Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2562990_0001.png
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Hvordan kan borgeres vilkår sikres på bedst mulig vis?
Den 19. januar 2022 afholdte Social- og Ældreudvalget åben høring om konsekvenserne af udlig-
ningsreformen i 2020 på det specialiserede socialområde, hvor også undertegnede var inviteret
til at skitsere konsekvenser og mulige løsninger. Med reformen i 2020 blev betalingskommune-
folketallet erstattet af bopælskommunefolketallet. Derved er der opstået en situation, hvor kom-
munerne har et negativt økonomisk incitament, der presser kommunerne til at vælge socialtilbud
inden for egen kommunegrænse frem for at vælge de fagligt rigtige tilbud i en anden kommune.
Dette kan få negative konsekvenser for de mest udsatte borgere i Danmark.
Nærværende notat har til formål at skitsere hvilke løsningsforslag, der på bedst mulig vis kan
neutralisere negative økonomiske incitamenter på det specialiserede socialområde. Disse nega-
tive økonomiske incitamenter skitserede jeg på høringen den 19. januar 2022 vedr. udligningssy-
stemets konsekvenser på det specialiserede socialområde.
Afsættet for den følgende anbefaling hviler på flere års analyser og arbejde foretaget af Datapro-
ces med betalingskommunefolketallet, mellemkommunal refusion og følgelig det kommunale til-
skuds- og udligningssystem. Både op til og efter reformen i 2020 har Dataproces udarbejdet en
række notater med det formål at skitsere det negative økonomiske incitament, som reformen
medførte for de mest udsatte borgere i Danmark
1
.
Det generelle tilskuds- og udligningssystem er en kompleks størrelse med et samlet omfang på
410 mia. kr. i 2022. Problemstillingen kan løses på flere forskellige måder. Forslagene i nærvæ-
rende notat er udarbejdet på baggrund af følgende betragtninger:
-
-
Hvordan skulle systemet indrettes, således at der i regi af udligningssystemet ikke her-
skede en negativ incitamentsstruktur inden for det specialiserede socialområde?
Hvordan kan problemstillingen løses på den mest simple måde, uden at gå på kompro-
mis med borgernes retssikkerhed?
1
Gældende herfor, kan følgende notater rekvireres:
Fra betalings- til bopælskommunefolketal
med fokus
på direkte og afledte konsekvenser
(Dataproces, marts 2020),
Hvorfor betalingskommunefolketal?
(Data-
proces, maj 2020), Tre regneeksempler:
Ændringen fra betalings- til bopælskommuneforholdet
(Datapro-
ces, juni 2020)
Afskaffelsen af betalingskommunefolketallet
De samfundsøkonomiske konsekvenser
(Da-
taproces, januar 2021),
Ændringen af betalingskommuneforholdene
en gennemgang af kvaliteten, objek-
tiviteten, påvirkeligheden og kode-4 forholdenes italesatte omfang
(Dataproces, januar 2021)
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Notits som opfølgning på Social- og Ældreudvalgets åbne høring om udligningssystemets konsekvenser på det specialiserede socialområde den 19. januar 2022, fra Morten Lindblad
2562990_0002.png
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Den simple løsning:
Genindførelse af betalingskommunefolketallet
Den mest oplagte løsning ville være at genindføre betalingskommunefolketallet i det generelle
tilskuds- og udligningssystem efter samme principper som før udligningsreformen i 2020. Rent
teknisk vil dette kunne foretages ved, at anvende kode-4 registreringen i CPR-registret, der opgør
et betalingskommuneforhold. Dette vil være i tråd med hvordan systemet blev reguleret før ud-
ligningsreformen og derved regulere følgende forhold i systemet efter betalingskommunefolke-
tallet
2
.:
-
Opgørelsen af det samlede folketal i systemet til regulering af:
-
Beskatningsgrundlaget pr. borger
Bloktilskuddet pr. borger
Opgørelsen af det demografiske udgiftsbehov, herunder:
Opgørelsen af udgiftsbehovet via de aldersbestemte enhedsværdier
Kriteriet
nedgang i befolkningstallet
-
Opgørelsen af dele af det socioøkonomiske udgiftsbehov, herunder:
Kriteriet
Antallet af enlige over 65 år
Kriteriet
Antal 0-15-årige børn af enlige forsørgere
Den fordelingsmæssige betydning heraf vil være i omegnen af 300 mio. kr. med afsæt i en analyse
heraf foretaget af Dataproces i forbindelse med udligningsreformen i 2020. Såfremt det ikke er
muligt at foretage denne ændring i det generelle system vil følgende løsning kunne anvendes
indtil en eventuel reform af udligningssystemet.
