
Ulovlig tidsbegrænsning af ydelsen
(2)
Afslag på fortsat bevilling af TA med henvisning til
sektoransvarlighedsprincippet
(3)
Manglende indretningsperiode i forbindelse med væ-
sentlig nedsættelse af ydelsen
(4)
Kommunens udmåling er ikke i overensstemmelse
med regler og praksis
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0011.png
11
(5)
Manglende afviklings- og varslingsperiode ved ophør
af ydelsen
(6)
Kommunens vurdering af, at betingelserne for TA er
opfyldt er uklar/fremgår ikke af sagens akter
(7)
Andet
3.2.2.1 Bemærkninger
3.3 I hvilket omfang er sagen oplyst?
(1)
Ingen oplysninger mangler
(2)
Enkelte mindre væsentlige oplysninger mangler
(3)
Væsentlige oplysninger mangler
3.3.1 Bemærkninger
3.4 Angiv hvilke sagsoplysninger der mangler
(1)
Lægelige oplysninger
(2)
Oplysninger fra barnets institution/skole/tilbud
(3)
Oplysninger om forældrene, herunder arbejdstider og
arbejdstimer samt eventuelle oplysninger om mulighed for
fleksibel arbejdstilrettelæggelse
(4)
Hvilke formål/opgaver, der søges om/bevilges tabt ar-
bejdsfortjeneste til, herunder om den tidsmæssige placering af
disse opgaver samt muligheden for at tilrettelægge disse an-
derledes
(5)
Oplysninger om barnet kan være alene hjemme
(6)
Oplysninger om anden hjælp, herunder eksempelvis
hjælp til afløsning i hjemmet
(7)
Baggrunden for tidligere bevilling (hvis opfølgnings-
sag)
(8)
Baggrunden for en eventuel forudgående nedgang i
arbejdstid (dvs. forud for modtagelsen af tabt arbejdsfortjene-
ste)
(9)
Andet, hvad
3.4.1 Bemærkning
3.6 Opfylder kommunens afgørelse det almindelige begrundel-
seskrav?
(1)
Ja
(2)
Nej
(3)
Delvist
(4)
Ikke relevant
3.6.1 Bemærkning
3.7 Er det skærpede begrundelseskrav opfyldt (ved ophør eller
nedsættelse)?
(1)
Ja
(2)
Nej
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0012.png
12
(3)
Ikke relevant
3.7.1 Bemærkning
3.8 Har kommunen forholdt sig til relevante klagepunkter for
udmålingen af tabt arbejdsfortjeneste?
(1)
Ja
(2)
Nej
(3)
Delvist
(4)
Ikke relevant
3.8.1 Bemærkning
3.9 Er afgørelsen i overensstemmelse med grundsætningen
om forbud mod at sætte skøn under regel?
(1)
Ja
(2)
Nej
3.9.1 Bemærkning
3.10 Har kommunen benyttet sig af kvalitetsstandarder i for-
bindelse med udmåling af tabt arbejdsfortjeneste?
(1)
Ja
(2)
Nej
3.10.1 Bemærkning
3.11 Er kommunens afgørelse truffet ud fra en konkret og indi-
viduel vurdering?
(1)
Ja
(2)
Nej
3.11.1 Bemærkning
4. Andre sagsbehandlingsregler
4.1 Er der foretaget en helhedsvurdering?
(1)
Ja
(2)
Nej
4.1.1 Bemærkning
5. Beskrivelse af sagen og kommentarer til underkate-
gorier
5.1 Kort beskrivelse af sagen
5.2 Kan der fremhæves nogen styrker i kommunes materielle
behandling af sagen?
(1)
Ja
(2)
Nej
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0013.png
13
5.2.1 Bemærkning
6. Andet relevant til sagen
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0014.png
14
KAPITEL 5
Regelgrundlag
LOV OM SOCIAL SERVICE (SERVICELOVEN)
Lov nr. 573 af 24. juni 2005, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af
24. januar 2022.
§ 1.
