Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2564614_0001.png
FORSKER: SKOLESKAK GIVER BEDRE INKLUSION
Flere børn og unge får diagnoser og modtager specialtilbud
1
i en sådan grad, at budgettet på det
specialiserede socialområde i 2018 skred i 8 ud af 10 af landets kommuner
2
.
Flere efterlyser metoder, der hjælper børn, familier og skoler til bedre inklusion, men nu tændes måske
et læringslys i mørket, når ’UC SYD Forskning - Forskningssporet Inklusion og Eksklusion’ præsenterer
ny, dansk forskning.
Lederen af forskningen er docent, ph.d., cand. pæd. psych., Christian Quvang fra UC SYD, der har
undersøgt indsatsen ‘Skoleskak For Alle’, hvor 53 skoler og Dansk Skoleskak med støtte fra Egmont
Fonden, har udviklet og afprøvet nye metoder bl.a. målrettet elever med diagnoser inden for autisme-
spektret og området for kognitive udfordringer. Forskningsleder, Christian Quvang:
”Det, der har overrasket mig mest, er, at der med ’Skoleskak For Alle’ er skabt en særlig mulighed
for at støtte børns kompetenceudvikling kognitivt, socialt og personligt”.
Christian Quvang præsenterer forskningen på National Vidensdag om Skoleskak fredag den 15. maj,
men løfter allerede nu sløret for tre hovedresultater:
1.
”Skoleskakdidaktik har nogle særlige kvaliteter, der fx understøtter dialog og samarbejde mellem
udsatte børn og unge, som både skal lære at hjælpe hinanden i spillets faser, og håndtere
udfordringer og oplevelser med at tabe og at vinde.”
2.
”At skulle sidde over for en medspiller og gøre noget fysisk sammen, fx at flytte brikker, og
samtidig på et indre mentalt spor at tage beslutninger og vælge mellem mulige træk, er en mental
handling, alle elever kan profitere af. Der er dog ingen tvivl om, at elever med særlige behov/i
udsatte positioner i særlig grad har glæde af at træne evnen til at kombinere de to
’virkeligheder’.”
3.
”Indsatsen skaber et positivt inkluderende miljø for børn, når de mødes om skoleskak. For
målgruppen af udsatte elever er det desuden et positivt break med den faglige fokusering og
traditionelle skoledag.”
Hvad virker – jagten på de aktive ingredienser
Christian Quvang har også zoomet ind på, hvad der gør, at de særlige skoleskakmetoder øjensynligt
virker for en målgruppe af elever, som ellers er svære at nå:
“Skakspillet i sig selv skaber et fællesskab, defineret af de 64 felter, som er det rum, man har
sammen. Og så er der et kodeks, der skal overholdes – du skal give hånd, du har øjenkontakt, du
smider ikke med brikkerne, hvis du bliver sur. Det er trygge, men også svære rammer for mange
børn med diagnoser at bevæge sig i.”
1
2
kl.dk/nyheder/os/2020/januar/flere-elever-modtager-specialtilbud
vive.dk/da/udgivelser/vives-kommunetal-juli-2019-fortsat-udfordringer-med-at-holde-budgetterne-for-udsatte-grupper-13809/
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Henvendelse af 27/4-2022 fra Dansk Skoleskak v/Søren Hoby Andersen om anmodning om foretræde vedr. Dansk Skoleskak i højere grad bidrager til at øge trivslen og den mentale sundhed for børn og unge med særlige behov/i udsatte positioner
2564614_0002.png
Gør det en forskel?
Flere kommuner har allerede vist interessere for ’Skoleskak For Alle’, men Dansk Skoleskak håber, at
forskningen sætter turbo på, så flere skoler og kommuner ser nærmere effekterne af skoleskak.
Generalsekretær i Dansk Skoleskak, Mads Jacobsen:
“På trods af at specialområdet udfordrer skoler og kommuner, er der meget vanetækning og
’sådan plejer vi at gøre’. Skoleskak For Alle tryller selvfølgelig ikke alle problemer væk, men
skolerne har gode erfaringer og nu bakker forskningen også op, så forhåbentlig vil flere kommuner
gå nye veje i jagten på bedre læring for alle elever.”
BAGGRUND - SKOLESKAK FOR ALLE
Eleverne har enten været integreret i en almindelig folkeskoleklasse, gået i specialklasse på en
folkeskole, eller gået på specialskoler. 4.350 elever har deltaget - både børn med og uden
diagnoser.
Eleverne er præsenteret for skoleskak, men med en helt bestemt didaktik med minigames (spil
med reduceret materiale). De har trænet de enkelte brikkers funktioner og arbejdet sig frem
mod at spille det fulde skakspil.
‘Skoleskak For Alle’ er udviklet med en støtte fra Egmont Fonden på 8,7 mio. kr.
Forskningen er mix-methods med analyse af kvantitative data fra surveys, casestudier,
deltagende observation og fokusgruppeinterview.
Se videoer om indsatsen via Skoleskak.dk/sfa.
CASES
Dansk Skoleskak har cases i form af børn, forældre og skoleleder, der har været en del af Skoleskak For
Alle, hvis I ønsker en mere personlig vinkel på historien.
YDERLIGERE INFO, CASES M.V.
Esben Nicolajsen, Kommunikationsmedarbejder, [email protected] / 9390 6861
Mads Jacobsen, Generalsekretær, [email protected] / 2240 1488
Mikkel Nørgaard, Læringschef, Dansk Skoleskak, [email protected] / 2984 9874
Christian Quvang, Docent, Ph.d. & Cand. Pæd. Psych., UC SYD, [email protected] / 7266 2516
FAKTA
Dansk Skoleskak (DSS) arbejder for at styrke børn og unges faglige, sociale og mentale udvikling, så flere får et liv med
læring og uddannelse. DSS er startet i 1960 af skoleledere, -lærere og -elever. DSS har den nationale kompetence inden
for skoleskak og rådgiver kommuner og skoler i at anvende skoleskak som systematisk læringsmetode fx via det
evidensbaserede læringskoncept, SKAK+MAT®, hvis læringseffekter er undersøgt og formidlet internationalt. DSS står
bag Skolernes Skakdag, Skoleskaklærer-uddannelsen® og Skakshoppen.dk, der forsyner skoler og elever med
skakmaterialer og koncepter. Se Skoleskak.dk.
2