Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Udligningssystemets konsekvenser på det
specialiserede socialområde
Hvordan kan borgeres vilkår sikres på bedst mulig vis?
Den 19. januar 2022 afholdte Social- og Ældreudvalget åben høring om konsekvenserne af udlig-
ningsreformen i 2020 på det specialiserede socialområde, hvor også undertegnede var inviteret
til at skitsere konsekvenser og mulige løsninger. Med reformen i 2020 blev betalingskommune-
folketallet erstattet af bopælskommunefolketallet. Derved er der opstået en situation, hvor kom-
munerne har et negativt økonomisk incitament, der presser kommunerne til at vælge socialtilbud
inden for egen kommunegrænse frem for at vælge de fagligt rigtige tilbud i en anden kommune.
Dette kan få negative konsekvenser for de mest udsatte borgere i Danmark.
Nærværende notat har til formål at skitsere hvilke løsningsforslag, der på bedst mulig vis kan
neutralisere negative økonomiske incitamenter på det specialiserede socialområde. Disse nega-
tive økonomiske incitamenter skitserede jeg på høringen den 19. januar 2022 vedr. udligningssy-
stemets konsekvenser på det specialiserede socialområde.
Afsættet for den følgende anbefaling hviler på flere års analyser og arbejde foretaget af Datapro-
ces med betalingskommunefolketallet, mellemkommunal refusion og følgelig det kommunale til-
skuds- og udligningssystem. Både op til og efter reformen i 2020 har Dataproces udarbejdet en
række notater med det formål at skitsere det negative økonomiske incitament, som reformen
medførte for de mest udsatte borgere i Danmark
1
.
Det generelle tilskuds- og udligningssystem er en kompleks størrelse med et samlet omfang på
410 mia. kr. i 2022. Problemstillingen kan løses på flere forskellige måder. Forslagene i nærvæ-
rende notat er udarbejdet på baggrund af følgende betragtninger:
-
-
Hvordan skulle systemet indrettes, således at der i regi af udligningssystemet ikke her-
skede en negativ incitamentsstruktur inden for det specialiserede socialområde?
Hvordan kan problemstillingen løses på den mest simple måde, uden at gå på kompro-
mis med borgernes retssikkerhed?
1
Gældende herfor, kan følgende notater rekvireres:
Fra betalings- til bopælskommunefolketal
–
med fokus
på direkte og afledte konsekvenser
(Dataproces, marts 2020),
Hvorfor betalingskommunefolketal?
(Data-
proces, maj 2020), Tre regneeksempler:
Ændringen fra betalings- til bopælskommuneforholdet
(Datapro-
ces, juni 2020)
Afskaffelsen af betalingskommunefolketallet
–
De samfundsøkonomiske konsekvenser
(Da-
taproces, januar 2021),
Ændringen af betalingskommuneforholdene
–
en gennemgang af kvaliteten, objek-
tiviteten, påvirkeligheden og kode-4 forholdenes italesatte omfang
(Dataproces, januar 2021)
Skalhuse 13, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 4