Formålet med denne lov er
1) at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale
problemer,
2) at tilbyde en række almene serviceydelser, der også
kan have et forebyggende sigte, og
3) at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Stk. 2. Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme
den enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv
eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar
for sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar for at ud-
vikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er mu-
ligt for den enkelte. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov
og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Afgørelse
efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hen-
syn.
§ 42.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af
den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at
det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen,
der passer det.
Stk. 2. Kravet i stk. 1 om, at barnet skal være forsørget i hjem-
met, gælder ikke i forhold til de i stk. 1 nævnte børn, som er
anbragt uden for hjemmet efter § 52, stk. 3, nr. 7, i forbindelse
med barnets hospitalsbesøg. Det er en betingelse, at moderens
eller faderens tilstedeværelse på hospitalet er en nødvendig
konsekvens af barnets funktionsnedsættelse, og at tilstedevæ-
relsen er det mest hensigtsmæssige for barnet.
Stk. 3. Ydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere brutto-
indtægt, dog højst med et beløb på 31.936 kr. om måneden.
Maksimumsbeløbet reduceres i forhold til den andel, de visite-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0015.png
15
rede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den samlede ar-
bejdstid. Der beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10
pct. af bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre et beløb
svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbe-
taler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ydel-
sesmodtageren skal betale 1/3 af ATP-bidraget, og kommunen
skal betale 2/3 af bidraget.
Stk. 4. Social- og indenrigsministeren fastsætter nærmere reg-
ler om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter
stk. 3, herunder om beregning og indbetaling af bidrag til pen-
sionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension regler om betaling af ATP-bidrag.
§ 148.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til
at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område, fører tilsyn med
de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune i for-
hold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3,
stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det generelle driftsorienterede til-
syn, jf. § 148 a og lov om socialtilsyn.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til
at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område, skal løbende
følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfyl-
der sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder være op-
mærksom på, om der er behov for at yde andre former for
hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætnin-
ger og så vidt muligt i samarbejde med denne.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til
at iagttage de forpligtelser, der påhviler kommunalbestyrelsen
efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. §§ 9-9 b i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,
fører tilsyn med de tilbud, som Ungdomskriminalitetsnævnet i
forhold til det enkelte barn eller den enkelte unge har truffet
afgørelse om, jf. §§ 12-14 i lov om bekæmpelse af ungdoms-
kriminalitet. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de en-
kelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit for-
mål, herunder være opmærksom på, om der er behov for at
yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra mod-
tagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
denne.
Stk. 4. Hvis den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område, i forbindelse
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0016.png
16
med tilsynet efter stk. 1 og 3 bliver opmærksom på bekym-
rende forhold i et tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn,
skal kommunalbestyrelsen underrette den kommunalbesty-
relse, som efter § 2 i lov om socialtilsyn har ansvar for det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
LOV OM RETSSIKKERHED OG ADMINISTRATION
PÅ DET SOCIALE OMRÅDE (RETSIKKERHEDSLO-
VEN)
Lov nr. 453 af 10/6 1997, jf. Lovbekendtgørelse nr. 265
af 25/2 2022.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes
for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden
være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en an-
den myndighed eller efter anden lovgivning.
§ 10.
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles
efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndig-
heden kan træffe afgørelse.
§ 68.
Ankestyrelsen er ikke bundet af parternes påstande og
er uafhængig af instruktioner vedrørende afgørelsen af den en-
kelte sag.
Stk. 2. Ankestyrelsens afgørelse kan gå ud på afvisning, stad-
fæstelse, hjemvisning, ophævelse eller ændring af den afgø-
relse, der er klaget over.
§ 76.
Ankestyrelsen har pligt til på landsplan at koordinere, at
afgørelser, som kan indbringes for Ankestyrelsen eller Anke-
styrelsens Beskæftigelsesudvalg, træffes i overensstemmelse
med lovgivningen. Ankestyrelsen følger praksis i kommunerne
og jobcentrene og vejleder om praksis.
