Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2549968_0001.png
Til Indenrigs- og Boligudvalget
Til Social- og Ældreudvalget
25. marts 2022
Vedr. borgerrådgiver
Jeg skal venligst forespørge udvalgets medlemmer, om det er i overensstemmelse med bekendtgørelsen,
såvel som øvrige krav til at modtage midler fra puljen til borgerrådgiver, at Nordfyns Kommune
ikke
indskriver regler for borgerrådgiverens virksomhed i kommunens styrelsesvedtægter, men regulerer dette i
et separat udformet arbejdsgrundlag for borgerrådgiveren.
Se vedhæftede dokument.
Således har Nordfyns Kommune følgende ændringer i styrelsesvedtægterne til 1. behandling i næste uge;
-
-
-
-
I styrelsesvedtægten for Nordfyns Kommune indsættes et nyt kapitel VII med overskriften
"Borgerrådgiver", og der indsættes en ny bestemmelse i § 21 med følgende ordlyd:
"Der etableres en borgerrådgiverfunktion efter styrelseslovens § 65 e.
Stk. 2. Borgerrådgiverfunktionen henhører direkte under Kommunalbestyrelsen og er uafhængig af
kommunens udvalg og forvaltning.
Stk. 3. Borgerrådgiveren skal yde rådgivning og vejledning til kommunens borgere inden for de
rammer, der er fastsat af Kommunalbestyrelsen, herunder bidrage til at sikre borgernes
retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.
Derudover skal borgerrådgiveren vejlede fagområdet, hvis borgerens sag kalder på det, hvis
fagområdet på eget initiativ beder om borgerrådgiverens hjælp, eller hvis der opstår behov for
forbedringer.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger borgerrådgiveren
samt fastsætter de
nærmere regler for borgerrådgiverens virksomhed."
-
Der synes umiddelbart i arbejdsgrundlaget at ske begrænsninger af borgerrådgiverens virke, hvilket er
highlightet i dokumentet.
Desuden synes at mangle selve tilsynsdelen.
https://sites.google.com/view/etbedrenordfyn/start
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 168: Henvendelse af 25/3-22 fra Et bedre Nordfyn for folk med handicap v/Lena Michelsen om borgerrådgiver
2549968_0002.png
Såfremt denne fremgangsmåde er foreneligt med bekendtgørelsen ift. at modtage puljebevilling til
borgerrådgiverfunktionen, hvordan sikres så, at et arbejdsgrundlag altid er politisk vedtaget af
kommunalbestyrelsen, og juridisk gældende. Herunder gælder da samme regler som for
styrelsesvedtægterne, at arbejdsgrundlaget alene kan ændres jf. kommunestyrelseslovens §2, stk. 2
o
De nærmere regler om kommunens styrelse fastsættes i en styrelsesvedtægt, der vedtages
af kommunalbestyrelsen. Forslag til styrelsesvedtægt samt til ændringer i vedtægten skal
undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum.
I forbindelse med oprettelse af borgerrådgiverfunktion, foreslås ligeledes at ændre i delegationsplanen i
Nordfyns Kommune, således at chef/institutionsleder skal have beslutningskompetence overfor
borgerrådgiver.
Kan Indenrigs- og Boligudvalget ligeledes udtale sig om, hvorvidt dette er foreneligt med at borgerrådgiveren
skal være uafhængig af forvaltningen?
Det kan afslutningsvis bemærkes, at borgerrådgiveren er startet i jobbet pr. 15. marts 2022.
Styrelsesvedtægterne forventes godkendt d. 28. april 2022.
Jeg håber at Indenrigs- og Boligudvalget/Social- og Ældreudvalget vil anmode ansvarlig minister om at
kommentere denne skrivelse.
Med venlig hilsen
Lena Michelsen
https://sites.google.com/view/etbedrenordfyn/start