FORSKER: SKOLESKAK GIVER BEDRE INKLUSION
Flere børn og unge får diagnoser og modtager specialtilbud
1
i en sådan grad, at budgettet på det
specialiserede socialområde i 2018 skred i 8 ud af 10 af landets kommuner
2
.
Flere efterlyser metoder, der hjælper børn, familier og skoler til bedre inklusion, men nu tændes måske
et læringslys i mørket, når ’UC SYD Forskning - Forskningssporet Inklusion og Eksklusion’ præsenterer
ny, dansk forskning.
Lederen af forskningen er docent, ph.d., cand. pæd. psych., Christian Quvang fra UC SYD, der har
undersøgt indsatsen ‘Skoleskak For Alle’, hvor 53 skoler og Dansk Skoleskak med støtte fra Egmont
Fonden, har udviklet og afprøvet nye metoder bl.a. målrettet elever med diagnoser inden for autisme-
spektret og området for kognitive udfordringer. Forskningsleder, Christian Quvang:
”Det, der har overrasket mig mest, er, at der med ’Skoleskak For Alle’ er skabt en særlig mulighed
for at støtte børns kompetenceudvikling kognitivt, socialt og personligt”.
Christian Quvang præsenterer forskningen på National Vidensdag om Skoleskak fredag den 15. maj,
men løfter allerede nu sløret for tre hovedresultater:
1.
”Skoleskakdidaktik har nogle særlige kvaliteter, der fx understøtter dialog og samarbejde mellem
udsatte børn og unge, som både skal lære at hjælpe hinanden i spillets faser, og håndtere
udfordringer og oplevelser med at tabe og at vinde.”
2.
”At skulle sidde over for en medspiller og gøre noget fysisk sammen, fx at flytte brikker, og
samtidig på et indre mentalt spor at tage beslutninger og vælge mellem mulige træk, er en mental
handling, alle elever kan profitere af. Der er dog ingen tvivl om, at elever med særlige behov/i
udsatte positioner i særlig grad har glæde af at træne evnen til at kombinere de to
’virkeligheder’.”
3.
”Indsatsen skaber et positivt inkluderende miljø for børn, når de mødes om skoleskak. For
målgruppen af udsatte elever er det desuden et positivt break med den faglige fokusering og
traditionelle skoledag.”
Hvad virker – jagten på de aktive ingredienser
Christian Quvang har også zoomet ind på, hvad der gør, at de særlige skoleskakmetoder øjensynligt
virker for en målgruppe af elever, som ellers er svære at nå:
“Skakspillet i sig selv skaber et fællesskab, defineret af de 64 felter, som er det rum, man har
sammen. Og så er der et kodeks, der skal overholdes – du skal give hånd, du har øjenkontakt, du
smider ikke med brikkerne, hvis du bliver sur. Det er trygge, men også svære rammer for mange
børn med diagnoser at bevæge sig i.”
1
2
kl.dk/nyheder/os/2020/januar/flere-elever-modtager-specialtilbud
vive.dk/da/udgivelser/vives-kommunetal-juli-2019-fortsat-udfordringer-med-at-holde-budgetterne-for-udsatte-grupper-13809/
1