2
Kode-4 registreringen blev i forbindelse med udligningsreformen gjort frivillig at registrere i CPR-registret
(https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L196/spm/10/svar/1672199/2211596.pdf). En genindførelse
af betalingskommunefolketallet vil de facto gøre kode-4 registreringen obligatorisk igen, da det økonomi-
ske incitament for kommunerne hviler herpå.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 2 af 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Notits som opfølgning på Social- og Ældreudvalgets åbne høring om udligningssystemets konsekvenser på det specialiserede socialområde den 19. januar 2022, fra Morten Lindblad
2562990_0003.png
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Den pragmatiske løsning:
Indførelsen af et specialiseringstillæg for sociale tilbud
På kort sigt vil indførelsen af et
specialiseringstillæg for sociale tilbud
kunne indføres med det
formål at udligne de byrdemæssige forskydninger, som betalingskommunefolketallet tidligere
korrigerede i det generelle tilskuds- og udligningssystem. Rent teknisk vil løsningen kunne udfor-
mes som en mellemkommunal tilskudsordning. Dette vil neutralisere det negative økonomiske
incitament, som blev indført ved fjernelsen af betalingskommunefolketallet i det generelle til-
skuds- og udligningssystem ved seneste reform i 2020.
Metoden med
specialiseringstillægget
vil fungere således, at der foretages en supplerende be-
regning baseret på betalingskommunefolketallet i stedet for bopælskommunefolketallet. Dette i
tillæg til den gældende generelle udligningsberegning for kommunernes samlede tilskud- og ud-
ligning per borger baseret på bopælskommunefolketallet. Forskellen mellem disse to beregninger
udgør
specialiseringstillægget,
som herefter udlignes imellem kommunerne. Ordningen vil være
mellemkommunal og dermed udgiftsneutral for staten
3
. Beregningen foretages ved at anvende
kode-4 registreringen i CPR-registret i tråd med, hvordan dette blev opgjort før 2020-reformen
Indførelsen af
specialiseringstillægget
sikrer, at det ikke er nødvendigt med en ny reform af ud-
ligningssystemet for at neutralisere det negative økonomiske incitament som indført ved udlig-
ningsreformen i 2020. Dette skyldes, at der i stedet bliver indført et nyt tilskud i det generelle
system i tråd med tidligere vedtagne tilskud inden for området
eksempelvis overgangstilskud-
det for det aldersbestemte udgiftsbehov
4
. Som nævnt vil
specialiseringstillægget
dog til forskel
være udgiftsneutralt for staten.
En fordel ved den anbefalede løsning er, at
specialiseringstillægget
ikke kræver en finansiering
via bloktilskuddet da det er en ren mellemkommunal ordning.
Det er min anbefaling at ovenstående forslag til løsning af problemstillingen på kort sigt imple-
menteres fra statsgarantien 2023, og at der arbejdes frem mod genindførelse af betalingskom-
munefolketallet ved næste reform af udligningssystemet. Løsningen vil udligne de forskelle, der
eksisterer mellem udligningsberegningerne efter henholdsvis betalingskommunefolketallet og
bopælskommunefolketallet. Dermed sikres, at det negative økonomiske incitament beskrevet
indledningsvist neutraliseres
og der sikres et retvisende forhold mellem hver kommunes sam-
lede indtægter og udgifter.
3
Af andre mellemkommunale ordninger i det generelle tilskuds- og udligningssystem, som er udgiftsneu-
trale for staten og fungerer i tråd med hvordan
specialiseringstillægget
er udtænkt kan nævnes udlændin-
geudligningsordningen. Gældende herfor opgøres henholdsvis et tilskud og bidrag fra hver kommune, der i
sidste ende medfører en mellemkommunal omfordeling. Rent metodisk, er
specialiseringstillægget
ud-
tænkt på samme måde.
4
Se eksempelvis
https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2018/okt/ny-overgangsordning-for-kommuner-med-
udligningstab
for gennemgang af, hvordan overgangsordningen for det aldersbestemte udgiftsbehov blev
vedtaget.
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 3 af 4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 196: Notits som opfølgning på Social- og Ældreudvalgets åbne høring om udligningssystemets konsekvenser på det specialiserede socialområde den 19. januar 2022, fra Morten Lindblad
2562990_0004.png
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Den optimale løsning:
Udvid de forhold, som reguleres efter
betalingskommunefolketallet
Den optimale løsning vedrørende udligningssystemets konsekvenser på det specialiserede soci-
alområde vil være, at betalingskommunefolketallet indføres som generel indikator for samtlige
af de parametre, der i regi af udligningssystemet medfører et økonomisk incitament til valg af
botilbud for den enkelte borger. Foruden de forhold, som blev skitseret i afsnittet vedrørende
”Den simple løsning”
vil det kræve, at følgende forhold også reguleres efter betalingskommune-
folketallet fremfor en regulering via bopælskommunefolketallet:
-
Udvidelse af dele af det socioøkonomiske udgiftsbehov, herunder:
Kriteriet
Antal personer med handicap
Kriteriet
Antal 0-17-årige børn, som har flyttet over en kommunegrænse mindst
tre gange
Kriteriet
Antal børn i familier, hvor forsørgeren har kort uddannelse
Kriteriet
Antallet af diagnosticerede psykiatriske patienter
Tilføjelsen af de fire ovenstående socioøkonomiske kriterier udgør en udvidelse i forhold til an-
vendelsen af betalingskommunefolketallet i det generelle tilskuds- og udligningssystem før refor-
men i 2020. Det er min klare anbefaling, at systemet på lang sigte reformeres herefter.
Morten Lindblad
Medstifter og bestyrelsesmedlem i Dataproces
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 4 af 4