Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2456668_0001.png
Social- og Ældreudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
6. oktober 2021
Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021- 22 på Social- og
Ældreudvalgets område
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 5. oktober
2021 for afvikling af regeringens lovprogram for 2021-22. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Social- og Ældreudvalgets res-
sortområde.
Med venlig hilsen
Sherie Falding,
udvalgsassistent
Side 1 | 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021- 22 på Social- og Ældreudvalgets område
2456668_0002.png
Social- og ældreministeren
Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde, lov om social service og lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkom-
munal refusion og satsregulering m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at forenkle og præcisere en række bestemmelser i den social-
retlige lovgivning om takster, mellemkommunal refusion og satsregulering. Lovforslaget
indeholder endvidere forslag om mindre præciseringer af reglerne om handicaprådene
og Det Centrale Handicapråd, om det rådgivende praksisudvalg i Ankestyrelsen, om
Ankestyrelsens behandling af sager om udsatte børn og unge, der tages op af egen drift,
om frister for behandling af klager over afgørelser truffet af Ungdomskriminalitetsnæv-
net og forslag om adgang til statsrefusion efter den centrale refusionsordning for kom-
munernes udgifter til foranstaltninger, der iværksættes i henhold til afgørelser truffet af
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde (Udveksling af oplysninger mellem kommuner og sundhedssekto-
ren) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at forbedre koordinationen mellem kommuner og sundheds-
sektoren til gavn for borgeren. Lovforslaget indeholder to dele. I den ene del af lov-
forslaget, der omhandler sygehusadvis, er der i forbindelse med ændring i registrerings-
praksis og sygehusvæsenets udvikling opstået et behov for justeringer i reglerne om
udveksling af oplysninger mellem kommuner og sundhedssektoren. I den anden del af
lovforslaget, der omhandler aftaleoversigten, er det på baggrund af aftalerne mellem
regeringen og henholdsvis KL og Danske Regioner om økonomien for 2020, foreslået at
etablere en aftaleoversigt for patienter, pårørende og sundhedspersonale som opfølgning
på Strategi for digital sundhed 2018-2022.
Ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love (Smidig-
gørelse af registrering af medmoderskab, fastsættelse af transperso-
ners forældreskab og navneændring for transpersoner) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at forenkle registreringen af medmoderskab, at fastsætte
transpersoners forældreskab i forhold til deres juridiske køn og at forenkle transperso-
ners adgang til at antage et navn, der svarer til deres kønsidentitet. Med forslaget ud-
møntes de
familieretlige aspekter af regeringsudspillet ”Frihed til forskellighed –
styrke-
de rettigheder og muligheder for LGBTI-personer”
fra august 2020.
Ændring af lov om lov om socialtilsyn og lov om social service (Styr-
kelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med socia-
le tilbud) (Nov I)
Side 2 | 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021- 22 på Social- og Ældreudvalgets område
2456668_0003.png
Med lovforslaget får socialtilsynet bedre muligheder for at føre et mere ensartet og ef-
fektivt tilsyn, så det sikres, at sociale tilbud lever op til de kvalitetskrav, som stilles til
dem. Med lovforslaget gives socialtilsynet også bedre mulighed for at føre et effektivt
tilsyn med de sociale tilbuds økonomi og gribe ind over for uforsvarlig brug af offentlige
midler. Lovforslaget udmønter aftalen om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det
økonomiske tilsyn med sociale tilbud mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet fra april 2021.
Ændring af lov om social service (Ny bestemmelse om madservice på
ældreområdet) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at udskille madservice som en selvstændig ydelse, så der
skabes klarhed over kommunalbestyrelsens forpligtelser til madserviceordninger efter, at
en principafgørelse fra Ankestyrelsen har skabt en praksisændring. Der foreslås endvide-
re en ny mulighed for at yde støtte til undervisning i madlavning til dem, der efter et
rehabiliteringsforløb efter § 83a vurderes at have et udviklingspotentiale i forhold til at
kunne blive selvhjulpne.
Barnets lov (Feb II)
Lovforslaget har til formål at anerkende børn i deres egen ret og som selvstændige indi-
vider med egen stemme. Reglerne skal sikre, at barnets perspektiv altid er i fokus og er
styrende både i udredningen af barnets behov, indsatser og opfølgning på trivsel og
udvikling. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om børnene først mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Enhedslisten, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Alternativet,
Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti fra maj 2021.
Ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administrati-
on på det sociale område m.fl. (Ændringer som følge af barnets lov)
(Feb II)
Lovforslaget har til formål at implementere barnets lov, som skal hjælpe sårbare og
udsatte børn og familier bedre ved at sikre, at børns mistrivsel opdages hurtigere, så
hjælpen gives tidligere og med den rette indsats fra start. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om børnene først mellem regeringen (Socialdemokratiet), Enhedslisten, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Venstre, Konservative, Liberal Allian-
ce og Dansk Folkeparti fra maj 2021.
Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde (Hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker med hastigt frem-
adskridende sygdomme) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at sikre hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker med
hastigt fremadskridende sygdomme, som f.eks. ALS. Der er eksempler på, at personer
med hastigt fremadskridende sygdomme oplever sagsbehandlingstider på op til et år,
imens deres behov for hjælp hastigt ændrer sig. Hjælpen kommer altså ikke i tide, og når
Side 3 | 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021- 22 på Social- og Ældreudvalgets område
2456668_0004.png
den kommer, har behovet ofte ændret sig, hvorfor borgeren må ansøge på ny. Hensigten
med lovforslaget er således at sikre, at borgere med hastigt fremadskridende sygdomme
bliver prioriteret og dermed får den rette hjælp i tide. Lovforslaget følger op på beret-
ningen over B 41 (folketingsåret 2020/21).
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om ældreområdet (Apr II)
Side 4 | 4