§ 79.
Ankestyrelsen kan som led i sine opgaver efter § 76 ind-
hente sager til gennemsyn. Oplysninger om afgørelser kan ind-
hentes i såvel skriftlig som elektronisk form.
§ 79 a.
Kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens un-
dersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Stk. 2. Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen
skal orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling,
herunder om, hvilke foranstaltninger undersøgelsens resultater
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0017.png
17
har givet anledning til. Styrelsen kan fastsætte en frist for
denne orientering.
FORVALTNINGSLOVEN
Lov nr. 571 af 19/12 1985, jf. lovbekendtgørelse nr. 433
af 22/4 2014
§ 22.
En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være led-
saget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver
den pågældende part medhold.
§ 23.
Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan
forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmin-
dre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden in-
den 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om af-
gørelsen.
Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal
besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret in-
den 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkom-
mende myndighed, skal denne underrette parten om grunden
hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.
§ 24.
En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en hen-
visning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truf-
fet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et ad-
ministrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hoved-
hensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.
Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde
en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens fak-
tiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for
afgørelsen.
Stk. 3. Stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 gælder ikke i de sager, der er
nævnt i § 11, stk. 2. Begrundelsens indhold kan i øvrigt be-
grænses i det omfang, hvori oplysninger kan undtages fra akt-
indsigt, jf. §§ 15-15 b.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0018.png
18
KAPITEL 6
Principmeddelelser
Dette kapitel indeholder principmeddelelser, som enten er an-
vendt i sagsgennemgangen eller er henvist til i hovedrappor-
ten.
De nævnte principafgørelser kan læses i deres helhed
www.ast.dk.
PRINCIPMEDDELELSE 69-16
Kommunen kan yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste til forældre, der i hjemmet forsørger et barn med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgri-
bende kronisk eller langvarig lidelse. Dækningen af tabt ar-
bejdsfortjeneste kan ske både i forbindelse med et løbende
fravær fra arbejdet og i forbindelse med fravær på enkeltdage.
Inden for serviceloven gælder et kompensationsprincip. Kom-
pensationsprincippet medfører, at forældre til et barn eller en
ung med nedsat funktionsevne i videst muligt omfang skal
kompenseres for følgerne af barnets eller den unges nedsatte
funktionsevne. Det vil sige, at forældrene skal kompenseres
for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med det fravær, der er
en følge af barnets eller den unges nedsatte funktionsevne.
Der kompenseres ikke for fravær og dermed indtægtstab, som
modsvarer det fravær, som også forældre til børn uden nedsat
funktionsevne på samme alder må påregne. Fraværet skal
have et betydeligt omfang.
Tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage kan ydes i forbindelse
med de møder, undersøgelser, kontroller m.v., som er en nød-
vendig følge af barnets funktionsnedsættelse. Der ydes kun
tabt arbejdsfortjeneste til det fravær, der er nødvendiggjort af
mødet, undersøgelsen eller kontrollen, og ikke nødvendigvis til
hele arbejdsdage. Der ydes eksempelvis ikke tabt arbejdsfor-
tjeneste til et fravær, der er begrundet i krav fra forælderens
arbejdsgiver om, at der kun kan bevilges fravær på hele dage.
Der ydes kun tabt arbejdsfortjeneste i det omfang møderne,
undersøgelserne, kontrollerne m.v. ikke kan placeres uden for
forældrenes arbejdstid.
Kommunen skal i den forbindelse undersøge, om ansøgeren
har mulighed for en fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden,
så det ikke er nødvendigt for ansøgeren at være fraværende
fra arbejdet med lønreduktion. I det omfang ansøgeren har
mulighed for en fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden, kan
der som udgangspunkt ikke ydes tabt arbejdsfortjeneste.
