Til Social- og Ældreudvalget
21. oktober 2021
Minister Astrid Krag svarer i dokument nr. 393801, at omgørelsesprocenten på 70% i 3. kvartal 2020, skal
ses i sammenhæng med det relativt få antal sager der er behandlet i Ankestyrelsen.
Efterfølgende præsterer Nordfyns Kommune igen i 2. kvartal 2021 en omgørelsesprocent på 69,2%. Det
bemærkes at der er 6 måneder mellem de 2 tal. Set i forhold til at Ankestyrelsen i samme periode har haft
en sagsbehandlingstid på ca. 5 måneder, så kan det virke som om, at Nordfyns Kommune ikke har taget den
høje omgørelsesprocent til efterretning.
Et kig på data for 2021 viser, at der samlet de 2 første kvartaler er en omgørelsesprocent på 53%, hvor
tallet i samme periode på landsplan er 32%.
Omgørelsesprocenten er med andre ord 65% højere end landsgennemsnittet.
Udvalgsformanden har på kommunalbestyrelsesmødet d. 30. september 2021 udtalt, at Nordfyns Kommune
har truffet ca. 2000 afgørelser i 2020.
Embedsværket har i 2020 udgivet ”Retssikkerhed for udsatte borgere”. Af den fremgår, at ”
Ankestyrelsens
stikprøver viser, at der er næsten lige så mange fejl i de sager, der ikke påklages”.
Således skal jeg venligst forespørge Social- og Ældreudvalget, om I vil foranledige en
ministerbesvarelse på, hvordan ministeren vil løse udfordringen, frem for – som i seneste
ministersvar – nedgøre problemet, blot fordi borgerne ikke kan finde overskud til, eller måske ikke
bliver oplyst om muligheden for, at indbringe sagen for Ankestyrelsen.