Kommunen kan ikke stille krav om, at der anvendes ferie eller
særlige feriedage.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0019.png
19
Der kan kun ydes tabt arbejdsfortjeneste, hvis der er tale om
fravær i betydeligt omfang. Det afhænger af en konkret vurde-
ring, om der er tale om fravær i betydeligt omfang. Et fravær
svarende til sammenlagt 2-3 arbejdsdage om året anses nor-
malt ikke for at være et fravær i betydeligt omfang. Ved vur-
deringen af, om fraværet overstiger 2-3 arbejdsdage om året,
skal der lægges vægt på det sandsynliggjorte forventede fra-
vær. Udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage
sker, efterhånden som fraværet og lønreduktionen dokumente-
res.
I vurderingen af fraværets omfang indgår begge forældres
samlede fravær. Både løbende fravær og fravær på enkelt-
dage. Hvis der er flere børn i familien med en betydelig og va-
rigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse, er det forældrenes samlede fra-
vær – både løbende fravær og fravær på enkeltdage – vedrø-
rende alle børnene, der lægges vægt på ved vurderingen af,
om der er tale om fravær i betydeligt omfang. Endelig indgår
varigheden af de enkelte kontrolbesøg i vurderingen, ligesom
det også indgår i vurderingen, om begge forældres tilstedevæ-
relse er nødvendig.
PRINCIPMEDDELELSE C-52-06
Det var ikke tilstrækkeligt godtgjort, at en ansøgers nedgang i
ugentlig arbejdstid forud for modtagelse af kompensation for
tabt arbejdsfortjeneste udelukkende skyldtes hendes barns
funktionsnedsættelse. Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste
til ansøger skulle derfor tage udgangspunkt i en ugentlig ar-
bejdstid på 32 timer svarende til hendes seneste lønindtægt
forud for modtagelsen af kompensation for tabt arbejdsfortje-
neste.
PRINCIPMEDDELSE C-24-08
Tabt arbejdsfortjeneste er en løbende ydelse, som ikke er tids-
begrænset med mindre, der er truffet en aftale herom med
modtageren af ydelsen. Der var i sagen ikke truffet nogen af-
tale herom.
PRINCIPMEDDELSE 101-13
Det er et almindeligt socialretligt princip, at der som udgangs-
punkt først kan ydes hjælp fra ansøgningstidspunktet. Dette
princip kan i særlige situationer fraviges, så der ydes hjælp fra
et tidligere tidspunkt.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Ankestyrelsens praksisundersøgelse om udmåling af tabt arbejdsfortjeneste
2576733_0020.png
20
PRINCIPMEDDELSE 231-10
Ved nedsættelse af dækning for tabt arbejdsfortjeneste var der
ret til fortsat fuld tabt arbejdsfortjeneste i en indretningsperi-
ode på tre måneder.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at dækning for tabt arbejdsfor-
tjeneste er en ydelse til forsørgelse, som træder i stedet for
mistet indtægt.
Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at dækningen for tabt
arbejdsfortjeneste var blevet nedsat med 13�½ time om ugen.
Der var således tale om en betydelig nedsættelse af dæknin-
gen.
PRINCIPMEDDELELSE 25-19
Principmeddelelsen fastslår, at det er den offentlige sektor, der
udbyder en ydelse eller en service, også er ansvarlig for, at
den pågældende ydelse er tilgængelig for mennesker med ned-
sat funktionsevne. Sektoransvarlighedsprincippet er udgangs-
punktet for afgrænsningen af, i hvilket regi et opgaveområde
hører hjemme.
Det betyder, at det er undervisningssektorens ansvar at sørge
for, at børn kan komme til og fra skole. Det er derfor ikke et
ansvar for den sociale sektor at dække merudgifter, hvis foræl-
drene har udgifter til at følge barnet til og fra skole. Det er hel-
ler ikke et ansvar for den sociale sektor at dække tabt arbejds-
fortjeneste, hvis forældrene har et indtægtstab forbundet med
at følge barnet til og fra skole.
Der kan ikke gives hjælp efter serviceloven til transport til og
fra skole.
Hjælp til transport af elever til og fra skole, herunder elever
med nedsat funktionsevne, er reguleret i folkeskolelovens reg-
ler.